Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Etter snart 4 uker ferie har 3 av ukene blitt ødelagt av sykdom. Vi har avbrutt første reise og avlyst reiser etter dette. Begynte med magesmerter for 3 uker siden. Måtte inn på legevakten pga akutte symptomer. Etter dette har det vært oppfølging av fastlege med diverse prøver og henvisning. Formen er ikke blitt bedre, heller verre. Og store deler av dagen tilbringes på sofa eller toalett. Nå er det snart jobb igjen og legen har ikke nevnt sykemelding i det hele tatt. Jeg har hele tiden tenkt at formen kommer seg til jeg starter i jobb. Noe den ikke har gjort frem til nå. Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg rett og slett må ringe og be om en sykemelding. Men det sitter så langt inne og jeg får angst bare av tanken på å spørre om noe slikt. Vet ikke hva jeg skal gjøre. I tillegg vet jeg at jobben sliter med bemanning nå i ferien så jeg bør stille på jobb på mandag. Anonymkode: 3e5ba...c7b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Har du ikke fått sykmelding i ferien heller? Det skal du ha sånn at du kan ta igjen ferien senere. Er ikke formen bra nok til mandag behøver du ytterligere sykmelding. Anonymkode: d022d...702
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har du ikke fått sykmelding i ferien heller? Det skal du ha sånn at du kan ta igjen ferien senere. Er ikke formen bra nok til mandag behøver du ytterligere sykmelding. Anonymkode: d022d...702 Jeg har ikke fått sykemelding i ferien nei. Har ikke tenkt tanken engang siden jeg likevel hadde ferie. Hi Anonymkode: 3e5ba...c7b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Det er ikke meningen at du skal bruke ferien på sykdom. Merkelig av legen å ikke nevne sykmelding. Spør om legen kan tilbakedatere sykmeldingen for deg. Det burde ikke være noe problem siden du har blitt fulgt opp jevnlig. God bedring! Anonymkode: d022d...702
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 Du må få sykemelding for hele sykdomsperioden ja! Da får du tilbake feriedagene og kan ta dem ut senere. Anonymkode: fe953...23f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 Og du kan også ha krav på noe fra reiseforsikringa. Anonymkode: 9a956...5c7
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Og du kan også ha krav på noe fra reiseforsikringa. Anonymkode: 9a956...5c7 Etter det jeg har lest, må en gi beskjed til arbeidsgiver, med en gang en er syk i ferien. Ellers vil ikke sykemelding ha innvirkning på å få igjen ferien. Er nok ikke så lett som de her vil ha det til. Men sjekk det ut Anonymkode: edfd0...542
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Etter det jeg har lest, må en gi beskjed til arbeidsgiver, med en gang en er syk i ferien. Ellers vil ikke sykemelding ha innvirkning på å få igjen ferien. Er nok ikke så lett som de her vil ha det til. Men sjekk det ut Anonymkode: edfd0...542 Enig. Får nok ikke sykmelding i ettertid Anonymkode: 9a956...5c7
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Enig. Får nok ikke sykmelding i ettertid Anonymkode: 9a956...5c7 Kan vel få det av lege som har fulgt opp gjennom hele perioden.. en annen ting er om man oppsøker lege i etterkant.. Anonymkode: dac98...926
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Enig. Får nok ikke sykmelding i ettertid Anonymkode: 9a956...5c7 Når man har vært i kontakt med lege gjennom hele forløpet kan man få sykemelding. Man trenger heller ikke melde arbeidsgiver om dette. Hi, hør med legen din. Og god bedring. Anonymkode: 963b0...fd2
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/ferie-og-sykmelding Anonymkode: dac98...926
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #12 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kan vel få det av lege som har fulgt opp gjennom hele perioden.. en annen ting er om man oppsøker lege i etterkant.. Anonymkode: dac98...926 Men for å ha krav på ferien tilbake skal man gi beskjed til arbeidsgiver med en gang. Det er heller ikke sånn at sykemelding automatisk gir krav på ferie tilbake, for man kan være for syk til jobbe uten å være for syk til å reise på ferie. F.eks en tømrer som brekker en finger. Men det kan godt hende hi får igjen ferie, det er uansett verdt et forsøk. Anonymkode: b64a9...89c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #13 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men for å ha krav på ferien tilbake skal man gi beskjed til arbeidsgiver med en gang. Det er heller ikke sånn at sykemelding automatisk gir krav på ferie tilbake, for man kan være for syk til jobbe uten å være for syk til å reise på ferie. F.eks en tømrer som brekker en finger. Men det kan godt hende hi får igjen ferie, det er uansett verdt et forsøk. Anonymkode: b64a9...89c Fra Helsedirektoratet: «Ferieloven sier blant annet at den som har vært helt arbeidsufør i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.» Det står også at sykemelding kan tilbakedateres med utgangspunkt i epikrise Anonymkode: dac98...926
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #14 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fra Helsedirektoratet: «Ferieloven sier blant annet at den som har vært helt arbeidsufør i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.» Det står også at sykemelding kan tilbakedateres med utgangspunkt i epikrise Anonymkode: dac98...926 Ja, MEN arbeidsgiver må få beskjed med en gang, ikke etter 3 uker… sykemelding kan en få av lege uansett Anonymkode: edfd0...542
Leeloo76 Skrevet 19. juli 2023 #15 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, MEN arbeidsgiver må få beskjed med en gang, ikke etter 3 uker… sykemelding kan en få av lege uansett Anonymkode: edfd0...542 Det står vel uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Det tolker jeg som at det holder å melde fra når man er tilbake på jobb. Nå ser det jo ut som TS kanskje trenger en sykemelding videre også, men da kan hun jo samtidig varsle om at hun har vært syk set meste av ferien.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #16 Skrevet 19. juli 2023 Man må melde fra om sykdom fra første dag i ferien for å få ferien tilbake fra arbeidsgiver. Er sjefen grei får du det uansett, det hadde jeg fått hos min Ttenger du sykemelding så får du sykemelding. Ikke ha dårlig samvittighet!! Anonymkode: 6d814...e61
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #17 Skrevet 19. juli 2023 Leeloo76 skrev (24 minutter siden): Det står vel uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Det tolker jeg som at det holder å melde fra når man er tilbake på jobb. Nå ser det jo ut som TS kanskje trenger en sykemelding videre også, men da kan hun jo samtidig varsle om at hun har vært syk set meste av ferien. Det stemmer. De andre bare surrer! Anonymkode: fe953...23f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #18 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man må melde fra om sykdom fra første dag i ferien for å få ferien tilbake fra arbeidsgiver. Er sjefen grei får du det uansett, det hadde jeg fått hos min Ttenger du sykemelding så får du sykemelding. Ikke ha dårlig samvittighet!! Anonymkode: 6d814...e61 Har du link til dette? Mener du at man må bli syk første dag i ferien for å få den tilbake, eller at man skal melde arbeidsgiver første dag man er syk? Hi har vært i kontakt med lege hele tiden, og på min arbeidsplass er det det som gjelder. Anonymkode: 963b0...fd2
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #19 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Har du link til dette? Mener du at man må bli syk første dag i ferien for å få den tilbake, eller at man skal melde arbeidsgiver første dag man er syk? Hi har vært i kontakt med lege hele tiden, og på min arbeidsplass er det det som gjelder. Anonymkode: 963b0...fd2 Nei. Jeg skrev feil, sorry😅 Må si fra første dag man blir syk/får sykemelding Anonymkode: 6d814...e61
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #20 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. Jeg skrev feil, sorry😅 Må si fra første dag man blir syk/får sykemelding Anonymkode: 6d814...e61 Du er helt på jordet, sorry. Anonymkode: fe953...23f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #21 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei. Jeg skrev feil, sorry😅 Må si fra første dag man blir syk/får sykemelding Anonymkode: 6d814...e61 Men vet du dette? Jeg finner ikke at det står noe sted. Anonymkode: 963b0...fd2
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #22 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men vet du dette? Jeg finner ikke at det står noe sted. Anonymkode: 963b0...fd2 På min jobb, får vi klar beskjed om dette. Må nok inn å se på reglene som gjelder på den arbeidsplassen det gjelder. Eller spør der du er fagorganisert. Anonymkode: edfd0...542
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #23 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men vet du dette? Jeg finner ikke at det står noe sted. Anonymkode: 963b0...fd2 Nei, jeg finner det ingen sted. Men det var det HR sa hos oss da jeg spurte, så antok bare det gjaldt «alle». Anonymkode: 6d814...e61
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #24 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei, jeg finner det ingen sted. Men det var det HR sa hos oss da jeg spurte, så antok bare det gjaldt «alle». Anonymkode: 6d814...e61 Da har HR feil hos dere. Anonymkode: fe953...23f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #25 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Da har HR feil hos dere. Anonymkode: fe953...23f Ja, det forsto jeg da. Følte du deg bedre når du fikk påpekt noe jeg allerede sa? Anonymkode: 6d814...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå