Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #1 Skrevet 19. juli 2023 Hvor gammel er du? Og hvilke symptomer opplever du? Føler du at det er hjelp å få? Ser dokumentaren sex, skam og overgangsalder, og jeg kjenner jeg blir rasende over den totale neglisjeringen av en tilstand som halve jordas befolkning skal gjennom.. Kjenner meg selv igjen i mange av symptomene, særlig det som går på det psykiske, smerter i ledd og kortere syklus. Jeg blir 46 denne sommeren, og har fått en sterk sorgfølelse og følelse av å være verdiløs. Anonymkode: 4a32e...e13
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #2 Skrevet 19. juli 2023 Det er helt vilt hvordan kvinner har blitt gaslighted når det gjelder overgangsalder. I den aldersgruppen øker både sykmeldinger og selvmordsrate for kvinner, men vi skal anse det som «naturlig aldring». Hadde menn hatt tilsvarende problemer ville det blitt håndtert helt annerledes. Jeg er akkurat like gammel som deg. Mensen er fortsatt helt regelmessig, men jeg har fått leddsmerter, er ofte trøtt og har hjernetåke. Fungerer fremdeles fint i hverdagen. Søsteren men fikk masse problemer. Hun ble innlagt på sykehus og utredet over lang tid, men da hun fikk starte på HRT forsvant så godt som alle problemene. Min mor ble også svært dårlig, men på den tiden var det ikke noe å gjøre, så hun måtte bare lide seg gjennom det. Jeg anbefaler å følge dr. Mary Claire på SoMe (jeg følger henne på TikTok og Insta). Hun presenterer den nyeste forskningen på en oversiktlig og god måte. Anonymkode: 49a17...6ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #3 Skrevet 19. juli 2023 Jeg er 42 år, og nei. Jeg har faktisk nettopp tatt blodprøver knyttet til dette pga. veldig ustabil syklus, men jeg har aldri hatt helt stabil syklus heller, da. Ja, jeg vet at det finnes hjelp, og jeg antar at jeg sannsynligvis vil ha behov for det. Jeg har levd med sterk PMS hele livet, og da er risikoen større for vanskelig overgangsalder. Problemet er ikke bare overgangsalder, men kvinnehelse generelt. Mine PMS-plager blir fort bagatellisert, den mannlige gynekologen trakk på skuldrene av smerter jeg hadde som senere skulle vise seg å være endometriose (ble henvist av privat kvinnelig gynekolog). Heldigvis har det blitt større fokus på kvinnehelse det siste året eller så, men vi har en lang vei igjen enda. Anonymkode: afc42...31e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #4 Skrevet 19. juli 2023 Søsteren min fikk store psykiske utfordringer, plutselig angst, panikkanfall osv i tillegg til hetetokter. Alt forsvant med hormonplaster... Jeg prøvde to forskjellige hormoner, men for meg var bivirkningene med syntetiske hormoner verre enn plagene ved overgangen, så jeg beit tenna sammen og kom meg gjennom. Vi unnskylder jo ungdommen i puberteten, men de sier overgangsalderen er verre, mer som skjer i kroppen og hormonendringer som gir mye mer plager, både psykisk og fysisk. Men voksne damer skal bare tåle de. Anonymkode: 120e3...c40
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #5 Skrevet 19. juli 2023 Jeg er 43. Ingen tegn til overgangsalderen Anonymkode: 5cf5b...949
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #6 Skrevet 19. juli 2023 Hormonplaster!!!! Forandret livet mitt. Estalis. Krev det av fastlegen. Mange fastleger lever i fortiden og er ikke oppdatert på feltet. De snakker bare om fare for brystkreft ved hormontilskudd. Mye nyere forskning tilbakeviser dette. Kjør på med hormonplaster kjære medsøster! Anonymkode: 04ef0...19e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Skrevet 19. juli 2023 Jeg er ferdig med overgangsalderen. Det gikk helt uproblematisk og greit for seg, bare for å nevne at det kan være sånn også. Jeg våkna to netter på 3 år med nattsvette. Har blitt mer ugrei i temperaturreguleringen (fryser lettere og blir fortere for varm), og det er i følge min mor på over 80 noe som vil vedvare og libidoen er noe lavere enn den var og det er det. Jeg merker jo selvsagt at jeg er eldre. Ledd, hud, fordøyelse og muskler er ikke som de var da jeg var 30, men det er jo en naturlig del av å bli eldre og ikke en "feil" som jeg føler behov for å fikse. Anonymkode: 69920...c35
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Skrevet 19. juli 2023 Er 46 og merker i grunn veldig lite til det enda. Merker jo kroppen forandrer seg litt. Det eneste jeg har følt på er kanskje litt liten «tid». Vil gjøre og oppleve mest mulig 😅 Ellers nyter jeg at ungene er begynt å bli store og at jeg har mye mer egentid. Anonymkode: 0e1c2...4e1
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #9 Skrevet 19. juli 2023 Dere som har hormonplaster- har dere bivirkninger? Har hørt om folk som legger lett på seg av det, derfor er jeg skeptisk. 😕 Anonymkode: f9fd9...4db
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hvor gammel er du? Og hvilke symptomer opplever du? Føler du at det er hjelp å få? Ser dokumentaren sex, skam og overgangsalder, og jeg kjenner jeg blir rasende over den totale neglisjeringen av en tilstand som halve jordas befolkning skal gjennom.. Kjenner meg selv igjen i mange av symptomene, særlig det som går på det psykiske, smerter i ledd og kortere syklus. Jeg blir 46 denne sommeren, og har fått en sterk sorgfølelse og følelse av å være verdiløs. Anonymkode: 4a32e...e13 Var sikker på at jeg hadde fått det, men blodprøver viste at det ikke var tilfelle. Mine symptomer i form av hjernetåke, trøtthet og plutselig svært uregelmessig mens skyldtes ettervirkninger av korona. Anonymkode: fff1f...2fd
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Skrevet 19. juli 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Var sikker på at jeg hadde fått det, men blodprøver viste at det ikke var tilfelle. Mine symptomer i form av hjernetåke, trøtthet og plutselig svært uregelmessig mens skyldtes ettervirkninger av korona. Anonymkode: fff1f...2fd Er 47. Anonymkode: fff1f...2fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå