Gå til innhold

Bilde sønnen min ble bitt av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 4 år ble bitt av hund under lek. Hunden hoppet opp mens de løp og herjet. Hunden beit etter tskjorten og traff magen. Jeg vet ikke om jeg gjorde rett i å rense såret og smøre med antibakteriell salve. Det er på en måte et rift, men ble fort rød rundt såret. Handlet jeg riktig her?

IMG_0120.jpeg

Anonymkode: 6cac6...df8

Skrevet

Du burde ringe legevakten og forhøre deg

Anonymkode: b60b8...d6a

Skrevet

Du gjorde rett, men sjekk også på helsenorge om han er vaksinert mot stivkrampe, dersom han ikke er det så ta kontakt med fastlegen i morgen tidlig

Anonymkode: b49e8...ab2

Skrevet

Ja, det du har gjort er helt greit.

Har gutten fulgt vanlig vaksinasjonsprogram er han vaksinert mot stivkrampe, den vaksinen varer i 10 år og bar får den i ettårsalderen og i 7.klasse på skolen.

Voksne som blir bitt bør ta stivkrampevaksine om det er mer enn 10 år siden de tok det sist.

Anonymkode: 5156b...44f

Skrevet

Selvsagt måtte det renses. Følg godt med så det ikke blir betent. Stivkrampe vaksine regner jeg med han har fått.

Og viktigst, rapporter inn biting til mattilsynet, og sørg for at ikke gutten er med den mer. Neste gang biter den kanskje i halsen, eller ansiktet. 

Anonymkode: f6485...46c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt måtte det renses. Følg godt med så det ikke blir betent. Stivkrampe vaksine regner jeg med han har fått.

Og viktigst, rapporter inn biting til mattilsynet, og sørg for at ikke gutten er med den mer. Neste gang biter den kanskje i halsen, eller ansiktet. 

Du fikk med deg at den rispet barnet ved et uhell under lek?

Anonymkode: aad88...39e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du fikk med deg at den rispet barnet ved et uhell under lek?

Så om den hadde rispet over en større blodåre, eller vansiret ansiktet vederlag uhell under lek så ville det også vært greit? Hunder som biter er ALDRI greit. Uansvarlig, og det er jo omsorgssvikt om foreldrene tillater dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så om den hadde rispet over en større blodåre, eller vansiret ansiktet vederlag uhell under lek så ville det også vært greit? Hunder som biter er ALDRI greit. Uansvarlig, og det er jo omsorgssvikt om foreldrene tillater dette. 

Herregud. Den beit jo ikke. Du er jo helt sprø

Skrevet

De lekte sammen og hunden hoppet flere gr å beit i t-skjorta hans. Traff uheldigvis huden hans under lek. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Herregud. Den beit jo ikke. Du er jo helt sprø

Gutten har da sår på magen? De som har hunder som dreper barn sier det samme som deg.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De lekte sammen og hunden hoppet flere gr å beit i t-skjorta hans. Traff uheldigvis huden hans under lek. 

Det er jo ikke greit oppførsel, hunder skal ikke bite etter barns klær, det er jo sånn det går galt. Folk asså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Sånn lek må jo stoppes!

Jeg har hund selv jeg altså, og selvfølgelig skal barn og hund leke. Men hunden skal ikke bite etter noe som helst på oss mennesker, ikke klær, ikke ting vi har i hånden osv. Vi vil jo ikke ha slike uhell.

Skrevet

Hunder som napper (småbiter med fortennene, som det høres ut som her) skal ikke leke med barn.

Hunden har ikke helt impulskontroll, så her er det eiers oppgave å sørge for at slikt ikke skjer. Den skal ikke delta i herjete lek. Den er helt sikkert bare overivrig i leken, og mener ikke å skade - men dette er ikke ok!

Hilsen hundeeier. 

Anonymkode: 601b3...d61

Skrevet

At du som mor lar en unge herje slik med en hund selv om dette bittet var fordi den bommet på skjorta. Hunder og så små barn skal ikke «leke sammen» på denne måten. Sorry altså, men dette er ikke greit. Hunder er ikke en leke.

Anonymkode: 20e78...1e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, det du har gjort er helt greit.

Har gutten fulgt vanlig vaksinasjonsprogram er han vaksinert mot stivkrampe, den vaksinen varer i 10 år og bar får den i ettårsalderen og i 7.klasse på skolen.

Voksne som blir bitt bør ta stivkrampevaksine om det er mer enn 10 år siden de tok det sist.

Det er nye retningslinjer når det gjelder stivkrampevaksinen. Ny retningslinje er at man bør ta vaksinen hvis det er mer enn 5 år siden forrige stivkrampevaksine.

Jeg var på legevakten for to dager siden etter at jeg kuttet meg på noe i hagen. Der dobbeltsjekket legen retningslinjene, og nå sies det at er det mer enn 5 år, så bør man ta ny vaksine om man får skade hvor det kan være fare for stivkrampe.

Anonymkode: 5a923...75f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke enig i de som sier hunden må avlives. Dette høres ut som helt vanlig lek.

MEN, en hund skal ikke ha lov til å jage et lite barn og bite etter klær. Slik lek skal stoppes og forhindres. Jeg pleier å si til barna mine at hvis de skal leke med hunden skal de kaste ball eller leke drakamp med en hundeleke, og da kun med leke som holdes lavt nede mot gulvet, ikke opp i luften slik at hunden kan hoppe opp og klore barna. 

Det er også en regel at de kun leker med hundeleker når den får tillatelse, den skal ikke bare hoppe opp etter hva som helst man holder i hendene. 

Skrevet

Mange som ikke forstår dette. 
En hund er IKKE en leke. Den skal ikke lekes og herjes med. 
Du kan kose med den. Men ikke leke og hoppe og tøyse. Ikke rart slike skader oppstår. Hatt hund i alle år, og barna og deres venner har fått klar beskjed fra hunden er valp, at han skal ikke herjes og tøyses med. Klappe og kose er greit. Kaste pinner og løpe etter og le og rope er ikke lek på hundens premisser. 
Og la aldri barn og hund være alene, uten oppsyn av en voksen. Det er da misforståelser og situasjoner kan oppstå. Min hund tråkka i ansiktet på en besøkende som la seg på gulvet for å bli slikket i ansiktet mens hun lo og ropte på hunden. Det ble en skrape etter neglen på poten selvfølgelig. Og jeg sa klart i fra at det der er ikke lov her hjemme. 

Anonymkode: c6c35...5fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hunden bet ikke, så du kan nok roe ned dramaet mange hakk. 

Anonymkode: d029a...c46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...