Gå til innhold

På Finn: ingen vil betale, alle vil ha gratis…

Anbefalte innlegg

Vi flytter til færre kvadratmetere. 

I den forbindelse kvitter vi oss med pent brukte og relativt nye ikea-møbler. Kjøpt for 2-4 år siden for 1000-4000 kr stk. En mikrobølgeovn kjøpt i fjor for 2000 kr. (Flytter til noe med integrert mikro). osv.

Prøvd å selge unna for en billig pris. Rundt 200 kr for ting. INGEN henvendelser.

Men hva skjer når jeg legger ut noe gratis? 15 henvendelser på 5 minutter. «jeg vil ha den» «når kan jeg få den??»

Ikke spesielt hyggelige folk, men hvilket valg har jeg når vi ikke har plass til det dit vi flytter og heller ikke har henger osv.

Føles litt kjipt men må bare akseptere det.

Hittil har jeg gitt bort ting som jeg til sammen de siste årene har kjøpt for 30 000 kr. Kan hende jeg hadde fått noen hundrelapper for hver av tingene om jeg hadde vært villig til å vente i månedsvis. Men har ikke den muligheten. Ny eier overtar 1. august.

Min erfaring er (også fra tidligere) at man får INGENTING igjen for relativt nye og pent brukte ting. Unntaket er mobiltelefoner og hus 😆

Flere som har opplevd det samme?😅

Anonymkode: 8b19e...81b

Fortsetter under...

Det stemmer sikkert, men kjøper du mye brukt selv? Sannsynligvis ikke (du sier f.eks. at det du selger nå ble kjøpt nytt for et par år siden). Andre folk lar være å kjøpe brukt av samme grunn som du lar være.

Det er bare sånn det er, bruktkjøp er ikke noe videre populært. 

Anonymkode: 6b689...442

Brukte ikeamøbler er ikke særlig poppulært. Nå som du skal flytte kommer du sikkert til å trenge en del nytt. Det pleier man å måtte ved flytting. Du ser mulighetene er store for å kunne få det billig brukt. 

Anonymkode: 0d4d5...bcf

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det stemmer sikkert, men kjøper du mye brukt selv? Sannsynligvis ikke (du sier f.eks. at det du selger nå ble kjøpt nytt for et par år siden). Andre folk lar være å kjøpe brukt av samme grunn som du lar være.

Det er bare sånn det er, bruktkjøp er ikke noe videre populært. 

Grunnen til at jeg ikke kjøper brukte møbler, er at jeg ikke har henger (eller kjenner noen med henger) pluss at mannen min har ryggproblemer, og vi ikke kan bære noe særlig.

Når vi bestiller nytt fra ikea får vi det levert inn døra. 

Ellers hadde vi nok kjøpt mer brukt.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Grunnen til at jeg ikke kjøper brukte møbler, er at jeg ikke har henger (eller kjenner noen med henger) pluss at mannen min har ryggproblemer, og vi ikke kan bære noe særlig.

Småmøbler, gardiner, bøker, dekketøy osv får du inn i bilen uten henger. Mye kan sendes også.

Anonymkode: 0d4d5...bcf

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det var ikke ment som kritikk, bare en illustrasjon av fenomenet. Det er jo typisk, de færreste har henger, og de som kunne ha mest nytte av brukte møbler, studenter og nyetablerte, har jo gjerne ikke bil en gang. Da blir det håpløst å skulle kjøpe brukt, nytt er mye enklere. Dermed blir markedet for brukt veldig lite og det er mange flere som vil selge enn som vil kjøpe.

Du kan jo snu tankegangen og tenke at det er fint at du får noen som henter? Hadde du måtte kjøre det bort selv hadde det fort blitt både dyrt og tidkrevende og det slipper du.

Er det noen lokale Facebookgrupper for kjøp og salg? Ofte kan det være enklere å selge på Facebook.

Jeg orker ikke alle de henvendelsene når jeg gir bort noe gratis på finn. Legger det heller ut til en symbolsk sum. På den måten luker jeg bort de verste pågående henvendelsene.

Anonymkode: 773e3...346

Brukt ikea er ikke veldig populært, det er billig i utgangspunktet så folk kjøper det nytt.

Dyrere møbler er gjerne lett å bli kvitt. Tror søsteren min har innledet nesten hele leiligheten sin med brukte møbler, og hun sier det ofte er mange som vil ha de samme tingene, blir ofte budrunder. 

Anonymkode: 22d5f...643

Jeg tror ikke det der stemmer, jeg kjøper og selger mye på Finn, men ja så klart det lønner seg å ha litt tid. Dessuten så er det å selge i ferien litt vanskeligere, men det ville tatt seg opp nå utover. 

Anonym bruker skrev (På 18.7.2023 den 17.19):

I den forbindelse kvitter vi oss med pent brukte og relativt nye ikea-møbler. Kjøpt for 2-4 år siden for 1000-4000 kr stk. En mikrobølgeovn kjøpt i fjor for 2000 kr. (Flytter til noe med integrert mikro). osv.

Prøvd å selge unna for en billig pris. Rundt 200 kr for ting. INGEN henvendelser.

Men hva skjer når jeg legger ut noe gratis? 15 henvendelser på 5 minutter. «jeg vil ha den» «når kan jeg få den??»

Ikke spesielt hyggelige folk, men hvilket valg har jeg når vi ikke har plass til det dit vi flytter og heller ikke har henger osv.

Hittil har jeg gitt bort ting som jeg til sammen de siste årene har kjøpt for 30 000 kr. Kan hende jeg hadde fått noen hundrelapper for hver av tingene om jeg hadde vært villig til å vente i månedsvis. Men har ikke den muligheten. Ny eier overtar 1. august.

Min erfaring er (også fra tidligere) at man får INGENTING igjen for relativt nye og pent brukte ting. Unntaket er mobiltelefoner og hus 😆

Du kunne spurt nye eier om han er interessert? 

De fleste bruker vel Facebook nå til kjøp og salg av sånt? 
Jeg får ihvertfall mye lettere solgt der. 
jeg har flyttet en del, og hver gang jeg har solgt leiligheten, har jeg spurt kjøper om å overta noe av det jeg ikke har trengt å ta med videre. Har sluppet unna masse ekstraarbeid på den måten 😊

Anonymkode: 6b894...db6

Jeg kjøper brukt en gang i blant. Men som regel legger folk ut ting til alt for høy pris og forventer seg at hvis noe er litt gammelt så skal det være verdt 3-4 ganger det det tilsvarende koster nytt. Jeg kjenner til problemet med folk som forventer for mye når noe blir gitt bort. Men jeg kjenner også til problemet med folk som forventer for meget når de selger brukt.

Anonymkode: 6dd96...b02

Annonse

Her gir jeg heller klær og andre ting, til de som driver med flyktnnnger og andre som sliter. De har en « gratis» butikk, der folk kan komme å se om det er noe de trenger. Så gidder ikke dele ut til de som faktisk har penger å bruke på forskjellig men ikke er villige til å bruke .

Anonymkode: 0d28f...a8c

Anonym bruker skrev (På 18.7.2023 den 17.19):

De tingene du nevner her er jo relativt billige IKEA-produkter som samtidig er brukt over flere år. 4 år gamle IKEA-produkter ansees ikke som «relativt nye». Jeg tror dessverre du forventer for mye. 

Anonymkode: ec6b8...5f4

Men kommer sikkert an på hvor i landet du bor, lettere å få solgt ting i en stor by enn på et lite sted. 

Får jeg ikke solgt det, er det hyggelig å gi til loppemarked for korpset eller lignende. Da kommer det nærmiljøet til gode. 

Anonymkode: 853ac...843

ReneRene skrev (2 timer siden):

Hva er vitsen med å selge noe til 200 kr? 

Trenger du penger, så ja da skjønner jeg.

Er med i en gruppe som gir bort ting. Mye mye hyggeligere 🙂 

Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Mange selger fordi de trenger penger, er det uvanlig i din verden?

Anonymkode: c6af4...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...