Gå til innhold

Hvilke VGS i Oslo er best?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal man finne det svaret? Hva gjør en skole best? 

Anonymkode: c5c61...e91

Upresist spørsmål fra min side, skal innrømme det :) Men det er vel slik at noen skoler har bedre rykte enn andre. 

Anonymkode: ed189...469

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Upresist spørsmål fra min side, skal innrømme det :) Men det er vel slik at noen skoler har bedre rykte enn andre. 

Anonymkode: ed189...469

Kommer jo an på linje du vil gå. Og karakterkravene gir en pekepinn..

Anonymkode: f1c2f...0fd

Annonse

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Ja. Så da slipper man heft med dem som aldri får til noe.

Anonymkode: 300f5...63d

Husk at elever aldri får karakterer i det som faktisk betyr noe her i livet; å være en god venn, ha empati og forståelse, være raus og tolerant mm. Hjelper lite med toppkarakter i ulike fag hvis du scorer lavt på å være et godt medmenneske 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja. Så da slipper man heft med dem som aldri får til noe.

Jeg har gått på universitetet på studium med høyt snitt for å komme inn. Likevel har jeg opplevd gruppearbeid med helt talentløse folk som ikke gidder å bidra. Sånn er det forresten også i arbeidslivet selv om jeg jobber med høyt utdannede mennesker.

Hva tenker du skolen skal være best i? Beste lærere? Beste karakterer etter endt skolegang? Best trivsel? Best arbeidsmiljø? Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt.

I min hjemby er det flere vgskoler, de som krever høyest karakterer håper jeg mine barn styrer unna. Kjipt sosialt miljø, ræva russebuss-opplegg med utestenging osv og et vanvittig karakterjag. 

Anonymkode: 5b774...f27

TinaK 1990 skrev (3 timer siden):

Husk at elever aldri får karakterer i det som faktisk betyr noe her i livet; å være en god venn, ha empati og forståelse, være raus og tolerant mm. Hjelper lite med toppkarakter i ulike fag hvis du scorer lavt på å være et godt medmenneske 

Tullprat. Du setter opp dette som en motpol til faktisk kunnskaps- og ferdighetstilegnelse, men det ser du nok selv at er en falsk motsetning.

TinaK 1990 skrev (4 timer siden):

Det betyr noe for hva slags yrkesliv man vil ha, da. Der man tilbringer mye av livet.

Anonymkode: f08ab...09f

Min ungdom søker nå høyere utdannelse, vil helst til Oslo. Gikk ut studiefag vgs med 52 poeng, og kommer ikke inn på ønskene som ungdommen vil mest .En var på venteliste nr 1000…

De som er 20 år og oppover har jo ca 50% av plassene, og de har jo alderspoeng i tillegg. 
Så er ikke så enkelt når en skal videre, uansett skole en har gått på.

Anonymkode: e2ca3...ba4

Oslo Katedralskole var best da jeg gikk der. Og selv om nye skoler er bygd siden den tid har den visst fortsatt mange av de samme kvalitetene.

Engasjerte lærere med mye kompetanse og solid akademisk bagasje. 

Engasjerte elever som er opptatt av samfunnsspørsmål.

Anonymkode: 161fc...cbc

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Min ungdom søker nå høyere utdannelse, vil helst til Oslo. Gikk ut studiefag vgs med 52 poeng, og kommer ikke inn på ønskene som ungdommen vil mest .En var på venteliste nr 1000…

De som er 20 år og oppover har jo ca 50% av plassene, og de har jo alderspoeng i tillegg. 
Så er ikke så enkelt når en skal videre, uansett skole en har gått på.

Anonymkode: e2ca3...ba4

52 er dessverre ikke så veldig bra hvis man vil konkurrere om plasser på gode utdanninger.

Om det er riktig eller ikke at det er sånn kan diskuteres. Men sånn er det

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Oslo Katedralskole var best da jeg gikk der. Og selv om nye skoler er bygd siden den tid har den visst fortsatt mange av de samme kvalitetene.

Engasjerte lærere med mye kompetanse og solid akademisk bagasje. 

Engasjerte elever som er opptatt av samfunnsspørsmål.

Katta er nå kjent som rumpeldunkskolen, litt for ungdommer med gode karakterer og litt nerdete interesser 😎

Anonymkode: b37c2...9e3

TinaK 1990 skrev (På 18.7.2023 den 13.04):

Problemet er at mange vgs i Oslo sliter med læringsmiljøet. Det er mye bråk i klassene, elever som driter i skolen og kun bruker det som oppbevaringsplass. 

Du har nå ikke bedre menneskesyn selv, for det virker som du tror at god karakterer ikke betyr at man kan bli gode venner 

Anonymkode: ad806...3ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...