Gå til innhold

Flere som ikke klarer å finne på noe?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Må du gjøre så mye da? Det er ferie. Nyt at du ikke må noe som helst.

Anonymkode: df75e...019

Vil gjerne fylle dagene med litt innhold.. men det er null tiltak i meg 😰Føler meg bare nedstemt, når jeg jo burde være glad for å ha 4 uker fri

HI

Anonymkode: 01687...9f1

Føler det på samme måten. Men en på 14 og en på 18 og en på 45 som forventer at jeg skal finne på noe. Fordet om de ikke orker og gjøre noe av det jeg forslår . Jeg må også regne med og evt betale for alt som skal skje. Jeg er bare helt tappet og tom. Mest lyst til å bare stikke avgårde🙈

Anonymkode: 9af47...525

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vil gjerne fylle dagene med litt innhold.. men det er null tiltak i meg 😰Føler meg bare nedstemt, når jeg jo burde være glad for å ha 4 uker fri

HI

Ta deg noen slurker b12 dråper fra helsekost. 😊😊Eller gå en tur i naturen. 😊

Anonymkode: 40d28...20c

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Føler det på samme måten. Men en på 14 og en på 18 og en på 45 som forventer at jeg skal finne på noe. Fordet om de ikke orker og gjøre noe av det jeg forslår . Jeg må også regne med og evt betale for alt som skal skje. Jeg er bare helt tappet og tom. Mest lyst til å bare stikke avgårde🙈

Helt ok å gjøre litt ting hver for seg på dage , men hva med å ta en spillkveld sammen, kortspill, brettspill eller kubb? Det gir god stemning i vår familie. 

Anonymkode: ed3bc...181

Takk for svar dere ♥️

Det er nok sosiale medier effekten. Alle ser ut til å få så mye ut av ferien - enten det er hjemmeferie, hytteferie eller i utlandet. Og jeg føler min manglende kreativitet og tiltaksløshet går utover ungdommene her hjemme - men de vil jo helst ikke henge med meg uansett 😅

Vi spiller spill, ser serier osv, men ingen reiser eller utflukter planlagt de neste ukene. Har ikke så veldig mye penger heller denne sommeren

Men det er jo første ekte feriedagen da, så… kommer sikkert til å bli bedre. Jeg savner bare så veldig den gledesfølelsen jeg pleier å ha når ferien kommer.. 

HI

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Helt ok å gjøre litt ting hver for seg på dage , men hva med å ta en spillkveld sammen, kortspill, brettspill eller kubb? Det gir god stemning i vår familie. 

Anonymkode: ed3bc...181

Jeg og minstemann synes det kan være gøy og gjør det endel. Mens jeg og eldste mann liker og gå tur. Men sammen som familie er det vanskelig og tilfredsstille alle.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg og minstemann synes det kan være gøy og gjør det endel. Mens jeg og eldste mann liker og gå tur. Men sammen som familie er det vanskelig og tilfredsstille alle.

Men hvorfor i alle dager er det din jobb å finne på noe å gjøre, og ta ansvar for å tilfredsstille hele familien…?

Anonymkode: 62191...c6b

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Takk for svar dere ♥️

Det er nok sosiale medier effekten. Alle ser ut til å få så mye ut av ferien - enten det er hjemmeferie, hytteferie eller i utlandet. Og jeg føler min manglende kreativitet og tiltaksløshet går utover ungdommene her hjemme - men de vil jo helst ikke henge med meg uansett 😅

Vi spiller spill, ser serier osv, men ingen reiser eller utflukter planlagt de neste ukene. Har ikke så veldig mye penger heller denne sommeren

Men det er jo første ekte feriedagen da, så… kommer sikkert til å bli bedre. Jeg savner bare så veldig den gledesfølelsen jeg pleier å ha når ferien kommer.. 

HI

Logg av alle sosiale medier, det er ingen vits i å utsette deg for det, når det gjørt deg lei deg.

Anonymkode: d789b...449

Hvorfor skal man "finne på noe" hele tida? Ferie er jo først og fremst å ikke gå på jobb, ha fri og kunne slappe av og hvile. Man skal jo samle krefter og lade batteriene til neste arbeidsår. Ferie er ikke nødvendigvis full fart og stormende jubel fra A til Å, det må ikke skje noe dønn hele tida. 

Ferie kan like gjerne være en kaffekopp i morgensol på terrassen, eller i godstolen under pledd hvis værgudene har vasking av ditt nærområde på planen. Ferie kan være å gjøre minst mulig noen dager også. Ferie kan være å sove lenge. En langsom tur i skogen eller parken, lunsj på en hyggelig kafé. Poenget mitt er at ferie i lav hastighet også i høyeste grad kan være kvalitetsferie, det trenger ikke å være action fra morgen til kveld. 

God ferie! 

Anonymkode: 49b78...6dd

Annonse

Lag deg et stort bingobrett! På hver rute skriver du ting du vil få gjort i ferien. Sykle til XX, ligge å slappe av på stranda, gå tur til en liten fjelltopp, lese bok x, rydde i kommoden i gangen, lage en god middag, åpne en god vin, invitere XX på middag. Ligge minimum en halvtime i hengekøya i Hagen osv.

Få ungdommene med deg til å lage et annet som dere kan gjøre felles!

Jeg synes det er motiverende å krysse av hva jeg har gjort, og da er det enkelt å komme på noe en kjedelig dag.

sist uke regnet det og var første uka av ferien min. Jeg har begynt å rydde huset. Høres kanskje kjedelig ut i ferien, men jeg har aldri ork i hverdagen. Kaster, selger og kvitter meg med ting. Jeg solgte småting/klær for nesten 15.000 sist uke. Har opprettet egen konto og setter alt jeg selger for inn der. Pengene skal brukes til ferie!

Jeg liker å lage mat og lager nå mye av hver rett og fyller opp i frysa til travle dager til høsten. Hver morgen går jeg tur og hver kveld sitter jeg ute under tak, med pledd, lyslykter,varm drikke og leser bok!

Anonymkode: f5214...7e0

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men hvorfor i alle dager er det din jobb å finne på noe å gjøre, og ta ansvar for å tilfredsstille hele familien…?

Godt poeng. Men hele tiden kommer komentarer «skal vi ikke gjøre noe i ferien vi da??» så spør jeg hva vil du gjøre? Nei det vet jeg ikke🤷🏼‍♀️

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Godt poeng. Men hele tiden kommer komentarer «skal vi ikke gjøre noe i ferien vi da??» så spør jeg hva vil du gjøre? Nei det vet jeg ikke🤷🏼‍♀️

I ditt tilfelle hadde jeg i høyden kommet med ett forslag, ett eneste ett, og hvis jeg så hadde fått svaret "kjedelig", "gidder ikke" eller "har ikke lyst til x" så ville jeg sagt ok, og satt meg ned med et strikketøy og en kopp te. Folk på 14, 18 og 45 år kan enten finne på noe sjøl eller kjede seg. Det er et valg de er mer enn store nok til å ta. Og eventuelle klager ville blitt møtt med svaret: "Jeg foreslo x, men det ville du ikke. Finn på noe sjøl."

Ferie er å ha fri fra jobben, slå av vekkerklokka. Kunne stå opp grytidlig og høre på fuglesang eller regn, eller å sove lenge og subbe rundt i pysjen til man gidder å skifte til noe annet. Å ha lange blanke dager foran seg, dager som ikke er fylt med krav om alt man må og skal og bør gjøre.  

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker faktisk at foreldre har et ansvar for å komme opp med noe som skal skje i løpet av en ferie. Selvsagt kjipt å ha lite penger, men alt trenger ikke koste. Kan dere besøke noen? Telte? Låne kajakker? Besøke en dnt-hytte? 

Hittil i ferien har vi vært på biblioteket, det skaffet aktiviteter til et par uker 🤩 Plukket bær, laget syltetøy, spist pannekaker, hatt plutselig kakebesøk, badet, hjulpet naboen med å sette opp gjerder til dyrene, ridd på hestene til naboen, teltet i Hagen. 
Alt har foregått i sykkelavstand… 

Barna er 12,14 og 16 år, og selv om de i begynnelsen av ferien mumlet om at de ville til utlandet, setter de pris på den type aktiviteter også. Det er jeg veldig glad for å se 🥰

Anonymkode: dfc8f...f8e

HeiteH skrev (12 timer siden):

Jeg tenker faktisk at foreldre har et ansvar for å komme opp med noe som skal skje i løpet av en ferie. Selvsagt kjipt å ha lite penger, men alt trenger ikke koste. Kan dere besøke noen? Telte? Låne kajakker? Besøke en dnt-hytte? 

Men her faller jo alt på hi, mannen gidder jo heller ikke å finne på noe. Det er i overkant mye ansvar for én person å underholde både mann og barn i ferien altså. Spesielt når ingen blir med på forslagene hun kommer med.

Ferie er å ha fri fra skole, fri fra aktiviteter, fri fra stress og mas. 

Sove lenge, spise en god frokost, nyte en laaaang morgen med kaffekoppen på verandaen. 

Barna her er 8 og 11. De leker med venner, mange er hjemme i år. Vi har base hjemme, orker ikke betale flere tusen kr for å overnatte et annet sted når vi har alt vi ønsker oss hjemme. 

Vi prøver ny mat et par dager i uka, dvs vi går på butikken og barna må velge middag (noe de ikke har smakt før). Dette synes de er veldig spennende, mer spennende når de selv velger og blir inkludert i både handling og matlaging. 

Vi går tur og plukker bær. Baker muffins med selvplukkede blåbær.

En dag på stranda. 

Sykler og kjøper softis. 

Filmkveld, spillkveld osv.

Anonymkode: dbb30...95f

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ferie er å ha fri fra skole, fri fra aktiviteter, fri fra stress og mas. 

Sove lenge, spise en god frokost, nyte en laaaang morgen med kaffekoppen på verandaen. 

Barna her er 8 og 11. De leker med venner, mange er hjemme i år. Vi har base hjemme, orker ikke betale flere tusen kr for å overnatte et annet sted når vi har alt vi ønsker oss hjemme. 

Vi prøver ny mat et par dager i uka, dvs vi går på butikken og barna må velge middag (noe de ikke har smakt før). Dette synes de er veldig spennende, mer spennende når de selv velger og blir inkludert i både handling og matlaging. 

Vi går tur og plukker bær. Baker muffins med selvplukkede blåbær.

En dag på stranda. 

Sykler og kjøper softis. 

Filmkveld, spillkveld osv.

Anonymkode: dbb30...95f

Det høres veldig koselig ut ♥️

Vi har hatt mange slike ferier før, og det har vært herlig ♥️ Egentlig foretrekker jeg det foran å reise rundt. Men nå er det så vanskelig å få ungdommene på 14+ med på noe. Alt jeg foreslår er uaktuelt, og jeg mister helt motet. 

HI

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi har hatt mange slike ferier før, og det har vært herlig ♥️ Egentlig foretrekker jeg det foran å reise rundt. Men nå er det så vanskelig å få ungdommene på 14+ med på noe. Alt jeg foreslår er uaktuelt, og jeg mister helt motet. 

HI

Vet du, da ville jeg ha funnet på ting på egen hånd og latt resten av familien tatt konsekvensene av eget valg… 

Det er ingen menneskerett å bli aktivisert i ferien når man er vrang og vanskelig! 
Håper du får gode dager, og at resten av familien tar til vettet 🥰

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vet du, da ville jeg ha funnet på ting på egen hånd og latt resten av familien tatt konsekvensene av eget valg… 

Det er ingen menneskerett å bli aktivisert i ferien når man er vrang og vanskelig! 
Håper du får gode dager, og at resten av familien tar til vettet 🥰

Ja, det er sant. Vil bare så gjerne at ungdommene skal ha en fin ferie. Og at de ikke skal synke inn i skjermen.

Mannen blir med på ting, men det er den overtalelsen og ventingen på kidza som tar på energien 😓☺️

HI

Jeg har gjort absolutt ingenting i 4 dager nå. Er helt fantastisk! Sover når jeg vil, spiser hva og når jeg vil, ser det jeg vil på tv og har lukket verden ute. 

Jeg gikk så langt som å ringe alle i familien og sa ifra at denne uka finnes jeg ikke (kun i nødstilfeller) og ingen trenger å kontakte meg. Det er første uke helt uten jobb og barn på 10 år, så denne uka unner jeg meg selv. 

Mandag blir jeg voksen igjen. 

Jeg tenker ferie er til for å kose seg. Koser du deg med en god bok og ungdommen med skjerm, så ja vel. Gaming er en hobby. Hadde du nekta dem å strikke i 4 timer eller legge puslespill? Jeg krever én tur ut i løpet av dagen, minst 1,5 time. Utover det får sønnen styre innholdet i feriedagene sine selv. (Nå er han hos pappaen). 

Anonymkode: 6b5d0...57a

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

HI

Jeg har fire stykker på 14 + i huset i sommer og kjører taktikken "Jeg har tenkt meg en tur ned til vannet for å bade om en times tid. Noen som vil være med?", og uavhengig av om noen vil, og eventuelt hvor mange eller ingen, tar jeg med meg hunden ned til vannet for å bade etter en times tid. Dette gjelder alle aktiviteter jeg har lyst til å gjøre uansett, og som det passer at de kan være med på, så er det opp til dem om de vil være med eller ei. Utover dette så ordner de seg selv også. Eldstemann jobber og henger litt med kjæresten. Nest eldste har bestilt seg tur til noen venner i et annet land (han er 19 år, altså), tredjemann har alltid vært rastløs og finner på mye selv både alene og sammen med andre og yngste på 14 år henger en del med venner og finner på litt.

Anonymkode: 96a17...6c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...