Gå til innhold

Noen som er gode på å bake surdeigsbrød?

Anbefalte innlegg

Har fått en starter og tenkte å prøve meg. Har prøvd å lese meg opp og sett på videoer så håper jeg skal få det til etterhvert.

Men dersom noen har gode tips som gjør resultatet bra så tar jeg gjerne imot gode ideer😊

Anonymkode: 8d312...954

Fortsetter under...

Bykjokken.com :) her har jeg lært alt jeg kan. Det er litt lesing, men når bitene faller på plass er det enkelt å følge oppskriftene hans. Foreslår å starte med oppskriften "fint surdeigsbrød."

Lykke til :)

Anonymkode: 5f702...004

Hvis du har fått en god starter er du allerede godt på vei. Mat den opp på kvelden og begynn gjerne med en enkel loff, f.eks. melkeloff sånn at du har stor sjanse for suksess. Da mater du starteren din opp før du legger deg med 70 g vann, 70 g mel og 7-8 g starter. Dagen etter har den sannsynligvis omtrent tredoblet seg. Så lenge den fortsatt buer svakt oppover på toppen, er den fortsatt ikke helt klar for baking. Vent til den flater ut (godt mulig du står opp til det også).

Lunk så 200 g vann og 200 g melk til omtrent 20-25 grader og ha i en bakebolle (gjerne den som hører til kjøkkenmaskinen hvis du har dette). Tilsett 500 g hvetemel og rør deigen godt sammen. La den stå i omtrent 1-1,5 time (dette kalles autolyse og kan skippes hvis du har dårlig tid). Tilsett nå 100 g starter og la maskinen elte deigen på laveste hastighet i 8-10 minutter. Tilsett så 10 g med maldonsalt og elt videre på nest laveste hastighet i 2 minutter. Dersom du ikke har kjøkkenmaskin, elt for hånd i 10-15 minutter. 

Nå kommer delen som kalles bulkheving. La deigen heve under lokk el., men med omtrent 0,5-1 times mellomrom skal du nå 3-4 ganger foreta strekk og brett. Da fukter du hånden, fører den ned under deigen til midten av bakebollen, tar tak i en håndfull deig, løfter den opp slik at den strekker seg, og bretter den over til motsatt side. Sånn fortsetter du hele veien rundt slik at all deigen har fått seg en strekk og brett. Dekk til igjen og gjenta som nevnt over. Du vil merke at det er ganske stor forskjell på første strekk ig brett og siste. Deigen blir mer elastisk og myk for hver gang. Akkurat hvor lenge deigen skal bulkheve, er vanskelig å si, det vanlige er mellom 4 og 5 timer, men her må du se mer på deigen enn klokken for det kan ta opp til en time både kortere og lengre også. Den er ferdig når den har hevet seg omtrent 50 %, har en boble eller tre og disser lett når du rugger forsiktig på bakebollen. 

Ta nå litt mel på et bord, skrap deigen ut av bollen og strekk den forsiktig utover. Brett sammen som en konvolutt omtrent, og snu opp-ned. La den hvile litt slik mens du vasker av og gjør klar en hevekurv. Hvis du ikke har dette, så kan du fint bruke en bakebolle, klasskål el., men dekk til med et kjøkkenhåndkle. Hvis du liker frø, f.eks. valmuefrø eller sesamfrø, kan du strø det på håndkledet nå. Ta nå tak i deigen og strekk den lett ut igjen og brett på nytt omtrent som en konvolutt. Løft den så, med bretten opp(!), over i hevekurven. Du kan nå "stramme" den opp litt ved å dra litt fra sidene og mot bretten på toppen. Strø på litt mel og brett resten av håndkledet over. Sett deigen i kjøleskapet til neste morgen. 

Når du står opp setter du ovnen på 230 grader, med damp hvis du har dampovn. La bakebrettet stå i ovnen slik at det blir varmt. Hvis du ikke har dampovn, kan du bruke en gryte med vann eller det dype bakebrettet med  vann, nederst i ovnen. Sørg for st det er kokende varmt slik at det faktisk lager damp inni der. Når ovnen er varm tar du ut bakebrettet og henter brødet ut av kjøleskapet. Velt brødet over på bakebrettet (altså slik at det som var ned, nå kommer opp), og bruk en skarp kniv til å lage noen snitt i brødet. Dette er kun for å kontrollere hvor brødet vil sprekke, hvis du ikke snitter vil det sprekke tilfeldig og ikke se så pent ut. Sett brødet i ovnen og stek med dampen på i 20 minutter. Deretter fjerner du dampen og setter temperaturen ned til 220 grader steker videre i 15 minutter til. Avkjøl brødet på rist og unngå å skjære i det før det er avkjølt.

Etter hvert er det bare å prøve flere oppskrifter også. Jeg bruker gjerne dette som base, men tar da 400 g vann, bytter halvparten av hvetemelet ut med grovere mel og har i litt ristede frø. Lykke til!

Anonymkode: 82947...445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...