Gå til innhold

Jeg klarer ikke gå ned i vekt!!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Samme problem. Er sulten hele tiden og liker ikke følelsen av å være sulten 

Anonymkode: 9d5ad...6f8

Nei men da så. Du "liker" ikke følelsen av å være sulten, da får du fortsette å være tjukk da. Ingen dør av å være sulten hvis man vet man får i seg det man trenger ila dagen. 

Anonymkode: cd858...230

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Rør på deg. Og du spiser garantert mer.

Anonymkode: cc00b...5c3

Jeg gjør ikke det. Jeg har loggført absolutt alt, og jeg har slitt med overvekt i hele mitt voksne liv så jeg vet hva som funker og ikke funker. Jeg trente 4-6 ganger i uka, spiste nok og riktig, og gikk likevel opp i vekt. 

Det er ikke noe nytt at antidepressiva ødelegger forbrenning og endrer på hvordan kroppen tar til seg og forbrenner maten. Derfor har jeg også ligget på så lite som overhodet mulig i kalorier uten at det går utover hvordan jeg fungerer. 

Anonymkode: 584f2...eee

Det må du ikke være redd for å gjøre. Det handler om hvordan du opplever at medisinen virker for deg, og det er ikke noe som legen kommer til å ta personlig. Mange  vet dessuten lite om de bivirkningene som du beskriver, på tross av at de er relativt vanlige. Om du ikke opplever at legen har nok kunnskap eller forståelse, ville jeg  byttet fastlege. Hvilken medisin er det du bruker (om du ønsker å dele det)?

Anonymkode: be2a1...c1e

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det må du ikke være redd for å gjøre. Det handler om hvordan du opplever at medisinen virker for deg, og det er ikke noe som legen kommer til å ta personlig. Mange  vet dessuten lite om de bivirkningene som du beskriver, på tross av at de er relativt vanlige. Om du ikke opplever at legen har nok kunnskap eller forståelse, ville jeg  byttet fastlege. Hvilken medisin er det du bruker (om du ønsker å dele det)?

Anonymkode: be2a1...c1e

Nei jeg vet. Men jeg har en enorm lojalitet til helsepersonell, dum som jeg er. Og legen min er rimelig overvektig selv så jeg vegrer meg for å klage :( 

Det er ikke mulig å bytte lege, det finnes ingen ledige i hele fylket 

Bruker quetiapin, 100 mg pr dag 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er det zyprexa? Alle legger på seg ekstremt av den. Det har jeg sett mange eksempler på. Sikker på at du trenger den fortsatt?

Anonymkode: 575a3...84b

Ja jeg har skjønt det. Er ikke den. Men snakka med ei venninne som jobber i psykiatrien og hun sa «jaja, alle legger på seg» og når jeg ser meg rundt på de jeg vet har brukt/bruker så har hun jo rett. Bare aldri tenkt på det 

Jeg var uten en mnd. Det gikk sånn passe. Men har googla og finner ingen som har klart å gå ned igjen. Ikke at jeg vet om de har prøvd da, skal sies. Bare sinnsykt demotiverende og kærre seg ned 200 gram for så å legge de på seg fordi sola skinner og jeg unna meg en softis 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja jeg har skjønt det. Er ikke den. Men snakka med ei venninne som jobber i psykiatrien og hun sa «jaja, alle legger på seg» og når jeg ser meg rundt på de jeg vet har brukt/bruker så har hun jo rett. Bare aldri tenkt på det 

Jeg var uten en mnd. Det gikk sånn passe. Men har googla og finner ingen som har klart å gå ned igjen. Ikke at jeg vet om de har prøvd da, skal sies. Bare sinnsykt demotiverende og kærre seg ned 200 gram for så å legge de på seg fordi sola skinner og jeg unna meg en softis 

Hvis du driver og "unner deg" ting så er det jo ikke rart. Fort gjort å komme over kalorigrensa da

Anonymkode: aa97c...345

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis du driver og "unner deg" ting så er det jo ikke rart. Fort gjort å komme over kalorigrensa da

Den dagen jeg unna meg en is havna jeg på 1620 kalorier (jeg sjekka nå). Det er på ingen måte for mye én dag med utskeielser. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei men da så. Du "liker" ikke følelsen av å være sulten, da får du fortsette å være tjukk da. Ingen dør av å være sulten hvis man vet man får i seg det man trenger ila dagen. 

Anonymkode: cd858...230

Sult er kroppens alarmsystem for at en ikke har fått i seg det en trenger. Ingen klarer å undertrykke reell sultfølelse over tid. Man dør ikke, men hele systemet skriker etter næring og en klarer til slutt ikke å fokusere på noe annet.

Anonymkode: 90f58...ed4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun påstår jo at hun ikke spiser for mye...

Jeg påstår ikke. Jeg vet. Men jeg kan ikke klare meg på under 1000 kalorier om dagen når jeg er i full jobb og har 3 barn som skal følges opp. Det er jo problemet, jeg spiser ikke for mye, jeg spiser ikke feil, men pga tablettene jeg står på så rikker ikke vekta seg en plass! Og jeg har tematisert det med legen i tillegg til at jeg føler meg utslitt og utmatta, alt kan relateres til tabletter (har jeg funnet ut av på egenhånd). Derfor spurte jeg her om noen har samme erfaring. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg påstår ikke. Jeg vet. Men jeg kan ikke klare meg på under 1000 kalorier om dagen når jeg er i full jobb og har 3 barn som skal følges opp. Det er jo problemet, jeg spiser ikke for mye, jeg spiser ikke feil, men pga tablettene jeg står på så rikker ikke vekta seg en plass! Og jeg har tematisert det med legen i tillegg til at jeg føler meg utslitt og utmatta, alt kan relateres til tabletter (har jeg funnet ut av på egenhånd). Derfor spurte jeg her om noen har samme erfaring. 

Du må spise mat med færre kalorier, men mer proteiner. Mat som holder deg mett lengre. Ikke brød, pasta og is

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du må spise mat med færre kalorier, men mer proteiner. Mat som holder deg mett lengre. Ikke brød, pasta og is

Jeg har gått ned 30 kilo på lavkarbo før, så det vet jeg. Og det er lavkarbo jeg spiser, og passer på absolutt alt av fett, proteiner og karbs, pluss kalorier. Jeg spiser verken brød, pasta eller ris til vanlig fordi magen ikke tåler det. Jeg spiser ren mat, 90% fra bunn, sjeldent kjappe løsninger osv. jeg vet hva jeg skal gjøre, men anitipsykotikaen jeg står på gjør at vekta ikke rikker seg ett gram. Bokstavelig talt 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kilo på lavkarbo før, så det vet jeg. Og det er lavkarbo jeg spiser, og passer på absolutt alt av fett, proteiner og karbs, pluss kalorier. Jeg spiser verken brød, pasta eller ris til vanlig fordi magen ikke tåler det. Jeg spiser ren mat, 90% fra bunn, sjeldent kjappe løsninger osv. jeg vet hva jeg skal gjøre, men anitipsykotikaen jeg står på gjør at vekta ikke rikker seg ett gram. Bokstavelig talt 

Da er du ikke i kaloriunderskudd

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Da er du ikke i kaloriunderskudd

Men er det helt umulig for enkelte å forstå at selv om man er i kaloriunderskudd, så kan man gå opp i vekt?

Mannen min gikk nylig ned 25 kilo. Samme kosthold, samme (relativt høye) aktivitetsnivå. Eneste forskjell fra da han veide 25 kilo mer, er at han sluttet på antidepressiva. Hvordan forklarer du det, om mengden kalorier er det eneste som påvirker vekta?

Anonymkode: 79c90...0e2

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men er det helt umulig for enkelte å forstå at selv om man er i kaloriunderskudd, så kan man gå opp i vekt?

Mannen min gikk nylig ned 25 kilo. Samme kosthold, samme (relativt høye) aktivitetsnivå. Eneste forskjell fra da han veide 25 kilo mer, er at han sluttet på antidepressiva. Hvordan forklarer du det, om mengden kalorier er det eneste som påvirker vekta?

Anonymkode: 79c90...0e2

Fordi antidepressivaen endret forbrenningen. Det er fysisk umulig å gå opp i vekt hvis man er i underskudd

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Fordi antidepressivaen endret forbrenningen. Det er fysisk umulig å gå opp i vekt hvis man er i underskudd

Da får du definere «underskudd». Antipsykotika kan endre både forbrenning, hormonbalanse og fettlagring. https://addictionresource.com/drugs/seroquel/weight/

Anonymkode: c6b91...5e8

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Da får du definere «underskudd». Antipsykotika kan endre både forbrenning, hormonbalanse og fettlagring. https://addictionresource.com/drugs/seroquel/weight/

Underskudd betyr færre kalorier inn enn ut. Det andre der er jo det samme som jeg har sagt

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nå står det faktisk og i linken din at gjennomsnittlig vektoppgang på seroquel er 3-4 kilo ved langvarig bruk, og at vektoppgang  som regel skyldes at man spiser mer enn man forbrenner, så denne linken er ingen god kilde for deg.

Anonymkode: ba686...5e1

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå står det faktisk og i linken din at gjennomsnittlig vektoppgang på seroquel er 3-4 kilo ved langvarig bruk, og at vektoppgang  som regel skyldes at man spiser mer enn man forbrenner, så denne linken er ingen god kilde for deg.

Anonymkode: ba686...5e1

For meg? Det er da ikke jeg som går på medisiner her. Forøvrig har du neppe lest hele, fordi: «One of the drug’s impacts on health is slowing a person’s metabolism, which means that even if a healthy diet and an exercise routine are maintained, it is still possible to gain body mass.»

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

For meg? Det er da ikke jeg som går på medisiner her. Forøvrig har du neppe lest hele, fordi: «One of the drug’s impacts on health is slowing a person’s metabolism, which means that even if a healthy diet and an exercise routine are maintained, it is still possible to gain body mass.»

Det betyr ikke at man legger på seg selv om man er i underskudd

Uff så fortvilende..

Jeg ville tatt dette med lege.. 

Jeg la på meg da jeg gikk på antidepressiva, men i motsetning til deg var jeg sulten som en hest + at jeg crawet sjokolade🙈 

Kanskje er det mulig å sjekke stoffskifte selv om du tenker det er antidepressiva som er årsak? 

Anonymkode: 5c9e6...aa1

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Nei jeg vet. Men jeg har en enorm lojalitet til helsepersonell, dum som jeg er. Og legen min er rimelig overvektig selv så jeg vegrer meg for å klage :( 

Det er ikke mulig å bytte lege, det finnes ingen ledige i hele fylket 

Bruker quetiapin, 100 mg pr dag 

Jeg bruker ogso antidep men jeg har gått ned i vekt. 30 kilo på 2 år. Bruker wellbutrin, har brukt dem i ca 1 år. Kansje du kan prøve de? 

Anonymkode: b10e7...21b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...