Gå til innhold

Jeg klarer ikke gå ned i vekt!!

Anbefalte innlegg

Lang historie kort; 

Jeg har alltid vært stor, ble overvektig som 16 åring da jeg begynte på p-sprøyte, fikk økt apetitt og jobbet på bakeri. Bodde alene, og har aldri «lært» sunt kosthold. Mamma hadde sjeldent penger, så spiste det som fantes i skapene. Alltid raske karbohydrater. Som voksen bestemte jeg meg for å ta tak, begynte på lavkarbo og gikk ned 30 kilo. Gikk opp etter graviditet; begynte igjen og gikk ned igjen. Men som alle «kurer» varer de jo sjeldent… tok slankeoperasjon i 2016, og i 2020 gikk jeg ned de siste «pyntekiloene».

I 2021 begynte jeg på antipsykotika og vekta har bare skutt i været!!! Jeg teller kalorier, jeg prøver lavkarbo, alt! Men det sitter som støøøøpt!!!! Jeg har gått opp 25 kilo fra våren 2021 til nå og jeg gremmes over hvordan kroppen ser ut! Jeg er så lei meg! Ikke visste jeg om medaljens bakside av antipsykotika, legen sier bare «åja» når jeg sier jeg har lagt på meg. Har måtte Google meg til alt selv og det føles håpløst. 

I mai forsøkte jeg å trappe ned (ikke store doser i utgangspunktet), men da får jeg ikke sove. Kroppen er tung og dvask, jeg føler meg ikke bra overhodet! 

Vet ikke om jeg har noe spørsmål egentlig, bare måtte få ut frustrasjon 

Anonymkode: 584f2...eee

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441552-jeg-klarer-ikke-g%C3%A5-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg begynte på antidepressive for noen år siden og la på meg 15 kg på to mnd. Det har ikke vært mulig å bli kvitt de kiloene, før jeg begynte på ozempic. 

Anonymkode: cc9ad...99b

Jeg har vurdert å spørre legen, men jeg tok opp frustrasjonen og hun sa «åja». Hun skriver jo ut pillene til meg så syns det er litt rart at hun ikke har sagt noe om hvordan de virker. Syns det er pinlig å spørre, men det er kanskje det jeg må 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Da må du spise mindre

Anonymkode: aa97c...345

Jeg er slankeoperert. Jeg klarer ikke å spise mye. Jeg klarer heller ikke å leve på mindre enn 800 kalorier om dagen, jeg må jo komme meg gjennom dagene uten å svime av 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er slankeoperert. Jeg klarer ikke å spise mye. Jeg klarer heller ikke å leve på mindre enn 800 kalorier om dagen, jeg må jo komme meg gjennom dagene uten å svime av 

Går ikke ned i vekt uten å spise mindre. Da må du trene sinnsykt mye i så fall

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser ikke mye. Jeg spiser nøyaktig det samme som før. Det er pillene som ødelegger og gjør det vanskelig. Har du erfaring med det eller tips? Jeg har spist 1200 kalorier om dagen i 4 uker og ikke gått ned 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bare hold kjeft når du ikke har peiling.

HI: bestill ny time hos legen der du oppgir vektøkning på medisinene som årsak til timen.

Anonymkode: 90f58...ed4

Bare hold kjeft når du ikke har peiling.

HI: bestill ny time hos legen der du oppgir vektøkning på medisinene som årsak til timen.

Anonymkode: 90f58...ed4

Ja tenkte å ringe i morgen. Legen min har en sånn ordning at man får time på dagen til den som har ledig. Jeg var på en sånn time hos en annen lege der for noen uker siden og sa det samme til han. Han heller nevnte ikke noe…

Jeg har og vært hos legen 3 ganger fordi jeg er helt umenneskelig sliten uten grunn. Tatt alt av prøver, alt er fint. Nok en gang finner jeg ut at pillene jeg bruker gir de symptomene. Så jeg har gått å hatt det sånn i halvannet år uten å bli hørt. Er dessverre ingen andre leger ledige her. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg spiser ikke mye. Jeg spiser nøyaktig det samme som før. Det er pillene som ødelegger og gjør det vanskelig. Har du erfaring med det eller tips? Jeg har spist 1200 kalorier om dagen i 4 uker og ikke gått ned 

Har ikke sagt at du spiser mye. Pillene har endret forbrenningen din, og da må du ha færre kalorier inn enn før. Eller flere kalorier ut

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke sagt at du spiser mye. Pillene har endret forbrenningen din, og da må du ha færre kalorier inn enn før. Eller flere kalorier ut

Ja, men jeg kan ikke spise mindre enn jeg gjør og fortsatt fungere 😕 og jeg klarer ikke å forbrenne 500 kalorier om dagen med å trene 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men jeg kan ikke spise mindre enn jeg gjør og fortsatt fungere 😕 og jeg klarer ikke å forbrenne 500 kalorier om dagen med å trene 

Bytte medisiner?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bytte medisiner?

Ja, men jeg har googlet meg ihjel og finner fryktelig få personer som klarer å gå ned igjen etter å ha lagt på seg så mye. Men skal uansett ringe legen og snakke om dette for sånn kan jeg ikke ha det. Bare føler ikke legen tar meg helt på alvor 😕 

Det er som sagt ingen ledige leger i hele fylket, og dette er vel ikke noe private leger legger seg borti heller 😕 

Annonse

Hvis du allerede spiser lite, så er antagelig forbrenningen din på sparebluss. De vil jo ikke slankemedisin hjelpe deg - de fører jo til at du spiser enda mindre

Anonymkode: 2c016...a18

Jeg logga maten en periode på 4 uker. Om jeg spiser vanlig, sunn mat spiser jeg 1400 kalorier om dagen. Hvis jeg spiser lavkarbo vet jeg av erfaring at jeg over tid spiser for lite, og da må jeg øke. Problemet er at selv med 1400 kalorier om dagen går jeg ikke ned. Og det er ikke så lite at jeg går på sparebluss. 

Jeg legger på meg fortsatt, selv om jeg er superpåpasselig. Og det er frustrerende. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Samme problem. Er sulten hele tiden og liker ikke følelsen av å være sulten 

Anonymkode: 9d5ad...6f8

Det går an å lære seg å tolerere den følelsen. Ofte hjelper det med treni g og håndarbeid.

Anonymkode: ae388...2d1

Har du schizofreni, eller er det andre grunner til at du bruker antipsykotisk medisin? Jeg skjønner at du kanskje ikke vil svare her, men vet av erfaring at mennesker med ulike former for psykiske vansker som ikke er psykoserelaterte kan bli satt på slik medisin. De medisinene demper hele kroppen ofte, også fordøyelsessystemet. Stor vektoppgang er en vanlig bivirkning som er underkommunisert. Mange opplever også at de føler seg konstant slitne og får økt søvnbehov. I tillegg kan også de positive følelsene dempes, slik at man feks i mindre grad kan føle seg glad etc. Ville byttet medikament eller helst trappet ned sakte- d fins flere medikamentfrie tilbud i Norge som kan hjelpe med nedtrapping av antipsykotisk medisin/tilby annen behandling. Lykke til!

Anonymkode: be2a1...c1e

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

PCOS?

Anonymkode: d0dbc...6ad

Nei. Det kom etter jeg startet på antipsykotika. Og etter å ha snakket med mange som har kjennskap til det via jobb feks sier alle det samme, folk flest legger på seg. Fant masse forskning som støtter det. Men legen min har åpenbart ikke den kunnskapen og da er det så vanskelig å ta det opp med henne 

Har du schizofreni, eller er det andre grunner til at du bruker antipsykotisk medisin? Jeg skjønner at du kanskje ikke vil svare her, men vet av erfaring at mennesker med ulike former for psykiske vansker som ikke er psykoserelaterte kan bli satt på slik medisin. De medisinene demper hele kroppen ofte, også fordøyelsessystemet. Stor vektoppgang er en vanlig bivirkning som er underkommunisert. Mange opplever også at de føler seg konstant slitne og får økt søvnbehov. I tillegg kan også de positive følelsene dempes, slik at man feks i mindre grad kan føle seg glad etc. Ville byttet medikament eller helst trappet ned sakte- d fins flere medikamentfrie tilbud i Norge som kan hjelpe med nedtrapping av antipsykotisk medisin/tilby annen behandling. Lykke til!

Anonymkode: be2a1...c1e

Jeg har ikke schizofreni, nei. Får det av andre grunner.   Ja det er helt korrekt. Jeg var altså helt utholdelig sliten, og koblet ikke det til medisinene. Jeg fikk det jo i en periode hvor livet virkelig var vanskelig, så jeg tenkte bare at sånn var det. Så begynte jeg å trene, og hadde ekstremt god effekt av det (men fortsatte å legge på meg). Så fikk jeg covid, trøttheten ble verre naturlig nok og jeg brukte lang tid på å bli bra. 
Var som sagt hos legen 3 ganger pga dette, og det eneste som kom ut av det var at hun mistenkte ME. Jeg slutta på medisinen i mai, og fikk relativt raskt tilbake overskuddet, så det er åpenbart at det har en innvirkning. Men jeg har vært nødt å ta de igjen nå i en periode og er livredd for å bli like utslitt. 
jeg snakket med en kollega som har vært til behandling hos psykiater og han hadde sagt at den medisinen anbefalte han ingen, nettopp pga bivirkningene som utslitthet, vektøkning, flatt humør osv. Men min lege har ikke nevnt noe av det så syns det er vanskelig å skulle «fortelle henne» hvordan ting antagelig er 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har ikke schizofreni, nei. Får det av andre grunner.   Ja det er helt korrekt. Jeg var altså helt utholdelig sliten, og koblet ikke det til medisinene. Jeg fikk det jo i en periode hvor livet virkelig var vanskelig, så jeg tenkte bare at sånn var det. Så begynte jeg å trene, og hadde ekstremt god effekt av det (men fortsatte å legge på meg). Så fikk jeg covid, trøttheten ble verre naturlig nok og jeg brukte lang tid på å bli bra. 
Var som sagt hos legen 3 ganger pga dette, og det eneste som kom ut av det var at hun mistenkte ME. Jeg slutta på medisinen i mai, og fikk relativt raskt tilbake overskuddet, så det er åpenbart at det har en innvirkning. Men jeg har vært nødt å ta de igjen nå i en periode og er livredd for å bli like utslitt. 
jeg snakket med en kollega som har vært til behandling hos psykiater og han hadde sagt at den medisinen anbefalte han ingen, nettopp pga bivirkningene som utslitthet, vektøkning, flatt humør osv. Men min lege har ikke nevnt noe av det så syns det er vanskelig å skulle «fortelle henne» hvordan ting antagelig er 

Du må fortelle hvordan du har det på den medisinen, det er bare deg det går utover når du ikke gjør det. Finnes det andre medisiner i samme gate som du kan prøve, som er bedre for deg kanskje?

Anonymkode: ba686...5e1

Du må fortelle hvordan du har det på den medisinen, det er bare deg det går utover når du ikke gjør det. Finnes det andre medisiner i samme gate som du kan prøve, som er bedre for deg kanskje?

Anonymkode: ba686...5e1

Ja absolutt! Jeg bare forsto ikke at det var den før jeg begynte å lese meg opp på egenhånd. Skal ringe i morgen og få en time! Det finnes, men de fleste har samme bivirkning hvertfall når det kommer til vekt 😕 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Rør på deg. Og du spiser garantert mer.

Anonymkode: cc00b...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...