Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #1 Del Skrevet 16. juli 2023 Jeg har lyst på hund igjen. Tidligere år har jeg kjøpt blandinger. Annonser på Finn, og jeg er kresen på hvem jeg kjøper av. Nå er det vanskeligere å finne hunder på Finn. Det flyter jo over av hunder, men… det er mye annonser med en idiotisk blanding som har fått eget navn og dermed mener folk det er en egen rase. Og noen er jo så dyre at jeg ikke skjønner noe. Jeg hater når folk sier cockawhatever eller fuckingdoodleagain som om det er en rase så disse kjøper jeg aldri. Det er også mye annonser jeg er usikker på om er norske og om hundene har det godt. De jeg har tatt kontakt med selger har hatt overveldende respons så åpenbart er det flere kjøpere som meg som jobber mye før man tar kontakt med selger. Så nå har jeg bestemt meg for rentaset hund og har vært i kontakt med to seriøse oppdrettere. Jeg er ikke i tvil om at de er seriøse og genuint opptatt av rasen, hunden osv. De har rene og ryddige hjem og generelt ser jeg at alt er på stell. Men, de har jo så himla mange hunder, de står oppstallet i kennel, to og to. De får sjelden tur utenfor eiendommen, de har inngjerdede områder å springe på og får frisk luft og mosjon. De er trivelige og tillitsfulle dyr så de får definitivt det de trenger. Samtidig så får jeg mitt bismak av så store oppdrettere. De er jo industri? Den ene oppdretteren har fire kull nå i varierende alder. Fra 6 til 9 valper i kullet. Om jeg sier 7 valper per kull da, 7x4 = 28 Valpene koster 25 000,- 25 000,- X 28 = 700 000,- Det er søren meg mye penger i tillegg til deres faste jobb. Jeg vet at det planlegges ca to kull til. Det er ytterligere 350 000,- Den rasen jeg er interessert i har jeg sjekket alle oppdrettere som er på oversikt hos NKK. Nesten alle driver stort, minst 4 kull i året og såpass mye hund at hunden åpenbart må leve i en kennel. Så mange som sier, kjøp av seriøs oppdretter, men nå kjenner jeg at seriøs oppdretter, er det nødvendigvis så bra? Det spys jo ut valper. Hundene har det godt, følges opp, er friske. Likevel vil jeg påstå at det er kynisk. Så da foretrekker jeg hun som var uheldig med tispa si som fikk valper med hunden i nabohuset. Anonymkode: 6bbaa...55c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Del Skrevet 16. juli 2023 Jeg tenker at det faktisk er mulig å være både og, ikke enten eller. Det går an å både være seriøs og genuint opptatt av hunder og deres velferd, og samtidig se sitt snitt til å tjene gode penger. Noen av de såkalte "valpefabrikkene" har gjerne tisper på fôr, slik at disse bor hos vanlige familier det meste av tiden og er bare innom de to gangene i livet de får valper, og/eller har flere ansatte som hjelper til med å ta seg av hundene. Kynisk? Tja. Kynisme er noe jeg først og fremst forbinder med noen som ikke bryr seg, tramper over andre for å oppnå det man selv ønsker, og det er ikke helt mitt inntrykk. Hvis oppretter, selv med mange valper, følger opp hver enkelt, sitter og passer på en syk valp en hel natt, er glad i hundene sine og sørger for godt stell osv., er hen da kynisk bare fordi hen også har klart å tjene godt med penger? Uansett, jeg tenker som så at hver hundekjøper må selv ta sine egne valg her. Med tanke på hvor mange renrasede hunder som nå har store helseplager, så ser jeg i grunnen bare fordeler med å mikse dem opp litt så lenge bare begge foreldrene er helsesjekket godt på forhånd. Og rase? Ingen av dagens hunderaser har oppstått av seg selv, de har (kynisk?) blitt avlet fram for å forsterke ønskede egenskaper. Og det er ikke sånn at da man bikket f.eks. 1900 så var man ferdig. Punktum. Det ER fortsatt mulig å etablere nye raser, men det krever selvfølgelig systematisk avl, med stamtavler og valg av godt egnede hunder underveis. Her tror jeg litt av problemet er at NKK ikke liker å anerkjenne at noen prøver dette, og spesielt ikke hvis de tjener gode penger på det i tillegg, så da blir ikke hundene godkjent som rase, selv om flere kanskje kan vise til stamtavler både seks og åtte ledd bakover i tid. Anonymkode: a93ac...88f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149981940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #3 Del Skrevet 16. juli 2023 Let litt til. Hunden min er renvasket, registrert i kennelklubben og du kan sjekke stamtavlen på dogweb og se at det er avlet på sunne friske linjer. Men valpene de får står ikke til salgs på kennelklubben side sider, står veldig sjelden på finn o.l. Eieren har et småbruk og 4 hunder i hjemmet, like mane ute på for. Har et par kull i året. Ingen hunder står i kennel, de lever gode hundeliv hvor de løper i skogen, på jordene, daglige turer og godt oppdratt Det finnes garantert oppdrettere som ikke driver så stort. Lykke til videre i jakten. Anonymkode: 8e11c...849 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149981942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #4 Del Skrevet 16. juli 2023 Er problemet ditt at noen tjener penger på å selge valper? Hvorfor det, i så fall? Hadde du giddi å drive hundeoppdrett i stor skala om du ikke tjente penger på det? Det viktigste er vel at hundene har det bra. Så lenge det er etterspørsel etter hund, så vil folk selge valper. Du bidrar jo selv til denne etterspørselen, så da kan du ikke være negativ til hundeoopdrett. Mitt tips er å starte med å finne oppdrettere som er godkjent av Norsk kennelklubb. Deretter begynner du å følge de oppdretterne som er aktuelle for deg på sosiale medier. Da får du et greit bilde av hvordan de driver, hva som er viktig for dem osv. Men kanskje viktigst: Finn en «raseside» på Facebook, disse finnes det mange av. Her vil du etterhvert få et bilde av hvem som regnes som de mest seriøse og kunnskapsrike innen «bransjen», og det er mange som deler både gode og dårlige erfaringer med ulike oppdrettere. Anonymkode: 7205c...550 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149981956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #5 Del Skrevet 16. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så da foretrekker jeg hun som var uheldig med tispa si som fikk valper med hunden i nabohuset. Anonymkode: 6bbaa...55c Det finnes mange flotte blandingshunder, men du må være veldig våken om du vil ha en slik mix. Det er enda flere kyniske valpefabrikker når valpene er uten papirer, du aner ingenting om stamtavlen og evt arvelige sykdommer som er avlet på. Gatemix'er kan være hunder med veldig forskjellige drifter, psyke og instinkter. Blander du en rase som vil løpe og jage med en rase som vil vokte og grave kan det bli full kræsj i hodet og hunden blir ustabil og i verste fall aggressiv. Det er heller ikke alle pelstyper som egner seg til blanding. Kollegaen min har en blandingshund med en pels som er helt umulig å stelle, hun må bare barbere den hele tiden og hun sier selv at dette er noe hun overhodet ikke tenkte på da hun fikk den. Noen tror også at om du kjøper en blandingshund får du det beste fra begge raser, men du kan like gjerne få det verste fra begge... Så valpefabrikker med papirløse blandingshunder må man være veldig forsiktig med. Når det kommer til mer seriøs avl på rasehunder med stamtavle og god oversikt over sykdomshistorie og gener skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar frem penger, selvfølgelig må de som investerer masse tid og energi i avl tjene på det, ellers hadde ingen giddet ta jobben... Men det er stor forskjell på de seriøse oppdretterne også, så jeg støtter rådet du har fått om å søke de opp på sosiale medier og følge de litt. Rasesider på facebook osv gir etterhvert en god pekepinn. Anonymkode: 8e11c...849 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149981962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #6 Del Skrevet 16. juli 2023 Jeg ser at du reagerer på at de driver stort og tjener mye penger. Har du tenkt over hva det koster? Jeg kjenner noen som driver med oppdrett av rasekatt. De har masse utgifter med hver kattunge så nettofortjenesten pr. katt er ikke stor. De tar f. eks. ulønna permisjon eller bruker opp ferie og avspasering for å være hjemme og passe på når det er fødsel på gang. Alle kattunger er på flere veterinærsjekker/vaksiner osv, de reiser av og til med hunkattene til utlandet for å parre seg for å sørge for at det ikke blir innavl og så skal jo alle kattungene og mødrene fores opp, koses med (de har faste kattekosere som kommer og hjelper til så kattene blir vant med flere mennesker), de betaler folk for å passe kattene om de må reise bort, det er utstillinger og jeg vet ikke hva. Så det som blir til overs pr. pus når man trekker fra alt er ikke store slumpen. Det høres mye ut med 25000,- for et valp, men alt som kommer før du henter valpen er ikke gratis. Anonymkode: 30ad4...048 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149981999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #7 Del Skrevet 16. juli 2023 En seriøs oppdretter vil ikke stalle opp hunder i kennel på den måten. Jeg har kjøpt en hund fra oppdretter og har en fôrhund i tillegg. Oppdretteren vår bruker fôrverter på sine hunder, slik at de bor i vanlige hjem med gode rutiner og berikelse. Slik slipper du en hundefabrikk der hundene lever i bur. Selvsagt har oppdretter 4-5 hunder i huset der et par gjerne er seniorer, men mesteparten bor altså i private hjem. Regnestykket ditt så jo glatt ut som om det var enorm profitt på å avle hunder, men det er mye kostnader forbundet med paring og valper også. Spesielt hvis oppdretteren er seriøs. Hannhunden som brukes i paringen skal ha betalt, og noen ganger kjøpes frossen sperm fra utlandet for å gi mer mangfold i genene. Låner de ei tispe privat (ikke fôrhund), er det vanlig at en valp er betalingen for dette. Mange importerer også nye hunder fra utlandet, og disse koster ikke bare 25.000 når du plusser på frakt og evt karantene. Hvis hunden blir inseminert på veterinærhøyskolen koster det fort noen tusenlapper. Det skjer da at dette må gjentas fordi hunden ikke blir drektig. Andre ganger skjer det at hele kullet dør et stykke ut i drektigheten, og dette kan fort bli kostbart. I verste fall må kanskje livmoren fjernes i samme slengen, og da kan ikke den hunden avles på, og det må skaffes ny avlhund. Og nok så ofte skjer det at hunden kun er drektig med 3-4 valper, og da er regnestykket halvert. Små hunderaser får gjerne færre valper enn store hunderaser. Oppdretter betaler alt som har med utstilling, drektighet og fødsel å gjøre, og det skjer at keisersnitt er nødvendig. Hos en del raser er dette mer vanlig enn ikke. I tilleg koster det en del å chippe, vaksinere og gi ormkurer til alle sammen. I tillegg til testing av ulike sykdommer og helseattester. Det koster å fore kullene i de ukene de spiser mat, og de fleste sender også med en valpepakke med noen leker, seng, matskål, en pakke med fôr, halsbånd og kobbel. Utpå dette kommer det at det er mye jobb å ha valper i huset. De snur ikke bare ryggen til disse i et bur, men de bruker tid på å stimulere dem, sosialisere, desensitivisere, altså gjøre de til trygge og fine valper. I tillegg har du utstillinger. Seriøse oppdrettere velger å drette på hunder som er champion (jeg kan lite om utstilling). Det krever at hunden må delta på mange utstillinger hvis de ikke får alt på første forsøk, men stor-cert kan uansett ikke tas før de fyller 2 år. Hver av de utstillingene koster penger å delta på, i tillegg til ofte lang reisevei og overnattinger, og oppdretter samler inn og tilbakeleverer fôrhunden ved hver utstilling. Jeg har kastrert tispa vi selv eier, for selv om rasen jeg har går for 28.000 per valp, synes ikke jeg det er verdt jobben og de plausible kostnadene om ting ikke går som planlagt. Ting rundt drektighet dekkes ikke av forsikringer. I tillegg mangler jeg helt interessen for utstillinger. Ut i fra hva du beskriver, er jeg usikker på om jeg vil kalle det en seriøs oppdretter, hvis det er mange og understimulerte hunder i hjemmet. Anonymkode: 83fe4...947 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #8 Del Skrevet 16. juli 2023 Det jeg reagerer på er at hundene bor i kennel hele sitt liv. Da blir det en industri på lik linje som med kuer og høner. Angående å sette ut hunder på for og kun hente de hjem for avl har jeg enda mindre til overs for. Da har de jo ingen særlig innsikt i dyret de avler på. Gemytt osv. Da blir det bare informasjon fra de som har den, og den er ikke nødvendigvis god. Anonymkode: 6bbaa...55c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Del Skrevet 16. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det jeg reagerer på er at hundene bor i kennel hele sitt liv. Da blir det en industri på lik linje som med kuer og høner. Angående å sette ut hunder på for og kun hente de hjem for avl har jeg enda mindre til overs for. Da har de jo ingen særlig innsikt i dyret de avler på. Gemytt osv. Da blir det bare informasjon fra de som har den, og den er ikke nødvendigvis god. Anonymkode: 6bbaa...55c Seriøse oppdrettere følger jo opp hunden og tilbringer tid sammen med den. Den hunden vi har på fôr bodde 5 måneder med oppdretter først, slik at de kunnebli godt kjent med den og gjøre det enklere å ta den med på utstillinger og ha den ved fødsler og valpetid. Hunden vår er nå snaut ett år, og de har tilbragt 5 helger med oppdretter etter at vi fikk henne. De ga oss ikke hunden vår uten videre, men ble jo kjent med oss i tillegg til den hunden vi har fra før. I tillegg er vi titt og ofte i kontakt med oppdretter. Vi har dessuten med hunden på hundekurs, sosialiseringstrening og utstillingstrening. I kontrakten står det dessuten at hunden må kjøpes ut hvis vi på grunn av manglende trening, sosialisering eller fysisk fostring gjør at hunden ikke kan brukes i utstillinger og avl. Jeg tror de som stuer sammen alt for mange hunder har mindre kjennskap til egenskapene hos de hundene enn de som seriøst følger opp hundene sine. Anonymkode: 83fe4...947 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2023 #10 Del Skrevet 16. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det jeg reagerer på er at hundene bor i kennel hele sitt liv. Da blir det en industri på lik linje som med kuer og høner. Angående å sette ut hunder på for og kun hente de hjem for avl har jeg enda mindre til overs for. Da har de jo ingen særlig innsikt i dyret de avler på. Gemytt osv. Da blir det bare informasjon fra de som har den, og den er ikke nødvendigvis god. Anonymkode: 6bbaa...55c Oppdretteren jeg har hund fra har fire hunder på for, og følger dem selvfølgelig opp. De er hos henne når eierne skal på ferie, de besøker jevnlig, følger på sosiale medier osv. De bør jo i nærheten, man setter jo ikke bort hunder på for langt borte. Alle for-hundene bor i hjem hvor det er flere hunder, som da er kjøpt fra samme oppdretter tidligere. Oppdretter har egen facebokkside hvor alle vi som har hund derfra er med Det finnes sånne steder som du beskriver, men det er ikke det vanlige altså. Vi snakker om seriøse oppdrettere av rasehunder, og ikke valpefabrikker med papirløse blandinger. Anonymkode: 8e11c...849 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2023 #11 Del Skrevet 17. juli 2023 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Oppdretteren jeg har hund fra har fire hunder på for, og følger dem selvfølgelig opp. De er hos henne når eierne skal på ferie, de besøker jevnlig, følger på sosiale medier osv. De bør jo i nærheten, man setter jo ikke bort hunder på for langt borte. Alle for-hundene bor i hjem hvor det er flere hunder, som da er kjøpt fra samme oppdretter tidligere. Oppdretter har egen facebokkside hvor alle vi som har hund derfra er med Det finnes sånne steder som du beskriver, men det er ikke det vanlige altså. Vi snakker om seriøse oppdrettere av rasehunder, og ikke valpefabrikker med papirløse blandinger. Anonymkode: 8e11c...849 Jeg synes det er enda mer industri preg å sette bort hunder og så hente de hjem kun for avl. Så her får vi bare være enig om å være uenig. 😊 Anonymkode: 6bbaa...55c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klarer selv! Skrevet 17. juli 2023 #12 Del Skrevet 17. juli 2023 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Det jeg reagerer på er at hundene bor i kennel hele sitt liv. Da blir det en industri på lik linje som med kuer og høner. Angående å sette ut hunder på for og kun hente de hjem for avl har jeg enda mindre til overs for. Da har de jo ingen særlig innsikt i dyret de avler på. Gemytt osv. Da blir det bare informasjon fra de som har den, og den er ikke nødvendigvis god. Anonymkode: 6bbaa...55c Jeg har ei tispe jeg har på for og det er helt feil at oppdretter ikke har peiling på tispa jeg har. Oppdretter har 2 hunder hjemme, hvor den ene er senior og ikke har flere kull, og den andre har ett kull hvert 3 år. Oppdretter har 2 fortisper, og vi som forverter bor i nærheten av oppdretter. Min hund er hos oppdretter 3 dager i uken når jeg er på jobb og det samme er den andre tispa som har forvert. Når min hund fikk kull var jeg ofte på besøk og fulgte opp både min hund og valpene i samarbeid med oppdretter. Hundene er som familiemedlem og jeg kjenner mange slike oppdrettere gjennom min oppdretter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 17. juli 2023 #13 Del Skrevet 17. juli 2023 La meg se om jeg har skjønt, HI: Du syns blandingshunder er under pari, og at nye raser bestående av to etablerte raser er noe tull. Men såkalte reine raser er bra, unntagen at oppdretterne driver industri. Vel ... det skyldes sikkert at veldig mange er som deg i utgangspunktet, og heller vil ha en degenerert "rein" rase enn en nyetablert rase eller en blandingshund. Det er dere som gir oppdretterne motivasjonen. Dersom det ikke var sånn etterspørsel etter de såkalte reinrasede hundene, så ville ikke industrien ha eksistert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 17. juli 2023 #14 Del Skrevet 17. juli 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg synes det er enda mer industri preg å sette bort hunder og så hente de hjem kun for avl. Så her får vi bare være enig om å være uenig. 😊 Anonymkode: 6bbaa...55c Men om ikke annet, så lever de hundene i en familie der de får være del av flokken og ha et normalt liv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
***Lille lykke*** Skrevet 17. juli 2023 #15 Del Skrevet 17. juli 2023 At et oppdrett er registrert hos NKK betyr IKKE at det er et godt eller seriøst oppdrett! Har sett nok eksempler på dette og ville aldri kjøpt hund med det som argument alene. Og ja, det er kynisk å drive et oppdrett. Men så lenge det er etterspørsel kan man fortsette galskapen. Det er jo planlagt "voldtekt" av tispen som ikke har noe valg. For så å sette valpene i bur i påvente av kjøp. Alternativt avlet av noen som har null kontroll på hundene sine og lar de løpe fritt rundt i hus og hage. Det beste må definitivt være avl der man har et begrenset antall egne tisper får bo i hjemmet til oppdretter og/eller har tisper på fôr. Og at man som kjøper ser til at valpene fra disse oppdretterne faktisk blir sosialisert og aktivisert. Hvilken som helst idiot kan skrive velvalgte, flotte ord på en annonse på Finn... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2023 #16 Del Skrevet 17. juli 2023 Danida skrev (7 timer siden): La meg se om jeg har skjønt, HI: Du syns blandingshunder er under pari, og at nye raser bestående av to etablerte raser er noe tull. Men såkalte reine raser er bra, unntagen at oppdretterne driver industri. Vel ... det skyldes sikkert at veldig mange er som deg i utgangspunktet, og heller vil ha en degenerert "rein" rase enn en nyetablert rase eller en blandingshund. Det er dere som gir oppdretterne motivasjonen. Dersom det ikke var sånn etterspørsel etter de såkalte reinrasede hundene, så ville ikke industrien ha eksistert. Nei. Jeg synes det er tullete å kalle en blandingshund Doodleetellerannet når det er en blandingshund. Og jeg har sett at cocker og puddel er dyrere enn en rasehund. Selvsagt styrer etterspørsel pris. Jeg synes de oppdretterne jeg har vært i kontakt med virker flinke på hund. Det jeg reagerer på at hundene er stallet opp og ikke bor med oppdretter. Hundene virket friske og tilfredse de altså. Det ble bare drevet oppdrett i så stor skala at jeg fikk følelse av samlebånd. Selvsagt skal de tjene på å drive med oppdrett, samtidig så er det ganske åpenbart at det er god butikk. Jeg har ingen preferanser på rase eller blanding. Jeg vil ha en hund som har alle forutsetninger for å leve et friskt liv. En som driver oppdrett av blanding, kaller det doodle eller poo og legger ut om «rasens egenskaper» er idiotisk, fordi når man har en blandingshund så er det umulig å si hvordan den er. Det er ikke selve hunden jeg har problemer med, det er mennesket som selger det. Anonymkode: 6bbaa...55c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #17 Del Skrevet 18. juli 2023 https://www.nettavisen.no/okonomi/valpenettverket-i-arendal/f/5-95-991822 Det finnes dessverre mange useriøse oppdrettere som kun tenker profitt, dama omtalt i denne annonsen er en av dem. Dessverre viser det seg at det er veldig vanskelig å få stoppet useriøse oppdrettere. Mange er veldig kreative, denne dama har bla byttet navn nå. Hun skriver også øver hunder på venner som legger dem ut for henne på Finn.no siden hun er beryktet i miljøet og et kjapt Google søk av navnet hennes avslører en skikkelig drittpakke. Anbefaler å bli med i rasegruppen på Facebook for den rasen du ønsker, på staffesidene blir det stadig linket til annonser denne oppdretteren står bak selv om det er andre som legger ut kull for henne. https://www.nettavisen.no/okonomi/valpenettverket-sendte-flere-sider-langt-tips/f/5-95-1020075 Anonymkode: d14da...5f7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 18. juli 2023 #18 Del Skrevet 18. juli 2023 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Nei. Jeg synes det er tullete å kalle en blandingshund Doodleetellerannet når det er en blandingshund. Og jeg har sett at cocker og puddel er dyrere enn en rasehund. Selvsagt styrer etterspørsel pris. Jeg synes de oppdretterne jeg har vært i kontakt med virker flinke på hund. Det jeg reagerer på at hundene er stallet opp og ikke bor med oppdretter. Hundene virket friske og tilfredse de altså. Det ble bare drevet oppdrett i så stor skala at jeg fikk følelse av samlebånd. Selvsagt skal de tjene på å drive med oppdrett, samtidig så er det ganske åpenbart at det er god butikk. Jeg har ingen preferanser på rase eller blanding. Jeg vil ha en hund som har alle forutsetninger for å leve et friskt liv. En som driver oppdrett av blanding, kaller det doodle eller poo og legger ut om «rasens egenskaper» er idiotisk, fordi når man har en blandingshund så er det umulig å si hvordan den er. Det er ikke selve hunden jeg har problemer med, det er mennesket som selger det. Anonymkode: 6bbaa...55c Alle "raser" er blandinger, oppkonstruert av mennesker og avlet videre på av mennesker. Det er derfor ingen bedre grunn til å kalle noe for "elghund" eller "collie" mer enn det er grunn til å kalle det "labradoodle". Og myten om at "slik er denne rasen" har styrt veldig mange hundekjøp - mens sannheten er at individets egenskaper styrer MYE mer enn såkalte raseegenskaper. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441546-hundeavl-en-en-industri/#findComment-149982679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå