Gå til innhold

Jeg blir så sliten av meg selv😥 Noen råd?

Anbefalte innlegg

Jeg blir altså så fort stressa. Og jeg stresser med alt. Fra smått til stort, og det er så ufattelig slitsomt. Jeg var ikke slik før, men det har bare blitt verre og verre. 
For eks., vi driver og pusser opp, og det blir jeg veldig stresset av. Nå står det to møbler på verandaen som vi skal kaste, men som foreløpig står på verandaen. Det stresser meg, for jeg liker ikke å ha de der. Jeg stresser over at oppussing er en prossess og at ting må være litt uferdig en stund. Jeg stresser over at jeg ikke kan alt med én gang i ny jobb. Over hvordan det ser ut hjemme mens jeg har vært på jobb og unger har vært alene hjemme. At vi må skru sammen et stort klesskap. 
Dette er bare noen eksempler. Jeg føler meg stresset veldig mye av tiden. Har høyt blodtrykk også, så det er jo ikke bra. Men, jeg klarer ikke å stresse ned. Jeg prøver å ta meg i det, men det går helt på automatikk. 
Hva kan jeg gjøre?😓

Anonymkode: 48abe...638

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg blir altså så fort stressa. Og jeg stresser med alt. Fra smått til stort, og det er så ufattelig slitsomt. Jeg var ikke slik før, men det har bare blitt verre og verre. 
For eks., vi driver og pusser opp, og det blir jeg veldig stresset av. Nå står det to møbler på verandaen som vi skal kaste, men som foreløpig står på verandaen. Det stresser meg, for jeg liker ikke å ha de der. Jeg stresser over at oppussing er en prossess og at ting må være litt uferdig en stund. Jeg stresser over at jeg ikke kan alt med én gang i ny jobb. Over hvordan det ser ut hjemme mens jeg har vært på jobb og unger har vært alene hjemme. At vi må skru sammen et stort klesskap. 
Dette er bare noen eksempler. Jeg føler meg stresset veldig mye av tiden. Har høyt blodtrykk også, så det er jo ikke bra. Men, jeg klarer ikke å stresse ned. Jeg prøver å ta meg i det, men det går helt på automatikk. 
Hva kan jeg gjøre?😓

Virker som at du har litt for mye å holde styr på .. det vil ikke funke å stresse ned en kort periode for så å komme tilbake til samme hamsterhjulet 

Anonymkode: 1a748...16e

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Slutt å sutre. Nytter ikke å gå rundt å synes synd på seg selv. Klassisk dramaqueen, det er det du er. 

Anonymkode: 275dc...1c3

Hva i all verden klør deg da?

Hi, du trenger kanskje hjelp til å sortere ut tankene? Mange (alle?) kommuner har lavterskeltilbud med psykriatisk sykepleier e.l, kanskje det kan hjelpe deg litt? Fortsetter du som dette risikerer du å møte veggen så det synger. 

Anonymkode: 13852...735

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva kan jeg gjøre?😓

Synst nå ikke dette var så masse å stresse over jeg da🤗 pust..ta en dag av gangen, det går bra om det er litt rot eller att ting ikke er på plass! 

Anonymkode: 58ea0...1bd

Jeg kjenner meg (dessverre) igjen. Det som har hjulpet meg er lister over ting som stresser meg. Selv om oppgavene er små. Og med mulighet for å kan krysse ut oppgaven, etterhvert som ting gjort. Det letter trykket/stresset for meg. At jeg fysisk kan se at en oppgave/gjøremål forsvinner. 

Feks:

- Handle inn til bursdagsfest

- Gå opp med kassene på loftet

-Sende pakken til tante Gerd

-Kasta rasket på verandaen 

-bestille elektriker 

osv

Jeg bruker et notat på telefonen min.

Anonymkode: 016bb...5ef

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva kan jeg gjøre?😓

Bruker du blodtrykksmedisner? 

Når du ser de 2 møblene stå på verandaen.. Tenk:"Jaja, der står de. De tar vi feks torsdag. Det går bra." Du må. bare si slike ring til deg selv, hele tiden. Til slutt tror du på det. Treningssak.

Du innser jo at du er mye unødvendig stressa! 😊👏👏steg nr 1 er tatt.. Du må være snill med deg selv. Snakk pent til deg selv. Tenk positive tanker. Jaja. i dag er det rotete. Det ordner seg. osv. 

Har du smartklokke?

nr 1 du burde gjøre, er å begynne med pusteøvelser. På min smartklokke står det feks pust inn i 6 sek, holde noen sek ig blåse ut rolig. Dette hjelper kroppen til å roe ned. 

Anonymkode: 70c39...de7

De som skriver at det bare er å stresse ned, skjønner ikke hvordan du har det.

Fungerer det å skrive lister? Da vet du feks. at din skal ryddes «torsdag». For meg hjelper det å se fremdrift iallfall.

Anonymkode: c1d32...374

Hvor gammel er du? Stress følger ofte hormonene, og det topper seg mot overgangsalderen, da stresser vi mest, og tåler det dårligst.

For meg hjelper det å få ting ut av hodet ved  å skrive det ned. 

Anonymkode: 4109b...b38

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Synst nå ikke dette var så masse å stresse over jeg da🤗 pust..ta en dag av gangen, det går bra om det er litt rot eller att ting ikke er på plass! 

… men det er jo nettopp det som er problemet til hi - hun stresser over stort og smått hele tiden, og klarer ikke å stresse ned. Leser du ikke innleggene du svarer på?

Anonymkode: 2ce82...168

Hvor gammel er du? Stress følger ofte hormonene, og det topper seg mot overgangsalderen, da stresser vi mest, og tåler det dårligst.

For meg hjelper det å få ting ut av hodet ved  å skrive det ned. 

Anonymkode: 4109b...b38

Jeg er 40, så det kan vel kanskje stemme det?

hi

Haff ... Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at noe som helst av eksemplene du nevner, i det hele tatt er noe å stresse med. Jeg fatter ikke poenget med stress. 

Anonymkode: 415a8...7bc

Er jo det som er hele poenget og problemet da. 

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner meg (dessverre) igjen. Det som har hjulpet meg er lister over ting som stresser meg. Selv om oppgavene er små. Og med mulighet for å kan krysse ut oppgaven, etterhvert som ting gjort. Det letter trykket/stresset for meg. At jeg fysisk kan se at en oppgave/gjøremål forsvinner. 

Feks:

- Handle inn til bursdagsfest

- Gå opp med kassene på loftet

-Sende pakken til tante Gerd

-Kasta rasket på verandaen 

-bestille elektriker 

osv

Jeg bruker et notat på telefonen min.

Anonymkode: 016bb...5ef

Ja, skriver lister hele tiden og har lister på alt. Det hjelper til en viss grad. Uten de hadde det nok vært enda verre. 

hi

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er vel nettopp det som er poenget til HI: hun stresser over ting som egentlig ikke er noe å bry seg om, og som folk flest ikke lar seg stresse av. HI, jeg er slik selv, tror det er en personlighetstype. Kan du gjøre litt færre ting i livet ditt? Begynne på yoga?

Anonymkode: afcf6...b1d

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Slutt å sutre. Nytter ikke å gå rundt å synes synd på seg selv. Klassisk dramaqueen, det er det du er. 

Anonymkode: 275dc...1c3

Du er en klassisk empatiløs idiot. Få deg et liv istedenfor å dra folk som er nede lenger ned.

Anonymkode: 9f1ad...16a

Har det på samme måte. Er alenemor og i perioder blir det jo litt for mye og rekker ikke over alt. Og dette takler jeg dårlig som egentlig vil klare alt. Har lært meg til å faktisk roe ned og og prøve å ikke tenke på alt man burde gjøre. I de periodene jeg klarer det så får jeg faktisk gjort mer og stress er jo som kjent ikke bra. 

Er også over 40 så det med hormoner kan faktisk stemme her også.  Som ung så var jeg motsatt av stresset og tok ting litt mer som det var 😂

Anonymkode: 8ee03...ff2

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Har det på samme måte. Er alenemor og i perioder blir det jo litt for mye og rekker ikke over alt. Og dette takler jeg dårlig som egentlig vil klare alt. Har lært meg til å faktisk roe ned og og prøve å ikke tenke på alt man burde gjøre. I de periodene jeg klarer det så får jeg faktisk gjort mer og stress er jo som kjent ikke bra. 

Er også over 40 så det med hormoner kan faktisk stemme her også.  Som ung så var jeg motsatt av stresset og tok ting litt mer som det var 😂

Anonymkode: 8ee03...ff2

Samme her. Alenemor 100 % og med ALT som skal gjøres 🙂 Jeg blir veldig lett stressa, men prøver å tenke at det jeg får gjort er godt nok. Og prøver å gi litt mer faen i det jeg ikke rekker. Så ble ikke gulvet støvsugd i dag, ok det ble frossenpizza, jaja da rakk jeg ikke butikken/søppelfyllinga hva som helst. 

Anonymkode: e01c4...bf2

Kjenner meg og igjen i dette. Alt som bør gjøres innendørs og utendørs av oppussing, rydding,luking, vedlikehold osv stresser meg enormt og det blir mitt ansvar å få det gjort. Mannen bryr seg lite. Det er så stressende.

Anonymkode: e4bbe...98b

Gjest Danida

Kan du lage deg en kalender eller bok der du skiller mellom de ulike oppgavene?
Jeg deler dem inn slik: 
Haster, viktig
Haster ikke, viktig
Haster, uviktig
Haster ikke, uviktig

Det er jo slik at visse ting egentlig er ikke har så høy viktighet, men likevel er tidskritiske. Å sette ut søppeldunken MÅ gjøres akkurat i kveld, kan ikke vente til i morgen, for da er søppelbilen gått. Men det har jo ikke så ekstrem viktighet likevel. Å tømme vaskemaskinen kan også være prekært, så tøyet ikke surner, men det er ikke en enormt stor sak. Likevel må det på den tidskritiske lista. 

Og så fins det viktige ting som kan vente litt. Å få ferdig oppussingen er jo stort og viktig, men det vil ikke gå fort uansett, og det er ikke en tidsfrist på å tørke vekk sagflis og byggestøv underveis. 

Mens det skapet kanskje er viktig OG haster litt? I kontrast til stolene på verandaen, som verken er viktige eller prekære?
Dersom du klarer å sortere mellom disse kategoriene, kan du bruke kreftene der de er mest nyttige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...