GĂ„ til innhold

Blir jeg gaslighted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har aldri empati med meg. Krangler vi er det alltid min skyld. Blir jeg kei meg og frustrert er jeg for fÞlsom og psykopat som reagerer slik. Har han gjort en feil er det min skyld, han tar aldri ansvar for det han gjÞr, selv bagateller. Blir jeg lei meg eller skuffet overfor han har gjort som han ikke burde gjort bruker han tiden til Ä forklare meg hvis sykt han mener der er at jeg reagerer pÄ dette heller enn Ä bare si unnskyld. 

Har vÊrt utslitt og frustrert og nede lenge pga dÄrlig forhold, men nÄ begynner jeg faktisk Ä lure pÄ om det er fordi jeg blir gaslighted. 

Er slik han holder pÄ vanlig?

Anonymkode: 8f347...34c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du klarte Ä uttrykke deg med norske ord i stedet for Ä hoppe pÄ moteuttrykk pÄ et sprÄk du knapt kan, er det godt mulig du ville forstÄ mer av din egen situasjon.

Anonymkode: 96483...be5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du klarte Ä uttrykke deg med norske ord i stedet for Ä hoppe pÄ moteuttrykk pÄ et sprÄk du knapt kan, er det godt mulig du ville forstÄ mer av din egen situasjon.

HÄper dette angrepet pÄ meg gjorde at du fÞler deg bedre. Fortsatt god bedring! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

NÄ er gaslightning et uttrykk som brukes ofte i psykiatrien i Norge, fordi det er et dekkende ord som vanskelig kan oversettes til norsk og fÄ samme betydningen. Ordets opphav er ogsÄ en god grunn til at det brukes om narsissister. SÄ ikke akkurat et moteuttrykk. 
Til HI: Han hÞres ihvertfall vanskelig ut Ä leve med. 

Anonymkode: 4191b...1b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

NÄ er gaslightning et uttrykk som brukes ofte i psykiatrien i Norge, fordi det er et dekkende ord som vanskelig kan oversettes til norsk og fÄ samme betydningen. Ordets opphav er ogsÄ en god grunn til at det brukes om narsissister. SÄ ikke akkurat et moteuttrykk. 
Til HI: Han hÞres ihvertfall vanskelig ut Ä leve med. 

Takk for saklig svar. Ja, det er vanskelig, og jeg har jo begynt Ä tro at det er jeg som er vanskelig og at jeg ikke greier holde styr pÄ minner. Men nÄr jeg leste en artikkel om gaslighting sÄ traff det veldig. Jeg har gÄtt fra glad og utadvendt til deprimert og innesluttet, og ser generelt ikke lyst pÄ livet. TÞr aldri ta opp noe mer for da blir jeg angrepet og alt blir vridd pÄ. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for saklig svar. Ja, det er vanskelig, og jeg har jo begynt Ä tro at det er jeg som er vanskelig og at jeg ikke greier holde styr pÄ minner. Men nÄr jeg leste en artikkel om gaslighting sÄ traff det veldig. Jeg har gÄtt fra glad og utadvendt til deprimert og innesluttet, og ser generelt ikke lyst pÄ livet. TÞr aldri ta opp noe mer for da blir jeg angrepet og alt blir vridd pÄ. 

Se for deg at du leser det du skrev, men at det var noen andre som hadde skrevet det. Hvilket rÄd ville du selv gitt? 
Dette forholdet gjÞr deg ikke godt. 
Kom deg unna ❀ 
Det kan bli slitsomt, men noen ganger mÄ ting bli verre fÞr de kan bli bedre. 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Samboer har aldri empati med meg. Krangler vi er det alltid min skyld. Blir jeg kei meg og frustrert er jeg for fÞlsom og psykopat som reagerer slik. Har han gjort en feil er det min skyld, han tar aldri ansvar for det han gjÞr, selv bagateller. Blir jeg lei meg eller skuffet overfor han har gjort som han ikke burde gjort bruker han tiden til Ä forklare meg hvis sykt han mener der er at jeg reagerer pÄ dette heller enn Ä bare si unnskyld. 

Har vÊrt utslitt og frustrert og nede lenge pga dÄrlig forhold, men nÄ begynner jeg faktisk Ä lure pÄ om det er fordi jeg blir gaslighted. 

HÞres ut som gaslighting og det er ikke bra for deg. GjÞr det slutt og fÄ sÄ mye avstand fra han som du kan. 

Anonymkode: 233b2...135

Skrevet

Hvis han ikke tar noen ting av det du sier pĂ„ alvor. Hvis han ikke anerkjenner dine fĂžlelser . Ikke tar seg tid til Ă„ fatte hva du snakker om.. bĂ„de smĂ„ og store ting. Later som om at han ikke forstĂ„r hva du snakker om. Nekter pĂ„ ting. Fnyser av deg. Ber deg skjerpe deg! Bagatelliserer ting. Legger alt over pĂ„ deg. Sier ikke : beklager eller unnskyld fĂžr han merker at han MÅ bare for Ă„ redde forholdet.

2DA1AF81-340A-41C7-AD87-DFAC9C029666.png

Skrevet

Istedenfor Ä la deg psyke ned og begynne tenke at han har rett, det er sikkert din feil osv, sÄ bÞr du begynne Ä tenke at dere ikke passer sammen.

Par som passer sammen Ăžnsker hverandres beste, og bringer frem det beste i hverandre.

Denne mannen synes selv at du er hÄplÞs, og du merker at han ikke bringer frem noe godt i deg, sÄ hvorfor er dere sammen da?

Det spiller ingen rolle hva man kaller det, det er ikke bra for deg og heller ikke for han. Har du barn oppi dette er det grusomt Ä la dem vokse opp i dette giftige miljÞet. Kanskje blir bÄde han og du bedre mennesker av Ä vÊre hver for dere?

Det er ikke alltid man skal fortsette sammen for enhver pris, og det er ikke alltid det er til barnas beste at dere blir sammen!

Det er ikke bra for deg Ă„ vĂŠre sammen med denne mannen uansett hva oppfĂžrselen hans skyldes. NĂ„ har dere kommet inn i en negativ spiral som bare forsterker og forsterker det som er problemet mellom dere.

Jeg personlig synes han hÞres ut som er egoistisk drittsekk, men uansett hva det er sÄ mÄ du ut av forholdet. Dette kommer ikke til Ä bli bedre.

Anonymkode: 8a6a0...fa4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

NÄ er gaslightning et uttrykk som brukes ofte i psykiatrien i Norge, fordi det er et dekkende ord som vanskelig kan oversettes til norsk og fÄ samme betydningen. 

PĂ„ hvilken mĂ„te er «gaslighting» et logisk og dekkede ord for psykisk mishandling
?

Anonymkode: 01af3...f39

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det hÞres ikke bra ut og det skal ikke vÊre sÄnn. Gaslighting gÄr vel ut pÄ Ä manipulere og fÄ den andre til Ä tvile pÄ seg selv, sÄ det er kanskje ikke akkurat det du opplever? 

Anonymkode: 039b5...61e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

PĂ„ hvilken mĂ„te er «gaslighting» et logisk og dekkede ord for psykisk mishandling
?

Det er det jeg skriver. Se filmen «Gaslight», sÄ skjÞnner du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

🙈

Anonymkode: 47e86...3ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

gaslighted. 

Atte hÊ?? 

Anonymkode: bb931...356

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er det jeg skriver. Se filmen «Gaslight», sÄ skjÞnner du. 

SĂ„ begrepet stammer fra en film
?

Da blir det i sÄ fall enda viktigere Ä finne gode, logiske ord for hva enn begrepet prÞver Ä dekke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

?

Da blir det i sÄ fall enda viktigere Ä finne gode, logiske ord for hva enn begrepet prÞver Ä dekke.

Nei

Anonymkode: c01e7...fea

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei

Jo.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo.

Nei

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei

😆😆😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

😆😆😆

At en film heter det betyr ikke at begrepet stammer derfra. 

Skrevet

Herregud, er det nĂždvendig Ă„ kverulere

Anonymkode: 47e86...3ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

At en film heter det betyr ikke at begrepet stammer derfra. 

Men i dette tilfellet gjĂžr det det. Det er faktisk helt sant.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men i dette tilfellet gjĂžr det det. Det er faktisk helt sant.

The term “gaslighting” actually comes from a 1938 play, “Gas Light” (which was turned into a more widely known movie in 1944, “Gaslight”), where a husband manipulates his wife to make her think she's actually losing her sense of reality so he can commit her to a mental institution and steal her inheritance.

Anonymkode: a2eee...1fb

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (PĂ„ 15.7.2023 den 16.00):

Det viser vel bare at du selv ikke helt forstÄr. Ordet gaslighting er et nyord som beskriver en helt konkret taktikk for Ä manipulere andre mennesker. Psykisk mishandling kan vÊre hundrevis av ting som ikke er gaslighting. Manipulering er hundrevis av ting som heller ikke er gaslighting. Man kan manipulere ved hjelp av tvang, trusler, Þkonomiske insentiver eller ved Ä spille offer. Men gaslighting innebÊrer Ä rokke ved den andres virkelighetsoppfatning, som en karakter i en film gjÞr med sin kone i filmen "Gaslight" - der han i tillegg til Ä lyve og manipulere ogsÄ demper lyset "the gaslights" mens han pÄstÄr at hun tar feil nÄr hun syns det er blitt svakere. Alt for Ä lure henne til Ä tro at feilen er i hennes eget hode.

HI; du blir utsatt for gaslighting. Partneren prĂžver Ă„ Ăždelegge ditt virkelighetsbilde og overta hans. Det er sykt, usunt og Ăždeleggende. Kom deg vekk!

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (PĂ„ 16.7.2023 den 10.13):

?

Stockholmsyndrom er et navn som dukket opp etter en gisselsituasjon i Stockholm.

Ødipuskompleks har fÄtt navnet sitt fra et gresk Êttedrama.

KZ syndrome eller survivor syndrome er navnet pÄ en tilstand som fÞrst ble beskrevet hos overlevende etter jÞdeutryddelsene. 

Narsissisme er oppkalt etter den greske sagnfiguren Narcissus, som var forelsket i sitt eget speilbilde.

Faktisk kommer tallrike begreper fra virkeligheten eller fiksjonen uten at de har fÄtt et nyskapt "logisk" begrep pÄ hva de skal dekke, man bruker i stedet navnet fra de eksemplene der man tydeligst klarte Ä se sykdommen/tilstanden. Et eksempel (i kunsten eller i historien) kan si mer enn tusen medisinske begreper. 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...