Gå til innhold

Blir jeg gaslighted?

Anbefalte innlegg

Samboer har aldri empati med meg. Krangler vi er det alltid min skyld. Blir jeg kei meg og frustrert er jeg for følsom og psykopat som reagerer slik. Har han gjort en feil er det min skyld, han tar aldri ansvar for det han gjør, selv bagateller. Blir jeg lei meg eller skuffet overfor han har gjort som han ikke burde gjort bruker han tiden til å forklare meg hvis sykt han mener der er at jeg reagerer på dette heller enn å bare si unnskyld. 

Har vært utslitt og frustrert og nede lenge pga dårlig forhold, men nå begynner jeg faktisk å lure på om det er fordi jeg blir gaslighted. 

Er slik han holder på vanlig?

Anonymkode: 8f347...34c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441538-blir-jeg-gaslighted/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du klarte å uttrykke deg med norske ord i stedet for å hoppe på moteuttrykk på et språk du knapt kan, er det godt mulig du ville forstå mer av din egen situasjon.

Anonymkode: 96483...be5

Håper dette angrepet på meg gjorde at du føler deg bedre. Fortsatt god bedring! 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hvis du klarte å uttrykke deg med norske ord i stedet for å hoppe på moteuttrykk på et språk du knapt kan, er det godt mulig du ville forstå mer av din egen situasjon.

Nå er gaslightning et uttrykk som brukes ofte i psykiatrien i Norge, fordi det er et dekkende ord som vanskelig kan oversettes til norsk og få samme betydningen. Ordets opphav er også en god grunn til at det brukes om narsissister. Så ikke akkurat et moteuttrykk. 
Til HI: Han høres ihvertfall vanskelig ut å leve med. 

Anonymkode: 4191b...1b5

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå er gaslightning et uttrykk som brukes ofte i psykiatrien i Norge, fordi det er et dekkende ord som vanskelig kan oversettes til norsk og få samme betydningen. Ordets opphav er også en god grunn til at det brukes om narsissister. Så ikke akkurat et moteuttrykk. 
Til HI: Han høres ihvertfall vanskelig ut å leve med. 

Takk for saklig svar. Ja, det er vanskelig, og jeg har jo begynt å tro at det er jeg som er vanskelig og at jeg ikke greier holde styr på minner. Men når jeg leste en artikkel om gaslighting så traff det veldig. Jeg har gått fra glad og utadvendt til deprimert og innesluttet, og ser generelt ikke lyst på livet. Tør aldri ta opp noe mer for da blir jeg angrepet og alt blir vridd på. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for saklig svar. Ja, det er vanskelig, og jeg har jo begynt å tro at det er jeg som er vanskelig og at jeg ikke greier holde styr på minner. Men når jeg leste en artikkel om gaslighting så traff det veldig. Jeg har gått fra glad og utadvendt til deprimert og innesluttet, og ser generelt ikke lyst på livet. Tør aldri ta opp noe mer for da blir jeg angrepet og alt blir vridd på. 

Se for deg at du leser det du skrev, men at det var noen andre som hadde skrevet det. Hvilket råd ville du selv gitt? 
Dette forholdet gjør deg ikke godt. 
Kom deg unna ❤️ 
Det kan bli slitsomt, men noen ganger må ting bli verre før de kan bli bedre. 

Annonse

2 hours ago, Anonym bruker said:

Samboer har aldri empati med meg. Krangler vi er det alltid min skyld. Blir jeg kei meg og frustrert er jeg for følsom og psykopat som reagerer slik. Har han gjort en feil er det min skyld, han tar aldri ansvar for det han gjør, selv bagateller. Blir jeg lei meg eller skuffet overfor han har gjort som han ikke burde gjort bruker han tiden til å forklare meg hvis sykt han mener der er at jeg reagerer på dette heller enn å bare si unnskyld. 

Har vært utslitt og frustrert og nede lenge pga dårlig forhold, men nå begynner jeg faktisk å lure på om det er fordi jeg blir gaslighted. 

Høres ut som gaslighting og det er ikke bra for deg. Gjør det slutt og få så mye avstand fra han som du kan. 

Anonymkode: 233b2...135

Hvis han ikke tar noen ting av det du sier på alvor. Hvis han ikke anerkjenner dine følelser . Ikke tar seg tid til å fatte hva du snakker om.. både små og store ting. Later som om at han ikke forstår hva du snakker om. Nekter på ting. Fnyser av deg. Ber deg skjerpe deg! Bagatelliserer ting. Legger alt over på deg. Sier ikke : beklager eller unnskyld før han merker at han MÅ bare for å redde forholdet.

2DA1AF81-340A-41C7-AD87-DFAC9C029666.png

Istedenfor å la deg psyke ned og begynne tenke at han har rett, det er sikkert din feil osv, så bør du begynne å tenke at dere ikke passer sammen.

Par som passer sammen ønsker hverandres beste, og bringer frem det beste i hverandre.

Denne mannen synes selv at du er håpløs, og du merker at han ikke bringer frem noe godt i deg, så hvorfor er dere sammen da?

Det spiller ingen rolle hva man kaller det, det er ikke bra for deg og heller ikke for han. Har du barn oppi dette er det grusomt å la dem vokse opp i dette giftige miljøet. Kanskje blir både han og du bedre mennesker av å være hver for dere?

Det er ikke alltid man skal fortsette sammen for enhver pris, og det er ikke alltid det er til barnas beste at dere blir sammen!

Det er ikke bra for deg å være sammen med denne mannen uansett hva oppførselen hans skyldes. Nå har dere kommet inn i en negativ spiral som bare forsterker og forsterker det som er problemet mellom dere.

Jeg personlig synes han høres ut som er egoistisk drittsekk, men uansett hva det er så må du ut av forholdet. Dette kommer ikke til å bli bedre.

Anonymkode: 8a6a0...fa4

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå er gaslightning et uttrykk som brukes ofte i psykiatrien i Norge, fordi det er et dekkende ord som vanskelig kan oversettes til norsk og få samme betydningen. 

På hvilken måte er «gaslighting» et logisk og dekkede ord for psykisk mishandling…?

Anonymkode: 01af3...f39

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det høres ikke bra ut og det skal ikke være sånn. Gaslighting går vel ut på å manipulere og få den andre til å tvile på seg selv, så det er kanskje ikke akkurat det du opplever? 

Anonymkode: 039b5...61e

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

🙈

Anonymkode: 47e86...3ff

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er det jeg skriver. Se filmen «Gaslight», så skjønner du. 

Så begrepet stammer fra en film…?

Da blir det i så fall enda viktigere å finne gode, logiske ord for hva enn begrepet prøver å dekke.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men i dette tilfellet gjør det det. Det er faktisk helt sant.

The term “gaslighting” actually comes from a 1938 play, “Gas Light” (which was turned into a more widely known movie in 1944, “Gaslight”), where a husband manipulates his wife to make her think she's actually losing her sense of reality so he can commit her to a mental institution and steal her inheritance.

Anonymkode: a2eee...1fb

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (På 15.7.2023 den 16.00):

Det viser vel bare at du selv ikke helt forstår. Ordet gaslighting er et nyord som beskriver en helt konkret taktikk for å manipulere andre mennesker. Psykisk mishandling kan være hundrevis av ting som ikke er gaslighting. Manipulering er hundrevis av ting som heller ikke er gaslighting. Man kan manipulere ved hjelp av tvang, trusler, økonomiske insentiver eller ved å spille offer. Men gaslighting innebærer å rokke ved den andres virkelighetsoppfatning, som en karakter i en film gjør med sin kone i filmen "Gaslight" - der han i tillegg til å lyve og manipulere også demper lyset "the gaslights" mens han påstår at hun tar feil når hun syns det er blitt svakere. Alt for å lure henne til å tro at feilen er i hennes eget hode.

HI; du blir utsatt for gaslighting. Partneren prøver å ødelegge ditt virkelighetsbilde og overta hans. Det er sykt, usunt og ødeleggende. Kom deg vekk!

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (På 16.7.2023 den 10.13):

Så begrepet stammer fra en film…?

Da blir det i så fall enda viktigere å finne gode, logiske ord for hva enn begrepet prøver å dekke.

Stockholmsyndrom er et navn som dukket opp etter en gisselsituasjon i Stockholm.

Ødipuskompleks har fått navnet sitt fra et gresk ættedrama.

KZ syndrome eller survivor syndrome er navnet på en tilstand som først ble beskrevet hos overlevende etter jødeutryddelsene. 

Narsissisme er oppkalt etter den greske sagnfiguren Narcissus, som var forelsket i sitt eget speilbilde.

Faktisk kommer tallrike begreper fra virkeligheten eller fiksjonen uten at de har fått et nyskapt "logisk" begrep på hva de skal dekke, man bruker i stedet navnet fra de eksemplene der man tydeligst klarte å se sykdommen/tilstanden. Et eksempel (i kunsten eller i historien) kan si mer enn tusen medisinske begreper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...