Gå til innhold

Trenger sårt hjelp.. noen som vet. Reise og forsikring.

Anbefalte innlegg

the amazing spidermamma skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg ville ha ringt reiseselskapet. Kan det være at de ikke er veldig interessert i at det blir en konfrontasjon mellom dere og finner et annet sted til enten henne eller dere? 

Tror jeg må gå meg en tur og lufte hodet for tanker, nå er det helt kaos. Eneste jeg vet er at vi ikke kan risikere å støte på henne der vi er. 
Kanskje jeg finner en løsning etter å ha klarnet hodet litt. Takker for alle svar og engasjement!

Anonymkode: b02f4...108

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det løser ikke noe nå, men høres ut som hun bør ilegges besøksforbud, men det tar tid. 

Anonymkode: ddafb...0f5

Ja, har tenkt tanken. Hun responderer veldig dårlig på konfrontasjon og sånn, så har tenkt det kanskje forverrer ting. I det daglige fungerer det ok med å holde avstand og blokkere hun fra alt. Hun får dessverre politi, sykehus etc til å ringe oss med deres nummer, men bruker bare å forklare situasjonen for dem så viser de alltid forståelse for det. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Vi skal egentlig reise til Hellas på mandag, pakkereise. 
Min mor er alkoholiker og har påført familien traumer gjennom mange år. 
Hun er manipulativ og grenseløs. Hun får ikke være i nærheten av barna. Hun er typen som har møtt opp på døra dritings osv.

Nå har hun bestilt reise samme sted som vi skal dra, med samme fly. Ja, hun er så gal! Dette er selvsagt gjort i fylla, og hun mener hun fritt kan reise hvor hun vil. Dette er et sted vi har vært i alle år, så hun vet hvor det er. Min bror kom i skade å fortelle henne at vi skulle dit.

Jeg kan ikke reise dit med ungene. Hun kommer til å rave dritings rundt og totalt ødelegge alt! 

Jeg er så dønn fortvila! Ungene har gleda seg et halvt år. 
Hva gjør jeg?

Kan jeg få tilbake på reiseforsikringen??? Så vi kan bestille et annet sted?

Har ikke andre råd enn de du allerede har fått, men om du har en ok fastlege så tror jeg nok jeg ville kjørt på og fått en legeerklæring slik at dere får pengene tilbake. Når det gjelder ungene og at dere ikke reiser ville jeg vært helt åpen om hvorfor. De har tydeligvis hatt såpass forferdelige opplevelser at ikke de heller vil ønske ferien ødelagt. Så ville jeg bestilt en restplass-tur til et helt annet sted, dersom dere har økonomi til det før de andre pengene er på konto. Om det ikke er mulig ville jeg utsatt badeferie til høstferien, og da ikke fortalt noen når og hvor dere drar. Uansett, masse lykke til -håper det ordner seg ❤

Anonymkode: 02d6f...7b8

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke andre råd enn de du allerede har fått, men om du har en ok fastlege så tror jeg nok jeg ville kjørt på og fått en legeerklæring slik at dere får pengene tilbake. Når det gjelder ungene og at dere ikke reiser ville jeg vært helt åpen om hvorfor. De har tydeligvis hatt såpass forferdelige opplevelser at ikke de heller vil ønske ferien ødelagt. Så ville jeg bestilt en restplass-tur til et helt annet sted, dersom dere har økonomi til det før de andre pengene er på konto. Om det ikke er mulig ville jeg utsatt badeferie til høstferien, og da ikke fortalt noen når og hvor dere drar. Uansett, masse lykke til -håper det ordner seg ❤

Tusen takk❤️ 
Vi har penger til å bestille en annen tur, så jeg heller veldig mot det. Bare kvier meg sånn for å ringe og «tigge» etter legeerklæring. Føler den er litt i grenseland og vil ikke lure til meg penger jeg ikke har krav på. 
Takk igjen.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk❤️ 
Vi har penger til å bestille en annen tur, så jeg heller veldig mot det. Bare kvier meg sånn for å ringe og «tigge» etter legeerklæring. Føler den er litt i grenseland og vil ikke lure til meg penger jeg ikke har krav på. 
Takk igjen.

Tenker den legeerklæringen overhodet ikke er i grenseland. Dere har alle gått i terapi, ferien blir ødelagt og psykisk kommer dere alle sammen til å være utslitt når dere kommer hjem. Ikke noe å tenke på, skaff den legeerklæringen og bestill ny tur uten å si noe til familien.

Annonse

Jeg ville først tatt kontakt med fastlege. Jeg regner med at han/hun kjenner deres situasjon utfra at dere tidligere har vært i behandling. Beskriv situasjonen og spør om en legeerklæring. Slik du forklarer det her, mener jeg dere bør få en legeerklæring. 

Når du har denne i bakhånd (som kun er til forsikringsselskapet - ikke til charterselskapet) ville jeg ringt charterselskapet og spurt om å få bytte destinasjon. Dere må sannsynligvis fly til samme sted, men mulig dere kan få bo et helt annet sted? Hvis det ikke er mulig, vil dere kunne avbestille og bruke reiseforsikringen til å få igjen penger. 

Utfordringen med å benytte forsikringen er selvfølgelig at dere ikke kan bestille en ny reise. Har dere først fått dokumentert at dere er ikke kan reise pga sykdom, vil dere ikke kunne reise et annet sted og fortsatt være forsikret på denne reisen. 

Vi måtte brått avlyse årets ferie da mannen var i en ulykke og måtte operere 3 dager før planlagt avreise. Han fikk reiseforbud. Legeerklæringen fra sykehuset til reiseforsikringen var superkort; kun to setninger om ar han var operert den og den datoen og ikke kunne reiser. Ingen videre utbroderinger eller diagnose. 

Anonymkode: a9701...642

Kan det være et alternativ å reise, men bruke penger på et annet bosted? Har hun bestilt samme hotell? 

Jeg ville seriøst vurdert å be bror om hjelp til å gjemme pass og nasjonalt id-kort, så hun ikke kan reise. 

Anonymkode: ddafb...0f5

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da kan du vel få legeerklæring slik at det går på reiseforsikringa hvis du avbestiller?

Anonymkode: 43ebd...7f9

Får jo ikkje legeerklæring her, da hadde mange kunne sagt slik når de angrer seg og vil ha pengene igjen.

Du må nok bare reise å håpe hun er så full at hun ikke finner passet, eller kommer med på flyet

Anonymkode: 35a3f...ecc

Problemet med å bruke reiseforsikringen på dette er som allerede sagt her i tråden, da kan dere ikke reise noen steder. Da er dere syke og må være hjemme, forsikringen gjelder ikke om noe da skulle skje på tur.

Bruker dere legeerklæring og forsikring må dere reise senere....

Om dere skal reise om to dager tviler jeg litt på at reiseselskapet er så villige til å hjelpe også, da vil jo flyet gå med tomme seter til mandag, de får ikke fyllt de setene på så kort tid.

Fryktelig kjip situasjon, skjønner godt at du er fortvilet. Håper det ordner seg på den ene eller andre måten. 

Anonymkode: 44316...3bc

Problemet med å bruke reiseforsikringen på dette er som allerede sagt her i tråden, da kan dere ikke reise noen steder. Da er dere syke og må være hjemme, forsikringen gjelder ikke om noe da skulle skje på tur.

Bruker dere legeerklæring og forsikring må dere reise senere....

Om dere skal reise om to dager tviler jeg litt på at reiseselskapet er så villige til å hjelpe også, da vil jo flyet gå med tomme seter til mandag, de får ikke fyllt de setene på så kort tid.

Fryktelig kjip situasjon, skjønner godt at du er fortvilet. Håper det ordner seg på den ene eller andre måten. 

Anonymkode: 44316...3bc

Det kan hende de har andre fly med tomme seter i morgen eller på mandag, men tiden begynner å renne ut for å få fikset det. Det ordner seg ikke av seg selv.

Anonymkode: 9f4eb...6cf

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Får jo ikkje legeerklæring her, da hadde mange kunne sagt slik når de angrer seg og vil ha pengene igjen.

Du må nok bare reise å håpe hun er så full at hun ikke finner passet, eller kommer med på flyet

Anonymkode: 35a3f...ecc

Dette er jo en spesiell situasjon da

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi skal egentlig reise til Hellas på mandag, pakkereise. 
Min mor er alkoholiker og har påført familien traumer gjennom mange år. 
Hun er manipulativ og grenseløs. Hun får ikke være i nærheten av barna. Hun er typen som har møtt opp på døra dritings osv.

Nå har hun bestilt reise samme sted som vi skal dra, med samme fly. Ja, hun er så gal! Dette er selvsagt gjort i fylla, og hun mener hun fritt kan reise hvor hun vil. Dette er et sted vi har vært i alle år, så hun vet hvor det er. Min bror kom i skade å fortelle henne at vi skulle dit.

Jeg kan ikke reise dit med ungene. Hun kommer til å rave dritings rundt og totalt ødelegge alt! 

Jeg er så dønn fortvila! Ungene har gleda seg et halvt år. 
Hva gjør jeg?

Kan jeg få tilbake på reiseforsikringen??? Så vi kan bestille et annet sted?

En løsning kan være å selge den opprinnelige reisen og samtidig bestille en ny. Det blir til en lav sum, men mer enn fullstendig tap.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jo en spesiell situasjon da

Saken er at man forsikrer seg mot spesifikke trusler,  som sykdom. Hvis man ikke har betalt for mulighet til å endre reise på grunn av gale foreldre får man gjerne ikke det dekket. Det blir som de som ikke ønsker å reise til Hellas nå på grunn av at de tror de ikke vil tåle varmen. De får det heller ikke dekket.

3 hours ago, Anonym bruker said:

Ja, har tenkt tanken. Hun responderer veldig dårlig på konfrontasjon og sånn, så har tenkt det kanskje forverrer ting. I det daglige fungerer det ok med å holde avstand og blokkere hun fra alt. Hun får dessverre politi, sykehus etc til å ringe oss med deres nummer, men bruker bare å forklare situasjonen for dem så viser de alltid forståelse for det. 

Med besøksforbud er dere sikret mot dette i fremtiden, det høres ut som beste løsning selvom det ikke ordner noe akkurat nå.

Anonymkode: 2b07f...67c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Saken er at man forsikrer seg mot spesifikke trusler,  som sykdom. Hvis man ikke har betalt for mulighet til å endre reise på grunn av gale foreldre får man gjerne ikke det dekket. Det blir som de som ikke ønsker å reise til Hellas nå på grunn av at de tror de ikke vil tåle varmen. De får det heller ikke dekket.

Psykisk sykdom er sykdom

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Psykisk sykdom er sykdom

Det stemmer. Så lenge det er nyoppstått i forhold til forsikring. Det sagt så KAN det bli problematisk å dra på en annen tur hvis man avlyser pga sykdom.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Psykisk sykdom er sykdom

Akutt oppstått psykisk sykdom med behov for behandling og hvor reise frarådes ?…

Nei, dette blir nok ikke et forsikringstilfelle, men mindre legen pynter veldig på .. 

Anonymkode: b37f5...5b2

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Akutt oppstått psykisk sykdom med behov for behandling og hvor reise frarådes ?…

Nei, dette blir nok ikke et forsikringstilfelle, men mindre legen pynter veldig på .. 

Legen skriver jo ikke hva slags sykdom det er

Nei, men hvis hi får sykemelding så sier legen at hun ikke kan reise. Da kan hun ikke reise på en annen reise i samme periode. Hvis hun feks skulle bli syk på reise blir det jo noe plundrete å melde sykdom/skade til forsikringsselskapet. Hadde problemet vært at hi fikk spysjuke dagen før avreise så kunne hun selvsagt reist når hun ble frisk, hun kunne ikke reist til et annet sted samme dag.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men forsikringsselskapet kan kreve innsyn spesielt hvis det er snakk om et betydelig beløp

Forsikringen kan forresten refundere kun den delen som gjelder den som er blitt sykemeldt, hvis ikke det er veldig små barn i reisefølge .. det er blitt strengere nå enn før 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, men forsikringsselskapet kan kreve innsyn spesielt hvis det er snakk om et betydelig beløp

Forsikringen kan forresten refundere kun den delen som gjelder den som er blitt sykemeldt, hvis ikke det er veldig små barn i reisefølge .. det er blitt strengere nå enn før 

Du har virkelig ikke peiling. Sorry. Du burde ikke gi råd. 

Anonymkode: b5037...258

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du har virkelig ikke peiling. Sorry. Du burde ikke gi råd. 

Anonymkode: b5037...258

Javel. Ingenting av det jeg skrev var råd. Resten kan du sjekke selv ved å spørre et forsikringsselskap om de kan innhente opplysninger fra fastlegen som er nødvendig for å sjekke om vilkårene for reiseforsikringen er oppfylt ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...