Gå til innhold

Smarte løsninger på kjøkkenet?

Anbefalte innlegg

Vi skal renovere kjøkkenet i løpet av høsten og det finnes jo et hav av muligheter til smarte løsninger. Hvilke har du på ditt kjøkken som du setter pris på og hvilke har vist seg å ikke være så kjekke allikevel? Tar gjerne i mot tips til hvilken leverandør dere er fornøyd med også.

Anonymkode: 12f8c...007

Fortsetter under...

Ting jeg liker

Stekeovn i arbeidshøyde, dampovn, blandebatteri med uttrekk og touch, ventilator på yttervegg, karusell i hjørneskap, innredning som kan tekkes ut, stor oppvaskkum, ledbelysning under skap, mange meter benk. 

Savner 

Avrenning på oppvaskkum. 

Anonymkode: 2c3cd...fdd

Jeg er veldig glad for mye skapplass, høyskap/overskap til glass (det blir smuler i skuffer under benkehøyde så jeg vil ikke ha glass der) og et eget skap til alle elektriske duppedingser.

Liker også å ha store skuffer istedenfor underskap, mye lettere å holde orden og se hva man har.

Vi laget også plass til stort kjøleskap, dobbelt med kjøling på begge sider pg en liten fryser nederst, det er jeg strålende fornøyd med. Som dette

https://www.power.no/hvitevarer/kjoel-frys-og-kombiskap/kombiskap-side-by-side/aeg-9000-serien-rmb954f9vx-side-by-side/p-1109414/

Stekeovn i høyskap er jeg også fornøyd med.

Jeg angrer på stekeplate med innebygget ventilator. Det tar for mye plass på kokeplaten og er ikke like effektivt. Skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt ventilator over koketoppen.

To år siden vi pusset opp

Anonymkode: 56ecc...1ea

Jeg synes kjøkken med godt dagslys er fint. Så unngår høyskap nær vindu. God benkeplass mellom vask og koketopp siden det er der man jobber mest, men ikke for stor avstand heller, synes 120cm er passe. 

Anonymkode: ab5b5...97c

Jeg er veldig glad i quooker som gir meg kokende vann fra springen. Jeg savner fra 80-tallskjøkkenet eget skap til kjøkkenmaskin hvor jeg kunne ha den stående og bare trekke ut hylle med den på..

Anonymkode: 56238...c2b

Annonse

Liker: Uttrekkbar tut på vasken, store skuffer istedenfor skap. Dobbelvask med avrenning. Laminatplate som tåler vann. Mikro innebygd i overskap (hadde vært i arbeidshøyde hvis vi hadde hatt plassen).

Savner: Arbeidsbenk under vinduet. Feielist. Ville hatt en av kummene større. Isbitmaskin i kjøleskapet. Mer oppbevaring, skulle bygd kjøkkenet frem under vinduet slik at det ble en slags U heller enn et L-kjøkken. 

Misliker: Ventilasjonsrister synlige fra sofaen. Skulle hatt maling som tåler mer på bakplaten. 

Anonymkode: d8071...8cb

Takk for masse gode tips. Uttrekkbar kran er notert. Det samme med store skuffer og ikke skap under. Vi diskuterer naturstein eller laminatplate på benkene. Noen som har naturstein som kan si om det er mye ekstra vedlikehold?

Dette er kanskje en selvfølge, men tenk på at det skal være kort vei mellom skapene med kopper og glass og oppvaskmaskinen. Da går det fort å tømme. Og mellom komfyr og kjøleskap og krydderskap/skuff. Fint når det du trenger er i nærheten av der du arbeider. 

Og: lurt med mange (usynlige) strømuttak oppunder overskapene. Til visping, mosing, vannkoker, kaffemaskin, brødrister, vaffeljern, lading, alt det der. Alltid bittelitt irriterende å måtte trekke ut noe for å bruke noe annet. 

Enig med uttrekkbar kran, det savner jeg når jeg bruker andre kjøkken enn det hjemme. 

Og så vil jeg anbefale integrert såpedispenser,så slipper du zaloflaska på benken. 

Vi har kjøkkenøy. Elsker den. Har lages det meste av maten ig har blitt det stedet barna foretrekker å sitte. Ellers er jeg superfornøyd med å ha to stekeovner (den ene er stekeovn, mikro og dampovn), quooker, store kum med avrenning på siden. Er også veldig fornøyd med corian som benkeplate. 

Anonymkode: ca167...069

Nok stikkontakter! Blir aldri nok. Lading av tlf, vaffeljern, brødrister osv. 

Et høyskap som blir til en benk med kjøkkenmaskin, kaffetrakter, blender osv. Med sjalusidører feks. Så er de lett tilgjengelige. 

Anonymkode: aa062...546

Jeg vil argumentere mot såpedeispenseren, den vi hadde gikk tett, ble muggete (?) og falt til slutt ned. Har kjøpt plugg og tettet hullet med.

Jeg har svart komposittvask, det liker jeg. Den er så stor at jeg enkelt setter stekeplater nedi for vasking. 

Ang stikkontakter, vi har kjøkken i en u, så vi har stikkontakt under overskapene i 4 hjørner. Gull verd. 
Tenk på plassering av kaffemaskin i forhold til vann, vi fikk kaffemaskin etter at vi hadde bygd kjøkkenet, så den havnet på motsatt side av kjøkkenet..  Og planlegg stikkontakter til komfyr, kjøleskap og andre faste elementer utenom og i nærheten av produktet. God dialog med elektriker er viktig. Hun vi hadde virket ikke, så mye måtte gjøres om igjen. 

Jeg er tilhenger av plater i laminat. Billig, veier ikke et tonn og krever ikke vedlikehold. 

Skulle jeg hatt nytt kjøkken nå ville jeg hatt kombidampovn. 

Sørg for å ha overskap som går opp til taket. Støvtørking er kjedelig. 

Jeg har ett skap som jeg ikke har uttrekkbar innredning i, der har jeg tunge kjøkkenmaskiner og sesongvarer, som feks pepperkakeformer. 

https://www.vvskupp.no/grohe/-hash-31358002/grohe-minta-touch-kjøkkenbatteri-med-uttrekkbar-tut-og-touch-funksjon
jeg har dette armaturet, jeg elsker å ha fingervaskevann i rett temperatur klart ved touch. Det er også pent, uttrekket fungerer alltid, og lett å holde rent. Ingen dumme kanter. Hadde et med uttrekk fra Oras før som jeg byttet ut, ikke noe galt annet enn en dårlig konstruksjon. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg

Annonse

Anonym bruker skrev (På 15.7.2023 den 14.41):

Jeg er veldig glad i quooker som gir meg kokende vann fra springen. Jeg savner fra 80-tallskjøkkenet eget skap til kjøkkenmaskin hvor jeg kunne ha den stående og bare trekke ut hylle med den på..

Anonymkode: 56238...c2b

Det går an å ordne nå også. Vi kjøpte ei slik uttrekkbar hylle for et par år siden og "gjemmer" kjøkkenmaskina i skap når vi ikke bruker den og bare trekker ut hylla når vi skal bruke den. Genialt👏

Anonymkode: 51c05...1d7

Mange stikkontakter er lurt. Vi har en del i dag, men allikevel ikke nok.

Tror ikke vi får plass til to ovner men dampovn skal jeg lese om. 

Høyskap til kjøkkenmaskin er på ønskelista. Er slike uttrekkshyller sterke nok til at ikke alt rister når man elter?

Takk for masse tips!

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mange stikkontakter er lurt. Vi har en del i dag, men allikevel ikke nok.

Tror ikke vi får plass til to ovner men dampovn skal jeg lese om. 

Høyskap til kjøkkenmaskin er på ønskelista. Er slike uttrekkshyller sterke nok til at ikke alt rister når man elter?

Takk for masse tips!

Du må vurdere plassbruken til sånne løsninger for kjøkkenmaskiner, da går det nemlig ett helt skap til en maskin.. Jeg kunne ikke prioritere det, men ville gjerne hatt det. 

Jeg synes kjøkken blir finere når de ikke er "overmøblerte" med alt for mye skap, både overskap og høyskap. Så jeg ville gått kritisk gjennom skuffer og skap, synes de fleste har alt for mange ting de sjeldent bruker. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes kjøkken blir finere når de ikke er "overmøblerte" med alt for mye skap, både overskap og høyskap. Så jeg ville gått kritisk gjennom skuffer og skap, synes de fleste har alt for mange ting de sjeldent bruker. 

Jeg har ting jeg sjeldent bruker men det betyr ikke at jeg ikke vil ha dem? At Du tenker Du har for mange ting får være på du kappe.. 

Hyller er pent men upraktisk. Kjøkken som brukes til baking og matlaging hyppig blir støvete og fettete. Mye lettere å dra over ei dør enn hyller. 

Anonymkode: 2c3cd...fdd

Vi skal snart pusse opp kjøkken også, og noe jeg har tenkt på i den forbindelse er om det finnes noen smarte løsninger som gjør at man slipper å ha fire iPader, hodetelefoner og mobiltelefoner til enhver tid liggende og lade med hver sin kabel på kjøkkenbenken?! I så fall ville jeg gått for en slik løsning. Og hos oss blir ofte kjeler, panner og annet som vi vasker opp for hånd stående lenge til lufttørk på benken. Det er ekstremt irriterende, kanskje det finnes en løsning på dette også.. 

Anonymkode: 16687...009

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi skal snart pusse opp kjøkken også, og noe jeg har tenkt på i den forbindelse er om det finnes noen smarte løsninger som gjør at man slipper å ha fire iPader, hodetelefoner og mobiltelefoner til enhver tid liggende og lade med hver sin kabel på kjøkkenbenken?! I så fall ville jeg gått for en slik løsning. Og hos oss blir ofte kjeler, panner og annet som vi vasker opp for hånd stående lenge til lufttørk på benken. Det er ekstremt irriterende, kanskje det finnes en løsning på dette også.. 

Hvorfor skal noe som helst lade på kjøkkenbenken? Det er uhygienisk. Her lader alle sine egne ting på soverommene. 

Ellers vil jeg si store vinduer over kjøkkenbenk, ingen overskap, teknisk vegg med stekeovn, micro, dampovn, kaffemaskin i god arbeidshøyde. Vi er fornøyde med benkeplate i sten. Kum som er stor nok til å legge langpanner i ved vask.

Og løsninger som gjør at man ikke har noe stående fast på kjøkkenbenken. Jeg er veldig glad i å kunne vaske hele benken uten å flytte på noe, selv om jeg har mange av løsningene som er nevnt over, er selve organiseringen av alle «dingsene» som folk har stående fremme. 

Anonymkode: 4dd7c...323

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Løsningen på det er jo å slutte med lufttørking...

Jeg tørker med en klut, ikke håndkle, og rydder det bort med en gang.

Ingen lader på kjøkkenbenken, det gjør vi andre steder i huset.

Anonymkode: 56ecc...1ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...