Gå til innhold

Dere som har ledsagerbevis til barn(a)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det? Har nylig fått diagnose, og tenker å søke. Kan man bruke det på flyreiser, overnattinger osv? Altså ikke sydenferier jeg tenker på, men reiser der barnet normalt kunne reist alene, men må ha med en person?

Jeg er klar over fornøyelsesparker o.l. Men barnets interesser er ikke der. Det er mer i dataverden og LAN og slike ting. Og kan man sende støttekontakt med på dette?

Hva bruker dere det til? 

Anonymkode: 690fb...a20

Skrevet

Det lam brukes alle steder det blir akseptert, dvs at du er avhengig av at de er villig til å gi deg gratis eller redusert billett der dere skal. Du må forhøre deg i hver situasjon.

Vanlig kollektivtransport gir gratisbillett til ledsager med bevis, altså på tog og buss.

Fly gjør det ikke, der må ledsager kjøpe vanlig flybillett selv, men får sitte ved siden av den som trenger assistanse.

Anonymkode: fc81a...894

Skrevet

Barnet vårt holder på med utredning, så jeg har søkt og lest litt, det gjelder kino, museum og slikt også . Vet ikke med flyreiser og slikt, vet at det ikke gjelder hotel og slikt. 

Anonymkode: 4a5d9...9f1

Skrevet

Ikke fly og overnattinger, nei.

Utover offentlige instanser, er det opp til ulike aktører å godta det og hvilken grad av rabatt det gir ledsager.

Anonymkode: 3b27f...619

Skrevet

Det gjelder på tog, noen bussruter, kino, noen konserter og arrangementer. Ofte er det ganske tungvint å få det til. Man kan, her vi bor, f.eks. ikke bestille kinobilletter på nettet, men må kjøpe de på kinoen. Så om vi vil på populære filmer eller premierer så er jo gjerne de fleste billettene solgt innen kinoskranken åpner. Mange arrangører legger også ut veldig få ledsagerbilletter og man må gjerne ringe for å få billett og mange har ikke ledsagermulighet i det hele tatt. Når det er sagt så har jeg også opplevd å ta kontakt med mindre arrangører og forhørt meg og da har de sagt at det har de ikke tenkt på, men at den muligheten skal man selvfølgelig ha. Mitt barn kan ikke gå alene pga utviklingshemming så vi trenger ikke rullestoltilpasning el. Leste nylig at en stor festival med 15 000+ deltakere hadde 20 ledsagerbilletter. Så det er veldig variabelt hvor mye nytte det er i kortet. På tog fungerer det alltid.

Anonymkode: 0d475...061

Skrevet

Man får honnør på tog, gratis på T-bane. Fly kan du få først i kø på security og boarding. Ellers gjelder det stort sett på de fleste museer, badeland, rush, kino, dyrepark, fornøyelsesparker osv. sjekk nettsider til dit du vil dra. Om det ikke står noe ville jeg ringt. Jeg tror ikke jeg noensinne har opplevd å ikke få det godkjent. De fleste vil tilrettelegge for dem som trenger det. Det er ikke alltid tilretteleggingen er bra nok, men det er jo en annen sak. 

Anonymkode: 938fb...a96

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hvordan fungerer det? Har nylig fått diagnose, og tenker å søke. Kan man bruke det på flyreiser, overnattinger osv? Altså ikke sydenferier jeg tenker på, men reiser der barnet normalt kunne reist alene, men må ha med en person?

Jeg er klar over fornøyelsesparker o.l. Men barnets interesser er ikke der. Det er mer i dataverden og LAN og slike ting. Og kan man sende støttekontakt med på dette?

Hva bruker dere det til? 

Anonymkode: 690fb...a20

Hvor gammelt er barnet?

Det er vel ikke helt vanlig å sende et barn alene på fly og overnatting. En større ungdom, ja, men ikke et barn. 

En støttekontakt er vel heller ikke vanlig å sende med på fly og overnatting over flere dager. Der vil jo bety fryktelig mange arbeidstimer for støttekontakten. De færreste får tildelt så mange timer. I såfall vil det kanskje være mer aktuelt å dra på lokale LAN uten overnatting eller søke om BPA til han.

min 9 åring har autisme og har ledsagerbevis. I utgangspunktet kan det ikke brukes når han og jeg går på kino. Dette fordi det er en vanlig foreldre-oppgave å ta med en 9-åring på kino. Men dersom vi må ha med en ekstra voksenperson til 9-åringen, så bruker vi det. Han må ha en person som er dedikert til han. Hvis jeg skal ha med alle tre barn på kino, må vi være to voksne hvor en er dedikert til 9-åringen.

Vi har avlastning en helg i måneden. Avlastningsfamilien bruker ledagerbeviset når de tar med 9-åringen på aktiviteter sammen med egne barn. Da er de alltid minst 2 voksne tilstede. 

Anonymkode: 10c50...bec

Skrevet

Vi har brukt det på kino og Dyreparken .

Vi bruker det på kino selv om det er jeg eller broren som er med( broren er 16)

De ande barna kunne jeg sende f eks alene på kino, der går ikke med minsten og en må vær med, derfor bruker vi det der og. 

Anonymkode: e17b0...e58

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammelt er barnet?

Det er vel ikke helt vanlig å sende et barn alene på fly og overnatting. En større ungdom, ja, men ikke et barn. 

En støttekontakt er vel heller ikke vanlig å sende med på fly og overnatting over flere dager. Der vil jo bety fryktelig mange arbeidstimer for støttekontakten. De færreste får tildelt så mange timer. I såfall vil det kanskje være mer aktuelt å dra på lokale LAN uten overnatting eller søke om BPA til han.

min 9 åring har autisme og har ledsagerbevis. I utgangspunktet kan det ikke brukes når han og jeg går på kino. Dette fordi det er en vanlig foreldre-oppgave å ta med en 9-åring på kino. Men dersom vi må ha med en ekstra voksenperson til 9-åringen, så bruker vi det. Han må ha en person som er dedikert til han. Hvis jeg skal ha med alle tre barn på kino, må vi være to voksne hvor en er dedikert til 9-åringen.

Vi har avlastning en helg i måneden. Avlastningsfamilien bruker ledagerbeviset når de tar med 9-åringen på aktiviteter sammen med egne barn. Da er de alltid minst 2 voksne tilstede. 

Anonymkode: 10c50...bec

Da jeg var dtudent hadde jeg en kamerat med ledsagerbevis.  Det kan jeg love fikk kjørt seg.  Bi brukte det der bi kuunnee, selv om han egentlig ikke trengte det.

Anonymkode: c30ef...bb6

Skrevet

Vi ringer og reserverer billetter i god tid når vi skal på kino, henter de 30 min før filmen starter.

Bruker det også på fornøyelsesparker, teater, klatrepark, badeland, trampolinepark, museum o.l 

Våre gutter er 9 og 12.

Anonymkode: deff3...5a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Vi har brukt det på kino og Dyreparken .

Vi bruker det på kino selv om det er jeg eller broren som er med( broren er 16)

De ande barna kunne jeg sende f eks alene på kino, der går ikke med minsten og en må vær med, derfor bruker vi det der og. 

Anonymkode: e17b0...e58

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 308b5...afb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...