Gå til innhold

Bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg er veldig opprørt ! Min sønn bor på barneverninstitusjon fordi han er syk. Ikke annet tilbud! jeg har begynt å virkelig slite med hvorfor di ansatte forholder seg og svarer han. Han har faktisk utbytte av å gå til bup der. Her i denne byen var det jo helt katastrofe . Ble ikke møtt på noe og ble feilmedisinering til de grader. Ingen respekt ! Ingen forståelse. Der han er nå startet han på seroquel som han har respondert ufattelig bra på men der virkningen begynner å dabbe av. Han har også gått opp 25 kg på kanskje sånn 6 mnd. Derfor har bup endelig fattet beslutningen på at han skal begynne å trappe ned seroquelen men ikke før i slutten av august. Det tar uker til han er helt av de og da skal han starte på abilify . Det som plager meg er at : skal han legge på seg enda mer? Han er 15 år. 182 høy men veier nå 106 kilo. Strekk merker og sliter seg i hel med dette sier han. I tillegg begynner han å bli mer og mer manisk. For noen dager siden spurte jeg om de kunne pushe på bup men nei . De mente at det ikke var krise og manien ikke alvorlig.I dag sa han det selv til instuen at: jeg blir bare større å større. Orker nesten ikke å bevege meg og strekkmerker osv osv. i tillegg blir jeg mer å mer urolig. Da svarte hu ene han at: du går jo på medisiner mot mani! Nei svarte han… eller jo men dosen er for liten til å behandle manien. Han får 50 to ganger til dagen og 100 på kvelden når han skal sove. Det er ikke tilstrekkelig dose sa han. Da begynte hun å le av han og sa: ikke tilstrekkelig nei. Neivel haha. 
Hu andre hadde sagt at vi har hatt flere ungdommer på huset som har brukt samme medisin som deg og høgere dose å de har ikke gått opp et gram. Han sa da at det virker forskjellig fra person til person. 
Bup kan ikke ta i mot deg nå. Du får ha tålmodighet ( noe han og jeg som mor har måttet ha i mange år) 
Videre sa hun at du må bare være bestemt med deg selv! Sørg for at du passer den nå for smale buksa innen 3 mnd. Det får du til.
Lite vet de om at han sporadisk / periodevis sliter med et sundt forhold til mat. Før spiste han alt for lite og var bekymringsverdig tynn. Nå har han etegilde ofte men forbrenningen er også mye verre. Jeg liker ikke at han blir møtt på denne måten i det hele tatt. 
Er jeg litt hønemor eller kan dere forstå?
Når han blir veldig manisk er han en fare for seg selv😢 OCD en hans er også begynt å bli verre. Noen som har innspill? Vanlig å få tvangstanker ved mani?

Anonymkode: 79846...6fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en grunn til at barneverninstitusjonene ikke bør ta seg av psykisk syke. Du har god grunn til å reagere. 😫

Anonymkode: 4d368...3c8

Skrevet

takk ❤️ av og til blir jeg usikker fordi jeg reagerer på mye. De driver å tar mange kamper som egentlig bare er bagateller osv. noe som ikke er vits når han er på topp . Fører bare til mas og stress.  

Skrevet

Hva slags utdanning har personalet i boligen? Jeg er enig med deg, det er helt feil måte å møte noen som er sårbar, ung og hjelpetrengende.  Står på ditt,  ta de kampene du makter. Det fortjener sønnen din.

Anonymkode: f5a11...6bc

Skrevet (endret)

Jeg skjønner veldig godt at du reagerer! Hva slags utdannelse har de som skal ivareta han der? Å bli møtt med latter og ignorering er ingen måte å møte en ungdom som er syk på! 

Kan du ta dette opp med lederen på institusjonen?  Sånn i første omgang?  Og så gjør det ingenting om du sier fra selv når sønnen din ikke hører på. Si hva du tenker om måten de møter ham på. Rolig og saklig. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Det kan hende sønnen din beskriver det annerledes enn slik det er.

Det er viktig å bruke nok tid på nedtrapping av medisin og det er vanlig at man må prøve ut et medikament over lengre tid før man beslutter å forsøke noe annet. Abilify er vanlig i starten, håper det funker for ham.

Anonymkode: 83a99...76c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.7.2023 den 16.56):

Hva slags utdanning har personalet i boligen? Jeg er enig med deg, det er helt feil måte å møte noen som er sårbar, ung og hjelpetrengende.  Står på ditt,  ta de kampene du makter. Det fortjener sønnen din.

Anonymkode: f5a11...6bc

Noen er vel barnevernspedagoger. Andre sosionomer men de fleste er vel ufaglærte. Dette er barnevernsinstitusjon . Har ikke spesiell utdannelse sånn sett der på psykisk helse osv+ de er jo enormt mange .

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.7.2023 den 20.31):

Det kan hende sønnen din beskriver det annerledes enn slik det er.

Det er viktig å bruke nok tid på nedtrapping av medisin og det er vanlig at man må prøve ut et medikament over lengre tid før man beslutter å forsøke noe annet. Abilify er vanlig i starten, håper det funker for ham.

Anonymkode: 83a99...76c

Det er besluttet at han skal begynne p trappe ned når alle er tilbake fra feriene sine. Etter noen uker skal han ha rolig oppstart på andre medisiner. Klar over at ting tar tid men det går ut over hans fysiske og psykiske helse. I det minste burde intuisjonen møtt han på en langt bedre måte men det er de dessverre ikke i stand til. Noen er. Mange ikke . Han forteller det slik han oppfatter det og lyver gjør han ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...