Gå til innhold

Redd for barna hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mye redd for barna. Nå er de tenåringer og det blir verre. 19 åringen har reist til Tyrkia med kompiser. Jeg tenker hele tiden på alt som kan skje. Men så tenker jeg også at det er mange som reiser hvert år uten at noe skjer. Men så kommer de andre tankene tilbake. Hvordan bli kvitt de tankene?

Anonymkode: 2155c...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg bare kalles foreldreskap. Man slutter aldri å bekymre seg. Når de blir eldre mister man jo mye av kontrollen, og det som alt annet er en tilvenningssak. 
Bare fortelle seg selv om igjen og om igjen at det stort sett alltid går bra! Ofte bedre når foreldrene ikke er tilstede også.. 
Tenk når du selv var yngre, ungene kunne ligge i hatthylla bak i bilen, vi kjørte biler som ikke hadde kommet gjennom nåløyet en plass i dag, vi hadde ikke telefon da vi var ute, og det gikk jo til og med bra. 

Prøv å slappe av, det kommer til å gå helt fint. Barna skal jo bli voksne, de også må få tillit til å erfare verden uten foreldrene. 
«Barn» ned i 16 års alderen blir foreldre, en ferietur til syden er jo rene barnematen i forhold😉

Skrevet

Mamma sa da jeg fikk barn; "nå har du bekymringer resten av livet ditt". 

Vel ment, tok det ikke ille opp. Nå er sønnen straks 10 år og jeg skjønner hva hun mente. 

Anonymkode: a6561...2a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er mye redd for barna. Nå er de tenåringer og det blir verre. 19 åringen har reist til Tyrkia med kompiser. Jeg tenker hele tiden på alt som kan skje. Men så tenker jeg også at det er mange som reiser hvert år uten at noe skjer. Men så kommer de andre tankene tilbake. Hvordan bli kvitt de tankene?

Hønemor 

Anonymkode: b0f50...090

Skrevet

Du blir ikke kvitt de tankene, men du kan ikke la dem styre livet. Du må lære deg og bekymre deg over ting di faktisk kan gjøre noe med, annet må du la ligge. Ellers blir du en plage både for deg selv og for barna dine. 
Lær litt av Ingvar Wilhelmsen, du finner på nettet eller lån deg en bok. Bekymring  er ok, redsel er det ikke. Du skal jo leve❤️

Skrevet

Min erfaring er at årene mellom 16 og 20 år er skumlest, da er de mye og mer og mer ute på egenhånd, erfarer ting alene for første gang osv.

Har barn på 19 og 22 år selv.

Når de flytter hjemmefra tenker du ikke så mye på det lenger, for du vet ikke hele tiden hvor de er eller hva de driver med.

Min 19-åring er tømrerlærling, og her om dagen fortalte han om en han gikk på skole med som hadde falt ned fra et stillas og kvestet armen så stygt at han antagelig ikke kunne bli tømrer likevel. Det er mye skumle verktøy osv. Men jeg kan ikke sitte og dyrke redselen for hva som kan skje.

Jeg har innsett at det er en mammas lodd å bekymre seg litt for barna sine, men jeg kan ikke la det utvikle seg til en redsel og angst som hindrer meg i å leve et normalt liv.

Mine to eldste er gutter, og det har vært motorsykkelkjøring, snøscooter og allverdens. Denne sommeren er begge på ferie i utlandet med venner osv. Klart jeg kunne sittet hjemme og bekymret meg nesten istykker, men som jeg sier til dem, skjer det noe alvorlig, ring 113 og få hjelp, så kan dere ringe meg og jeg ville komme fortere enn lynet for å hjelpe med det jeg kan.

Så må vi bare slippe taket i dem, la de bli voksne og passe på seg selv. Det er bare sånn livet er, vi ødelegger vår egen livskvalitet om vi skal bruke masse negativ energi på "hvisomatte, dersomatte".

Prøv å styre tankene dine over på andre ting, aktiviser deg selv med andre ting. Det går gjerne bra, og gjør det ikke det får vi ta tak i det når det evt skjer noe, ikke bruke energi på det på forhånd.

Anonymkode: aa841...a0c

Skrevet

Redd for barn? Du er pedofob? Du lider av pedofobi?

Anonymkode: 7848d...56f

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nå er de der. Det er ingenting du kan gjøre. Ta det som det kommer. Veldig synd å sløse bort tid og energi, så går det oftere bra enn dårlig. 

Anonymkode: c77fc...2df

Skrevet

Takk for svarene 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...