Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Skrevet 11. juli 2023 Hvis du ser et skadet dyr men ikke stopper for å hjelpe så kan du faktisk bli politianmeldt. Du vet det? Du plikter å hjelpe et skadet dyr. Om så er, ta dyret med til veterinær. Også små dyr. Anonymkode: ab2db...db0
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Skrevet 11. juli 2023 Ja, men trenger ikke følge "perfekte" blondiner for å vite det. Det er jo noe de fleste oppegående mennesker vet uten tiktok. Anonymkode: d1d10...d78
ReneRene Skrevet 11. juli 2023 #3 Skrevet 11. juli 2023 Unnskyld meg, men har aldri sett et skadet dyr på de tusenvis av milene jeg har kjørt. Kjørte på et rådyr engang, og da ringte vi politiet fordi vi ikke hadde noe nr til mattilsyn. Hvilke skadede dyr er det liksom vanlig å se langs veiene, og nei, jeg ville ikke ha nærmet meg et skadet dyr. Jeg hadde ringt mattilsyn eller politi.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Unnskyld meg, men har aldri sett et skadet dyr på de tusenvis av milene jeg har kjørt. Kjørte på et rådyr engang, og da ringte vi politiet fordi vi ikke hadde noe nr til mattilsyn. Hvilke skadede dyr er det liksom vanlig å se langs veiene, og nei, jeg ville ikke ha nærmet meg et skadet dyr. Jeg hadde ringt mattilsyn eller politi. Loven gjelder over alt. Veiene, i naturen, setter noen ut en musefelle og musen unngår fella men sitter fast med en fot i fellen, så gjelder loven der også. Anonymkode: ab2db...db0
ReneRene Skrevet 11. juli 2023 #5 Skrevet 11. juli 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Loven gjelder over alt. Veiene, i naturen, setter noen ut en musefelle og musen unngår fella men sitter fast med en fot i fellen, så gjelder loven der også. Anonymkode: ab2db...db0 Ok. Jeg hadde ikke tatt i en mus. Ikke rotte, ikke ekorn og ikke fugl. Ingen ville dyr, og ingen tamme med mindre det var en hund som jeg skjønner kroppsspråket til. Jeg hadde ringt Mattilsynet, og heller tatt bot og forelegg om det ble resultatet for ikke selv å ta de med til veterinæren.
ReneRene Skrevet 11. juli 2023 #6 Skrevet 11. juli 2023 Og jeg ville snudd en sau om den lå på ryggen.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Skrevet 11. juli 2023 Tiktok? Du kødder? Anonymkode: 25b66...c37
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Skrevet 11. juli 2023 Ja, loven sier man har hjelpeplikt. Anonymkode: 7e264...39a
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #9 Skrevet 12. juli 2023 ReneRene skrev (18 timer siden): Unnskyld meg, men har aldri sett et skadet dyr på de tusenvis av milene jeg har kjørt. Kjørte på et rådyr engang, og da ringte vi politiet fordi vi ikke hadde noe nr til mattilsyn. Hvilke skadede dyr er det liksom vanlig å se langs veiene, og nei, jeg ville ikke ha nærmet meg et skadet dyr. Jeg hadde ringt mattilsyn eller politi. Man ringer vel ikke Mattilsynet. Skadde ville dyr, da ringer man viltnemnda. Andre dyr så ringer man dyrlegen. Hvis man er jeger selv og har våpen i bilen, så kan viltnemnda be deg avlive selv. De fleste påkjørte ville dyr blir avlivet. Det er da ikke helt uvanlig at mennesker kjører på både ekorn og katter, så at du ikke noen fang har sett det er merkelig om du har reist «verden rundt» Anonymkode: 3a72a...564
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #10 Skrevet 12. juli 2023 Man ringer politiet ved skadde dyr. De gir videre beskjed til viltnemnda. Anonymkode: 27304...5ed
ReneRene Skrevet 12. juli 2023 #11 Skrevet 12. juli 2023 (endret) Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Man ringer vel ikke Mattilsynet. Skadde ville dyr, da ringer man viltnemnda. Andre dyr så ringer man dyrlegen. Hvis man er jeger selv og har våpen i bilen, så kan viltnemnda be deg avlive selv. De fleste påkjørte ville dyr blir avlivet. Det er da ikke helt uvanlig at mennesker kjører på både ekorn og katter, så at du ikke noen fang har sett det er merkelig om du har reist «verden rundt» Anonymkode: 3a72a...564 Ok. Da vet jeg det. Altså, det var sikkert en tankefeil her. Når jeg tenker skadede dyr langs veien, så må de ha en viss størrelse. Ellers dør de jo fort. Jeg har sett både døde ekorn, fugler, pinnsvin og padder. Det skal jo litt til at de overlever å bli påkjørt, og kun blir skadet. Men dette var meg. Jeg burde skrevet det annerledes. Endret 12. juli 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #12 Skrevet 12. juli 2023 Kommer an på hva slags skadd dyr det er. Er det en fugl eller et ekorn så slår man det selvsagt bare ihjel med en stein. Anonymkode: 6efe0...e9c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #13 Skrevet 12. juli 2023 Det kan bli dyrt hvis man frakter dyret til dyrlege, det fikk en kollega erfare når hun kjørte en påkjørt katt til dyrlegen.Hun måtte betale for det. Anonymkode: 4302c...377
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #14 Skrevet 12. juli 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det kan bli dyrt hvis man frakter dyret til dyrlege, det fikk en kollega erfare når hun kjørte en påkjørt katt til dyrlegen.Hun måtte betale for det. Anonymkode: 4302c...377 Var det hun som kjørte på? Hvis ikke kunne hun søkt om å få det dekket. ReneRene skrev (På 11.7.2023 den 16.32): Ok. Jeg hadde ikke tatt i en mus. Ikke rotte, ikke ekorn og ikke fugl. Ingen ville dyr, og ingen tamme med mindre det var en hund som jeg skjønner kroppsspråket til. Jeg hadde ringt Mattilsynet, og heller tatt bot og forelegg om det ble resultatet for ikke selv å ta de med til veterinæren. Det er ingen som sier du må ta på dyret. Men du er pliktig å hjelpe utifra de forutsettningene du har. Å ringe å gi beskjed er godt nok. Anonymkode: 46655...828
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #15 Skrevet 12. juli 2023 Anonym bruker skrev (På 11.7.2023 den 22.22): Tiktok? Du kødder? Anonymkode: 25b66...c37 Du kødder?! Hva er galt med TikTok? Anonymkode: f73c5...2f8
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #16 Skrevet 12. juli 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Var det hun som kjørte på? Hvis ikke kunne hun søkt om å få det dekket. Nei, det var ikke hun som kjørte på, mem hun så det. Anonymkode: 4302c...377
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2023 #17 Skrevet 12. juli 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Nei, det var ikke hun som kjørte på, mem hun så det. Anonymkode: 4302c...377 Da kunne hun søkt om å få vetrinærutgiftene dekket. Anonymkode: 46655...828
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2023 #18 Skrevet 13. juli 2023 Om man kjører på et dyr og får skader på bilen så får man ikke egenandel på forsikringen om man melder fra til polit eller viltnemda. Mannen min kjørte på en hjort midt på beksvarte natta og hele fronten på bilen ble skjev. Han lyste litt etter dyret, men det klarte å komme seg for langt inn i skogen til at han fant den. Han meldte fra til politi som tok det videre, og vi fikk null egenandel på repetisjonen som kostet 75 000,- Anonymkode: 98b1f...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå