Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Del Skrevet 11. juli 2023 Jeg kommer til å gå ned 3-400 000 i lønn, dvs fra litt over 900 000 til litt under 600 000 brutto. Jeg og mannen kommer da til å tjene ca det samme. Noen med erfaring med det samme? Vil man merke det veldig, eller går det seg greit til? Vi har over 3 mill i huslån, men ingen andre lån. 3 barn som er aktive i mye idrett som også koster penger. Hva bør man tenke på og justere for å ikke gå på en smell? Anonymkode: 0ea3c...8c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441467-stort-fall-i-inntekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Del Skrevet 11. juli 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg kommer til å gå ned 3-400 000 i lønn, dvs fra litt over 900 000 til litt under 600 000 brutto. Jeg og mannen kommer da til å tjene ca det samme. Noen med erfaring med det samme? Vil man merke det veldig, eller går det seg greit til? Vi har over 3 mill i huslån, men ingen andre lån. 3 barn som er aktive i mye idrett som også koster penger. Hva bør man tenke på og justere for å ikke gå på en smell? Anonymkode: 0ea3c...8c8 Det viktigste er jo at dere har kontroll. Har dere stort månedlig forbruk så bør dere sette opp et budsjett. Gjerne trekke viktige regninger fra konto like etter lønning. Har dere mye igjen hver måned med gammel inntekt trenger dere justere mindre enn om dere tømte kontoen hver måned. Har dere stort luksusforbruk, kjøper mye dyre merkeklær, spiser mye ute, reiser mye på dyre helgeturer etc bør nok dette legges om. Vet dere om at et barn skal reise på et stevne som koster penger så legg av litt i forkant slik at dere slipper å ta slike dyre utgifter på lønningene for én mnd. Skatten blir forøvrig lavere så det blir mindre skatt hver mnd. Husk også at feriepengene blir lavere med den nye inntekten. Anonymkode: 24994...cb3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441467-stort-fall-i-inntekt/#findComment-149980509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 11. juli 2023 #3 Del Skrevet 11. juli 2023 Det er alltid vanskelig å gå ned i inntekt hvis man ikke har oversikt over økonomien. Dere bruker 20- 30 000 i måneden dere ikke vet hvor går, så ja det vil kreve litt å leve med såpass mye mindre. Det første du bør gjøre er å få oversikt over utgifter, og da må du ta med absolutt alt dere kjøper og betaler på hver måned. Du må sette opp budsjett, for det er ikke annen måte å gjøre det på. Hvis du vil det skal gå så smertefritt som mulig uten økonomisk rot. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441467-stort-fall-i-inntekt/#findComment-149980515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Del Skrevet 11. juli 2023 Se på kontoutskriftene for siste året og beregn hva utgiftene dere har på et år blir i måneden. Så oppretter dere en regningskonto hvor dere på lønningsdag overfører den summen dere trenger pluss litt ekstra så dere bygger opp en buffer til ting som tannlege, bilverksted o.l som "plutselig" kommer. Om dere ønsker setter dere også inn en sum hver måned som skal dekke opp de dyrere månedene med barnas aktiviteter Vi har også en egen matkonto med eget kort, dere kan bestille to kort så dere har et hver. Om dere da bare bruker det kortert på matbutikken har dere kontroll på matbudsjettet Vi har vært gjennom det samme da jeg ble syk og ufør. Livet vårt var jo lagt opp til to fulle lønninger, nå måtte det tilpasses en full lønn og en uføretrygd. Det lønner seg å gå gjennom noen av de faste utgiftene, vi sparte masse på tv og forsikring, uten å bytte. Når jeg tok kontakt og sa jeg gikk gjennom og hadde funnet rimeligere alternativer gikk de overraskende mye ned i pris for å beholde oss. Dere blir jo ikke fattige, men hold igjen litt på impulsivt forbruk frem til dere har skikkelig kontroll og oversikt over deres nye økonomi. Anonymkode: e66ab...ad1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441467-stort-fall-i-inntekt/#findComment-149980517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Del Skrevet 11. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kommer til å gå ned 3-400 000 i lønn, dvs fra litt over 900 000 til litt under 600 000 brutto. Jeg og mannen kommer da til å tjene ca det samme. Noen med erfaring med det samme? Vil man merke det veldig, eller går det seg greit til? Vi har over 3 mill i huslån, men ingen andre lån. 3 barn som er aktive i mye idrett som også koster penger. Hva bør man tenke på og justere for å ikke gå på en smell? Anonymkode: 0ea3c...8c8 Dere har jo god inntakt til å ha rundt 3 mill i lån - men over 3 mill kan jo bety mye.. Dere får se hva dere kan justere i forbruk også må kanskje barna klare seg med brukt utstyr og eventuelt kutte ned på omfanget av idretten. Er de på høyt nivå kan de jo kanskje få sponsorer.. Anonymkode: 53748...56c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441467-stort-fall-i-inntekt/#findComment-149980545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Del Skrevet 11. juli 2023 Dere vil få en samlet inntekt på rett under 1,2 mill. i året, og har et lån på rett over 3 mill. Men andre ord, veldig gjennomsnittlig her i landet, og de fleste klarer seg veldig bra på det. Se et par episoder av luksusfellen og finn inspirasjon til hvordan dere kan gå gjennom økonomien og hvor dere kan finne deres overforbruk. Hva dere har i lån på bolig i dag spiller egentlig ingen rolle siden hva dere betaler på lånet avhenger av hvor stort lånet opprinnelig var, og hva nedbetalingstiden var. Dersom lånet opprinnelig var stort med kort nedbetalingstid kan dere spare mye i måneden på å refinansiere det med en lengre nedbetalingstid Anonymkode: 83461...19f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441467-stort-fall-i-inntekt/#findComment-149980581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Del Skrevet 11. juli 2023 Det vil dere trolig merke det godt, særlig nå som alt har blitt dyrere. Men det burde allikevel gå bra. Høres ut som en bra mulighet til å gå gjennom økonomien for å bli mer bevisst på hva pengene går til og hva dere kan endre. Siden du spør her, virker det som dere ikke har helt oversikt? Jeg ville startet med boliglånet, kan dere få bedre rente, evt også gjennom å dokumentere eventuelt høyere verdi. Deretter ville jeg gått gjennom alle forsikringer dere har både privat og gjennom jobb. Er noe dobbelt, kan dere få samme billigere i annet selskap. Så vurdere bil. Hvis dere har 2, kan 1 være nok? Sjekke alle faste abonnement som internet, strømmetjenester, musikk, foreninger etc. Noe som kan droppes? Mat er stor utgiftspost for familie på 5, ville først kartlagt hvor mye dere bruker nå og deretter vurdert sparemuligheter. Mye å spare på å kjøpe brukte klær og utstyr til barna og dere selv. Anonymkode: 73475...211 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441467-stort-fall-i-inntekt/#findComment-149980589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå