Gå til innhold

13 år gammel jente i "syden"..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg spurte legen om å få primolut til henne, men hun var for ung den gang (14 år). Bruker hun p-piller? For isåfall kan det utsettes med det :)

Anonymkode: d15ec...f18

Min på straks 14 har fått det de siste 2 somrene av sin lege, så det er i alle fall noe hun sikkert kan få. Eneste er at de tablettene må tas 3 x daglig og begynnes 3 dager før forventet menstruasjon. Derfor bør mensen være nok så regelmessig. De er dessverre på resept. 

Anonymkode: 49ecd...0da

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Heisan.

Vi planlegger en tur til varmere strøk nå og i den forbindelse har jeg noen spm.

Vi har ei jente som etter all sansynlighet vil få menstruasjon iløpet av denne badeferien.

Hun er 13 år og har aldri satt i tampong og ikke søren om hun vil snakke om det. Det er aaaaltfor flaut. ;)

Dere som har erfaring med dette, har dere noen tips eller råd til hvordan en best legger tilrette for at menstruasjonsdagene skal gå så smooth som mulig? Finnes det middel på markedet som kan utsette mensen når de er så unge? Og kan de evt kjøpes reseptfritt?

Jeg trenger å brainstorme litt med andre som har vært i samme situasjon.. hjelp. ;)

Anonymkode: f5d94...ed4

De fleste klarer ikke få inn tampong før de har hatt sex. Kjøp bind, eller legg ferien til annen uke.

Anonymkode: ecc59...fe0

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Min på straks 14 har fått det de siste 2 somrene av sin lege, så det er i alle fall noe hun sikkert kan få. Eneste er at de tablettene må tas 3 x daglig og begynnes 3 dager før forventet menstruasjon. Derfor bør mensen være nok så regelmessig. De er dessverre på resept. 

Anonymkode: 49ecd...0da

Ja, det er sant! Og det er jo dumt hvis den er uregelmessig i starten (min fikk mensen da hun var 11 og den har vært på datoen siden)

Anonymkode: d15ec...f18

Skrevet

Synsk eller? Skjønner ikke hvordan det går an å forutse at mensen kommer akkurat da.

Anonymkode: dc5cf...5bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Synsk eller? Skjønner ikke hvordan det går an å forutse at mensen kommer akkurat da.

Det er vel mer vanlig med regelmessig syklus enn helt uregelmessig?

Jeg får mensen hver fjerde torsdag, på ettermiddagen. Regelmessig som en klokke.

Datteren min får mensen hver fjerde uke, men ikke på en bestemt dag, hun kan slingre et par dager.

Anonymkode: 17719...154

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Vet ikke du når du skal ha mensen?

Anonymkode: 522a3...5e1

Skrevet

Kjøp sorte menstruser og ha under badetøy (hipster/boxer). 

Anonymkode: a4a67...63a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Husker at jeg selv hadde bind / truseinnlegg i bikini trusa, og skiftet dette etter bading.

Du skal ikke presse henne til å bruke tampong/menskopp, ikke greit i det heletatt.

Hun finner ut av det selv med flere valg.

Prumolut hjelper viss hun vet når mens kommer, begynner hun for sent, kommer mens uansett, er og på resept.

Anonymkode: e166f...a79

Nå ble jeg skikkelig kvalm. Det der er tvers gjennom motbydelig med mindre man bader i havet helt uten andre mennesker.

Anonymkode: a5342...fcf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste klarer ikke få inn tampong før de har hatt sex. Kjøp bind, eller legg ferien til annen uke.

Anonymkode: ecc59...fe0

Er du morsom!? Herrefred når du har SÅ MINIMAL kunnskap om kvinnelig anatomi bør du avstå fra å svare! Ikke tampong før sex, du! Det er virkelig det dummeste jeg har sett på ganske lenge. 

Anonymkode: 2137f...e81

Skrevet

Menstruser eller mensbadetøy mp da være det enkleste? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Heisan.

Vi planlegger en tur til varmere strøk nå og i den forbindelse har jeg noen spm.

Vi har ei jente som etter all sansynlighet vil få menstruasjon iløpet av denne badeferien.

Hun er 13 år og har aldri satt i tampong og ikke søren om hun vil snakke om det. Det er aaaaltfor flaut. ;)

Dere som har erfaring med dette, har dere noen tips eller råd til hvordan en best legger tilrette for at menstruasjonsdagene skal gå så smooth som mulig? Finnes det middel på markedet som kan utsette mensen når de er så unge? Og kan de evt kjøpes reseptfritt?

Jeg trenger å brainstorme litt med andre som har vært i samme situasjon.. hjelp. ;)

Anonymkode: f5d94...ed4

Så rart at det er flaut? Har dere ikke snakket om sånt oppigjennom? Min jente på 8 vet alt om tamponger og mensen, spør og graver og jeg har vist henne hvordan alt virker (altså ikke vist å sette inn og sånt da). er i huset er ikke sånt flaut, det er helt naturlig. 

Kjøp inn tamponger og menstruser, dropp menskopp🤢, sett det på rommet og be henne sifra om hun lurer på noe, ellers får hun google eller snakke med venninner. 

Hvis mens er så flaut, tør hun snakke med dere om vanskeligere ting da? Prøv å få til en åpen dialog om alt, hun trenger det etterhvert. 

Anonymkode: fdcce...1ba

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (7 timer siden):

Eh, nei. Blod trenger tyngdekraft for å renne ut av kroppen. I vann så er tyngdekraften ganske mye mindre og ergo så blør man mindre. Tror alle som har hatt i tampong under bading har erfart at den har lite blod på seg. 

Du tuller?? 🤣🤣 Tyngdekraften er da lik i vann, men man føler seg lettere pga oppdrift fra vannet. Tampongen får mindre blod i seg pga at blodet vaskes vekk av vannet.

Du hoppet over en god del år på skolen du eller? 🤣🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så rart at det er flaut? Har dere ikke snakket om sånt oppigjennom? Min jente på 8 vet alt om tamponger og mensen, spør og graver og jeg har vist henne hvordan alt virker (altså ikke vist å sette inn og sånt da). er i huset er ikke sånt flaut, det er helt naturlig. 

Kjøp inn tamponger og menstruser, dropp menskopp🤢, sett det på rommet og be henne sifra om hun lurer på noe, ellers får hun google eller snakke med venninner. 

Hvis mens er så flaut, tør hun snakke med dere om vanskeligere ting da? Prøv å få til en åpen dialog om alt, hun trenger det etterhvert. 

Du tenker at spy-emoji til menskopp er veien å gå for å skape åpenhet? Ja ja. Jenta mi hadde stor glede av «Jenteboka», anbefaler den. Etter å ha lest der ønsket hun selv å prøve tampong. 

Anonymkode: e518d...5f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du tuller?? 🤣🤣 Tyngdekraften er da lik i vann, men man føler seg lettere pga oppdrift fra vannet. Tampongen får mindre blod i seg pga at blodet vaskes vekk av vannet.

Først nå så jeg nicket ditt. Så ironisk🤣🤣🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du tenker at spy-emoji til menskopp er veien å gå for å skape åpenhet? Ja ja. Jenta mi hadde stor glede av «Jenteboka», anbefaler den. Etter å ha lest der ønsket hun selv å prøve tampong. 

Vi kan jente og gutteboka utenat. Menskopp er og blir noe herk, aldri opplevd så mye gris. Ikke er jeg vid nok der til å få den inn skikkelig heller, så å få et barn til å prøve det skal jeg ikke. Tamponger derimot greier alle få til.

Skrevet

Vi er på ferie nå, dessverre hoppet syklusen her både hos meg og datter, genetisk fikk vi gleden av kraftige blødninger. Ibux fungerer bra som nødløsning. Tok 800 mg 3 * pr dag de første dagene, føltes som om blødningen ble nesten halvert. 

Som andre skriver, kjøp inn, de sjekker Google. Hvis de vil, er det bare å spørre (viktig å si de da 😃

Anonymkode: 2231c...251

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ok, oppdriften i vann påvirker tyngdekraften og den oppleves som mindre. Også av mensblod. Man har da ikke så mye vann i vaginaen når man svømmer at man vasker ren en tampong. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Først nå så jeg nicket ditt. Så ironisk🤣🤣🤣

Så kanskje jeg kan noe du ikke kan? 

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (8 minutter siden):

Så kanskje jeg kan noe du ikke kan? 

Det tviler jeg på etter denne tråden faktisk. Så elementær kunnskap burde alle voksne ha. Tyngdekraften påvirkes ikke av oppdriften. Vet du hva tyngdekraft er? 

Jo, man får nødvendigvis vann inn i vagina om man svømmer og bader, hvertfall om man er aktiv og uti litt. Du har ikke prøvd det heller? Uansett bytter man gjerne tampong rett før og rett etter bading og da rekker det heller ikke bli mye blod i den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Vi kan jente og gutteboka utenat. Menskopp er og blir noe herk, aldri opplevd så mye gris. Ikke er jeg vid nok der til å få den inn skikkelig heller, så å få et barn til å prøve det skal jeg ikke. Tamponger derimot greier alle få til.

Dette er ikke en menskopp-diskusjon, men min erfaring er en helt annen enn din. Jeg syns ikke det er en god idé sånn i utgangspunktet å bruke kvalm-emoji for å snakke om mensblod hvis du vil gjøre mensen mindre tabu. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke en menskopp-diskusjon, men min erfaring er en helt annen enn din. Jeg syns ikke det er en god idé sånn i utgangspunktet å bruke kvalm-emoji for å snakke om mensblod hvis du vil gjøre mensen mindre tabu. 

Du sliter virkelig med begreper eller? Eller forståelse? Mensen er ikke tabu hos oss som jeg skrev. Google gjerne ordet tabu. Min mening er at menskopp er noe herk og søl, ikke mensen, men menskopp. At jeg ikke liker det vet min datter også, men hun ser da ikke denne tråden her uansett. Og hun danner seg sin egen mening om hun prøver engang. Å si min mening om ting hindrer nettopp tabuer, vi snakker åpent og fritt om alt. Men kvalm emoji viser hva jeg tenker om menskopp, den er jo ganske beskrivende. 

Tror uansett ikke menskopp burde være førstevalget til 13 åringer som ikke er vant med å stappe ting inn i skjeden. Både mtp å få den på plass, få den ut, sølete som vil oppstå og hygiene. Den må jo vaskes/kokes skikkelig innimellom alt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du sliter virkelig med begreper eller? Eller forståelse? Mensen er ikke tabu hos oss som jeg skrev. Google gjerne ordet tabu. Min mening er at menskopp er noe herk og søl, ikke mensen, men menskopp. At jeg ikke liker det vet min datter også, men hun ser da ikke denne tråden her uansett. Og hun danner seg sin egen mening om hun prøver engang. Å si min mening om ting hindrer nettopp tabuer, vi snakker åpent og fritt om alt. Men kvalm emoji viser hva jeg tenker om menskopp, den er jo ganske beskrivende. 

Tror uansett ikke menskopp burde være førstevalget til 13 åringer som ikke er vant med å stappe ting inn i skjeden. Både mtp å få den på plass, få den ut, sølete som vil oppstå og hygiene. Den må jo vaskes/kokes skikkelig innimellom alt. 

Hva er det som er problemet med menskoppen, da, hvis det ikke er mensblodet? Den er et langt tryggere valg enn tampong, med tanke på bakterievekst og sykdom. Jeg sier forøvrig ikke at den skal være førstevalget, men jeg forstår ikke hvorfor du mener hi bør velge den bort som et alternativ. I vår familie kan man velge mellom alle tilgjengelige former for beskyttelse, og ingen blir kvalme av noens valg. 

Fortell meg gjerne hva tabu betyr, mener du jeg bruker ordet galt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Fordi: 

Det kan være vanskelig å sette inn og ta ut selv

Det kan være vanskelig å huske på å bytte - å ikke bytte tampong ofte kan være svært farlig

Det kan gjøre vondt for såpass unge jenter å ha noe i vagina

Hode og kropp i den alderen er ofte ikke tilpasset det å ha noe i vagina, ordne det sikkert selv og sørge for både hygiene, trygghet og at alt sitter som det skal

Anonymkode: e744d...80f

Oi. Mann 65, eller? Du er lett guffen og klam.

Anonymkode: 2912a...94f

Skrevet

Er hun for ung for primolut da? Tror ikke alder er kontraindisert, jenta vår på snart 14 brukte denne nå 2 uker i syden, startet 4 dager før ventet mens. Ufarlig måte å hoppe over en mens på/utsette. ( kontraindisert hos dem med risikofaktor for venøs trombose)

Kan ikke se noen plass at hun skal være for ung🤔

Anonymkode: 84203...38f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er hun for ung for primolut da? Tror ikke alder er kontraindisert, jenta vår på snart 14 brukte denne nå 2 uker i syden, startet 4 dager før ventet mens. Ufarlig måte å hoppe over en mens på/utsette. ( kontraindisert hos dem med risikofaktor for venøs trombose)

Kan ikke se noen plass at hun skal være for ung🤔

Screenshot_20230711-225909_Google.thumb.jpg.ddc5ae037b2b14dff71f80abf0e419c9.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...