Gå til innhold

13 år gammel jente i "syden"..

Anbefalte innlegg

Heisan.

Vi planlegger en tur til varmere strøk nå og i den forbindelse har jeg noen spm.

Vi har ei jente som etter all sansynlighet vil få menstruasjon iløpet av denne badeferien.

Hun er 13 år og har aldri satt i tampong og ikke søren om hun vil snakke om det. Det er aaaaltfor flaut. ;)

Dere som har erfaring med dette, har dere noen tips eller råd til hvordan en best legger tilrette for at menstruasjonsdagene skal gå så smooth som mulig? Finnes det middel på markedet som kan utsette mensen når de er så unge? Og kan de evt kjøpes reseptfritt?

Jeg trenger å brainstorme litt med andre som har vært i samme situasjon.. hjelp. ;)

Anonymkode: f5d94...ed4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441464-13-%C3%A5r-gammel-jente-i-syden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg selv på 11-12 år hadde svart badetruse ig badet i havet. Gikk på do og skiftet til truse/bind/shorts med håndkle rundt meg rett etter bading. Blødde ikke så mye på den tiden 

Nå finnes «menstruser» med oppsuging, mulig det også finnes som bikini?

Anonymkode: 1059e...4e7

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spurte legen om å få primolut til henne, men hun var for ung den gang (14 år). Bruker hun p-piller? For isåfall kan det utsettes med det :)

Anonymkode: d15ec...f18

Takk for svar. :) Nei, hun bruker ikke p-piller.. 

Annonse

Husker at jeg selv hadde bind / truseinnlegg i bikini trusa, og skiftet dette etter bading.

Du skal ikke presse henne til å bruke tampong/menskopp, ikke greit i det heletatt.

Hun finner ut av det selv med flere valg.

Prumolut hjelper viss hun vet når mens kommer, begynner hun for sent, kommer mens uansett, er og på resept.

Anonymkode: e166f...a79

Du kan ikke utsette mens uten legebesøk, de pillene er på resept. Ganske mye hormoner i dem da, så det er ikke alle som liker de, påvirker hele kroppen og humøret, selv om de slipper å blø.

Mine jenter er 14 og 16 nå, men var veldig forskjellig. Ene brukte tampong fra første mens, andre liker det fremdeles ikke og hadde sikkert hatt mensen i godt over et år før hun i det hele tatt prøvde. Hun dropper heller å bade.

Ville kjøpt både tampax med innføringshylse, så kan hun prøve om hun vil. Men hun kan også bare vasse og droppe bading, dette må hun styre selv. Snakk til henne som om dette et en helt vanlig ting, om hun synes det er flaut og kleint og ikke vil svare så tåler du det. Det går seg til det også, mine snakker om mensen like lett som om de snakker om været, her er det nå pappaen som kan bli litt flau 🙈

Anonymkode: 17719...154

Jeg innser at jeg har vært heldig her med min datter på snart 14 år som er helt åpen om slike ting og til og med kan si til storebroren sin om han skal på butikken "du, jeg fikk mensen og er tom for tamponger, gidder du kjøpe med noen for meg?". 

Jeg tenker at du kan kjøpe inn et utvalg og forklare at HVIS hun ønsker å prøve tamponger, er det viktig å bytte den når hun er ferdig å bade, og heller bytte oftere enn ellers. Da kan hun velge selv hva hun ønsker å gjøre. Hvis hun ikke vil/orker å bade, spesielt de første dagene, hadde jeg prøvd å legge opp til litt aktiviteter som ikke involverer bading de dagene, som en utflukt, shopping, båttur el.

Anonymkode: 4110e...e88

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg spurte legen om å få primolut til henne, men hun var for ung den gang (14 år). Bruker hun p-piller? For isåfall kan det utsettes med det :)

Vil du virkelig dytte i dattera di så mye hormoner?

Anonymkode: 32b02...f44

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du ser at hun ikke fikk det, ikke sant? 

Ja, fordi legen var for fornuftig, ikke fordi du ikke ville dytte i dattera di hormoner. For det var du villig til, ikke sant?

Annonse

Jeg hadde kjøpt inn tampong og menskopp og bedt henne undersøke hva som passer henne best. De er flinke å Google. 

At det er flaut tåler både hun og du. 

Anonymkode: 4d6a1...ff4

Unge jenter i 12-13års alderen bør ikke bruke tampong eller menskopp 

Anonymkode: e744d...80f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi at?

Fordi: 

Det kan være vanskelig å sette inn og ta ut selv

Det kan være vanskelig å huske på å bytte - å ikke bytte tampong ofte kan være svært farlig

Det kan gjøre vondt for såpass unge jenter å ha noe i vagina

Hode og kropp i den alderen er ofte ikke tilpasset det å ha noe i vagina, ordne det sikkert selv og sørge for både hygiene, trygghet og at alt sitter som det skal

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Fordi: 

Det kan være vanskelig å sette inn og ta ut selv

Det kan være vanskelig å huske på å bytte - å ikke bytte tampong ofte kan være svært farlig

Det kan gjøre vondt for såpass unge jenter å ha noe i vagina

Hode og kropp i den alderen er ofte ikke tilpasset det å ha noe i vagina, ordne det sikkert selv og sørge for både hygiene, trygghet og at alt sitter som det skal

Jeg begynte med tampong selv som 12-åring, det samme gjorde datteren min. Det er ikke et problem hvis man ønsker å bruke det og får det til, og det er ikke et problem å huske å bytte den ofte nok for alle unge personer. Jeg lærte på skolen om hvor farlig det er å glemme en tampong og fikk nok angst av deg til å aldri glemme den, og det ser ut for at datteren min er lik meg der.

Her tenker jeg at man må se mer på person enn alder.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Unge jenter i 12-13års alderen bør ikke bruke tampong eller menskopp 

Hvorfor ikke Menskopp? Det er vel det mest skånsomme du kan bruke for kroppen.

Anonymkode: a5c9d...178

Ja, fordi legen var for fornuftig, ikke fordi du ikke ville dytte i dattera di hormoner. For det var du villig til, ikke sant?

Det var jeg! Nå sto hun allerede på p-piller da. Skrevet ut av lege. Året etter fikk hun p-stav, i tillegg til p-piller. Så da kan man jo diskutere hvor fornuftig legen var om det er der du legger lista...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Heisan.

Vi planlegger en tur til varmere strøk nå og i den forbindelse har jeg noen spm.

Vi har ei jente som etter all sansynlighet vil få menstruasjon iløpet av denne badeferien.

Hun er 13 år og har aldri satt i tampong og ikke søren om hun vil snakke om det. Det er aaaaltfor flaut. ;)

Dere som har erfaring med dette, har dere noen tips eller råd til hvordan en best legger tilrette for at menstruasjonsdagene skal gå så smooth som mulig? Finnes det middel på markedet som kan utsette mensen når de er så unge? Og kan de evt kjøpes reseptfritt?

Jeg trenger å brainstorme litt med andre som har vært i samme situasjon.. hjelp. ;)

Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå da vår eldste fikk menstruasjon for første gang i fjor sommer. Hun rakk å ha en menstruasjon hjemme tidlig på sommeren, og så fikk hun nr 2 da vi var på badeferie. Det gikk egentlig overraskende greit. Første gang anbefalte jeg henne å ikke bruke tamponger, men kjøpte inn forskjellige bind og tamponger i de to minste størrelsene og forklarte litt om bruk, hygiene, viktig å bytte ofte osv og sa at hun måtte prøve seg litt frem selv og finne ut hva som fungerte for henne. Da hun fikk menstruasjon i Syden ønsket hun ikke å være på stranda de første to dagene, og det var selvfølgelig helt greit. Dag 3 ønsket hun å prøve tampong og hun syntes det fungerte veldig greit, fikk badet og koset seg resten av ferien. 

Anonymkode: 3d9ea...b89

Lektor Doppler med tillegg skrev (31 minutter siden):

Altså, tyngdekraften i vann gjør at man ikke blør særlig mye mens man er i vannet. Så om hun bruker bind, bytter til en svart badebukse og ikke er uheldig med timiningen så vil det gå fint. 

Tyngdekraften i vann? Det som gjør at det ser ut som man ikke blør mye når man bader er jo fordi blodet vaskes/skylles bort. 

Anonymkode: fdcce...1ba

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tyngdekraften i vann? Det som gjør at det ser ut som man ikke blør mye når man bader er jo fordi blodet vaskes/skylles bort. 

Anonymkode: fdcce...1ba

Eh, nei. Blod trenger tyngdekraft for å renne ut av kroppen. I vann så er tyngdekraften ganske mye mindre og ergo så blør man mindre. Tror alle som har hatt i tampong under bading har erfart at den har lite blod på seg. 

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det var jeg!

Så hvorfor i alle dager reagerte du på mitt spørsmål om at du er villig til å dytte i dattera di hormoner? Du kunne jo bare svart «ja, det er jeg» allerede da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...