Gå til innhold

Hytteregler - hva forventer dere av hyttegjester?

Anbefalte innlegg

Det er ferietid, og mange har besøk på hytta - både av familie og venner. Noen er inviterte, og andre har invitert seg selv. Noen har med seg ting, andre spør hva de skal ta med og noen kommer som de er. 

Hva forventer dere av folk som kommer på besøk, og hva skal til for å bli en god hyttegjest som gjerne blir invitert tilbake?

Anonymkode: 620e3...242

Fortsetter under...

Det er vanlig høflighet å ha med noe, og det er vanlig høflighet å hjelpe til med borddekking. Ellers kan man spørre om noen vil ha hjelp til ting.

Det er jo helt tragisk hvis voksne kommer tomhendt og lever på andres mat og drikke, samtidig som de sitter som tilskuere når andre gjør ulike oppgaver. Jeg skal være veldig glad i siste typ gjester hvis jeg skal invitere dem igjen. 

Endret av ReneRene

Vi lånte hytta til mammas tante og onkel da vi var små. Kan ikke huske spesielle regler, men fikk med meg en del normale ting å gjøre når man får låne hytte sånn. 

Vi hadde alltid med sengetøy, flere dunker vann og mat. Brukte vi av vann og mat i hytta, fyllte vi opp før vi dro. Vaske opp og vaske oss ut var en selvfølge. 

Gass til komfyren og ved til peisen inngikk i lånet (så vidt jeg vet). Vi bidro med vedlikehold som maling av hytta utvendig, vedhogst og tømming av utedo ved behov. 

Nå i voksen alder har jeg tilgang på flere hytter og feriehus via familie og venner. Forskjellen fra "i gamle dager", er innlagt vann og toalett, ofte varmepumpe og åpne matbutikker i akseptabel avstand. Nå bidrar jeg med mat, drikke og strøm når jeg får lov. Å hjelpe til med vedlikehold og utvask er fortsatt en selvfølge. 

Jeg tilbyr meg aldri å lage mat, jeg sier "i dag står jeg for maten" hvis jeg besøker noen på hytta. Tilbyr man, får man ofte det høflige svaret "Neida, det behøver du ikke". 

Endret av Tekla123

Dessverre har vi slutten å invitere noen til hytta med unntak av den aller nærmeste familien. 

Vi opplevde at folk (venner) kom tomhendte, ikke var interessert i å hjelpe til med noe særlig (de var jo på feeeeerie), ble lenger enn avtalt, dro uten å rydde eller vaske etter seg osv.

En sommer lånte vi bort annekset  med eget bading to soverom til et vennepar med to store barn. De skulle bli en uke, men ble to (der var jo så fint vær, derfor hadde de ikke lyst til å dra videre). De dro uten å vaske, uten å ta av sengetøy eller rydde etter seg. De hadde riktignok handlet noe mat og drikke med seg, men rimelig minimalt for noen som blir to uker….

Anonymkode: 2ee3a...f63

Jeg dynes det kommer an på hvor lenge besøket varer. Om noen er innom bare en dag eller to trenger de ikke bidra med annet enn hyggelig selskap og kanskje hjelpe til å dekke av bordet ol. Hvis de blir en uke forventer jeg av voksne på egen alder og eldre at de deler på mat og arbeid.  Yngre generasjoner uten fast jobb enda forvrenger jeg ikke at skal betale for noe, men blir de mange dager venter jeg at de hjelper til.

Hvis noen låner hytta uten at vi er der forventer jeg at de har med egen mat og vasker seg ut. Ved, gass ol trenger de ikke tenke på.

Vrrtinnegaver er bare pes.

Anonymkode: 56ffc...4c4

Annonse

Hytta vår så er vi 12stk som kommer og går i,vi har egentlig ikke noen regler men vi har vel endel regler som er uskrevene. 
- Alle rydder etter seg og der det trengs.
- Vi skifter på å lage mat, den som syns det er greiest gjør det som oftes. Altså mormor, hun har blitt gammel dame som skal fore alle i tid og utide (hun skulle ikke bli som min farmor som alltid laget mat til oss om vi ville eller ei, nå har hun blitt helt lik) Hun syns det er super gøy å dekke bord og ikke minst vaske opp, det er det gøyeste vistnok. Noe som vi andre syns er perfekt, for det syns vi er kjedelig)- Er skittentøyskurven full vasker den som ser det først. 
- Er søppla full stikker noen opp med den eller så pleier alle å se om det er noe å ta med om de skal den veien siden søppledunkeen står der vi parkerer bilene.

- Bruker vi opp basisvarer som er på hytta så handler vi det om vi er i butikken om ikke settes det på handlelappen som henger på kjøleskapet. Den titter alle på og handler når det står noe der. 

Selv om disse uskrevende reglende egentlig bare er for oss familie har igrunn gjestene som har vært på besøk eller lånt hytta gjort det samme uten at vi har sagt noe. Mine svigersønner gjør disse tingene uten at noen har sagt noe til de, når moren til ene svigersønn lånte hytta en uke var det gjort likt når vi kom tilbake. De fikk beskjed om å føle seg som hjemme, brukte de opp noe basisvarer så var det bare å sette det på handlelappen på kjøleskapet. Det vi hadde satt der var kjøpt inn og en ny ting ført opp. 

Alle uten om min ene onkel er veldig ok å ha på besøk. Eller nå er han veldig hyggelig å ha påbesøk, han har fått seg dame med ganske like meninger som oss. Før kom han tomhent og vi ante aldri om han kom for noen timer eller en uke. Han oppførte seg som han var på hotell og ungene var litt uspiselige (ene er litt uspiselig. Veldig meg, meg og stter meg og forventer at alle varter henne opp. Har god kontakt med søstrene hennes, ikke henne lengre) 

Anonymkode: 36532...b68

Tekla123 skrev (1 time siden):

Vi lånte hytta til mammas tante og onkel da vi var små. Kan ikke huske spesielle regler, men fikk med meg en del normale ting å gjøre når man får låne hytte sånn. 

Vi hadde alltid med sengetøy, flere dunker vann og mat. Brukte vi av vann og mat i hytta, fyllte vi opp før vi dro. Vaske opp og vaske oss ut var en selvfølge. 

Gass til komfyren og ved til peisen inngikk i lånet (så vidt jeg vet). Vi bidro med vedlikehold som maling av hytta utvendig, vedhogst og tømming av utedo ved behov. 

Nå i voksen alder har jeg tilgang på flere hytter og feriehus via familie og venner. Forskjellen fra "i gamle dager", er innlagt vann og toalett, ofte varmepumpe og åpne matbutikker i akseptabel avstand. Nå bidrar jeg med mat, drikke og strøm når jeg får lov. Å hjelpe til med vedlikehold og utvask er fortsatt en selvfølge. 

Jeg tilbyr meg aldri å lage mat, jeg sier "i dag står jeg for maten" hvis jeg besøker noen på hytta. Tilbyr man, får man ofte det høflige svaret "Neida, det behøver du ikke". 

Synes du burde spørre når det gjelder mat så folk kan avslå. De kan jo ha andre planer. Folk som valser inn og tar over slik du beskriver gidde ikke blitt bedt igjen her hvertfall. 

Anonymkode: 5120b...848

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Synes du burde spørre når det gjelder mat så folk kan avslå. De kan jo ha andre planer. Folk som valser inn og tar over slik du beskriver gidde ikke blitt bedt igjen her hvertfall. 

Anonymkode: 5120b...848

Nå kjenner jeg min familie og krets ganske godt, så det er ingen problem. Har de allerede matplaner, sier de det bare. "I dag har vi planlagt taco, men du kan stå for maten i morgen". 

Er liksom ikke verre enn det. Vonbråten trenger ingen å bli. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...