Gå til innhold

Hvis man byttet studieretning fra feks bygg- og anlegg til studiespes i våres….men angrer seg etter kort tid på studiespes..

Anbefalte innlegg

….man stiller da bakerst i køen på venteliste?

Er så oppgitt over en eplekjekk pappa i nærmiljøet her. Sønnen og kompisen søkte bygg og anlegg. Da det nærmet seg 1 mai endret de til studiespes pga russetid(!). Nå sier faren til han ene at «Peder kan bare bytte tilbake til bygg og anlegg før høstferien hvis han angrer seg…… på bygg er det 53 på venteliste, men «Peder» må vel pent stille seg på venteliste som nr 54 eller går han foran i køen?

Anonymkode: 7e3a5...135

Fortsetter under...

Mest sannsynlig vil han gå foran i køen. Det er ikke sjelden at de som allerede har kommet inn på en skole får byttet linje dersom den de kom inn på ikke fungerer. 

Anonymkode: 99f24...719

I utgangspunktet kan de kum butte dersom et er plass på den linja de ønsker å bytte til.

Men det er jo ikke denne pappa’n du burde være oppgitt over - heller din egen sønn!

Anonymkode: f09e0...675

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mest sannsynlig vil han gå foran i køen. Det er ikke sjelden at de som allerede har kommet inn på en skole får byttet linje dersom den de kom inn på ikke fungerer. 

Håper virkelig ikke at det er sånn. Det er jo en grunn til at det er så mange på venteliste. Søknadstallene til yrkesfag har eksplodert, og man er ikke lengre "sikret" å få komme inn der man ønsker. Studiespes har lavere søknadstall og kan ta inn flere. Dessverre virker det som at mange ungdom tror de kan komme inn hvor som helst, selv uten et minimum med innsats på ungdomsskolen... 

Anonymkode: ae9dd...0a7

Annonse

I utgangspunktet kan de kum butte dersom et er plass på den linja de ønsker å bytte til.

Men det er jo ikke denne pappa’n du burde være oppgitt over - heller din egen sønn!

Anonymkode: f09e0...675

Hvorfor skal jeg være oppgitt over egen sønn? Han har kommet inn på elektro og er strålende fornøyd. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor byttet han pga russetid? De er jo russ på bygglinja og?

Anonymkode: 44400...df2

Man kan være russ ja, men veldig mange steder blir denne russen som er med på russefeiringen uten å ha tatt studiespes eller påbygg ganske langt nede på rangstigen, det er viktig for mange ungdommer å være høyt på rangstigen...

Anonymkode: 13e34...e97

Det må i utgangspunktet være ledige plasser på linjen man vil bytte til, og om det står flere titalls ungdommer i kø er det jo ikke ledig kapasitet der....

Da er det ikke bare å bytte nei.

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor skal jeg være oppgitt over egen sønn? Han har kommet inn på elektro og er strålende fornøyd. 

Hva er problemet da? Det er vel det samme for deg hvor eplekjekk faren er (og man fikk lett inntrykk i hi at begge guttene hadde skiftet). 

Anonymkode: 8b4d4...f50

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva er problemet da? Det er vel det samme for deg hvor eplekjekk faren er (og man fikk lett inntrykk i hi at begge guttene hadde skiftet). 

Sønnen til denne faren. Fordi denne faren er i vår omgangskrets og han er en besserwisser uten like. Herregud så kranglete du er. Men han har verdens søteste kone da.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Sønnen til denne faren. Fordi denne faren er i vår omgangskrets og han er en besserwisser uten like. Herregud så kranglete du er. Men han har verdens søteste kone da.

Kranglete? Jeg har da knapt svart i tråden. 

Far og sønn går muligens på en smell her, jeg håper ikke at du godter deg over det. 

Annonse

Du skrev  at begge søkte bygg og anlegg og deretter "endret de", så de fleste av oss leste at "de" var begge guttene. 

Anonymkode: ade0a...ea3

I HI ser det da virkelig ut som at det er din sønn og kompisen som har byttet. Merkelig innlegg, og merkelig måte å formulere seg på...

Kranglete? Jeg har da knapt svart i tråden. 

Far og sønn går muligens på en smell her, jeg håper ikke at du godter deg over det. 

Godter meg ikke over sønnen hans, virkelig ikke. Men faren som er besserwisser på ALT

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

I HI ser det da virkelig ut som at det er din sønn og kompisen som har byttet. Merkelig innlegg, og merkelig måte å formulere seg på...

Du om det.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig. Dette ble bare rarere og rarere…. HI og resten av det hun skriver henger ikke på greip 

Du om det.

Hun og de fleste andre i tråden. Du hadde tjent på å bare beklage at du var uklar, dette blir bare dumt. 

Beklager ikke noe, men kan gjøre det lettere å forstå. Min sønn og to av hans kompiser søkte yrkesfag. Min sønn søkte elektro, de to andre bygg. Så endrer de to kompisene søknad til studiespes fordi de vil ha russetid. Faren til han ene kompisen er besserwisser og sa «han kan bare bytte tilbake til bygg før høstferien hvis han ikke trives på studiespes». Nå har jeg funnet ut at det kan han, HVIS det er ledig plass. Men det er lang venteliste etter første uttak…så sikkert ikke det går. Jeg synes synd på han ene kompisen for han sliter faglig og vet at studiespes blir tøft. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Beklager ikke noe, men kan gjøre det lettere å forstå. Min sønn og to av hans kompiser søkte yrkesfag. Min sønn søkte elektro, de to andre bygg. Så endrer de to kompisene søknad til studiespes fordi de vil ha russetid. Faren til han ene kompisen er besserwisser og sa «han kan bare bytte tilbake til bygg før høstferien hvis han ikke trives på studiespes». Nå har jeg funnet ut at det kan han, HVIS det er ledig plass. Men det er lang venteliste etter første uttak…så sikkert ikke det går. Jeg synes synd på han ene kompisen for han sliter faglig og vet at studiespes blir tøft. 

Og poenget ditt er?? Når høstferien kommer er det opp til den enkelte skole å vurdere og eventuelt innvilge bytte. Og stort sett så går det greit å få bytte linje😊

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og poenget ditt er?? Når høstferien kommer er det opp til den enkelte skole å vurdere og eventuelt innvilge bytte. Og stort sett så går det greit å få bytte linje😊

Kun hvis det er ledig plass. Det er det ikke på linjer hvor det er lange ventelister. Sier seg selv.

TinaK 1990 skrev (10 timer siden):

Kun hvis det er ledig plass. Det er det ikke på linjer hvor det er lange ventelister. Sier seg selv.

Til høstferien slutter de å ta inn fra ventelister og skolene bestemmer selv. Det er alltid noen som dropper ut eller skolene ordner ekstra plass. Det er sjelden problem med å bytte linje og skolene strekker seg langt for å få det til 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Til høstferien slutter de å ta inn fra ventelister og skolene bestemmer selv. Det er alltid noen som dropper ut eller skolene ordner ekstra plass. Det er sjelden problem med å bytte linje og skolene strekker seg langt for å få det til 

Ok, men ukene før høstferien forholder de seg til venteliste? Eks 2 uker etter skolestart? Men hvor lenge etter høstferien er det mulig å bytte linje?

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ok, men ukene før høstferien forholder de seg til venteliste? Eks 2 uker etter skolestart? Men hvor lenge etter høstferien er det mulig å bytte linje?

Det er egentlig ikke mulig i det hele tatt, men noen skoler er bedre enn andre på å jobbe for færrest mulig drop-outs og strekker seg lenger enn vanlige regler for å få til det.

Men det må være kapasitet. På linjer hvor de bruker verksted, kjøkken osv kan de ikke ta inn flere elever enn det faktisk er plass til. Da er det lettere å putte dem inn på linjer som salg, reiseliv o.l hvor det bare trengs en ekstra pult og ikke større verksted, mer verktøy osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...