Gå til innhold

Ungdommer som ikke vil på ferieturer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde latt 14 åringen være hjemme med søsken. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ble det litt tilfeldig til at vi endret planene helt, og med alt regnet var 14-åringen plutselig veldig positivt innstilt likevel til en tur sammen med oss og 16-åringen. Det føles mye greiere også siden jeg synes hun var litt i yngste laget for å være hjemme i flere dager med kun eldre søsken. 

HI

Anonymkode: 7bbd4...8c3

Skrevet

Hadde aldri latt en 14 åring være hjemme. De har tross alt 8-9 uker ferie, og klarer å være med familien max 3 uker mener nå jeg. Vi er på kreta nå med 2 ungdommer, 13 og 15, og til tider er de misfornøyde. Jeg kaller de bortskjemte dritt unger. Her betaler vi flerfoldige tusen fordi de ønsket å gjøre noe annet i år, har ikke vært i syden siden de var små, og var lei hyttetur og fjellet. Også presterer de å klage på at det er varmt, steinete strand og bla bla bla...kjenner jeg er dritt lei av å hele tiden legge til rette for at de skal ha det fint.

Være med venner og kjærste kan de være de andre 5 ukene, så de får tåle å være med oss noen få uker av livet deres om sommeren.

Jeg høres nok krass ut nå, men det får være måte på hva de skal bestemme og sure seg over.

Anonymkode: d9779...512

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hadde aldri latt en 14 åring være hjemme. De har tross alt 8-9 uker ferie, og klarer å være med familien max 3 uker mener nå jeg. Vi er på kreta nå med 2 ungdommer, 13 og 15, og til tider er de misfornøyde. Jeg kaller de bortskjemte dritt unger. Her betaler vi flerfoldige tusen fordi de ønsket å gjøre noe annet i år, har ikke vært i syden siden de var små, og var lei hyttetur og fjellet. Også presterer de å klage på at det er varmt, steinete strand og bla bla bla...kjenner jeg er dritt lei av å hele tiden legge til rette for at de skal ha det fint.

Være med venner og kjærste kan de være de andre 5 ukene, så de får tåle å være med oss noen få uker av livet deres om sommeren.

Jeg høres nok krass ut nå, men det får være måte på hva de skal bestemme og sure seg over.

Dårlig oppdragelse

Anonymkode: 3230b...f7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dårlig oppdragelse

Ja, alt bunner vel i det du...enkelt å si.

Skrevet

La de 3 barna vær hjemme. 😊 Bare sunt. 

Anonymkode: 459e5...d2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Snakker du sånn til barna dine?? 🙈

Hvis barna dine klager på sand osv. Bare overse det. Ikke si noe stygt tilbake. Såpass burde du tåle. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis barna dine klager på sand osv. Bare overse det. Ikke si noe stygt tilbake. Såpass burde du tåle. 

Det ser ut som at de trenger å høre det. Tror ikke de får ptsd for det. Og de vil huske det når de blir eldre og nok sette pris på en forelder som sa fra når de får viljen sin til flerfoldige tusen. 

Endret av ReneRene
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg kaller de bortskjemte drittunger når de oppfører seg sånn de gjør av og til. Sier ikke det hver eneste gang de sier noe negativt da, kjære vene. De burde og tåle å høre at de oppførerer seg som shit unger når de gjør det, tar absolutt ingen skade av det.

Skrevet
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Det ser ut som at de trenger å høre det. Tror ikke de får pstd for det. Og de vil huske det når de blir eldre og nok sette pris på en forelder som sa fra når de får viljen sin til flerfoldige tusen. 

Ikke mye jeg er enig i det du skriver her inne av og til, men nå takker jeg deg for at du mener det samme. De tar absolutt ikke skade av å høre at de er noen dritt unger av og til. Hvorfor skal alt kretse rundt ungene hele tiden?? Mange kommer til å vokse opp og ikke tåle motgang eller noe, de får lov til alt, ingen grenser og alt skal legges til rette hele tiden. Gidder ikke sånt jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke mye jeg er enig i det du skriver her inne av og til, men nå takker jeg deg for at du mener det samme. De tar absolutt ikke skade av å høre at de er noen dritt unger av og til. Hvorfor skal alt kretse rundt ungene hele tiden?? Mange kommer til å vokse opp og ikke tåle motgang eller noe, de får lov til alt, ingen grenser og alt skal legges til rette hele tiden. Gidder ikke sånt jeg.

Hvis de er bortskjemte drittunger så er det jo du som har gjort de sånn

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei de tar ikke skade av det. Tvert i mot vil de skjønne det enormt mye bedre som voksne enn om du ikke hadde sagt noe. De vil få mer respekt rett og slett. 

Skrevet

Mine fjortenåringer ville fått bli hjemme. Men jeg kjenner andre som det ikke ville vært forsvarlig å la være uten voksent tilsyn. Det er dårlig gjort i sånne tilfeller å la den eldste ha ansvaret, hvis man vet den yngste er balstyrig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Personlig reagerer jeg på å kalle barn og ungdommer for drittunger. At de har en uakseptabel oppførsel som de må tåle blir reagert på, er en ting, men å kalle andre for dritt er uakseptabelt. Det handler ikke om at de ikke tåler det, men det viser mangel på respekt. Og hvordan skal du da kunne kreve respekt tilbake?

Anonymkode: a537d...424

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis de er bortskjemte drittunger så er det jo du som har gjort de sånn

Det er vel samma hvorfor de er sånn! Oppfører de seg som bortskjemte drittunger så bør de få høre at de oppfører seg som bortskjemte drittunger.

Ungdommer er uansett genetisk innstilt på å være både utakknemlige og sutrete, så alt MÅ ikke være foreldrenes skyld, selv om det sikkert hadde gjort livet enklere for deg å håndtere om alt var såpass unyansert.

Anonymkode: 0a709...fd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.7.2023 den 12.38):

Jeg hadde latt henne være hjemme med søsken. Jeg er i Spania med tre barn deriblant  dritsur 13-åring nå, og det anbefales ikke. Han ødelegger rett og slett for oss alle. Han har autisme (høytfungerende) og jeg prøver virkelig legge til rette for han, men jeg forventer et snev av folkeskikk tilbake og det kan jeg visst se langt etter. Neste gang vi skal noe tror jeg nesten en av oss må bli hjemme med han og en dra med de to yngste. 

Anonymkode: 140a6...4e3

For mange med autisme er endringer i rutiner, "rar" og fremmed mat, annerledes rom, må kanskje dele rom med noen, "overstimulerende" aktiviteter ikke på noen som helst måte en drømmeferie, uansett hvor mye man prøver å legge til rette. Det er ikke dere foreldre sin skyld, men det er heller ikke hans skyld...  Selvsagt kan man drasse ham med uansett fordi "han bare er 13", og selvsagt kan dere være dritsure selv fordi han ikke er takknemlig fordi dere tilrettelegger, men spesielt konstruktivt er det jo ikke. 

Anonymkode: 90588...8f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Personlig reagerer jeg på å kalle barn og ungdommer for drittunger. At de har en uakseptabel oppførsel som de må tåle blir reagert på, er en ting, men å kalle andre for dritt er uakseptabelt. Det handler ikke om at de ikke tåler det, men det viser mangel på respekt. Og hvordan skal du da kunne kreve respekt tilbake?

Det er bare å reagere det, bryr meg ikke om det. De oppfører seg som drittunger, det er noe som man har sagt i alle de år, ingen som tar skade av det. De må og vise respekt, og av og til gjør de ikke det. Og da gidder ikke jeg alltid å vise respekt tilbake. Og det er ikke daglig at de oppfører seg som det, bare av og til koker det over når de er konstant sure og grinete for ting man prøver å gjøre for de og da oppfører de seg som drittunger. Men vi kan være enige om å være uenige.

Skrevet

Det er bare å reagere det, bryr meg ikke om det. De oppfører seg som drittunger, det er noe som man har sagt i alle de år, ingen som tar skade av det. De må og vise respekt, og av og til gjør de ikke det. Og da gidder ikke jeg alltid å vise respekt tilbake. Og det er ikke daglig at de oppfører seg som det, bare av og til koker det over når de er konstant sure og grinete for ting man prøver å gjøre for de og da oppfører de seg som drittunger. Men vi kan være enige om å være uenige.

Man får som regel den oppførsel og de barna man fortjener. 

Skrevet

Det er vel samma hvorfor de er sånn! Oppfører de seg som bortskjemte drittunger så bør de få høre at de oppfører seg som bortskjemte drittunger.

Ungdommer er uansett genetisk innstilt på å være både utakknemlige og sutrete, så alt MÅ ikke være foreldrenes skyld, selv om det sikkert hadde gjort livet enklere for deg å håndtere om alt var såpass unyansert.

Rart at mine aldri har oppført seg som bortskjemte drittunger hvis det er genetisk for ungdommer. Snakk om ansvarsfraskrivelse 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Rart at mine aldri har oppført seg som bortskjemte drittunger hvis det er genetisk for ungdommer. Snakk om ansvarsfraskrivelse 

Haha, det har de sikkert aaaaldri gjort… 🤣

Selv om dine ikke hadde gjort det, så betyr ikke det at:

1: Drittunger ikke fortjener å høre at de oppfører seg som drittunger.

2: Ingen ungdommer med god oppdragelse noen sinne oppfører seg som bortskjemte drittunger.

Forsto du det nå? DINE unger er ikke relevante.

Skrevet

Her fikk ikke ungdommen på snart 16 valg om å bli med eller ikke; en uke i lag med familien får han klare. Til tider er han sur og grinete, for han ser hva han går glipp av hjemme med vennene (pokkers sosiale medier), men håper han sitter igjen med noen fine minner i etterkant. Hadde ikke mulighet til å ha med seg venn da vi er på bilferie i år. 

Anonymkode: 35c95...2c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...