Gå til innhold

Godt om turisme fra en innbygger på Kreta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De færreste reiser med formål om å bidra og støtte lokalt næringsliv. Om det var tilfellet så ville folk valfartet til Kjøllefjord, små fattige bygder i Russland og i Mongolia, folk ville reist til Grovfjord der bygda nylig mistet 50 arbeidsplasser og folk ville reist til steder i verden der innbyggerne trenger bedre økonomi.

Land som Italia, Frankrike, Tyskland etc. ville utgått. Men det er ikke folk villige til. Og da blir det som det er ;)

Anonymkode: fd625...b67

Man kan vel ha to tanker i hodet på én gang? Vi foretrekker å reise til Hellas, også Kreta, rett og slett fordi vi elsker klimaet, maten og kulturen. Likevel velger vi bevisst små hotell som gjerne er familiedrevet, vi handler inn mat til frokost og lunsj på lokale supermarkeder, og spiser middag på ulike restauranter. Med unntak av to år da vi hadde tre tette og små barn, styrer vi unna All Inclusive. Sist vi var på Kreta fikk vi god kontakt med en som kjørte drosje allerede tredje dagen, og det ble et utrolig hyggelig bekjentskap der han viste oss øyen sin på sin måte (vi betalte selvfølgelig) og fikk hilse på familien. Det var utrolig koselig, og utrolig fint å oppleve Kreta "innefra". Vi har hverandre på FB og har lovet å ta kontakt hvis vi kommer tilbake, eller at de kan kontakte oss hvis de vil til Norge. Så ja, vi er nok litt typisk turister med tanke på hvor vi liker å reise, men vi prøver også å oppleve og støtte det lokale.

Anonymkode: fd8bb...6ba

Jeg skammer meg ikke når jeg sier at ferie i utlandet i størst grad skal handle om komfort for min del. Jeg velger glatt all inclusive om det er et bra alternativ, jeg velger det billigste hotellet med de beste bassengene og med kortest mulig vei til stranda. Jeg er ikke i "syden" for å oppleve kultur og deilig mat, jeg er der for å ligge henslengt i en overprisa solseng og lese bøker i fred og ro

Anonymkode: f1a1d...f84

Grekerne trenger desperat skatteinntekter for å kunne gi innbyggerne en levestandard de forventer. Det får de lite av fra de små og "ekte" spise og overnattingssteder. De får begynne å betale skatt og stemme på politikere som arbeider for å skap et samfunn de dagtid vil ha, ikke bare fortsette å tro de kan få i både pose og sekk mens resten av Europa skal betale utgiftene deres.

Anonymkode: 8efc6...82d

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Man skaper plenty av lokale arbeidsplasser også ved å bo på kjedehoteller.

Drar jeg til typisk sydensted er det for vær og hvile. Jeg finnes ikke interessert i å leve som de lokale.

Anonymkode: 22bf5...eb6

Jeg lurer på om disse som er så opptatt av å «leve som de lokale» tror resten av Europa er veldig annerledes enn Norge. Om folka der lever veldig annerledes liv. Slik jeg kjenner folk fra ulike land i Europa lever de akkurat sånn som oss. De spiser til og med mye av de samme maten - det er vel stort sett bare krydder man varierer med, og i alle land spiser man da mat inspirert fra hele verden. Variasjoner over nøyaktig samme tema.

Anonymkode: daf50...ff8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...