Anonym bruker Skrevet 10. juli 2023 #1 Skrevet 10. juli 2023 Vi er helt i startfasen med å vurdere å skaffe en puddel. Hvor mye koster det å ha en puddel i løpet av et år? Tenker på forsikring, mat, dyrlege evt andre ting.. Anonymkode: 159b7...267
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2023 #2 Skrevet 10. juli 2023 Hva maten koster kommer an på størrelsen på hunden, pudler kommer jo i alt fra mini til konge Du velger i stor grad selv også om du råforer, kjøper for hos veterinær eller Europris, så du styrer i stor grad dette selv. Jeg kjøper for på Plantasjen, der får du hver 7. sekk gratis. Forsikring kommer an på hvor du har den, hva du velger å forsikre osv. Du kan ha alt fra basic forsikring med ganske lav dekning til superforsikring med høy dekning, igjen velger du selv. Sjekk nettsiden til forsikringsselskapet deres og sjekk det ut. Første året bruker du litt penger hos veterinær, type markkur, vaksiner osv, men det er ikke vannvittig. Men igjen er det stor forskjell på hva de forskjellige veterinærene tar, det kan skille flere hundre kroner bare på sjekk og vaksine, så sjekk det opp. Viktig å komme et sted du føler deg trygg og ivaretatt, men ikke for enhver pris, vaksiner kan alle veterinærer sette. Pudler har litt spesiell pels, den må klippes. Det er ikke noe problem å lære seg selv, da må du investere i litt klippeutstyr, eller du kan levere den til hundefrisør noen ganger i året og betale der. Så det går ikke an å svare på spørsmålene dine uten å vite mer om hva du tenker om deres hundehold. Anonymkode: 13948...553
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2023 #3 Skrevet 10. juli 2023 Min er blanding med puddel, i mellomstor versjon, så jeg velger å svare likevel 😊 Her betaler vi forsikring på rundt 400 kr i måneden, bruker omtrent 500 kr i måneden på fôr (kvalitet) og i snitt rundt en hundrelapp i måneden på diverse tyggebein ol. Det blir vel rundt 11 000 kr på et år, sånn omtrent. I tillegg er vi fast til veterinæren én gang i året for vaksinering og helsesjekk. Jeg mener det pleier å koste rundt 1300 kr. Vår hund må også klippes jevnlig, og det må/bør vel en puddel også? Man kan klippe selv og spare mye på det, men jeg orker ikke og får vår klippet i salong tre ganger i året. Det koster 1200 kr pr. gang. Sammen med mat og forskning er vi vel da oppe i nesten 15 000 kr. Utover dette kommer det alltid litt ekstra. Plutselig ryker et bånd, en sele begynner å bli slitt, hundesengen bør byttes, en vil kjøpe ny leke osv. Og ikke minst, hunden kan bli syk eller skade seg. Fir et par år siden tråkket min på et glasskår og skar opp poten sin, dette typisk nok på en søndag. Hun måtte i narkose og sy og ha en del oppfølging, så det kom totalt på rundt 17 000 kr, men der slapp vi heldigvis inna med "bare" en egenandel på 2000 kr pga. forsikringen. Mindre ting, som sopp i ørene, koster gjerne 1200-1400 kr å få behandling for hos veterinæren, men dekkes ikke av vår forsikring. Alt det overnevnte er mer uforutsigbare utgifter, men jeg tar et grovt overslag og sier omtrent 3000-4000 kr i året på diverse, i snitt. Da er vi vel oppe i 18 000 - 19 000 kr. Med valp er utgiftene til diverse en del høyere første 1-2 årene fordi de både må litt oftere til veterinæren, og fordi de vokser fort ut av ting og/eller biter i stykker ting. Anonymkode: 6b611...f12
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Skrevet 11. juli 2023 Tusen takk for veldig gode svar❤️ hi Anonymkode: 159b7...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå