Gå til innhold

Sønnen min har gjort kriminelle handlinger...

Anbefalte innlegg

Trenger råd fra dere med voksne barn. Som har hatt utfordringer med "de håpefulle"

Han er (desverre) "voksen". Snart 20 år 

Jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt sånn! Han har vokst opp i ett hjem der han har fått masse omsorg og kjærlighet. Han har blitt sett, hørt og respektert. Han har fått grenser og konsekvenser. 

Vi har hatt endeløse samtaler om gode og dårlige valg, konsekvenser av valgene man tar og verdien av ærlighet og respekt.

Han har i en mnd tid vært litt borti kjøp og salg av bitcoin. Hvitvasking av penger. Han er desverre ekstremt naiv, og fikk forklart at dette er helt lovlig. Han fortalte oss selv hva det var han gjorde. Etter en rimelig klar og tydelig forklaring fra oss, skjønte Han at dette ikke er lov allikevel. Men skaden har allerede skjedd og kontoen hans er sperret. Posten hans kommer hjem til oss, og han har ikke fått noe brev ift sperring av konto...

Han sier at "8- 16 jobb er ikke noe for meg. Jeg vil ikke være lenket til en a4 hverdag nesten uten lønn" Han vil leve livet. Han sier han kan jobbe vanlig, men vil også ha en "bi-inntekt" for å få opp sparekonto sin. 

Han har, i følge det han sier, gått bort fra bitcoin nå, men ser etter andre muligheter til "raske penger".

Jeg får helt angst av dette! Er kvalm og uvel hele tiden. Vanvittig tankekjør. Selvsagt snakker vi fremdelesmed han om konsekvenser. 

Hva kan jeg gjøre?? Si dette er en fase 🙈 si han kommer til fornuften! 

Anonymkode: b17a6...b1a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva er fornuftig tenker du? Å slave i en 8-16 jobb resten av livet for drittlønn?

Anonymkode: b0943...c01

Når alternativet er kriminalitet, så ja. Da er en 8-16 jobb fornuftig. Han har tatt fagbrev.

Hi

Bor han hjemme? Vet han hva ting koster? Bitcoin handel i seg selv er vel ikke ulovlige om det blir gjort rett? Be han lage seg en plan. Be han sjekke hva som er skjedd med konto og om det kan fikses. Hva med å lære seg aksjehandel? Prøv å heller oppfordre til noe som er lovlig og at han må sette seg inn i det. 

Anonymkode: 3989a...e3d

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Når alternativet er kriminalitet, så ja. Da er en 8-16 jobb fornuftig. Han har tatt fagbrev.

Hi

Hvis han har fagbrev, hvorfor jobber han ikke? 
Han kan trade med både aksjer og kryptovaluta helt lovlig, og tjene penger på det om han er flink. Kan du ikke heller hjelpe ham å forstå hvor de livlige grensene går?

Anonymkode: d3036...0f5

Hvis han er så dim i en alder av 20 så sett deg ned og prat med han. Hvilke alternativer har han? Finne seg en jobb som ikke er 8-16, med nornal lønn og fleksibel arbeidstid. Bruke fritiden til det han vil. 

Eller være kriminell og havne i fengsel. Bull fritid. Skal se en 8-16 jobb føles himmelsk når han sitter inne.

Anonymkode: f1d57...a32

Annonse

Hvis han er så dim i en alder av 20 så sett deg ned og prat med han. Hvilke alternativer har han? Finne seg en jobb som ikke er 8-16, med nornal lønn og fleksibel arbeidstid. Bruke fritiden til det han vil. 

Eller være kriminell og havne i fengsel. Bull fritid. Skal se en 8-16 jobb føles himmelsk når han sitter inne.

dim=dum 

Enkelt forklart er pengemuldyr en som, på ulike måter, stiller sin bankkonto til disposisjon for kriminelle slik at disse kan tilsløre finansielle spor fra straffbare handlinger, og på den måten hvitvaske gevinsten fra handlingen.

Det er dette han har gjort. 

og ja - han er tydeligvis så dum da. Jeg trodde virkelig ikke det, men han har nå gjort det 😔 

Hi

Enkelt forklart er pengemuldyr en som, på ulike måter, stiller sin bankkonto til disposisjon for kriminelle slik at disse kan tilsløre finansielle spor fra straffbare handlinger, og på den måten hvitvaske gevinsten fra handlingen.

og ja - han er tydeligvis så dum da. Jeg trodde virkelig ikke det, men han har nå gjort det 😔 

Hi

Også får han litt prosenter av de pengene som blir overført. Jeg tror han fikk litt panikk av at kontoen ble sperret, da har jo banken oppdaget unormal aktivitet. Jeg håper virkelig det i allefall!

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på at han har gjort noe kriminelt da? Bitcoin er lovlig kryptovaluta

Anonymkode: abdd2...853

Når man er muldyr, så går det under hvitvasking av penger. Så ja - det er ulovlig.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hva er fornuftig tenker du? Å slave i en 8-16 jobb resten av livet for drittlønn?

Fornuftig er å skaffe seg kunnskap og kompetanse til å gjøre en nyttig jobb som man trives med og som gir godt nok betalt til å leve et vanlig, godt liv.

Anonymkode: cefdc...610

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er det ikke det de fleste av oss gjør? Eller burde vi alle si fra oss jobbene våre og satse på kriminelle aktiviteter for å forsørge oss selv og familiene våre?

Hva er det dagens ungdommer/unge voksne tenker at de skal ha for et liv? Ikke jobbe, men ha masse penger?

Anonymkode: 5c130...d48

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kan jo være han har lært nå? Eller lærer han ikke før politiet står på døra, eller før han må møte i rettssalen? 

Anonymkode: 1fcdc...e54

Jeg håper jo virkelig han har lært nå 💔❤️

Fornuftig er å skaffe seg kunnskap og kompetanse til å gjøre en nyttig jobb som man trives med og som gir godt nok betalt til å leve et vanlig, godt liv.

Anonymkode: cefdc...610

Er mange som vil ha mer ut av livet sitt

Er mange som vil ha mer ut av livet sitt

Hvordan tenker du at man skal få til det uten å jobbe? Arvede penger (vanskelig for de fleste av oss), kriminalitet, lottogevinst (også vanskelig for flertallet). Eller tenker du eget NAV-program for de som vil ha mer ut av livet  og dermed leve sponset? Eller den gamle «pappa betaler»?

Hvordan tenker du at man skal få til det uten å jobbe? Arvede penger (vanskelig for de fleste av oss), kriminalitet, lottogevinst (også vanskelig for flertallet). Eller tenker du eget NAV-program for de som vil ha mer ut av livet  og dermed leve sponset? Eller den gamle «pappa betaler»?

Det finnes andre måter enn kriminalitet og 8-16-jobb å få inntekt på

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er meddommer i tingretten. Soste sal var en ung mann som stilte kontoen sin til disposisjon for å hvitvaske penger. Han ble dømt til 3 mnd i fengsel!

Anonymkode: 7b4d3...291

Takk! Dette skal jeg vise han 😔

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes andre måter enn kriminalitet og 8-16-jobb å få inntekt på

Jobb når på døgnet som helst, men jobbe må man for å få inntekt. De aller aller færreste kan regne med å slippe unna vanlig jobbmengde. Men klart du kan jobbe turnus, kveld eller natt. Nattarbeid er ofte godt betalt.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Trenger råd fra dere med voksne barn. Som har hatt utfordringer med "de håpefulle"

Han er (desverre) "voksen". Snart 20 år 

Jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt sånn! Han har vokst opp i ett hjem der han har fått masse omsorg og kjærlighet. Han har blitt sett, hørt og respektert. Han har fått grenser og konsekvenser. 

Vi har hatt endeløse samtaler om gode og dårlige valg, konsekvenser av valgene man tar og verdien av ærlighet og respekt.

Han har i en mnd tid vært litt borti kjøp og salg av bitcoin. Hvitvasking av penger. Han er desverre ekstremt naiv, og fikk forklart at dette er helt lovlig. Han fortalte oss selv hva det var han gjorde. Etter en rimelig klar og tydelig forklaring fra oss, skjønte Han at dette ikke er lov allikevel. Men skaden har allerede skjedd og kontoen hans er sperret. Posten hans kommer hjem til oss, og han har ikke fått noe brev ift sperring av konto...

Han sier at "8- 16 jobb er ikke noe for meg. Jeg vil ikke være lenket til en a4 hverdag nesten uten lønn" Han vil leve livet. Han sier han kan jobbe vanlig, men vil også ha en "bi-inntekt" for å få opp sparekonto sin. 

Han har, i følge det han sier, gått bort fra bitcoin nå, men ser etter andre muligheter til "raske penger".

Jeg får helt angst av dette! Er kvalm og uvel hele tiden. Vanvittig tankekjør. Selvsagt snakker vi fremdelesmed han om konsekvenser. 

Hva kan jeg gjøre?? Si dette er en fase 🙈 si han kommer til fornuften! 

Han må jo ringe banken. Kjøp og salg av bitcoin i seg selv er ikke ulovlig. For alt du vet er det fordi han ikke har legitimert seg i tide at kontoen hans har blitt sperret. 

Anonymkode: f09c2...11b

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er meddommer i tingretten. Soste sal var en ung mann som stilte kontoen sin til disposisjon for å hvitvaske penger. Han ble dømt til 3 mnd i fengsel!

Anonymkode: 7b4d3...291

Bitcoinhandel er ikke ulovlig. For at det skal være hvitvasking må han ha godtatt å handle med andres penger på vegne av dem og pengene må stamme fra mulig kriminell aktivitet. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hi

Da må han nok forvente en anmeldelse når saken er ferdig etterforsket av Økokrim 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...