Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #1 Skrevet 9. juli 2023 Jeg går på medisiner som fjerner matlysten helt (sykdom) og må jobbe hardt for å få i meg mat. Nå lurer jeg litt på hvor mye man minimum må/bør få i seg for å fungere noenlunde bra. Altså målt i kalorier. Jeg er litt høy og var i utgangspunktet ganske overvektig, men har rast ned i vekt. Nå sliter jeg med mye svimmelhet og slapphet og må rett og slett lage meg en matplan. Målet er å fungere bedre i hverdagen. Det jeg spiser er ganske sunt da jeg synes det er lettere å gå i seg sunn mat som frukt, salat ol. mens jeg ikke orker søt mat i det hele tatt. Jeg tar gjerne i mot konkrete forslag til mat med en del smak på også, da jeg opplever det som lettere å spise. Anonymkode: 512e5...0c5
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #2 Skrevet 9. juli 2023 Jeg har også litt utfordringer med mat. Jeg orker ikke telle kalorier, men passer alltid på å spise frokost og middag. Innimellom spiser jeg ferdig kutta og renska grønsaker som ligger i kjøleskapet. Jeg passer også på å alltid ha egg. Enten koker jeg det og har det som mellommåltid, eller så slenger jeg det oppi middagen. Anonymkode: 2c17c...fcd
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #3 Skrevet 9. juli 2023 De anbefaler vel ikke å gå under 12-1400 kalorier, for spiser man mindre enn det er det vanskelig å få i ser nok næringsstoffer. Nå i varmen er det veldig viktig å få i seg nok salt da, drikk Farris og gjerne noen saltstenger e.l også. Vi svetter ut salter i kroppen og trenger påfyll. Jeg ville gått på apoteket og kjøpt noen energidrikker/smoothier også, de er energitette og tilsatt vitaminer Anonymkode: cce86...999
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #4 Skrevet 9. juli 2023 Jeg hadde prøvd på å få i meg mest mulig kalorier når du først skal spise. Nøtter, mandler, avokado, creme fraiche istedet for rømme osv. Majones, potetgull, fetaost. Anonymkode: 8bca9...821
ReneRene Skrevet 9. juli 2023 #5 Skrevet 9. juli 2023 Du bør ta opp med legen din at medisinene ikke er heldig for deg. Slike medisiner kan få spiseforstyrrelser til å blusse kraftig opp, og det er ikke for å rase ned i vekt at du tar dem. Du har vel fått beskjed om å si fra til lege om slikt som dette skjer?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #6 Skrevet 9. juli 2023 Takk for tips! Nøtter var veldig lurt, det skal jeg kjøpe inn i morgen! Jeg har ikke noen spiseforstyrrelse, og jeg er selvfølgelig i dialog med legen min, men jeg må ta medisinene en stund til. I mellomtiden vil jeg gjerne unngå å være så veldig svimmel og slapp. HI Anonymkode: 512e5...0c5
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Skrevet 9. juli 2023 Dersom det er snakk om i bare en begrenset periode er det viktigere å fokusere på at du får i deg nok kalorier enn at det er riktig type kalorier. Det kan disse kaloriene godt komme fra potetgull og is for å si det slik. Anonymkode: 6dde1...c34
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Skrevet 9. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): De anbefaler vel ikke å gå under 12-1400 kalorier, for spiser man mindre enn det er det vanskelig å få i ser nok næringsstoffer. Nå i varmen er det veldig viktig å få i seg nok salt da, drikk Farris og gjerne noen saltstenger e.l også. Vi svetter ut salter i kroppen og trenger påfyll. Jeg ville gått på apoteket og kjøpt noen energidrikker/smoothier også, de er energitette og tilsatt vitaminer Anonymkode: cce86...999 Overhode ikke nødvendig å spise 1200-1400kcal per dag! Spesielt ikke i en begrenset periode. Anonymkode: c2687...398
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Skrevet 9. juli 2023 Kommer an på. Er du fortsatt overvektig? Anonymkode: 5258b...326
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #10 Skrevet 9. juli 2023 Ikke helt det samme, men jeg har gått på cellegift en stund nå, med det det medfører av mangel på matlyst og at mat ikke smaker godt. Det som fungerte best, eller kanskje riktigere å si "minst dårlig", var å spise forholdsvis ofte. Jeg fikk råd av legen min om å sette på alarm som fortalte med at jeg måtte spise. For tingen er jo at man fort glemmer å spise fordi man ikke har lyst på mat og ikke føler sult. Nå er ingen like, men jeg hadde klokka på hver tredje time og passet på å ha ting jeg lett kunne lage / få i meg. Noen ting gjorde jeg klar om morgenen, for om jeg måtte styre for mye når jeg skulle spise, orket jeg ikke. Liker du yoghurt er jo det et fint supplement, og kanskje til og med som et eget måltid, eventuelt med frukt, frø eller nøtter. Ting jeg spise var: Oppkuttet frukt (ev med hakka mandler og litt pisket krem - jeg liker ikke yoghurt, så krem var alternativet) Banan - kuttet den opp før jeg spiste den. (Enklere for meg å spise den i biter enn hel... ) Kjeks eller små brødskiver (ev. en skive delt i fire biter) med ost / smøreost og en drue / paprika etc Små restemiddag-porsjoner klar til å hive i microbølgeovnen. Små omeletter som jeg laget om morgenen og varmet opp i micro'n. En liten neve med nøtter / mandler Grønnsaker med dipp Smoothie. Gjerne med litt banan og mandler eller nøtter, finnes vel også protein-pulver som kan haes oppi. Grøt - kan sikkert lages klar i noen små porsjoner. Suppe - gjerne fordelt i porsjoner som det bare er å varme når du skal ha den. Kornblanding med melk / yoghurt Det er i alle fall lurt å ha en plan for når man skal spise og hva og ha alt i hus. Og så er det sånn at når man venter for lenge, får man enda mindre lyst på mat og man glemmer å spise. Ta de rådene du får og finn det som passer for deg. Anonymkode: d23b9...6e5
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Skrevet 9. juli 2023 Hvor mye du MÅ spise, kan ingen av oss svare på. Det kommer an på hvor høy du er, hvor aktiv du er, hva slags forbrenning du har og sikkert mye mer. Anonymkode: d23b9...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå