Gå til innhold

Er jeg et jævlig menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så dårlig samvittighet.

Mannen min lever med kroniske sterke smerter, og de siste 7 årene har jeg hørt om smerten og sett han ha det vondt hver eneste dag. Og jeg vet ikke om jeg orker mer. Det drar meg helt ned. 

Er det forståelig? Eller er det jeg som er helt empatiløs?

Det er bare så tungt at det er slik dag ut og dag inn. 

Han tar seg sammen for barna og andre, men ikke for meg - han må jo selvsagt få det ut.. 

Jeg klarer bare ikke å se for meg 50 år til 😓😓

Anonymkode: 54809...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at dere trenger terapi, veiledning el når man lever sammen med en som er kronisk syk. Du er ikke jævlig, du er menneske. Men du er sikkert glad i han og barna er, derfor tenker jeg dere trenger hjelp.

Skrevet

Er det du med mannen som har MS? 

Anonymkode: 46f8c...44e

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mannen min lever med kroniske sterke smerter, og de siste 7 årene har jeg hørt om smerten og sett han ha det vondt hver eneste dag. Og jeg vet ikke om jeg orker mer. Det drar meg helt ned. 

Han tar seg sammen for barna og andre, men ikke for meg - han må jo selvsagt få det ut.. 

Du er et menneske, skjønner at du er lei. Men han har det nok (vet ikke hva han feiler) verre enn deg. Han bør heller ikke skjerpe seg for deg heller. Du er ikke et jævlig menneske før du evt forlater ham. 

Anonymkode: d76e8...5cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du er et menneske, skjønner at du er lei. Men han har det nok (vet ikke hva han feiler) verre enn deg. Han bør heller ikke skjerpe seg for deg heller. Du er ikke et jævlig menneske før du evt forlater ham. 

Kommer ikke til å forlate han. Prøver bare å finne en måte å takle det på. 

Han er et godt menneske, og kan selvsagt ikke hjelpe for at han har vondt. Det er bare tungt å se at de man er glad i har det så vondt, og man kan liksom ikke gjøre noe med det.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han er et godt menneske, og kan selvsagt ikke hjelpe for at han har vondt. Det er bare tungt å se at de man er glad i har det så vondt, og man kan liksom ikke gjøre noe med det.. 

HI

Det skjønner jeg. Har ikke troen på parterapi, men i dette tilfellet kan det kanskje hjelpe, det TinaK 1990 skrev. 

Skrevet

Du er ikke et jævlig menneske. Tvert i mot. Hadde du vært det hadde du ikke tatt hensyn til han og vært "søplebøtte" i 7 år. Jeg ville tatt kontakt med en pårørendeforening eller sett om den lidelsen han har har kurs for par el. Kanskje han må finne en måte å kanalisere snakk om smerter og sykdom til noen andre slik at ikke alt havner på deg. Sekken din er tydeligvis full for lengst. Det er lov for deg også å si at dere må finne en annen måte å fungere sammen på om du ikke skal knekke. 

Fant dette ved litt googling. Har ingen erfaring med det. https://www.parorendesenteret.no/vi-tilbyr#kurs

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er hun et jævlig menneske om hun forlater ham? Folk går da fra partnerne sine for langt dårligere grunner enn dette. Man har «vokst fra hverandre», «utviklet seg i ulike retninger» eller «er mer som venner enn kjærester» (etter 20 år sammen, go figure…). Er alle disse jævlige mennesker også?

Anonymkode: 352a1...7b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Folk går da fra partnerne sine for langt dårligere grunner enn dette.

Ja, det er det, patetiske og ubrukelige mennesker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt uenig. Han bør selvsagt skjerpe seg og ikke jevnlig dumpe dritten på henne. Selv om man er syk og har vondt kan man ta litt hensyn til de rundt seg. 

Anonymkode: 16ac6...bed

Skrevet (endret)

Du er ikke et jævli menneske, og det tror jeg du vet. Du har faktisk lov til å bli lei og sliten, for det er bare du som ikke har noen å betro deg til i familien. Ungene har begge dere foreldre, han har deg. Du må kun være vitne og lytter, uten å få ut det du bærer på. 

Så nei, du er ikke jævli i denne situasjonen heller. Du er nærmere en helgen, og nei, jeg er ikke ironisk! Du bør sjekke ut om det fins pårørende-grupper fordi de vil forstå. Det er viktig å bli forstått i din situasjon, for du forstår andre 24/7. Du må få noen å snakke med, ellers kan det ende med at du møter den berømte veggen. 

Endret av ReneRene
Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Helt uenig. Han bør selvsagt skjerpe seg og ikke jevnlig dumpe dritten på henne. Selv om man er syk og har vondt kan man ta litt hensyn til de rundt seg. 

Anonymkode: 16ac6...bed

Helt greit at du er uenig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er svært forståelig. Samtidig er ikke dette lett for ham heller. 

Anonymkode: bc231...8dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

Mulig du burde oppsøke psykolog, bare det å ha noen som lytter og ikke dømmer deg kan være det du selv behøver. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Du er ikke et jævli menneske, og det tror jeg du vet. Du har faktisk lov til å bli lei og sliten, for det er bare du som ikke har noen å betro deg til i familien. Ungene har begge dere foreldre, han har deg. Du må kun være vitne og lytter, uten å få ut det du bærer på. 

Så nei, du er ikke jævli i denne situasjonen heller. Du er nærmere en helgen, og nei, jeg er ikke ironisk! Du bør sjekke ut om det fins pårørende-grupper fordi de vil forstå. Det er viktig å bli forstått i din situasjon, for du forstår andre 24/7. Du må få noen å snakke med, ellers kan det ende med at du møter den berømte veggen. 

Støttes

Skrevet

Kan du finne en gruppe med andre pårørende? Det kan være god hjelp og støtte i å dnakke med andre i samme situasjon.

Anonymkode: f6b7a...6ec

Skrevet

Takk for svar alle sammen ♥️

Jeg skal se om jeg kan finne et tilbud. Jeg har vel valgt å holde det for meg selv fordi jeg ikke vil utlevere han. En dårlig strategi. 

Det er en livssorg for oss begge. Ting ble ikke som vi hadde tenkt. Men jeg har jo det sterkeste kortet denne situasjonen

Av og til føler man seg bare så kjip når man får egoistiske tanker midt i det hele. Hva med meg? Hva med mitt liv og mine drømmer for fremtiden? Men så klarer jeg å snu tankene igjen og sette det i perspektiv. 

Da er det godt å lufte litt ut, og akkurat nå har jeg kun et anonymt forum 🥹

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...