Anonym bruker Skrevet 5. juli 2023 #1 Del Skrevet 5. juli 2023 Har en som skal utredes for asperger, adhd, tourettes. Har gjennom årene hatt en del ting som jeg lurer på om er tics: rask slikking av håndflater, lukting på hender, neglebiting, pille og spise buser (utover «normal» alder og umulig å få barnet til å slutte med det), harking, høye hyl, korte, «truende» setninger gjentatt daglig. Kanskje mer også, var det jeg kom på nå. Mange utfordringer som eksplosivt sinne, rigiditet, voldsomt behov for forutsigbarhet og mulighet til å trekke seg tilbake osv. Dere med erfaring, høres dette ut som tics og er det nok for tourettesdiagnose? Anonymkode: 1eaff...370 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441367-tourettes-hvor-mye-tics-f%C3%B8r-diagnose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Del Skrevet 5. juli 2023 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Har en som skal utredes for asperger, adhd, tourettes. Har gjennom årene hatt en del ting som jeg lurer på om er tics: rask slikking av håndflater, lukting på hender, neglebiting, pille og spise buser (utover «normal» alder og umulig å få barnet til å slutte med det), harking, høye hyl, korte, «truende» setninger gjentatt daglig. Kanskje mer også, var det jeg kom på nå. Mange utfordringer som eksplosivt sinne, rigiditet, voldsomt behov for forutsigbarhet og mulighet til å trekke seg tilbake osv. Dere med erfaring, høres dette ut som tics og er det nok for tourettesdiagnose? Anonymkode: 1eaff...370 Høres ut som tics ja. Må ha vart I mer enn 1 år Hvor gammel er han? Anonymkode: a1be6...17a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441367-tourettes-hvor-mye-tics-f%C3%B8r-diagnose/#findComment-149978121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Del Skrevet 5. juli 2023 Tics må ha vart i mer enn ett år og vist seg innen man fyller 18 år, men ikke nødvendigvis samme ticset. De må ha minst ett enkelt motorisk tics (f.eks. blunke, gape el.), minst ett sammensatt motorisk tics (f.eks. rulle med skulder, trampe el.) og minst ett enkelt vokalt tics (f.eks. kremte, snøfte, nynne). Det er ikke krav om sammensatt vokale tics, selv om mange med Tourettes syndrom har dette også (f.eks. si ord). Det høres ut som din i hvert fall har en del tics, og det er også veldig vanlig med andre vansker, som du beskriver her, som å være rigid. Mange med TS sliter også veldig med håndskrift, er over gjennomsnittet klumsete/griser med mat, veldig sensitiv overfor lyder osv. Tics er som regel bare toppen av et isfjell, og omtrent 90 % av alle med TS har kmorbide tilstander som ADHD, autisme, søvnvansker, OCD, angst, depresjon eller liknende vansker. Ikke nødvendigvis alt, selvfølgelig, men minst en av de overnevnte. Anonymkode: 317ce...f41 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441367-tourettes-hvor-mye-tics-f%C3%B8r-diagnose/#findComment-149978122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Del Skrevet 5. juli 2023 Min sønn har Tourettes diagnose, fikk det da han var 11 år, hadde da hatt tics siden han var 6. Og far og onkel har Tourettes. Han har ingen av de symptomene du nevner. Min er veldig stille, rolig, oppfører seg eksemplarisk. Han har en leppe som hele tiden går opp på ene siden. Ekstra blunking. Så har han en klunk lyd i halsen som i perioder kan være kronisk. Hadde en periode hvor armene gikk rett ut, så tilbake igjen. Da vi ble utredet så fikk vi beskjed om at det må være både fysiske, og vokale tics. Og at det er veldig normalt med ansikts tics, sånn som leppa hans, eller øyne som blunker ofte. Anonymkode: ac7bb...7da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441367-tourettes-hvor-mye-tics-f%C3%B8r-diagnose/#findComment-149978161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Del Skrevet 5. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har en som skal utredes for asperger, adhd, tourettes. Har gjennom årene hatt en del ting som jeg lurer på om er tics: rask slikking av håndflater, lukting på hender, neglebiting, pille og spise buser (utover «normal» alder og umulig å få barnet til å slutte med det), harking, høye hyl, korte, «truende» setninger gjentatt daglig. Kanskje mer også, var det jeg kom på nå. Mange utfordringer som eksplosivt sinne, rigiditet, voldsomt behov for forutsigbarhet og mulighet til å trekke seg tilbake osv. Dere med erfaring, høres dette ut som tics og er det nok for tourettesdiagnose? Anonymkode: 1eaff...370 Det høres ut som tics. Anonymkode: ae6df...847 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441367-tourettes-hvor-mye-tics-f%C3%B8r-diagnose/#findComment-149978166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå