Gå til innhold

Hvordan er din mann som reisefølge?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ønsker han å bli utredet nå? Det er ganske fantastisk at han ønsker det. De har jo ikke selvinnsikt så er vanskelig å få de til å bli utredet.

Har dere barn? Hvordan fungerer det?

Selv om han får diagnosen så er det ingenting som blir endret... 

Anonymkode: 01289...9da

Fordi vi har slitt lenge i ekteskapet. Gått til fvk og alt. Uten hjelp. Kom over en podcast hvor mannen ble utredet og begynte å lese mye om det. Han krysser av på samtlige bokser, og innså at det nok er noe i det. 
Vi har barn. Fungerer fint fordi jeg tar meg av alt... Men han eier ikke empati eller forståelse for de. 
Ingenting blir endret, annet enn at jeg kan få en forståelse for hvorfor ting er som de er

Anonymkode: 9b9bf...ec8

Fortsetter under...

Han er god til å finne frem, rolig, ikke gnien. Liker å se og oppleve. Er tålmodig. Men han drikker for mye alkohol når han er på ferie. 7-8 enheter hver dag, fordekt utover. Irriterer meg grønn, selv om han ikke blir direkte full.

Anonymkode: c525f...24c

Dårlig på planlegging/huske ting, men grei å ha med å gjøre ellers. Jeg planlegger, booker, pakker og lager lister. Han tikker seg nedover listene og utfører underveis. Klippe plenen, vaske, tømme søppel osv, godt team vil nå jeg si. Når vi er bortreist, handler det om opplevelser, finnes ikke gjerrig. Utrolig gøy å se tilbake på tidligere turer, han lager videodagbok, filmer seg selv i selfie mens han skravler i vei om alt og ingenting 😍

Kan reise med han hele året, akkurat det er nå planen på sikt også, om alt klaffer. 

Usikker hva du bør si til din mann for å lette litt på alle de begrensningene han legger på dere. Kanskje du bare må starte med nettopp det, legge det på bordet og gi han en sjanse til å tenke seg om? 

Anonymkode: 987b2...51a

Han er den med stålkontroll på alt! Vi andre kan i grunn bare stå opp og sette oss i bilen. Han har kontroll på pass, apper, billetter, transport, alt! 
Det er litt sånn at jeg planlegger, han godkjenner og han organiserer.

På ferien er vi like. Han er veldig rund i kantene og er fornøyd uansett👌🏼 

Nå planlegger vi Japantur, der er han veldig ivrig, for han er litt nerd🤓❤️

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dårlig på planlegging/huske ting, men grei å ha med å gjøre ellers. Jeg planlegger, booker, pakker og lager lister. Han tikker seg nedover listene og utfører underveis. Klippe plenen, vaske, tømme søppel osv, godt team vil nå jeg si. Når vi er bortreist, handler det om opplevelser, finnes ikke gjerrig. Utrolig gøy å se tilbake på tidligere turer, han lager videodagbok, filmer seg selv i selfie mens han skravler i vei om alt og ingenting 😍

Kan reise med han hele året, akkurat det er nå planen på sikt også, om alt klaffer. 

Usikker hva du bør si til din mann for å lette litt på alle de begrensningene han legger på dere. Kanskje du bare må starte med nettopp det, legge det på bordet og gi han en sjanse til å tenke seg om? 

Høres herlig ut med en slik reiseglede 😀

Vi har snakket om dette før, men det skjer likevel når vi først er på reise - alkurat som om han har et lite reisemønster som aktiveres på flyplassen 😁

Så jeg kommer ikke til å bruke penger og energi på å reise med han igjen - i alke fall ikke lengre distanser og lengre enn en helg.

Kjempetrist, men jeg prioriterer å sikre en god opplevelse for alle i reisefølget.. 

HI

Anonymkode: b5495...c6e

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Høres herlig ut med en slik reiseglede 😀

Vi har snakket om dette før, men det skjer likevel når vi først er på reise - alkurat som om han har et lite reisemønster som aktiveres på flyplassen 😁

Så jeg kommer ikke til å bruke penger og energi på å reise med han igjen - i alke fall ikke lengre distanser og lengre enn en helg.

Kjempetrist, men jeg prioriterer å sikre en god opplevelse for alle i reisefølget.. 

HI

Anonymkode: b5495...c6e

Vel, hvis det blir helt kræsj, så har du det helt sikker like godt på tur alene med barna. Du kan jo tross alt ikke endre andre mennesker, de må ønske det selv. Høres ut som du prioriterer riktig, jeg synes du tar ett godt valg. 

Annonse

Min er et mareritt. Liker ikke varme, tar null initiativ og vil helst være hjemme. Han blir mutt og sur. Klager om det er for mye folk eller lite å gjøre. Ikke glad i ukjente smaker. Kan glede seg litt over aktiviteter i friluft eller utflukter til feks et interessant museum. Men generelt sett opplever jeg han som sur og uinteressert.

Jeg elsker å reise, men etter erfaring reiser jeg nå helst uten han. Trist egentlig. 

Anonymkode: 7440c...f7b

Koselig og fin å tilbringe tid med, men tidsoptimist med ekstremt mye «skal bare». Jeg må holde kontroll på tidsbruken, han feilberegner kronisk. To opplevelser jeg hadde gledet meg til forrige ferie ble ødelagt fordi han ikke kommer i noenlunde tide, vi kom for sent til ferjen til en øy vi tenkte besøke, og fikk bare 45 min på et museum vi skulle vært 2 timer på. 

Anonymkode: be05c...d65

Vi har det som ellers i livet, egentlig. Han er en drøm å leve med til vanlig, og da også på reise. Vi liker begge en miks av avslapping og opplevelser, vi liker samme type mat, krangler ikke over pengebruk eller alkoholkonsum, men han får lov å drikke det han vil. Som regel blir det 4-5 øl hver dag. Maks. Nå reiser vi en uke til Syden. Jeg har fikset turen, men han har sett over at jeg har gjort alt riktig. Han himler vel litt med øynene når jeg printer ut billett for å ha den på papir, sånn i tilfelle. Jeg liker å ha den kontrollen, men trenger litt bekreftelse på at jeg har gjort alt riktig. Vi liker å spise samtidig, men han er ikke så fan av varmen, så han tar barna på rommet mitt på dagen for en siesta, mens jeg får litt alenetid på stranden. Det passer meg perfekt. Vi samarbeider om barna, akkurat som i hverdagen. Det eneste som trekker litt ned er vel at han er veldig glad i podcast og et spill på mobilen som tar mye tid. Det vil si at på flyet er barna mitt ansvar, om man kan si det sånn, men nå som de er store er det helt greit. 

Til høsten skal vi på byferie, bare meg og han. Det blir nok minst like bra som Syden, men ting er ganske likt ;) Han er en drøm å ha med å gjøre, altså. :D

Anonymkode: 48e4a...399

Min mann er mitt favorittfølge. Kan finne på ting, kan også slappe av, når vi først er på reise gidder vi ikke spare (da kunne vi blitt hjemme). Rett og slett en super fyr både i hverdagen og på ferie. Jeg er en heldiggris!!!

Anonymkode: 2dcea...fd1

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Vi er veldig like når det kommer til interesser og ønsker. Jeg er god på å planlegging organisere. Han er hakket mer sporty en meg og flinkere til å være impulsiv. Han er flinkere til å «leke» med ungene (selv om de nå er tenåringer). Han kan være timesvis i vannet med de, spille ball osv. jeg er mer bedagelig. 

Jeg mener vi utfyller hverandre. Vi er gode på ulike ting og tilsammen blir vi perfekte reisepartnere:)

Anonymkode: 68c10...85b

Høres helt ut som hos oss, mannen mer leken ( og her tenåringer, men som fortsatt er ganske så lekne på ferie) og kan holde på lenge med vannsport etc og har det like morro som kidsa, jeg er med deler av tiden men får og lese bok etc, til gjengjeld planlegger jeg en del for oss og tar meg mye av "kosen" i familien. God match😊

Anonymkode: 0dc3b...fe6

Han er ikke så god på det å bestemme seg for hvor, når eller om vi skal reise, men det er jeg god på. Så når vi (les:jeg) har bestemt oss så er resten greit. Vi har omtrent samme tempo på ferie. Vi gidder ikke stresse, vi liker å se og oppleve ting, liker god mat og nye smaker og vi har begge sånn passelig med tålmodighet for den andres særinteresser. Han er god på å finne fram. Jeg har tilnærmet null i retningssans. Han er også rå på å pakke i bil. Mye bedre enn meg. Jeg er bedre på å planlegge, tenke på detaljer og huske ting. Så vi utfyller hverandre. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 5.7.2023 den 20.15):

Koselig og fin å tilbringe tid med, men tidsoptimist med ekstremt mye «skal bare». Jeg må holde kontroll på tidsbruken, han feilberegner kronisk. To opplevelser jeg hadde gledet meg til forrige ferie ble ødelagt fordi han ikke kommer i noenlunde tide, vi kom for sent til ferjen til en øy vi tenkte besøke, og fikk bare 45 min på et museum vi skulle vært 2 timer på. 

Anonymkode: be05c...d65

Hva sier han når dere står der og ser ferja legge fra land...? Hadde jeg klart å sabotere noe sånt, ville jeg ha vært superflau!

Anonymkode: e2abe...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...