Gå til innhold

Hvordan er din mann som reisefølge?

Anbefalte innlegg

Er han sporty? Avslappet? Stressa? Sur? Klagete? Morsom? Eventyrlysten?

Min mann er kjip å reise sammen med. Han liker seg best hjemme, og det er tydelig på ferie. Han har blitt verre med åra.

Alt er for dyrt - vi skal helst spare underveis - og heller avstå fra opplevelser eller gode måltider for å tenke fornuftig. I mine øyne blir det da en veldig dyr ferie - om man skal betale masse for reise og opphold, men ikke unne seg noe på ferieturen. 

Det er for varmt, for kommersielt, for fullt.. ahhrggghhh..

Jeg så så mange par på ferien som koste seg, og jeg misunte dem.

Så jeg har faktisk ikke lyst til å reise med ham igjen. Vil heller kose meg sammen med barna uten han som stressfaktor.

Trist, men helt sant.. 

Anonymkode: b5495...c6e

Fortsetter under...

Med alt det praktiske er han ett mareritt! På 16 år har han aldri tatt initiativ eller planlagt eller noe (verken til tur eller andre ting). Han blir overveldet av kaos og mas, at ungene spør om ting osv. så jeg er den som må holde i alt. På destinasjon er han som hjemme. Grei å ha med og gjøre, men tar ikke initiativ eller foreslår noe på egenhånd. 

Anonymkode: 9b9bf...ec8

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Med alt det praktiske er han ett mareritt! På 16 år har han aldri tatt initiativ eller planlagt eller noe (verken til tur eller andre ting). Han blir overveldet av kaos og mas, at ungene spør om ting osv. så jeg er den som må holde i alt. På destinasjon er han som hjemme. Grei å ha med og gjøre, men tar ikke initiativ eller foreslår noe på egenhånd. 

Kjenner meg igjen. Jeg holder i alt, og kjører på et ekstra gir så ferien i alle fall skal bli super for barna.

Jeg mister helt respekten for han.

HI

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner meg igjen. Jeg holder i alt, og kjører på et ekstra gir så ferien i alle fall skal bli super for barna.

Jeg mister helt respekten for han.

HI

Enig… det er tungt. Og tafatt! Nå skal min smart utredes for Asperger, så kanskje noe faller på plass 

Det som går på penger kan dere jo bli enige om før dere drar. F. Eks at dere lager frokost og lunsj selv og spiser middag ute, 5 middager på vanlige restauranter (hvor alle likevel kan velge hva de vil) og 2 middager på dyrere restauranter. Eller dra på all inclusive (selv om det ikke er en ordentlig for hvis man skal gjøre på folk her inne) og bli enige om at dere likevel kan ha en middag utenfor hotellet. 

Når det gjelder utflukter kan dere også bli enige om et budsjett før dere drar og selvfølgelig er det ikke lov å klage så lenge dere er innefor budsjettet. 

Jeg hadde også snakket om de andre tingene som varmen på forhånd og sagt at dere vet det er varmt i "Syden", så det er ikke noe å klage over når dere er der. 

Da kan du mine han på de samtalene når han klager og si at det vil si ikke høre på. 

Anonymkode: 8f892...bb7

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Akkurat lik som min mann. I tillegg til og planlegge evt ferie må jeg også betale den. Så for en familie på 4 med store barn, så blir det dyrt. Og når man i tillegg legger inn sur mann og sure unger da blir regnestykket mitt enkelt. Vi holder oss hjemme og drar heler på dagsturer her og der, så kan den som evt er sur den dagen være igjen hjemme. 

Anonymkode: 59e2c...56a

Stort sett har han helt andre forventninger enn oss andre. Etter noen dager er vi slitne, han vil fortsatt alt annet enn å sitte stille og begynner å klage. 

Vi drar i dag, dette kan bli vår siste familieferie

Anonymkode: a8ffe...74b

Wow, skjønner at jeg er heldig, for dette hørtes tungt ut!

Min mann er lite stresset, flink til å finne frem på nye steder, glad i å kose deg med mat, nysgjerrig på kultur og historie, tålmodig og fleksibel når jeg vil sole meg. 

Ganske tidlig i vårt forhold så vi at jeg er mer glad i sol og varme enn ham, men vi prøver å lage ferien slik at det er litt for alle i familien. Det har fungert fint for oss. 

Anonymkode: 6a57e...4d2

Han er kjempegrei. Han vil gjerne se, oppleve, og gjøre noe hele tiden. Jeg liker godt å lese bok, pusle med sudoku, og roe ned noen dager. Der er vi litt ulike, men vi har det gøy sammen uansett. 

Anonymkode: d4e87...13c

Vi er ganske like på tur, vil oppleve og se mye. Går mye. Snakker på forhånd hvordan vi tenker å legge opp måltider(spesielt i år pga svak krone) 

Han er ikke superglad i å ligge på stranden i 14 dager. 

Anonymkode: 6a66f...1ae

Annonse

Jeg må organisere alt på forhånd. Han har aldri tatt initiativ eller kjøpt en reise for oss. Under avreise er han superstressa, og gjør faktisk meg litt stressa også.

Når vi først kommer oss til huset/ hytta/ hotellet er han veldig fin. Fra der tar han ansvar. Men interrail og backpacking hadde jeg aldri dratt på sammen med han..

Anonymkode: c8fa5...cce

Vi er veldig like på det området. Vi elsker begge to å reise, oppleve og nyte god mat. Jeg er nok hakket mer sporty enn han på ferie. Han trives bedre enn meg i skyggen med en bok , men det løser vi alltid sånn at vi alle får gjort mye av det vi liker best. Han er rå på kart og er den som kjører når vi er i utlandet. Vi har det alltid topp på tur😊

Vi er veldig like når det kommer til interesser og ønsker. Jeg er god på å planlegging organisere. Han er hakket mer sporty en meg og flinkere til å være impulsiv. Han er flinkere til å «leke» med ungene (selv om de nå er tenåringer). Han kan være timesvis i vannet med de, spille ball osv. jeg er mer bedagelig. 

Jeg mener vi utfyller hverandre. Vi er gode på ulike ting og tilsammen blir vi perfekte reisepartnere:)

Anonymkode: 68c10...85b

Mannen min liker å oppleve nye ting men han er også svært hjemmekjær. Han tåler varmen dårlig da. Han er en kløne på digitale verktøy så bestille billetter osv må jeg ta. Han finnes ikke gjerrig og vil gjerne kjøpe hele verden til både barna og meg. 

Anonymkode: af3a2...cd3

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det som går på penger kan dere jo bli enige om før dere drar. F. Eks at dere lager frokost og lunsj selv og spiser middag ute, 5 middager på vanlige restauranter (hvor alle likevel kan velge hva de vil) og 2 middager på dyrere restauranter. Eller dra på all inclusive (selv om det ikke er en ordentlig for hvis man skal gjøre på folk her inne) og bli enige om at dere likevel kan ha en middag utenfor hotellet. 

Når det gjelder utflukter kan dere også bli enige om et budsjett før dere drar og selvfølgelig er det ikke lov å klage så lenge dere er innefor budsjettet. 

Jeg hadde også snakket om de andre tingene som varmen på forhånd og sagt at dere vet det er varmt i "Syden", så det er ikke noe å klage over når dere er der. 

Da kan du mine han på de samtalene når han klager og si at det vil si ikke høre på. 

Anonymkode: 8f892...bb7

Problemet er at han bare følger med med et halvt øre når reisen planlegges. Jeg spør: «er vi enige nå?» og får ja til svar.

Så kommer vi på ferien, og jeg får skylda for å ha kjørt mitt eget løp.

Så dette er nok et mer grunnleggende problem enn en mann som er muggen på ferie.

Han er ikke gjerrig i hverdagen, bare når pengene sjal gå til noe han ikke er gira på - som da ferie.

Og jeg syns han er egoistisk, smålig og tafatt. Og at han okke klarer å se hverken mine eller barnas behov.

Det skal sies at han tar seg kraftig sammen foran dem - og er med på moroa, men så er det da jeg som får det dårlige humøret og klagene når barna ikke er der. Så jeg klarer jo ikke å slappe av i det hele tatt.

Så fremover kommer jeg til å spare opp et eget feriebudsjett og reiser med barna alene. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at han bare følger med med et halvt øre når reisen planlegges. Jeg spør: «er vi enige nå?» og får ja til svar.

Så dette er nok et mer grunnleggende problem enn en mann som er muggen på ferie.

Han er ikke gjerrig i hverdagen, bare når pengene sjal gå til noe han ikke er gira på - som da ferie.

Og jeg syns han er egoistisk, smålig og tafatt. Og at han okke klarer å se hverken mine eller barnas behov.

Det skal sies at han tar seg kraftig sammen foran dem - og er med på moroa, men så er det da jeg som får det dårlige humøret og klagene når barna ikke er der. Så jeg klarer jo ikke å slappe av i det hele tatt.

Så fremover kommer jeg til å spare opp et eget feriebudsjett og reiser med barna alene. 

Det var HI

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig… det er tungt. Og tafatt! Nå skal min smart utredes for Asperger, så kanskje noe faller på plass 

Min har asperger og ferier er et mareritt 

Anonymkode: 01289...9da

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Kan bare forestille meg…. Jeg er 99.9% sikker på at min har og, det forklarer 16 år med slitsomhet

Min utfyller i stor grad meg. I det minste utad kan vi nok oppleves slik:

Jeg: Nysgjerrig/eventyrlysten, vimsete og uten snev av retningssans, god kontroll på tider og avtaler, men ellers glemsel, spontan, utålmodig og samtidig flink til å slappe av og nyte de små tingene. 

Han: Fantastisk retningssans, utrolig god på å finne ut av/planlegge småturer/reiseruter, søke opp gode restauranter og generell resesrch, manglende evne til å huske avtaler og er veldig tidsoptimist, tålmodig, men rastløs i rolige stunder som en dag på en strand, sliter med å finne på nye ting selv.

Vi er altså ganske ulike, men fordi vi utfyller hverandre og har lært oss hverandres styrker og svakheter, så passer vi godt sammen på turer. Han blir med på mine spontane innfall om ditt og datt og setter pris på opplevelsen, og er den som faktisk finner fram. Jeg kan dovne meg med ungene på stranden når de vil småbade og bygge sandslott, hans rastløshet fører til at han er den som leker i bølgene med dem og tar dem med på jetski ol., eller for å kjøpe is. Jeg husker at vi skal noe dagen etter og setter i gang pakking og klargjøring i god tid, han er den som husker viktige ting som nok vann og solkrem, som jeg da har glemt. Osv. 

Anonymkode: 8c371...715

Min liker å dra på ferie, og vi har det kjekt sammen. Det er dessverre lite vilje og evne til å planlegge og ta initiativ hos ham, så det er alltid jeg som står for det. Han vil helst dra et sted han har vært før, spise på en restaurant han har spist på før, osv. Når jeg tar familien med på noe annet blir han oftest veldig fornøyd når vi først er der. Han er god på å løse konkrete oppgaver, som å leie en bil, sjekke forsikringer, ha kontroll på helsehjelp på destinasjonen. 

Anonymkode: 890e9...2e8

Anonym bruker skrev (1 time siden):
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan bare forestille meg…. Jeg er 99.9% sikker på at min har og, det forklarer 16 år med slitsomhet

Hvorfor ønsker han å bli utredet nå? Det er ganske fantastisk at han ønsker det. De har jo ikke selvinnsikt så er vanskelig å få de til å bli utredet.

Har dere barn? Hvordan fungerer det?

Selv om han får diagnosen så er det ingenting som blir endret... 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

For en surpomp. Neste gang får du han til å signere på ferieplanene... 

Anonymkode: 540a9...d19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...