Gå til innhold

Det sies at man ikke skal spise rabarbra etter 24 juni, noen som vet om det stemmer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den er best før den blomstrer, så om dden har blomstet kan smaken bli litt rar. 

Jeg pleier å kutte ned alt før den blomstrer, den kommer opp igjen og dermed har jeg det til nesten frosten kommer. Jeg fryser det jeg ikke bruker med engang siden mamma lager saft og vin av det. 

Anonymkode: 0eaf3...a94

Jeg fikk av en kollega så aner ikke om den har blomstret. Men vil tro hennes svigermor i 70 åra ( plukket i hennes hage)ikke hadde latt henne plukke om den blomstret for så å gi bort 😅

Hi

Anonymkode: 46c34...ba8

Rabarbra er en flerårig rot som setter nye skudd og blader gjennom hele sommeren. Men siden den begynner veldig tidlig - noen steder allerede i mars - er mange av stilkene blitt "gamle" i juni. Da har de fått store blad, mye oksalsyre, og ganske seige trevler i fruktkjøttet. Dermed er det oppstått en tommelfingerregel om at rabarbra skal plukkes før St. Hans. Men det kommer jo helt an på hvor tidlig sesongen startet, og så klart smaken på planten! Man må jo bare prøve seg fram. Noen stilker vil være gode, andre seige. De nye skuddene er like gode hele sesongen; og de gamle blir ikke mirakuløst bitre bare med det samme planten går i blomst. Det skjer gradvis. Men toårige eller flerårige planter som har "gått i stokk", som det heter (satt frø) er ofte trevlete og stive. 

Her hvor jeg bor starta ikke sesongen før 1. juni (vi hadde snø i mai...) og min rabarbra kommer til å være liten og nusselig langt ut i august, tipper jeg. Den rekker nok ikke sette frø i år.

Anonymkode: bab40...c62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...