Gå til innhold

Er man syk når man har bipolar lidelse ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker at man er syk når man er manisk eller deprimert, men mellom de personene har man en sykdom. Akkurat som ved cøliaki, for eksempel. Man har en sykdom, men hvis man spiser gluten blir man syk. 

Anonymkode: 8403e...364

Man har en sykdom, lidelse eller en tilstand, men man er ikke nødvendigvis syk. Jeg har en kronisk sykdom. Den er der alltid, men det betyr jo ikke at jeg opplever meg som syk. Når jeg har omgangssyke eller forkjølelse er jeg syk. 

Anonymkode: d19a8...9fd

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Eller har man en sykdom.og ikle nødvendigvis er syk?

Anonymkode: 08aee...3b6

De har en kronisk sykdom med ulik alvorlighetsgrad, men de fleste har lengre perioder uten symptomer på hypomani/ mani eller depresjon. 

Anonymkode: e6968...708

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det går jo i bølger. Sønnen min har det, og da har han maniske episoder med ganske lange mellomrom. Det kan gå flere år, så han er jo frisk mellom hver av rundene. 

Anonymkode: 8c871...cb9

Er han medisinert og får allikevel manier?

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Er han medisinert og får allikevel manier?

Svigerinnen min er bipolar, og selv om hun er medisinert er hun ufør.

Medisinene demper og jevner, men fjerner ikke manien 100% og depresjonene kan være tunge 

Anonymkode: 7e4c1...c09

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Svigerinnen min er bipolar, og selv om hun er medisinert er hun ufør.

Medisinene demper og jevner, men fjerner ikke manien 100% og depresjonene kan være tunge 

Anonymkode: 7e4c1...c09

Bipolar 1?

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker man har et skjult handikapp og at man i perioder med mani og hypomani er syk.

Anonymkode: 6cdf9...4f5

Mani eller hypomani, mener du?

Har lest at de med bipolar 1 har overvekt av manier fremfor depresjoner. Mens de med bipolar 2 har overvekt av depresjoner fremfor hypomanier.  

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mani eller hypomani, mener du?

Har lest at de med bipolar 1 har overvekt av manier fremfor depresjoner. Mens de med bipolar 2 har overvekt av depresjoner fremfor hypomanier.  

Jeg har bipolar to og har mye oftere hypomani enn depresjon. Depresjonen kommer en gang i året ca, noen ganger er den altoppslukende, svart, full av angst og redsel, og den kan vare i flere mnd, andre ganger er jeg litt mer enn nedstemt i en uke eller to. Hypomani har jeg ett rush eller to av sikker hver mnd. Hypomani er kjempegøy så lenge det varer, men når jeg kommer meg ned igjen har jeg "fylleangst" en uke etter, det er stort sett etter hypomani/mani jeg blir deprimert. Så depresjonen er det verste, men jeg har hypomani mye oftere, noen ganger er jeg nærmere mani (jeg har en blanding, jeg hallusinerer ikke eller tror at jeg kan redde verden, men det er noen ganger nære på😅)

Anonymkode: 8727e...9d1

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har bipolar to og har mye oftere hypomani enn depresjon. Depresjonen kommer en gang i året ca, noen ganger er den altoppslukende, svart, full av angst og redsel, og den kan vare i flere mnd, andre ganger er jeg litt mer enn nedstemt i en uke eller to. Hypomani har jeg ett rush eller to av sikker hver mnd. Hypomani er kjempegøy så lenge det varer, men når jeg kommer meg ned igjen har jeg "fylleangst" en uke etter, det er stort sett etter hypomani/mani jeg blir deprimert. Så depresjonen er det verste, men jeg har hypomani mye oftere, noen ganger er jeg nærmere mani (jeg har en blanding, jeg hallusinerer ikke eller tror at jeg kan redde verden, men det er noen ganger nære på😅)

Det jeg mente å si er at for de med bipolar 1 er det manien som er farligst, for de med nr to er det depresjonen som er farligst

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg mente å si er at for de med bipolar 1 er det manien som er farligst, for de med nr to er det depresjonen som er farligst

Og nå er jeg på vei inn i hypomani, det merker jeg på måten jeg skriver og på hvor mye jeg skriver. I morgen har jeg nok glemt det, men jeg prøver å være oppmerksom på det og da fanger jeg det noen ganger opp. Det kiler i magen, jeg skravler mye, jeg merker at jeg må på død og liv må forklare hva jeg mener og nå har jeg lyst til å ta oppvasken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...