Gå til innhold

Trenger litt råd angående ny jobb

Anbefalte innlegg

Jeg er så rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg er i en eksistensiell krise og greier ikke helt å sortere tankene mine. Jeg har en spesifikk utdannelse og har jobbet på sammen arbeidsplass med samme ting i snart 20 år. Jeg kan ingenting annet og har ingen annen utdannelse bortsett fra nettop dette. Jeg elsker jobben min og har alltid gjort det. 

Men nå har det seg slik at jeg er blitt syk. Jeg sliter meg gjennom arbeidsdagene og har store smerter. Denne sykdommen blir progressivt dårligere, som jo betyr at jeg aldri blir bedre. Og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg er ikke sykemeldt ennå og jobben vet ingenting men det er snakk om kort tid før jeg ikke greier å gjøre dette mer. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Hva slags jobber jeg i det hele tatt kan søke på. Noen som har vert i samme situasjon eller kan gi meg noe råd? 

Anonymkode: bc005...9a4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva er du utdannet som, da? Har du et fysisk krevende yrke, og vil du kunne stå i en jobb som ikke krever like mye av kroppen? 

Anonymkode: 3e12c...2ce

Ønsker ikke å skrive hva det er spesifikt da det er ett nisje yrke med få ansatte som gjør det samme. Det er fysisk krevende og siden det er en muskel sykdom som går på musklene i bena så må jeg ha en stillesittende jobb.  Helst med muligheter for hjemmekontor. 

Om du blir sykemeldt må du ha oppfølgingsmøter med nav etterhvert, og da vil du få hjelp til dette. De har karriereveiledere som kan hjelpe deg videre.

Om du kan bruke erfaringen du allerede har til andre stillinger vil du får hjelp til å finne ut av det, må du har videreutdanning eller omskolering for å komme deg i jobb igjen vil du få hjelp til det også.

Anonymkode: dfbea...ad0

Annonse

Jeg tror du kan mer enn du aner og at det du har gjort i 20 år kan brukes i andre type yrker eller i andre varianter av yrket ditt. 

Er du for eksempel rørlegger, kanskje du kan jobbe med salg av rørleggerutstyr, på kontor. 

Eller ta litt videreutdanning og jobbe i større rørleggerbedrift med papirarbeid, organisere hvem som tar hvilke oppdrag, lage tilbud, lage fakturaer,utbetaling av lønn etc. 

Bare ment som eksempler. 

Anonymkode: 41a80...112

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg er så rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg er i en eksistensiell krise og greier ikke helt å sortere tankene mine. Jeg har en spesifikk utdannelse og har jobbet på sammen arbeidsplass med samme ting i snart 20 år. Jeg kan ingenting annet og har ingen annen utdannelse bortsett fra nettop dette. Jeg elsker jobben min og har alltid gjort det. 

Men nå har det seg slik at jeg er blitt syk. Jeg sliter meg gjennom arbeidsdagene og har store smerter. Denne sykdommen blir progressivt dårligere, som jo betyr at jeg aldri blir bedre. Og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg er ikke sykemeldt ennå og jobben vet ingenting men det er snakk om kort tid før jeg ikke greier å gjøre dette mer. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Hva slags jobber jeg i det hele tatt kan søke på. Noen som har vert i samme situasjon eller kan gi meg noe råd? 

Snakk med legen din. Be også om et møte med din lege, leder og HR for å se på muligheten for tilrettelegging eller omplassering.  De har en plikt her. 

Anonymkode: 9627a...112

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Snakk med legen din. Be også om et møte med din lege, leder og HR for å se på muligheten for tilrettelegging eller omplassering.  De har en plikt her. 

Anonymkode: 9627a...112

Tusen takk for alle svar. Problemet er at for noen år siden var vi en IA bedrift og det ble laget tilrette legging og ansatte ble flyttet til andre deler i bedriften. Nå 2023 så blir folk bedt om å slutte om de føler jobben ikke «passer» dem. Da for det meste de som er sykemeldte eller har andre sykdommer. Dette kommer jeg ikke til å gjøre frivillig da det ofte er de som er litt yngre og som da blir lurt trill rundt. Har sett dette skje i alle dall tre fire personer det siste halve året. Så jeg kommer foreløpig ikke til å si noe om det. Men tiden er ikke på min side dessverre. 
Er det noen her som har opplevd å få betalt omskolering fra nav mens man går på aap? Jeg har veldig stor kunnskap innad i bedriften men det er få slike jobber og mange om benet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for alle svar. Problemet er at for noen år siden var vi en IA bedrift og det ble laget tilrette legging og ansatte ble flyttet til andre deler i bedriften. Nå 2023 så blir folk bedt om å slutte om de føler jobben ikke «passer» dem. Da for det meste de som er sykemeldte eller har andre sykdommer. Dette kommer jeg ikke til å gjøre frivillig da det ofte er de som er litt yngre og som da blir lurt trill rundt. Har sett dette skje i alle dall tre fire personer det siste halve året. Så jeg kommer foreløpig ikke til å si noe om det. Men tiden er ikke på min side dessverre. 
Er det noen her som har opplevd å få betalt omskolering fra nav mens man går på aap? Jeg har veldig stor kunnskap innad i bedriften men det er få slike jobber og mange om benet. 

Beklager alle skrivefeilene har nettop stått opp så ikke helt med mens jeg skrev 😂

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner to stykker som har fått dekket omskolering via nav.

Det ble da laget en plan hvor de ser på om man kan bruke den erfaringen man allerede har og bygge videre på den, de fikk ikke "shoppe utdanning" helt etter eget ønske liksom.

Han ene var elektriker, og tok en videreutdanning på ingeniørnivå og jobber så på kontor.

Han andre var tømrer, og tok en videreutdanning i økonomi og ledelse, så han jobber også fremdeles i samme bransje.

Anonymkode: dfbea...ad0

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Uansett hva du velger framover så er du forpliktet til å opplyse om egen funksjonsevne og medvirke til eventuell tilrettelegging i egen virksomhet. Blir du sykmeldt, skal arbeidsgiver ha møte med deg og lage oppfølgingsplan innen fire uker. 

Hvis du vet at du ikke vil klare arbeidsoppgavene dine fremover så må du tenke igjennom hva som skal til for at du kan stå i jobb framover. Andre arbeidsoppgaver i virksomheten? Tilrettelagt arbeidstid? Hjemmekontor? Delvis i arbeid? Eller trenger du å komme over i annet arbeid?

Omskolering betyr egentlig bare at du ikke klarer jobben du har i dag og at du trenger  hjelp til å komme over i nytt arbeid. Enten der du jobber i dag eller i en helt annen virksomhet. Det betyr ikke nødvendigvis ny utdanning. Nav vurderer din utdanning og din realkunnskap og ser om det kan benyttes i annet arbeid. Kanskje trenger du arbeidstrening eller et kortere kurs? 

Noen ganger trenger man en helt ny utdanning hvis man ikke lenger kan jobbe med det man er utdannet til. Der gjelder ofte hvis man har spesifikk kompetanse som fagbrev eller svært smale studier. Kroneksempelet er bakeren som får mel-allergi. 

Husk også at en eventuell ny utdannelse krever mye. Minimum 3 år med forelesninger, eksamener, praksis osv. Hvor du kanskje må bo hjemmefra i ukedagene. Ofte kan det være lurt å bygge på det man har og kanskje få tilpassede arbeidsoppgaver der man allerede er ansatt  

Uansett; lykke til!

Anonymkode: c3052...5b2

Jeg skjønner at du jobber i privat næringsliv, der man fort kun blir et nummer i rekken, og et nummer bedriften helst vil bli kvitt hvis man ikke lenger kan yte 110 %. 

Du har min absolutte medfølelse! Men dessverre, ingen råd. 

Anonymkode: 44334...7b4

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg skjønner at du jobber i privat næringsliv, der man fort kun blir et nummer i rekken, og et nummer bedriften helst vil bli kvitt hvis man ikke lenger kan yte 110 %. 

Du har min absolutte medfølelse! Men dessverre, ingen råd. 

Anonymkode: 44334...7b4

Ja:( det var ikke slik før den forrige regjeringen tok over. Ikke nok med sorgen over en kronisk sykdom som uansett hva jeg gjør blir verre og den mentale påkjenningen. Så må jeg i tillegg omrokkere og kjempe for jobben min. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja:( det var ikke slik før den forrige regjeringen tok over. Ikke nok med sorgen over en kronisk sykdom som uansett hva jeg gjør blir verre og den mentale påkjenningen. Så må jeg i tillegg omrokkere og kjempe for jobben min. 

Kravene til arbeidsgiver når det gjelder sykefravær og tilrettelegging har ikke blitt mindre med de tre siste regjeringene altså

Anonymkode: c3052...5b2

Om du har fått en diagnose, så er det godt mulig at du får dekket omskolering. Jeg starter nå på 2.året i bachelor grad, etter at jeg plutselig stod i din situasjon, med en kropp som ikke lenger tålte jobben jeg har satset på hele karrieren min. Det er psykisk en veldig tung situasjon å stå i, så jeg anbefaler deg å snakke med noen om det, så du får bearbeidet litt. 

Ja, det er en omlegging, men det er absolutt mulig å omskolere seg i voksen alder. Nav har også avtaler med bedrifter hvor man kan komme inn i praksis og få jobb på sikt. Du har jo mye erfaring etter 20 år i arbeidslivet.

Anonymkode: 2eeb5...217

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...