Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert? 16-åring på fest

Anbefalte innlegg

Følgende scenario:

Din rolige, fornuftige sønn/datter på 16 år, som har jobbet knallhardt på skolen, aldri har vært i trøbbel, aldri reket ute om kveldene, alltid er pliktoppfyllende og grei og generelt en utrolig enkel tenåring, er på sin første skikkelige fest i forbindelse med å feire at 10 års grunnskole er over. Da du skal hente, er det en venn som svarer på telefonen og innrømmer at ungdommen din er "dritings". Når du kommer fram er 16-åring rett nok beruset, men mer godt brisen enn veldig full. Ungdommen er oppriktig lei seg og sier unnskyld på veien hjem. 

Hva hadde vært din reaksjon på dette? Både der og da, og for tiden etterpå.

Anonymkode: 6ecce...55b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Følgende scenario:

Din rolige, fornuftige sønn/datter på 16 år, som har jobbet knallhardt på skolen, aldri har vært i trøbbel, aldri reket ute om kveldene, alltid er pliktoppfyllende og grei og generelt en utrolig enkel tenåring, er på sin første skikkelige fest i forbindelse med å feire at 10 års grunnskole er over. Da du skal hente, er det en venn som svarer på telefonen og innrømmer at ungdommen din er "dritings". Når du kommer fram er 16-åring rett nok beruset, men mer godt brisen enn veldig full. Ungdommen er oppriktig lei seg og sier unnskyld på veien hjem. 

Min reaksjon hadde vært at jeg tok med ungdommen hjem og sørget for at han/hun kom seg i seng. Dagen derpå hadde jeg tatt en prat med vedkommende og spurt litt hva han/hun tenker selv. Jeg hadde også sagt at han/hun har ingenting å si unnskyld for og at jeg husker hvordan det var å være 16 år selv. Jeg hadde også vært veldig tydelig på at jeg tenker at selv om jeg synes det er for tidlig så skal han/hun vite at jeg alltid kommer å henter hvis noe skjer på fest, at han/hun aldri må drikke noe de ikke vet hva er og at jeg håper ungdommen tar gode valg fremover. Ingen grunn til å straffe ungdommen for dette og slikt lærer man av.

Reaksjonen min ville vært at jeg synes det er helt normalt at en 16-åring drikker (jeg var yngre enn 16 selv første gangen), og at jeg er kjempeglad for at jeg får lov til å hente og at vennen sa fra til meg. 

Anonymkode: 827f3...bc4

Antakelig hadde jeg begynt å le litt når jeg så at det ikle var dritings, men småfull. Så hadde jeg sagt «håper du er fyllesyk i morgen». Så hadde jeg fått ungdommen i seng. 
Dagen etter hadde jeg nok sagt at det var mindre lurt å drikke så mye at man tror man må beklage det. Når det skjer, så er man over grensen for hva man selv aksepterer, og det skal man aldri gjøre

Anonymkode: 4bfe4...d29

Jeg hadde sagt at ungdommen overhode ikke har noe å si unnskyld for. Jeg hadde vært glad at han koser seg. Jeg hadde også sagt at det er fint om han sier i fra hvis han skal drikke på fest, slik at vi holder oss kjørbare og kan hente når som helst. Dette er helt normalt og skal ikke være skambelagt. 

Anonymkode: 92ffd...be8

Jeg hadde vært glad for å komme og hente. Så hadde jeg sørget for å få den småfulle til sengs. Dagen derpå, gjerne mens hodepinen var rimelig heftig, ville jeg bare smilt litt, og sagt noe om at den unge ikke var verken den første eller siste til å få i seg litt for mye alkohol. Og slengt med noe ala "Regner med at du har lært noe av dette". 

Anonymkode: a54c9...5e4

Annonse

Så mange her synes at det er helt greit at 16-åringer drikker seg fulle? Så rart! Ulovlig med alkohol før en er 18 år. Ja, greit nok at mange drikker før det, men det bør ikke aksepteres/tolereres av foreldre. Skal de kjøre bil ulovlig også før de 18? Hvorfor har vi aldersgrenser og lover, hvis en synes det er helt greit å bryte de?

Anonymkode: b4818...cb8

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så mange her synes at det er helt greit at 16-åringer drikker seg fulle? Så rart! Ulovlig med alkohol før en er 18 år. Ja, greit nok at mange drikker før det, men det bør ikke aksepteres/tolereres av foreldre. Skal de kjøre bil ulovlig også før de 18? Hvorfor har vi aldersgrenser og lover, hvis en synes det er helt greit å bryte de?

Det er ikke ulovlig å drikke alkolhol før man er 18. Men det er ulovlig å kjøpe, selge eller gi alkohol til mindreårige. Så den som har gjort noe ulovlig her er ikke 16 åringen, men den som har gitt ham alkoholen.

TS: De aller fleste ungdom vil drikke på et tidspunkt. Det er en del av ungdomstida. Det har ingen hensikt å kjefte eller gi konsekvenser, men man bør ta samtalen om hva som kan skje både fysisk og psysisk, alkoholens virkning på hjernen, og at man gjør andre til lovbrytere ved at de gir ham alkohol. 

Endret av HvittHus

Min snart 16 åring var på fest i juni. Han sendte melding først og spurte om han kunne overnatte, jeg sa nei. Så skrev han at han hadde drukket litt. Han kom hjem rett før kl 22, veldig brisen og veeeeeldig glad! Gjorde ikke noe nummer ut av det, vi hadde snakket på forhånd om regler for drikking og han overholdt det.

Så kommer an på hva som har vært avtalt på forhånd, syns jeg.

Anonymkode: 26fe2...d37

Takk for svar! Min reaksjon var omtrent identisk til den de fleste av dere nevner. Jeg synes egentlig bare det var godt at han hadde det gøy med venner etter et utrolig stressende år, og humret litt inni meg av at vennene omtrent stod og liksom skulle holde ham oppe og trodde han var helt kanonfull, mens jeg godt så og merket at han "bare" var godt brisen. Jeg takket dem for hjelpen, kjørte hjem og fikk i ham litt mat og drikke og i seng. Dagen etter hadde vi en lang samtale om å drikke før man er 18 år, og at det ikke er greit, men at jeg er glad for at han fikk vennene til å ringe meg og jeg kunne få ham trygt hjem. Det ble ingen straff. 

Grunnen til at jeg spurte er at sønnen min har fortalt etterpå at flere av vennene hans er helt himmelfallen over at jeg tok det så rolig, for det var visst flere som hadde både blitt skjelt ut og fått husarrest etterpå. Jeg tenker at hvis det blir en vane å drikke, altså ofte/mye, må jeg selvfølgelig være strengere og sette inn andre tiltak, men for første gang og med en ellers så grei og ordentlig tenåring? Nei. Da ser jeg jo at jeg kanskje ikke er så slapp/snill likevel som jeg begynte å lure på om jeg er siden de fleste her ville reagert likt.

HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Min reaksjon var omtrent identisk til den de fleste av dere nevner. Jeg synes egentlig bare det var godt at han hadde det gøy med venner etter et utrolig stressende år, og humret litt inni meg av at vennene omtrent stod og liksom skulle holde ham oppe og trodde han var helt kanonfull, mens jeg godt så og merket at han "bare" var godt brisen. Jeg takket dem for hjelpen, kjørte hjem og fikk i ham litt mat og drikke og i seng. Dagen etter hadde vi en lang samtale om å drikke før man er 18 år, og at det ikke er greit, men at jeg er glad for at han fikk vennene til å ringe meg og jeg kunne få ham trygt hjem. Det ble ingen straff. 

Grunnen til at jeg spurte er at sønnen min har fortalt etterpå at flere av vennene hans er helt himmelfallen over at jeg tok det så rolig, for det var visst flere som hadde både blitt skjelt ut og fått husarrest etterpå. Jeg tenker at hvis det blir en vane å drikke, altså ofte/mye, må jeg selvfølgelig være strengere og sette inn andre tiltak, men for første gang og med en ellers så grei og ordentlig tenåring? Nei. Da ser jeg jo at jeg kanskje ikke er så slapp/snill likevel som jeg begynte å lure på om jeg er siden de fleste her ville reagert likt.

HI

Bra reaksjon! Jeg synes det ikke gagner noen å kjefte og straffe dette slik mange gjør. Ungdommen drikker likevel, og det er mye bedre at de kan være åpne om det og kunne komme trygt hjem, fremfor å måtte skjule det og ikke føle at de kan ringe hjem hvis de skulle få problemer. 

Anonymkode: 92ffd...be8

Vi opplevde det samme med vårt barn på 10.klasseavslutningen. Her ringte hun selv siden hun var blitt dårlig, og vi hadde fin samtale dagen etterpå. Syns det er godt at hun er såpass trygg på oss at hun ringer hjem slik vi kan hente, og vi pratet om konsekvenser av å drikke, hvor viktig det er å hvite hvor drikken kommer fra og hva det er, og viktigheten av å aaaaldri prøve andre ting (som det er mye av i miljøet). 

Anonymkode: 5a524...578

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Følgende scenario:

Dette skjedde meg når jeg var 14. Pappa bare lo av meg og sa at nå har hun vel lært, når jeg spydde hver halvtime den natta. Vi snakket aldri mer om det. Hadde ikke hjulpet å få kjeft, heller motsatt. Viktigste er vel å si at de kan sifra om ting går over styr, at du alltid kommer og henter. At de må tørre å sifra om de blir fulle heller enn å havne i noe. 

Snakk om hva som kan skje ect, uten pekefinger, sinne osv. 

Anonymkode: 5791e...798

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Følgende scenario:

Opplevde det samme for 6 år siden. Tok en samtale med han. Vi har vært unge vi også 

Anonymkode: 4f6d2...af8

Skjedde meg da jeg var 15/16 år. Pappa hentet meg. Måtte snakke litt om hva vi hadde drukket. Fikk gått til sengs trygt hjemme. Tenker at dette vil skje uansett. Har en 11 åring nå, så noen år til dette vil bli en greie for oss. Tenker jeg heller vil være en mor som vil hente, snakke, fortelle om hva man kan komme borti ved inntak av alkohol. Om man kjefter for noe sånt, vil det uansett skje igjen,  uten at vi får vite så mye, syns det er værre. 

Anonymkode: 8d31c...ec8

Jeg hadde hentet og fått ungdommen til sengs. Dagen etter hadde vi tatt en helt rolig prat. Men, jeg hadde nok gitt uttrykk for at han må huske på at han bare er 16 år. Jeg hadde i allefall ikke sagt noe i den duren om at det er helt normalt å drikke som 16-åring og at det er greit. Man kan ha en fin og rolig prat uten at man nødvendigvis må godkjenne drikking hos en 16-åring. 

Anonymkode: 9549f...56f

Jeg har sagt til mine tenåringer at jeg ikke synes det er greit å drikke før man er 18 år, og ikke synes de skal gjøre det.

Men, trenger de å bli hentet, går de eller en av vennene deres på en smell, så kan de alltid ringe meg.

Eldste var litt eldre, var vel sommeren etter 1.klasse på vgs da han ringte meg og spurte om jeg kunne hente han. Klokka var såvidt ti på kvelden og han var virkelig dritings. Han hadde drukket tidligere, men alltid kommet seg greit hjem selv. Denne gangen hadde han fått "noen drinker som smakte jordbærsyltetøy" og blitt skikkelig dritings. 

Jeg ser ingen grunn til å kjefte eller lage spetakkel over sånt. Det er fint de kan ringe meg, og det er fint de kommer hjem og sover trygt og godt her hjemme.

Anonymkode: 9c59c...22e

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Denne holdningen er årsaken til at jeg ikke ringte foreldrene mine når jeg ble småfull, eller drakk. Jeg turte ikke fordi jeg ble møtt med dette tullet.

Det er heller ikke ulovlig å drikke når man er 16 år. Hadde det vært ulovlig, så hadde politiet arrestert hauger av ungdommer hver helg

Anonymkode: 4bfe4...d29

Jeg har vært kalv selv. 
mine ungdommer har fått beskjed om at uansett hvor fulle de blir, må de ALDRI være redd for å ringe hjem, og be om å bli hentet. 
Ungdommer fester i blant. Sånn er det bare. Sånn har det vært bestandig. 

Anonymkode: c26f1...b97

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært kalv selv. 
mine ungdommer har fått beskjed om at uansett hvor fulle de blir, må de ALDRI være redd for å ringe hjem, og be om å bli hentet. 
Ungdommer fester i blant. Sånn er det bare. Sånn har det vært bestandig. 

Anonymkode: c26f1...b97

Da sender du kanskje med 16-åringen din alkohol på fest også, så du vet hva han/hun drikker?

Anonymkode: f4c4a...5a6

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Følgende scenario:

Håper du ikke skal gi husarrest og ta fra han goder osv...... For det er ødeleggende for forholdet deres. Og en dårlig måte å løse ting på. 

Jeg hadde ikke sagt noe som helst. Blir nok en stund til neste gang han blir full. 

Si at det var moro at han hadde det gøy. Vær på lag. 

Anonymkode: c697e...cc4

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Håper du ikke skal gi husarrest og ta fra han goder osv...... For det er ødeleggende for forholdet deres. Og en dårlig måte å løse ting på. 

Jeg hadde ikke sagt noe som helst. Blir nok en stund til neste gang han blir full. 

Si at det var moro at han hadde det gøy. Vær på lag. 

Anonymkode: c697e...cc4

Jeg svarte lengre oppi her hvordan jeg reagerte, så nei, ingen kjeft eller straff, men jeg var visst en av få som var "så chill" (sitat 16-åringen).

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...