Gå til innhold

Hva betyr det egentlig å ha en karriere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har alle arbeidstakere en karriere innen det de jobber med?

Anonymkode: 577ad...238

Nei. Noen har en jobb, blir i den og gjør lite endringer gjennom livet. 

Karriere er å utvikle seg selv og sine evner og ferdigheter, og dermed få nye oppgaver underveis. Det er ikke rart at det heter "å klatre på karrierestigen". Det kan bety å få stillinger med mer lederansvar eller høyere ansvar.

Men det behøver ikke bety at man klatrer høyere og høyere. For meg betyr det noe annet, jeg gjør karriere ved å ha stadig flere oppdrag som utøvende musiker; til det punkt der jeg må begynne å si nei til dem som vil hyre meg. Jeg "klatrer" gjennom å velge og vrake i oppdrag, og plukke de som er mest attraktive for meg. 

Det er mange måter å gjøre karriere på. Men å være arbeidstaker er i seg selv ikke å "gjøre karriere".

Anonymkode: 2b728...972

Nei, absolutt ikke. Jeg har en jobb, ikke en karriere, mens mannen min har en karriere. Det innebærer at min jobb er noe jeg utfører fordi jeg trives med arbeidet og får inntekt, men ikke ønsker å klatre videre oppover i systemet. Jeg jobber for å leve. Mannen min derimot har klatret oppover til høy lederstilling og medeier i et stort firma, ned ditto lønn, aksjer og bonuser. Det er kanskje ikke helt rett å si at han lever for å jobbe, så intenst opptatt av jobben er han ikke, men han bryr seg mer om å klatre og yte ekstra enn det jeg gjør.

Anonymkode: 7513d...669

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...