Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #26 Skrevet 2. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Altså, ingen legger seg så tidlig. De er jo fortsatt på trening kl 21 enkelte dager, og mine er ikke 13 enda. Ingen voksne legger seg 22 heller om de ikke skal opp 4.... Anonymkode: b24db...cc1 Jeg legger med ofte før kl.22 for å få roet ned før jeg sovner. Prøver å sovne før 22.30. Er oppe kl.6 hver dag Anonymkode: 73786...f3a
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #27 Skrevet 2. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg legger med ofte før kl.22 for å få roet ned før jeg sovner. Prøver å sovne før 22.30. Er oppe kl.6 hver dag. 10 åringen får være opp til kl.21. Ingen tlf eller gaming etter kl.21. Anonymkode: 73786...f3a Anonymkode: 73786...f3a
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #28 Skrevet 2. juli 2023 Må aldri stille det spørsmålet her inne på dib. Det er barnemishandling at unga må i seng før 24 skjønner dere vel. (Ironisk for de som ikke skjønner det). Og tenk at de må legge fra seg mobilen og ikke får ha den om natten, det er ihvertfall mishandling. Du legger dine barn selv når de trenger det, ikke spør her inne, du bli halshugget for å ha å normale leggerutiner og mobilfritt om natten. Anonymkode: 677b6...0b6
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #29 Skrevet 2. juli 2023 Er ingen fasit for dette. Har 5 barn og er stor forskjell på hvor mye søvn de trenger. Min 13 åring styrer leggetid delvis selv i ferien. Hun må ordne seg til nogenlunde vanlig tid, men styrer når hun sovner selv. Er oppe rundt 09-10.00 om morgenen. Tenker det er innafor nå i ferien. Anonymkode: a3bc1...a21
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #30 Skrevet 2. juli 2023 5 hours ago, Anonym bruker said: Eldstemann er akkurat blitt 13 år. Han får legge seg kl 23 nå som det er ferie. Han mener det er altfor tidlig, alle andre legger seg senere. I tillegg får han ikke ha mobilen på rommet om natten. Er vi for strenge? Må si at resten av familien er a-mennesker, så vi voksne går selv i seng mellom kl 23-23:30 Anonymkode: 7467f...881 Vi gjør det helt likt som dere. Jente som blir 13 i høst. I seng kl 23, senere ok om det er noe spesielt som overnatting, telttur etc. Ingen telefon eller tv på natta, og hun står opp 9-9.30. Hun følger egentlig vår døgnrytme. Anonymkode: 6d466...3dd
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #31 Skrevet 2. juli 2023 Min jente på 13 år (snart 14) legger seg ca 0030-0100 nå i ferien. Vi er i Spania hele sommeren, og da blir det sene kvelder. Både fordi middag som regel ikke startet før ni-tiden, og fordi det er for varmt å legge seg tidlig. Hjemme er hun i seng ca 2215-2230 på hverdager. Hun trener to ganger i uken, og tar toget hjem etterpå som er på stasjonen 2135. Da går det litt tid til dusj og kveldsmat før hun kan legge seg. Anonymkode: b8887...17e
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #32 Skrevet 2. juli 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Altså, ingen legger seg så tidlig. De er jo fortsatt på trening kl 21 enkelte dager, og mine er ikke 13 enda. Ingen voksne legger seg 22 heller om de ikke skal opp 4.... Anonymkode: b24db...cc1 Jo. Mange voksne legger seg ca 2200. Uten å skulle opp 0400. Men 0700. Anonymkode: 2f28f...1b7
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2023 #33 Skrevet 2. juli 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ingen? Vi gjør det jo, så noen er det. Her er trening ferdig 19.00. For 15-åringen er de ferdig 21.00 på det seneste. At dere ikke gjør det betyr ikke at det er sånn hos alle. At du reagerer så voldsomt på andres rutiner er galskap Anonymkode: 027a7...6e7 Nei, dette ee ikke småbarn. Dere må la dem få ha et liv! Å pakke dem i seng så tidlig, spesielt i ferier er galskap. Anonymkode: b24db...cc1
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2023 #34 Skrevet 3. juli 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Altså, ingen legger seg så tidlig. De er jo fortsatt på trening kl 21 enkelte dager, og mine er ikke 13 enda. Ingen voksne legger seg 22 heller om de ikke skal opp 4.... Anonymkode: b24db...cc1 Min 13 åring legger seg også 21.15 når det er skole. Slukker lyset 21.30 Anonymkode: c0103...0f5
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2023 #35 Skrevet 3. juli 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei, dette ee ikke småbarn. Dere må la dem få ha et liv! Å pakke dem i seng så tidlig, spesielt i ferier er galskap. Anonymkode: b24db...cc1 Nei, det er ikke galskap. Det er rutine og struktur. Noe barn faktisk setter pris på at de hadde når de blir eldre. Og barna mine har et veldig bra liv. For vennene deres har også foreldre som liker struktur, så de også legger seg i normal tid. Anonymkode: 027a7...6e7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2023 #36 Skrevet 3. juli 2023 Min blir 13 i desember. Vi har ikke fast leggetid i ferien, men hun legger seg kanskje 22-2230 litt etter hva hun driver med. Mye overnattinger rundt omkring og da blir det ofte både 3 og 4 før de sovnet vet jeg. Jeg er kjempetrøtt på kvelden og må opp kl 6, så jeg legger meg ofte før henne. Hun får ikke ha mobil på rommet om natta. Anonymkode: 122e5...342
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2023 #37 Skrevet 3. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke galskap. Det er rutine og struktur. Noe barn faktisk setter pris på at de hadde når de blir eldre. Og barna mine har et veldig bra liv. For vennene deres har også foreldre som liker struktur, så de også legger seg i normal tid. Anonymkode: 027a7...6e7 Barna har struktur så det holder 10 mnd i året, og snart er det sommerjobb for tenåringene. Jeg syns at de skal få nyte friheten de årene de har sjans til det og skape seg sin egen døgnrytme i feriene. Anonymkode: b350b...513
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2023 #38 Skrevet 3. juli 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Barna har struktur så det holder 10 mnd i året, og snart er det sommerjobb for tenåringene. Jeg syns at de skal få nyte friheten de årene de har sjans til det og skape seg sin egen døgnrytme i feriene. Anonymkode: b350b...513 Mens jeg synes de skal beholde noe av strukturen også i ferier. Har forsøkt din metode på eldste, og den siste uken før skolestart var et mareritt. Aldri igjen for min del. Så gjør du det som passer din familie best Anonymkode: 027a7...6e7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2023 #39 Skrevet 3. juli 2023 Her i Norge sitter vi i mørket store deler av året. Disse få månedene får barna mine styre som vil. De er 11,11 og 14. De på 11 legger seg rundt midnatt. Ungdommen rundt 03, tror jeg🌞🌞🌞 Anonymkode: e766f...94b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #41 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (På 2.7.2023 den 15.27): Altså, ingen legger seg så tidlig. De er jo fortsatt på trening kl 21 enkelte dager, og mine er ikke 13 enda. Ingen voksne legger seg 22 heller om de ikke skal opp 4.... Anonymkode: b24db...cc1 Hvem er du til å bestemme det? Jeg legger meg 22, når jeg står opp klokka 7. Jeg trenger søvn. Du har ikke fasiten for hva som passer for alle voksne mennesker Anonymkode: 9f424...f6e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #42 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvem er du til å bestemme det? Jeg legger meg 22, når jeg står opp klokka 7. Jeg trenger søvn. Du har ikke fasiten for hva som passer for alle voksne mennesker Anonymkode: 9f424...f6e Normale mennesker da. Det finnes jo unntak. Ingen har et liv om en skal legge seg så tidlig. Barn må få løpe rundt å kose seg om sommeren, se styres av klokka hele året ellers, og resten av livet. Så utrolig mye nazi foreldre. Anonymkode: b24db...cc1
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #43 Skrevet 4. juli 2023 Har gitt rimelig stort slakk på leggetider så langt i sommer. Forventer at han står opp tidlig når det er noe vi skal og at humøret er slik at stemningen er levelig for andre i familien. Av og til games det til kl 02, de fleste dagene er han i seng kl 22-23. Trener mye så kjenner nok på behov for søvn selv. Men absolutt ikke aktuelt å vere ute uten mål og mening etter kl 22. Mål og mening kan feks vere å dorge etter laks. Anonymkode: 611d1...03c
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #44 Skrevet 4. juli 2023 Har ei jente på 13 som også må være i seng til 23 nå i ferien og uten mobil på natten. I skoletider er det i seng senest 21.30 og lyset på rommet være slukket klokken 22.00- ingen telefon på natten. Det er ikke galskap. Det er gode rutiner som hjelper de senere i livet. Søvn er viktig for mange områder i livet, så de trenger å lære seg gode søvnrutiner. Når dette er sagt så betyr ikke det at vi aldri firer på leggetidene. Om vår tenåringen er ute og farter med venner nå i ferien så får hun selvsagt være ute lengre om vi avtaler dette. Leggetiden i ferien gjelder når en uansett bare er hjemme og ikke har andre planer. Anonymkode: ce94a...3d9
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #45 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Normale mennesker da. Det finnes jo unntak. Ingen har et liv om en skal legge seg så tidlig. Barn må få løpe rundt å kose seg om sommeren, se styres av klokka hele året ellers, og resten av livet. Så utrolig mye nazi foreldre. Anonymkode: b24db...cc1 Du, rull inn. Selvfølgelig har man et liv om man legger seg kl. 22. Veldig mange har et langt bedre liv også, ved å følge rutiner sånn noenlunde, selv i ferier. Dessuten tenker jeg at du bør sjekke hva nazi faktisk betyr. Man er ikke nazi selv om man har søvnrutiner. Du vil nok ha nytte av å utvide ordforrådet ditt litt. Anonymkode: c6aca...8b7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #46 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du, rull inn. Selvfølgelig har man et liv om man legger seg kl. 22. Veldig mange har et langt bedre liv også, ved å følge rutiner sånn noenlunde, selv i ferier. Dessuten tenker jeg at du bør sjekke hva nazi faktisk betyr. Man er ikke nazi selv om man har søvnrutiner. Du vil nok ha nytte av å utvide ordforrådet ditt litt. Anonymkode: c6aca...8b7 Det er få voksne mennesker som trenger 9 timer søvn per natt. Og ikke minst har tid til det. Nei, ferier er en tid UTEN rutiner, det er hele poenget med ferie. Få koblet av hverdagen, slippe å gå etter klokka og gjøre ting slik en vil. Hvis du ikke har fått med deg hvordan og i hvilke setting ordet nazi brukes, så er det vel du som har sovet bort for mye av lovet ditt... kan hende du har godt av å ta blikket bort fra klokka og den rigide planen for hva som må gjøres og rett og slett leve litt og følge med i samfunnet. Få et liv rett og slett. Anonymkode: b24db...cc1
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #47 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Normale mennesker da. Det finnes jo unntak. Ingen har et liv om en skal legge seg så tidlig. Barn må få løpe rundt å kose seg om sommeren, se styres av klokka hele året ellers, og resten av livet. Så utrolig mye nazi foreldre. Anonymkode: b24db...cc1 Åja, men da er jeg unormal da Det går fint! For at JEG skal fungere trenger jeg søvn. Jeg har også tid til det, ikke bekymre deg for det Anonymkode: 9f424...f6e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #48 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Åja, men da er jeg unormal da Det går fint! For at JEG skal fungere trenger jeg søvn. Jeg har også tid til det, ikke bekymre deg for det Anonymkode: 9f424...f6e Bare prøver å få fram at de færreste er som deg, å sove 9 timer hver natt, legge seg 22 er noe de færreste voksne gjør. Det virker som du mener DU har fasiten og at alle bør gjøre som deg, men det er jo umulig å kombinere et slikt regime med å ha et liv. Da hadde jeg ligget og stirret i veggen i mange timer også, ikke mulig å sove særlig mer enn 6 timer i strekk. Det er også trist at noen barn som har slike foreldre tvinges til å legge seg tidlig og gå glipp av livet og ferier, bare fordi foreldrene selv må sove halve døgnet. Har du sjekket at du ikke mangler masse vitaminer eller noe om du trenger så mye søvn? Anonymkode: b24db...cc1
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #49 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Bare prøver å få fram at de færreste er som deg, å sove 9 timer hver natt, legge seg 22 er noe de færreste voksne gjør. Det virker som du mener DU har fasiten og at alle bør gjøre som deg, men det er jo umulig å kombinere et slikt regime med å ha et liv. Da hadde jeg ligget og stirret i veggen i mange timer også, ikke mulig å sove særlig mer enn 6 timer i strekk. Det er også trist at noen barn som har slike foreldre tvinges til å legge seg tidlig og gå glipp av livet og ferier, bare fordi foreldrene selv må sove halve døgnet. Har du sjekket at du ikke mangler masse vitaminer eller noe om du trenger så mye søvn? Anonymkode: b24db...cc1 Nei, jeg har ikke noe fasit. Men du skrev at ingen voksne mennesker sov så mye. Vel, jeg gjør. Bestevenninna mi kan sove 17 timer om ingen vekker henne. Mamma klarer seg med 4. Mannen klarer seg med 5. Poenget er at det er variasjoner ute å går, og alt er like normalt. I ferier er det da ingen som sier at ungene må legge seg tidlig, men da må heller ikke vi voksne tidlig opp. Jeg sitter ikke våken til midnatt og er stuptrøtt på jobb fordi den "stakkars ungen" må legge seg til klokka 22. Litt usikker på hva du bedriver tiden med etter kl 22, men den gang jeg var våken til 23-23.30 så lå jeg bare på sofaen og slappet av før jeg skulle legge meg. Ungene har aldri hatt noe aktiviteter som var sent ferdig, seneste de er ferdig nå er 20. Da er det god tid å dusje, spise og roe ned før natta kl 22. Jeg mangler ingenting, men jeg står opp kl 7, det går i ett sett fra jeg står opp til klokka er sånn omtrent 21. Jeg er ingen overmenneske. Jeg blir sliten Anonymkode: 9f424...f6e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2023 #50 Skrevet 4. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er få voksne mennesker som trenger 9 timer søvn per natt. Og ikke minst har tid til det. Nei, ferier er en tid UTEN rutiner, det er hele poenget med ferie. Få koblet av hverdagen, slippe å gå etter klokka og gjøre ting slik en vil. Hvis du ikke har fått med deg hvordan og i hvilke setting ordet nazi brukes, så er det vel du som har sovet bort for mye av lovet ditt... kan hende du har godt av å ta blikket bort fra klokka og den rigide planen for hva som må gjøres og rett og slett leve litt og følge med i samfunnet. Få et liv rett og slett. Anonymkode: b24db...cc1 Så, så! Nå kan du bare ta til etterretning at du ikke eide fasiten i dette spørsmålet, og at du også med fordel kan skaffe deg et noe bedre utviklet ordforråd. Du har grundig bevist dine manglende kunnskaper nå. Du skjønner, jeg vet utmerket godt hva begrepet nazi betyr. Jeg vet også utmerket godt i hvilke settinger det kun er latterlig å bruke begrepet, nettopp fordi jeg lever og følger godt med i samfunnet. Så, ta rådet, og list deg stille og rolig ut av tråden. 😉 Anonymkode: c6aca...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå