Gå til innhold

Stiv som en stokk, og trenger å komme i form. Tips?

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg sittet alt for mye i ro, med lange arbeidsdager og mye personlig stress. Det har ikke vært tid til trening eller hobbyer. 
Nå har det løsnet. Jeg er nede i vanlige arbeidsdager, og de vonde og stressende årene er endelig over. 
Jeg merker at formen er elendig, og jeg som alltid har vært myk og smidig er stiv og har generelt stram og sår muskulatur. 
Det er ikke noe treningssenter her vi bor. Ok (men kjedelige) turmuligheter. Jeg likte en gang å løpe, men tror det blir for belastende til å begynne med. Jeg likte også aerobics/step på 90-tallet.
Er det noen som har tips til kjekke og effektive (men skånsomme) treningsprogram på YouTube/app e.l.? Hovedfokus er i første omgang å bli mer smidig, men på sikt å komme i generelt bedre form. 

Anonymkode: ed3b1...3c5

Fortsetter under...

YouTube har et hav av treningsvideoer som krever lite til inget utstyr. Jeg har gått med snart tjue kilo og blitt mye mykere ved hjelp av disse. Jeg følger ingen fast, men velger video etter hva jeg føler for der og da. Yoga med Ane kan være et fint (og norsk) sted å begynne, fleksibilitet og styrke er nøkkelen, så kan man gå videre til andre ting etter hvert. Lykke til, du kan snu det! Jeg har brukt snart tre år, men er nå en helt annen utgave av meg selv!

Anonymkode: 45b58...355

Annonse

Tusen takk for tips, dere! Jeg liker yoga (bortsett fra inversjonene da jeg blir så svimmel, men kan kanskje finne alternative øvinger). Zumba ser gøy ut. Skal definitivt sjekke yoga med Ane, og tar gjerne imot flere konkrete tips😊

Hvis du hsr vært stillesittende over lang tid, så er det mest effektive (om kjedelige) å begynne å gå. Start med 30 minutter hver dag.

så kan du starte med enkle styrkeøvelser, 15 min 3 ganger i uka etterfulgt av tøying. Vil du utvide og gjøre det mer «avansert» så kjøp en enkel slynge til å henge over dørbladet. 

Yoga er fint. Det finnes mange gode YouTube-videoer. men det funger bedre dersom du har fått kroppen litt igang over er par uler først. 

Anonymkode: 15e04...925

Jeg liker fitnessblender på youtube - tror det var noen her inne som anbefalte det, faktisk. 

De har mange forskjellige videoer med ulik vanskelighetsgrad. Noen er også for opptrening etter skade, da er de også veldig "snille" mot kroppen, uten mye belastning. 

Og så har de ulik lengde, og det aller beste, synes jeg, er at man kan bruke sin egen musikk. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips, dere! Jeg liker yoga (bortsett fra inversjonene da jeg blir så svimmel, men kan kanskje finne alternative øvinger). Zumba ser gøy ut. Skal definitivt sjekke yoga med Ane, og tar gjerne imot flere konkrete tips😊

Ikke glem mitt tips da. 😉gigong. 

Anonymkode: 4dcc0...6d8

Yoga. Jeg var stiv som en stokk og trengte en treningsform der jeg fikk strammet opp huden siden jeg hadde rast så mye ned i vekt. Hovedsaken min var egentlig å få strsmmet opp siden ting hang overalt og jeg vsr for tynn. Så jeg kjøpte en blad i butikken, prøvde meg litt frem, googlet litt og fant etterhvert ting jeg gjorde hver dag og innimellom. Det som ble min inspirasjon var at jeg kjente raskt hvor mye mykere jeg fikk kroppen med enkle øvelser når jeg gjorde de ofte nok. 
Ungene lo seg skakk der jeg kavet rundt på stuegulvet, for flink var jeg ikke til å begynne med. Balansen min var heller ikke som den engang var, så en måtte jeg også trene opp. Det ble nesten en konkurranse her i huset for når jeg fikk til ting som ungene ikke fikk til, så startet de med litt mer variert trening enn de gjorde, for de skulle ikke la muttern som alltid har vært stiv som en stokk klare noe de ikke klarte eller var bedre på. 

Selv om jeg ikke skulle trene for å bli i bedre form ble jeg det, selv om det bare var små øvelser jeg gjorde hjemme. Og jeg hadde vel kun strikk utover min egen kropp jeg brukte. Jeg ble myker, bedre balanse, mer energi, mer muskler og piffen til å gjøre andre ting etterhvert. 

Anonymkode: 79734...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...