Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Jeg er nyskilt, bor aleine med barna og har mye på meg.

Mine foreldre bor i samme by og er ikke i arbeid.

De er snille og har tilbudt seg å hjelpe av og til om det er nødvendig.

Problemet er at jeg verner veldig om mitt privatliv. Jeg er i 100% jobb i tillegg til hus og barn.

Mine foreldre vil komme og gå i mitt hjem når det passer de. De vil ha tilgang til huset, sette seg inn å spise og bruke toalett.

Med andre ord vet jeg aldri når de får lysten over seg å klippe hekken min og låser seg inn i huset.

Nå har de tilbudt seg å se se på en ulyd i oppvaskemaskina.

Jeg sier det er fint om de kommer når jeg er hjemme. 
Nå er de sure fordi jeg krever å være hjemme når de kommer. Da de pleier å velge tidspunkt og låse seg inn i mitt hjem når det passer de.

Jeg liker ikke at de skal komme og gå som de vil. Blir stresset av det. De er veldig snille som hjelper. Men vi er ikke så nære.

Anonymkode: 888ed...d41

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441302-er-jeg-urimelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er nyskilt, bor aleine med barna og har mye på meg.

Mine foreldre bor i samme by og er ikke i arbeid.

De er snille og har tilbudt seg å hjelpe av og til om det er nødvendig.

Problemet er at jeg verner veldig om mitt privatliv. Jeg er i 100% jobb i tillegg til hus og barn.

Mine foreldre vil komme og gå i mitt hjem når det passer de. De vil ha tilgang til huset, sette seg inn å spise og bruke toalett.

Med andre ord vet jeg aldri når de får lysten over seg å klippe hekken min og låser seg inn i huset.

Nå har de tilbudt seg å se se på en ulyd i oppvaskemaskina.

Jeg sier det er fint om de kommer når jeg er hjemme. 
Nå er de sure fordi jeg krever å være hjemme når de kommer. Da de pleier å velge tidspunkt og låse seg inn i mitt hjem når det passer de.

Jeg liker ikke at de skal komme og gå som de vil. Blir stresset av det. De er veldig snille som hjelper. Men vi er ikke så nære.

Anonymkode: 888ed...d41

Ja, du er urimelig. Du er heldig som har det sånn. De er bare snille, å du oppfører deg bare teit. 

Anonymkode: c7834...6f1

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Ja, du er urimelig. Du er heldig som har det sånn. De er bare snille, å du oppfører deg bare teit. 

Det er ikke snilt å kreve å gå inn i andres hjem. Samme om det er ditt voksne barn. Samme om du hjelper henne ellers. 

Anonymkode: eb529...f2a

Et hjem, ja, men det er tross alt bare et hus. Jeg hadde aldri kommet på å nekte noen jeg kjenner godt å komme inn til meg når jeg ikke er hjemme. Jeg skjønner faktisk ikke hva man skulle ha mot det for. 

Så ja, jeg syns at det er urimelig så lenge de ikke tar seg til rette og forandrer på ting uten din vitende. 

Anonymkode: ca70d...9cd

Akkurat at de vil sjekke oppvaskmaskinen når det passer dem og muligens når du ikke er hjemme hadde jeg ikke hatt noe problem med. Det er jo supert at de vil hjelpe.

Men det høres ut som om det ligger noe mer bak her, og det er jo faktisk litt rart å insistere på fri tilgang til huset ditt. Det burde ikke være noe problem å begrense besøkene til tider du er hjemme. 

Klippe hekken kan de jo enkelt gjøre uten at de skal inn i huset. 

Pobie skrev (10 timer siden):

Akkurat at de vil sjekke oppvaskmaskinen når det passer dem og muligens når du ikke er hjemme hadde jeg ikke hatt noe problem med. Det er jo supert at de vil hjelpe.

Men det høres ut som om det ligger noe mer bak her, og det er jo faktisk litt rart å insistere på fri tilgang til huset ditt. Det burde ikke være noe problem å begrense besøkene til tider du er hjemme. 

Klippe hekken kan de jo enkelt gjøre uten at de skal inn i huset. 

Enig med Pobie! 

Forøvrig har jeg det som deg, HI. Greit at flere har nøkler til huset, men ingen andre enn dem som bor her kommer og går som de vil. Får helt panikk av tanken.

Kan du vær så snill lære deg forskjellen på "de" og "dem"? Jeg får helt mark av å lese hovedinnlegget. "Når det passer de" x fler. Hvordan er det egentlig mulig å skrive slik som voksen? Ville du skrevet "vi gjør som det passer vi" eller "vi gjør som det passer oss"? Nettopp. Samme regel.

Anonymkode: 98755...2bf

Annonse

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Neida, foreldrene kan komme kl 18. Trenger ikke komme kl 10 når ingen er hjemme. 

Anonymkode: 1db45...c51

Jeg er motsatt av deg, eller hele familien er vel det når jeg tenker meg om. Jeg har nøkkel til "alle"; storebror, fetter, kusine, tante, pappa og mamma. Går selvfølgelig ikke inn uten avtale, men ikke alltid de er hjemme. 

Mamma pleier å rundvaske hos meg en gang i løpet av sommeren, mens jeg er på ferie. Det jeg ikke vil at mamma skal se, pakkes inn i boden. Jeg vet hun ikke snoker. 

Er det snoking i private ting du er redd for, eller er det bare det at noen er i hjemmet uten deg? Spør for å lære mer om andres følelser og tanker. 

Anonymkode: 8dd50...a61

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Neida, foreldrene kan komme kl 18. Trenger ikke komme kl 10 når ingen er hjemme. 

Anonymkode: 1db45...c51

Foreldrene gjør hi en tjeneste ved å sjekke oppvaskmaskinen, og da må de kunne gjøre det når det passer dem. Funker ikke det for hi så får hun søren meg betale noen til å ordne oppvaskmaskinen. Personlig hadde jeg boikottet hi for lenge siden hadde jeg vært hennes forelde.

Anonymkode: b7c7a...8b9

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Foreldrene gjør hi en tjeneste ved å sjekke oppvaskmaskinen, og da må de kunne gjøre det når det passer dem. Funker ikke det for hi så får hun søren meg betale noen til å ordne oppvaskmaskinen. Personlig hadde jeg boikottet hi for lenge siden hadde jeg vært hennes forelde.

Fri tilgang til barnas bolig, ellers full boikott av dem?

Kanskje like greit.

Anonymkode: 6e618...716

Det hadde jeg også fått noia av. 

I min familie har vi alle nøkkel til hverandres boliger. Men den blir selvfølgelig bare brukt etter avtale. Når det er avtaler st vi kommer, hvis vi skal vanne planter og ta inn post mens noen har ferie osv. Da vi flyttet i nytt hus ga jeg svigermor en ny nøkkel som de største selvfølgelighet, uten å tenke at det kunne bli et problem. Så oppdager vi at hun låste seg inn hos oss når vi ikke var hjemme - uten noen grunn. Eller at hun kom 2 timer før avtalt og begynte å romstere i huset. Et gang kom hun inn på soverommet på dagtid - hun visste ikke at jeg var hjemme pga sykdom!!

Det ble fort installert kodelås hos oss. Når får alle tilsendt kode dersom de har behov:)

Anonymkode: b139e...437

Dette har kun du svaret på. Hvis det føles feil for deg, så er det feil. Mine foreldre har nøkkel til mitt hus. De er pensjonister og pappa kommer gjerne en tur for å klippe hekk, skru opp noen hyller eller hva det måtte være. Han er vaktmesteren min. 😅

Anonymkode: e42a6...270

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Fri tilgang til barnas bolig, ellers full boikott av dem?

Kanskje like greit.

Med tanke på at Hi trenger foreldrene til å hjelpe henne med noe, men legger føringer for når de får gjøre det uten tanke om hva som passer foreldrene så hadde jeg sluttet helt å hjelpe hadde jeg vært foreldrene. Jeg hadde omgått mine barn på en normal måte, men helt klart aldri hjulpet de med noe igjen.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Med tanke på at Hi trenger foreldrene til å hjelpe henne med noe, men legger føringer for når de får gjøre det uten tanke om hva som passer foreldrene så hadde jeg sluttet helt å hjelpe hadde jeg vært foreldrene. Jeg hadde omgått mine barn på en normal måte, men helt klart aldri hjulpet de med noe igjen.

Du skrev da at hvis du hadde vært his foreldre, så hadde du boikottet henne for lenge siden. Ikke at du hadde omgått henne på «normal måte». Fint du har moderert deg, for det virker nærmest litt psykt å boikotte egne barn fordi man ikke får fri tilgang til boligen deres.

Nå TVINGER uansett ikke hi foreldrene sine til å hjelpe. Hvis du leser hi, så har de tilbudt seg å hjelpe henne. Slik foreldre ofte gjør.

Personlig håper jeg at jeg har tid og helse til å bidra for mine barn når de blir store - spesielt hvis de blir aleneforeldre. Veldig hyggelig å kunne hjelpe sine nærmeste som man er så glad i. Og jeg kommer ikke til å kreve å få låse meg inn når de ikke et hjemme, jeg respekterer andres behov for privatliv. Men vi er forskjellige 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...