Gå til innhold

Bo tidvis i utlandet når barna har flyttet ut?

Anbefalte innlegg

Dere som har en jobb som ikke er stedbunden i arbeidslivet  (f.eks. er forfatter, jobber i et internasjonalt selskap der man har mulighet til å jobbe fra kontorer i andre deler av landet eller verden osv), dere som jobber langturnus (f.eks. i Nordsjøen eller på fiskebåt etc) eller dere som er ufør og kanskje har best av å bo i bedre klima): Når barna  blir store og flytter ut kommer dere da til å være mer i deler av landet med bedre klima eller i utlandet - f.eks leie, låne, eie leilighet? Hva gjør dere da i forhold til samboer eller ektefelle som ikke har en jobb som tillater dette?

Anonymkode: 39218...369

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dere som har en jobb som ikke er stedbunden i arbeidslivet  (f.eks. er forfatter, jobber i et internasjonalt selskap der man har mulighet til å jobbe fra kontorer i andre deler av landet eller verden osv), dere som jobber langturnus (f.eks. i Nordsjøen eller på fiskebåt etc) eller dere som er ufør og kanskje har best av å bo i bedre klima): Når barna  blir store og flytter ut kommer dere da til å være mer i deler av landet med bedre klima eller i utlandet - f.eks leie, låne, eie leilighet? Hva gjør dere da i forhold til samboer eller ektefelle som ikke har en jobb som tillater dette?

Anonymkode: 39218...369

Vi leter etter bolig i utlandet og planlegger å bruke halve året der i fremtiden. Begge kan jobbe hjemmefra. 

Helt uaktuelt 

Barna kommer jo stadig hjem på middag, for å introdusere en ny kjæreste, få hjelp med bilen osv osv, etterhvert kommet det barnebarn å følge opp. Jeg ønsker ikke å bo borte fra familien min.

Jeg ønsker heller ikke å bo alene I utlandet, jeg er ufør og mannen i full jobb.

Anonymkode: cb22f...0c1

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vær obs på at man kan bli ansett skattemessig bosatt i utlandet og få skatteplikt dit. 

Anonymkode: 10b81...3cd

Jeg tenker at de som seriøst vurderer dette vil sette seg godt inn i regelverket😊

Annonse

Ikke aktuelt! For meg er familien min det viktigste. 

Jeg vil ha det som mine svigerforeldre! Barnebarna kommer innom ofte både for å hjelpe i Hagen, men og bare for en prat. Kaotiske familiemiddager annenhver søndag, der de som vil kan komme både med nye kjærester og venner! Alle spør svigerforeldrene mine om hjelp, og de har vett til å si nei uten at noen blir fornærmet!

svigermor er på ferie og svigerfar brakk foten. Han er så glad for det er folk innom å lager middag, tar seg av Hagen og holder han med selskap, helt uten at han trengte ringe noen. 

Anonymkode: 23b5b...0a0

Det hadde vært deilig, men det er totalt uaktuelt. Jeg ønsker å være en stor del av barnas liv selv etter at de har flyttet ut. 

Har venninner hvor foreldrene har flyttet på andre siden av landet og til utlandet. Felles for disse er at de på ingen måte har like tett og nær kontakt med sine foreldre. Skjønner ikke at man vil velge bort det. 

Anonymkode: 41656...6b1

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Helt uaktuelt 

Barna kommer jo stadig hjem på middag, for å introdusere en ny kjæreste, få hjelp med bilen osv osv, etterhvert kommet det barnebarn å følge opp. Jeg ønsker ikke å bo borte fra familien min.

Jeg ønsker heller ikke å bo alene I utlandet, jeg er ufør og mannen i full jobb.

Anonymkode: cb22f...0c1

Dette.

Anonymkode: 1809f...ce7

Kunne ikke tenkt meg å bo fast, heller ikke eie. Men ser ikke bort fra at jeg kunne leid over noen uker noen ganger i året. Er veldig opptatt av å ha hverdager i livet mitt og det får jeg mer av hjemme enn ute. Utelukkende fordi jeg har tilgang på stor familie hjemme og facetime aldri blir det samme.

Annonse

Nei, jeg vil være i nærheten av der barna og øvrige familie er. Jeg liker dessuten å bo i Norge med vekslingen i årstider, klimaet og mange av de godene vi har her. Jeg kan gjerne reise på ferie andre steder, men jeg bor nå en gang her jeg bor fordi jeg liker det. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nei. Uaktuelt. Barna mine er viktigst for meg og jeg ønsker å bo der de er. Noe annet er egoistisk. 

Anonymkode: 824e5...336

Det var veldig bastant. 

Man aner jo ikke om barna blir boende i en annen del av landet eller i et annet land for den saks skyld. Ganske mange i Norge som ikke bor samme sted som foreldrene sine. 

Har man flere barn, kan de bosette seg forskjellige steder. 

Er planen din å følge etter 1 av barna hvis det skjer? 

Mine svigerforeldre har bodd i utlandet deler av året og vi hadde da mange hyggelige ferier dit. 

Anonymkode: 68a6d...52d

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Uaktuelt. Barna mine er viktigst for meg og jeg ønsker å bo der de er. Noe annet er egoistisk. 

Vi er tre søsken. Jeg er den eneste som er bosatt på hjemstedet etter endt utdannelse. De ti andre bor henholdsvis på Sørlandet og Vestlandet. Hvor skal mine foreldre bo for å ikke være egoistisk?

Anonymkode: 80884...ea9

Ja!

Vi har kjøpt bolig i utlandet med tanke på det. Foreløpig er det feriehus som vi bruker selv og delvis leier ut. Senere, når ungene er ferdig på videregående, vil vi bruke det mer selv.

Vi har tre barn. Det er absolutt ikke gitt st de vil bosette seg i nærheten av der vi bor nå. Jeg håper virkelig de vi reise og studere andre steder før de bestemmer seg for hvor de vil slå seg ned. Kanskje de også finner partnere fra andre deler av landet eller fra utlandet. Og jeg håper iallefall ikke at de tenker at de må bli på hjemstedet av hensyn til oss foreldre - fordi vi synes det er så viktig å ha de i nærheten. 

Venner og familie kan man følge opp og ha god kontakt med selv om man ikke bor i samme nabolag

Anonymkode: 6c00f...107

Dere som planlegger å reise bort leng. Husk å legge veldig godt til rette for å ta vare på forhold til familie og venner. Jeg har sett en god del tilfeller der de som flytter ut har det veldig fint i noen år, men når helsa blir dårligere blir de veldig ensome. Det er gjerne sånn at folk ikke stiller opp så mye for dem som aldri stilte opp for dem.

Anonymkode: bda37...acd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi er tre søsken. Jeg er den eneste som er bosatt på hjemstedet etter endt utdannelse. De ti andre bor henholdsvis på Sørlandet og Vestlandet. Hvor skal mine foreldre bo for å ikke være egoistisk?

Anonymkode: 80884...ea9

Det er uansett stor forskjell på Vestlandet og utlandet. Om våre barn velger å bosette seg andre steder i landet er det enklere å komme hjem eller besøke hjemme enn å pakke seg på et fly fra utlandet. Foreldre som kun tenker på seg selv og sol og derfor prioriterer å bo i utlandet er ego. 200%

Ja, men da vil jeg være i Norge fra april til oktober, fordi jeg elsker Norge på denne tiden, lyse kvelder, se hvordan naturen våkner, men heller være i utlandet når oktober kommer, for det er den verste tiden føler jeg, mørkt, kald og vinteren er laaaang.

Anonymkode: 85cf7...839

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er uansett stor forskjell på Vestlandet og utlandet. Om våre barn velger å bosette seg andre steder i landet er det enklere å komme hjem eller besøke hjemme enn å pakke seg på et fly fra utlandet. Foreldre som kun tenker på seg selv og sol og derfor prioriterer å bo i utlandet er ego. 200%

Nå ja… jeg vil si at det er både enklere og billigere å sette seg på et fly fra Oslo til Nice enn det er å komme seg fra mange plasser langt nord i Norge feks. Jeg har venninner med barn som har bosatt seg over hele landet og en som har bosatt seg i København. Han i København har en lettere og billigere reise hjem enn han i Lebesby. Det kommer med andre ord mye an på hvor man bor. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke nødvendigvis sant. 

Jeg bor på Lillehammer og søstera mi på Voss. Det er rimelig langt i bil, og enda mer med kollektivt.

foreldrene mine bor i Kirkenes. Der tar et døgn i bil! Og flytilbudet er så der…

Det er faktisk enklere for oss å fly til Spania!

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke nødvendigvis sant. 

Jeg bor på Lillehammer og søstera mi på Voss. Det er rimelig langt i bil, og enda mer med kollektivt.

foreldrene mine bor i Kirkenes. Der tar et døgn i bil! Og flytilbudet er så der…

Det er faktisk enklere for oss å fly til Spania!

Hvis de bosetter seg rett ved en flyplass med direkteforbindelse til Norge, ja.

Anonymkode: bda37...acd

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja!

Vi har kjøpt bolig i utlandet med tanke på det. Foreløpig er det feriehus som vi bruker selv og delvis leier ut. Senere, når ungene er ferdig på videregående, vil vi bruke det mer selv.

Vi har tre barn. Det er absolutt ikke gitt st de vil bosette seg i nærheten av der vi bor nå. Jeg håper virkelig de vi reise og studere andre steder før de bestemmer seg for hvor de vil slå seg ned. Kanskje de også finner partnere fra andre deler av landet eller fra utlandet. Og jeg håper iallefall ikke at de tenker at de må bli på hjemstedet av hensyn til oss foreldre - fordi vi synes det er så viktig å ha de i nærheten. 

Venner og familie kan man følge opp og ha god kontakt med selv om man ikke bor i samme nabolag

Nei, det er aldri gitt, men hvis vi først skal begynne med personlige anekdoter, så kan jeg komme på fem ulike hvor foreldrene valgte å flytta langt unna eller utenlands. Samtlige av disse, inkludert søsken, har blitt værende samme sted som de vokste opp. Det sier seg sjøl at fordelene ikke er en like stor del av livet til barn og barnebarn som de ville ha vært hvis de hadde valgt annerledes. 

Jeg er takknemlig for at foreldrene mine valgte å prioritere familie framfor egen lyst. Også da jeg flytta utenbys for å studere var det ikke noe som var finere enn å kunne komme hjem. 

Anonymkode: 41656...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...