Gå til innhold

Hvor mye masing på tenåring for å ta initiativ ovenfor venner?

Anbefalte innlegg

Det er en endring i det tetteste vennskapet tenåringen har. Som gjør at vårt barn ikke har noen å henge med på ettermiddag/kveld.

Vi foreldre forsøker å finne på ting, men det er ikke kult å henge med oss. og da blir det mye alenetid på rommet.

Men hun har andre venner også. Men det er helt umulig å få henne til å ta kontakt eller finne på noe. Og så lurer jeg jo da på om vi egentlig gjør det verre for henne ved å oppfordre daglig til å kontakte andre?

Anonymkode: 34cfe...d21

Fortsetter under...

Ja, dere gjør det verre. Det er mas som går over til et press, og selvfølgelig føles ikke det greit for henne. La ungene leve livet sitt mer i fred og ikke overfør dine egne følelser på henne. Du ville ikke likt å være alene- hun vil kanskje være det akkurat nå. La henne finne ut litt på egenhånd.

Hvis hun fortsetter å være alene og begynner å virke deprimert, så må dere selvfølgelig ta tak. Inntil da må hun få lov til ha fred uten mas hver dag. 

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Ja, dere gjør det verre. Det er mas som går over til et press, og selvfølgelig føles ikke det greit for henne. La ungene leve livet sitt mer i fred og ikke overfør dine egne følelser på henne. Du ville ikke likt å være alene- hun vil kanskje være det akkurat nå. La henne finne ut litt på egenhånd.

Hvis hun fortsetter å være alene og begynner å virke deprimert, så må dere selvfølgelig ta tak. Inntil da må hun få lov til ha fred uten mas hver dag. 

Du har nok rett

Men jeg er redd for den depresjonen…

Og hun har det ikke bra nå. Men nå starter ferien vår i morgen og vi drar bort. Da får vi alle litt andre impulser og hverdagen på avstand. Det blir bra

Har hun sosial omgang med venner på nett? Det tok meg lang tid å forstå at mine unger var sosiale selv om de hang bare hjemme. I noen år så var det lite jeg så eller hørte de var med venner fysisk på fritiden, men de hadde mye mer kontakt med sine venner enn hva jeg hadde i den alderen kun pga at de var sosiale over nett. Jeg forstår enda ikke hvordan det er sosialt, men jeg må nok bare innse at jeg er gammel på dette området. Jeg liker ikke facetime og andre slike ting,skal jeg snakke med noen som ikke er her fysisk skal jeg snakke med de på tlf på den gamle måten, selv ikke på høytaler. 

Nå har begge mine unger blitt myndige. De var lite sosiale fysisk i noen år før det plutselig endret seg igjen. Ikke noe galt med noen av de eller noe, bare ulike faser i livet og ting endrer seg. Nå har begge en fase der de sjeldent er innom huset for de er så sosiale med venenr fysisk, nå kan de glemme tlf hjemme og ikke savne den på ett døgn. Før de fikk de abstinenser om de ikke hadde hatt den i hånden på ett minutt. 

Anonymkode: 0f6ea...0df

Annonse

Ikke mas, men legg gjerne opp til at det blir mer attraktivt å oppsøke venner.

Legg begrensninger på skjermbruk, slik at hun ikke kan sitte hele dagen på insta og tiktok.

Dra ut dere voksne noen kvelder, og si «tilfeldig» noen dager før at hun bare må invitere noen venner hjem den kvelden dere er borte hvis hun vil.

Sørg for en døgnrytme som er sunn for psyken, og gi henne ros så ofte du kan♥️

Noe sosial er hun digitalt, men i størst grad ser hun bilder av venninner som er sammen uten at hun har blitt invitert med.

Hun har gått fra å være en som alltid hadde noen å henge med, til plutselig ikke ha det. Delvis skjer det fordi hun ikke har de samme fritidsaktivitetene. 

Vi har alltid hatt åpent hus og ungene har hengt her mye gjennom årene. 

Tror også at det blir en litt vond sirkel hvor hun føler at hun ikke er en del av samholdet og da tør hun heller ikke invitere fordi hun antar at hun blir avvist.

Hun blir feks avvist ved at den beste venninnen frem til nå sier at hun er for sliten til å finne på noe. Men senere ser hun at samme venninne er ute og bader med en felles venninne.

Det er ingen av disse jentene som i seg selv er kjipe unger. Men de har nok kommet i en alder hvor det vurderes hvem som er kule. Og de husker bare seg selv når noen inviterer til å bade feks. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du har nok rett

Men jeg er redd for den depresjonen…

Og hun har det ikke bra nå. Men nå starter ferien vår i morgen og vi drar bort. Da får vi alle litt andre impulser og hverdagen på avstand. Det blir bra

Hvilken depresjon?

Anonymkode: 065ff...bec

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvilken depresjon?

Anonymkode: 065ff...bec

Jeg er redd for at dette utvikler seg til en depresjon. Delvis fordi personligheten hennes ikke er å lete etter de positive tingene i livet, delvis fordi tenåringer ikke har fått nok livserfaring til å vite om alle de fine tingene livet kan by på. Depresjoner som slår til tidlig i livet er vanskelige å jobbe seg ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...