Gå til innhold

Vanskelig venninneforhold..

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en av mine nærmeste venninner. Vi har kjent hverandre i snart 20 år, og har blitt voksne sammen. Hun er nok den venninnen som jeg har det aller gøyest med, og kan være 100% meg selv med. Vi kan krangle som søstre, men er veldig glad i hverandre. Jeg kan irritere meg voldsomt over henne, og det gjelder nok også motsatt. Problemet mitt er i blandt at jeg ikke føler meg respektert av henne,og dette plager meg veldig. Hun er en person som er dominant av natur, er noe selvsentrert og har nok et behov for å hevde seg. Jeg er helt motsatt. 

Noen eksempler:

- Jeg føler i blandt at hun kan vri om på ting jeg har sagt eller gjort for å sette meg i et dårlig lys. (Vet ikke om hun gjør det bevisst eller ikke). 

- Hvis jeg tar opp med henne noe jeg synes er dårlig gjort, så kan hun unnskylde seg med "Men du gjorde jo sånn mot meg for 5 år siden", og komme med uttalelser om meg som jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i. 

- Gidder aldri å levere tilbake ting hun låner av meg, og blir irritert hvis jeg maser etter å få det tilbake. 

- hun er i et turbulent forhold, og har derfor fått nøkkel til leiligheten min slik at hun kan være her når hun har behov. Hun har flyttet inn og ut uttallig mange ganger, sist for et par uker siden. (helt gratis) Når hun bor her tar hun klærne mine, bruker av dyre produkter, og føler hun ikke har noe respekt for hva som er mitt. Hun har flyttet ut igjen nå, og sist i dag møtte jeg henne med mine klær på (som hun ikke en gang har spurt om å låne). Det skal sies at selv verner hun om sine klær som en hauk, og jeg får sjeldent låne noe av henne. 

Jeg innser at dette høres ut som tenåringsproblemer, og vi er faktisk godt opp i 30 årene😅😅 Men jeg lurer på hva dere ville gjort? 

Dette er ikke noe som plager meg like mye når vi har hverandre litt på avstand, men når vi kommer for tett på hverandre, så sliter jeg litt... 

Anonymkode: 6834e...d6e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441253-vanskelig-venninneforhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at dere "krangler som søstre"? Jeg har veldig store problemer med å skjønne at dere gjør det, for her nevner du flere ting du burde reagert på og blitt sint for. Men du spør hva vi ville gjort? Du sier jo åpenbart ikke fra, så hva består kranglene i? 

Du er nok alfor tålmodig at det kan gå utover din egen selvverd. Og sånn trenger du ikke ha det. 

Hvis hun aldri erkjenner dine grenser, så ja ville kanskje vurdert vennskapet. Et eks. Du er så snill at du åpner ditt hjem(personlig ville jeg aldri gjort det) så tar hun seg til rette? 

Anonymkode: 1a004...f2d

Annonse

Jeg tror du har helt rett i at hun ikke respekterer deg. Det er på tide å sette noen grenser. Det kan hende at vennskapet ryker, for hun er vant til å utnytte deg og blir muligens fornærmet om hun ikke lenger kan forsyne seg fritt av det som er ditt. Du er nok veldig nyttig for henne, men det høres ikke ut som et vennskap der det er like stor plass til deg. Start med å si at hun må ligge unna den dyre hudkremen eller shampoen din og se hvordan det går. Er du egentlig glad for at hun kommer og bor hos deg? Eller er det en ordning som er bare god for henne og som koster for deg?

Anonym bruker skrev (På 29.6.2023 den 19.59):

Dette gjelder en av mine nærmeste venninner. Vi har kjent hverandre i snart 20 år, og har blitt voksne sammen. Hun er nok den venninnen som jeg har det aller gøyest med, og kan være 100% meg selv med. Vi kan krangle som søstre, men er veldig glad i hverandre. Jeg kan irritere meg voldsomt over henne, og det gjelder nok også motsatt. Problemet mitt er i blandt at jeg ikke føler meg respektert av henne,og dette plager meg veldig. Hun er en person som er dominant av natur, er noe selvsentrert og har nok et behov for å hevde seg. Jeg er helt motsatt. 

Noen eksempler:

- Jeg føler i blandt at hun kan vri om på ting jeg har sagt eller gjort for å sette meg i et dårlig lys. (Vet ikke om hun gjør det bevisst eller ikke). 

- Hvis jeg tar opp med henne noe jeg synes er dårlig gjort, så kan hun unnskylde seg med "Men du gjorde jo sånn mot meg for 5 år siden", og komme med uttalelser om meg som jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i. 

- Gidder aldri å levere tilbake ting hun låner av meg, og blir irritert hvis jeg maser etter å få det tilbake. 

- hun er i et turbulent forhold, og har derfor fått nøkkel til leiligheten min slik at hun kan være her når hun har behov. Hun har flyttet inn og ut uttallig mange ganger, sist for et par uker siden. (helt gratis) Når hun bor her tar hun klærne mine, bruker av dyre produkter, og føler hun ikke har noe respekt for hva som er mitt. Hun har flyttet ut igjen nå, og sist i dag møtte jeg henne med mine klær på (som hun ikke en gang har spurt om å låne). Det skal sies at selv verner hun om sine klær som en hauk, og jeg får sjeldent låne noe av henne. 

Jeg innser at dette høres ut som tenåringsproblemer, og vi er faktisk godt opp i 30 årene😅😅 Men jeg lurer på hva dere ville gjort? 

Dette er ikke noe som plager meg like mye når vi har hverandre litt på avstand, men når vi kommer for tett på hverandre, så sliter jeg litt... 

Anonymkode: 6834e...d6e

Dette er jo et enveisvennskap, og du er dørmatta. 

Anonymkode: ff2e2...cfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...