Gå til innhold

Firma jobber i hagen men bruker svart arbeidskraft?

Anbefalte innlegg

Vi har innleid et firma som skal gjøre ting i hagen for oss. Firmaet har 1 ansatt - han som eier firmaet. Han har jobbet alene flere dager og så en dag tok han med kona si. Dette gjorde han 2-3 dager hvor da hun også jobbet her. Siste dagen så kom en annen mann sammen med han og han hadde med seg datteren sin på rundt 5 år. I en hage med gravmaskiner og lastebiler. Jeg påpekte dette og han sa han ikke kunne bestemme hva den andre fyren gjorde. Vel, jeg tenker vel at hvis dette firmaet med 1 ansatt hadde leid inn en mann på en ordentlig måte så kan man kreve at et barn ikke er med på jobben. Her virker det som det er venner og familie som hjelper til svart. Hvilke konsekvenser har det for meg? Bør jeg be om dokumentasjon på at dette er gjort lovlig?

Anonymkode: 0932b...a15

Fortsetter under...

Så lenge du får regning med moms har du ditt på det tørre tenker jeg 

Mannen min er selvstendig og jeg gjør stadig jobber for han, det er ille ulovlig det. Jeg får ikke betalt da, hverken sort eller hvitt.

Anonymkode: 67705...947

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du får regning med moms har du ditt på det tørre tenker jeg 

Mannen min er selvstendig og jeg gjør stadig jobber for han, det er ille ulovlig det. Jeg får ikke betalt da, hverken sort eller hvitt.

Anonymkode: 67705...947

takk! Jeg får regninger med moms ja. Og kona hans er vel en tjeneste som gagner begge. Tenker mer på han andre, og at han hadde med barnet sitt. Hvis en ulykke hadde skjedd her så er jeg veldig usikker på hvilket ansvar jeg hadde hatt?

Grunnen til at jeg tar litt tak i dette er at jobben er ekstremt dårlig utført, det meste han har gjort er feil. Vi har holdt igjen litt penger frem til han fikser dette, men han er helt ufyselig på mail og mener alt er 100 % utført. Selv om støttevegger buler, kanstein ikke er festet med betong i bakkant etc etc.

Ønsker at han skal skjønne alvoret hvis jeg nevner hvordan arbeidet her har foregått. Han mente jeg bare skulle drite i det..

HI

Det beste som finnes er folk som kan andres jobber bedre enn fagfolk. Det er jo faktisk helt bortkastet med utdannelse innen bygg og anlegg, for de som bestiller dem for å gjøre jobben vet bedre.

Det er ikke sikkert noen jobber svart. Han kan ha leiet inn en mann, og han har egentlig hatt ferie og ansvar for et barn. Og så tok han det med på jobb. Det er ikke din sak. De vet nok å sikre barnet. 

Anonymkode: ea695...1bc

Søk opp organisasjonsnummer i Brønnøysund. www.brreg.no 

Hvis ENK (de står som personlig næringsdrivende) er ektefelle, ok. Der kan inntekt fordeles. Men alle utenom og uten ansatte er svidd. Så tenke deg nøye om hvor du legger igjen pengene dine. Du kan rapportere inn det som er mistenkelig. 

Holder ikke at faktura inneholde mva. Organisasjonsnummer skal også være registrert i merverdiavgiftsregister i brreg. 

Anonymkode: 8d9c4...9d2

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis ENK (de står som personlig næringsdrivende) er ektefelle, ok. Der kan inntekt fordeles. Men alle utenom og uten ansatte er svidd. Så tenke deg nøye om hvor du legger igjen pengene dine. Du kan rapportere inn det som er mistenkelig. 

Holder ikke at faktura inneholde mva. Organisasjonsnummer skal også være registrert i merverdiavgiftsregister i brreg. 

Jeg har sjekket dette og han har et AS med 1 ansatt - som er han selv. 
kona har vært her 3 dager og 1 mann med et barn en dag. 

han er ikke faglært gartner/anleggsarbeider for deg som svarte høyere opp. Vi har gjort omtrent alt i dette prosjektet selv men er slitne. Ville derfor ha noen som tok siste rest. Legge jord og kantstein. Men kantsteinene er lagt uten underliggende subbus og støp. Han har 10 års erfaring og 5 stjerner på Mittanbud.no  men vet også at forrige selskapet hans gikk konkurs i fjor pga manglende betaling fra kunder. Dette kom frem mens han jobbet her. 

HI

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et ENK kan ha like mange ansatte som AS, ANS, DA, NUF osv. det sier bare noe om foretaksformen, ikke antall ansatte selv om det høres sånn ut.

Har dere noen slags skriftlig avtale på hva arbeidene skal omfatte? 

I noen innboforsikringer har man advokathjelp, nettopp for slike situasjoner som dere trolig havner i nå.  Jeg ville vurdert det og fått råd til å avslutte oppdraget, primært pga manglende kvalitet. 

Det er dyrt å spare penger på å velge noen som ikke er kvalifisert for oppgaven, så ikke sikkert dere har særlig god sak. 

Anonymkode: 8ecf7...24d

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Et ENK kan ha like mange ansatte som AS, ANS, DA, NUF osv. det sier bare noe om foretaksformen, ikke antall ansatte selv om det høres sånn ut.

Ja, selvfølgelig, har ikke skrevet noe annet. Skrev at ENK kan fordele inntekt med ektefelle. Derav vil det ikke bli registrert som ansatt i Aa-registeret, selv om ektefelle jobber  for firmaet. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har sjekket dette og han har et AS med 1 ansatt - som er han selv. 
kona har vært her 3 dager og 1 mann med et barn en dag. 

han er ikke faglært gartner/anleggsarbeider for deg som svarte høyere opp. Vi har gjort omtrent alt i dette prosjektet selv men er slitne. Ville derfor ha noen som tok siste rest. Legge jord og kantstein. Men kantsteinene er lagt uten underliggende subbus og støp. Han har 10 års erfaring og 5 stjerner på Mittanbud.no  men vet også at forrige selskapet hans gikk konkurs i fjor pga manglende betaling fra kunder. Dette kom frem mens han jobbet her. 

HI

Du kan tipse, da blir de kontrollert med noen som har rett til innsyn for å sjekke om alt er ok. 

Jeg ville stanset alt arbeid inntil videre. For alt du vet jobber de uten forsikring også. 

https://www.skatteetaten.no/om-skatteetaten/om-oss/arbeidslivskriminalitet/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...