Gå til innhold

Tenåringsjente og kjæreste

Anbefalte innlegg

Loven er ikke der for å beskytte 16-åringen som har sex med 15-åringen altså. 

(Og ja, politiet oppfordrer foresatte til å følge med på livet til barna, men det er ikke det samme som å lese PRIVATE meldinger). 

Anonymkode: a43fa...0f2

Endret av Rhodiola
innlegget er redigert for å slette sitering av et slettet innlegg - Rhodiola, mod.

Fortsetter under...

ReneRene skrev (38 minutter siden):

Nei, det er bra, for kommer foreldre til politiet for å anmelde en 16- åring fordi han har hatt sex med den omtrent jevnaldrende datteren pluss at de forteller at de leser private meldinger mellom ungdommen, så vil jeg vedde en ganske høy sum på at politiet ville reagert. Mot foreldrene, og muligens spurt om noen instanser var i bildet ..

Ja, men det er bra dere har snakket med moren. Håper det ble mer betryggende?  Det er helt forståelig at dere reagerer på ting han gjør. Dere har liv til å si at hun ikke får motta så dyre gaver. Det er helt lovlig å sette tak på slike ting. Jeg vet ikke helt hvorfor dere ikke kan sette de grensene, men forsvarer at faren leser meldingene deres?? 

Du er ute å kjøre her, altså. Virkelig. 

Anonymkode: 98b13...d1f

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

(Og ja, politiet oppfordrer foresatte til å følge med på livet til barna, men det er ikke det samme som å lese PRIVATE meldinger). 

Loven er der faktisk for å beskytte alle mindreårige som har sex med de over seksuell lavalder. Og i denne situasjonen har foreldrene mange faremomenter de kan komme med, som sikkert politiet ville tatt til etterretning. 

Gutten har ingenting å komme med. Jenta har vært klar over foreldrenes sjekk. Hun er ikke myndig. Politiet er nok bare glad for at dette er et foreldrepar som bryr seg. Det er et økende problem hos politiet at tenåringsforeldre ikke bryr seg nok. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Hun er mindreårig og under den seksuelle lavalder.  Han er 17 og har ikke under noen omstendigheter lov til å spørre etter nakenbilder.  Det han gjør er straffbart.  

Om politiet får nyss i dette kan de opprette sak mot han uten at jenta eller noen andre samtykker. 

Jeg har bare sønner og vi har snakket masse om å få seg kjæreste som er under 16, når de selv er eldre enn 16. Da hviler et stort ansvar på dem. 

Anonymkode: a41bd...262

Endret av Rhodiola
innlegget er redigert for å slette sitering av et slettet innlegg - Rhodiola, mod.
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo loven er virkelig der for å beskytte 15 åringene. Politiet har selv ved flere anledninger anmeldt 16-17 åringer for å ha sex med 15 åringer. 

Anonymkode: a41bd...262

14 åringen, nå 15 har fått p-piller av fastlegen pga sterke menssmerter, det er vi, henne og fastlege som har funnet ut at det er verdt å prøve. Så nei, hun har ikke fått det av helsesykepleier. Sa klart i fra til datter at det å begynne på p-piller ikke betyr at hun skal ha sex og at ikke gir tillatelse til det. 

Takk alle dere andre som har støttet meg på det jeg skrev. 

Hi

Anonymkode: d97a2...296

Endret av Rhodiola

Annonse

Anonym bruker skrev (På 29.6.2023 den 16.40):

14 åringen, nå 15 har fått p-piller av fastlegen pga sterke menssmerter, det er vi, henne og fastlege som har funnet ut at det er verdt å prøve. Så nei, hun har ikke fått det av helsesykepleier. Sa klart i fra til datter at det å begynne på p-piller ikke betyr at hun skal ha sex og at ikke gir tillatelse til det. 

Takk alle dere andre som har støttet meg på det jeg skrev. 

Hi

Jeg skrev ikke at helsesykepleier har gitt din datter hverken råd eller hjelp mtp prevensjon. Jeg skrev at helsesykepleiere gjør det om 14- åringer ber om det fordi de akter å ha sex. Noe jeg forøvrig ikke syns de bør ha, men står valget mellom å råde dem til bruk fremfor å bli gravide så er ikke det så vanskelig valg. At gutter debuterer senere kom ifb med at nettopp noen 14- åringer har sex, og at guttene da i de fleste tilfeller er ett og to år eldre. 

Og du må gjerne forsvare at faren leser datteren deres sine meldinger sendt til og fra kjæresten. Det er å forsvare brudd på barns rettigheter. Kort og godt. De har rett på privatliv, og som tidligere nevnt så vet jeg ikke hvilket større brudd enn å lese tankene deres som bryter med det. Kanskje å lese dagboken deres. Hvilket heller ikke er akseptabelt på noen måte. 

Du må nesten tåle andres synspunkter når du skriver innlegg, og hvis du syns det blir for mange av mine, så får du heller kritisere de som siterer meg og vil diskutere det jeg skriver. Og noe oppgulp har jeg også fint ignorert her. Som du kanskje har fått med deg. 

Endret av Rhodiola
innlegget er redigert for å slette svar til et slettet innlegg - Rhodiola, mod.

Å sjekke ungdommenes telefon i skjul er aldri greit, men her ba far om å få se telefonen og da er det ikke gjort noe galt hverken juridisk eller moralsk. Den som sitter i klisteret her er gutten som har oppfordret kjæresten til å dele seksualiserte bilder selv om hun både er under seksuell lavalder og ikke myndig. Dette vil politiet slå hardt ned på hvis dere foreldrene tar en prat med dem. De fleste politikammer har en ungdomskontakt som dere kan snakke uforpliktende med, og det hadde jeg gjort i dette tilfellet hvor det er snakk om å sende seksualiserte bilder fra en 14 åring til en som er over kriminell lavalder.

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev ikke at helsesykepleier har gitt din datter hverken råd eller hjelp mtp prevensjon. Jeg skrev at helsesykepleiere gjør det om 14- åringer ber om det fordi de akter å ha sex. Noe jeg forøvrig ikke syns de bør ha, men står valget mellom å råde dem til bruk fremfor å bli gravide så er ikke det så vanskelig valg. At gutter debuterer senere kom ifb med at nettopp noen 14- åringer har sex, og at guttene da i de fleste tilfeller er ett og to år eldre. 

Og du må gjerne forsvare at faren leser datteren deres sine meldinger sendt til og fra kjæresten. Det er å forsvare brudd på barns rettigheter. Kort og godt. De har rett på privatliv, og som tidligere nevnt så vet jeg ikke hvilket større brudd enn å lese tankene deres som bryter med det. Kanskje å lese dagboken deres. Hvilket heller ikke er akseptabelt på noen måte. 

Du må nesten tåle andres synspunkter når du skriver innlegg, og hvis du syns det blir for mange av mine, så får du heller kritisere de som siterer meg og vil diskutere det jeg skriver. Og noe oppgulp har jeg også fint ignorert her. Som du kanskje har fått med deg. 

Hva er det du ikke skjønner? Hun godkjente at far skulle lese meldinger, hva er problemet ditt? Og du svarer heller ikke på om hvordan man som foreldre skal følge med på sosiale medier uten sjekke mobilen deres, hva har du til svar på det?

Jeg tåler andre synspunkt, men det er bare du som gnåler om anmeldelse osv for å sjekke en telefon.

Hi

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hva er det du ikke skjønner? Hun godkjente at far skulle lese meldinger, hva er problemet ditt? Og du svarer heller ikke på om hvordan man som foreldre skal følge med på sosiale medier uten sjekke mobilen deres, hva har du til svar på det?

Jeg tåler andre synspunkt, men det er bare du som gnåler om anmeldelse osv for å sjekke en telefon.

Hi

Du har ikke noe sted skrevet at hun godkjente at han leste meldingene til henne. Det du skrev var "at det sikkert var feil" og det var det jeg kommenterte. Men du kommer med nytt flere ganger her, men at datteren deres skulle ha godkjent at faren leste veldig private meldinger tror jeg absolutt ikke noenting  på. Overholdet ikke. Ingen 14- åring ville godkjent at faren leste slike meldinger du ganske detaljert beskrev her. 

Man kan helt fint følge med på hvem barn får meld osv fra. Også hvem de sender til. Det er helt lovlig ved bekymring. Å lese innholdet derimot er ikke akseptabelt på noen måte med mindre det er grunn til bekymring. Jenta er 15 år, hun har en jevngammel kjæreste. Deres meldinger til og fra hverandre skal ikke dere lese. Jeg skjønner heller ikke hensikten i det hele tatt. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (20 timer siden):

Du har ikke noe sted skrevet at hun godkjente at han leste meldingene til henne. Det du skrev var "at det sikkert var feil" og det var det jeg kommenterte. Men du kommer med nytt flere ganger her, men at datteren deres skulle ha godkjent at faren leste veldig private meldinger tror jeg absolutt ikke noenting  på. Overholdet ikke. Ingen 14- åring ville godkjent at faren leste slike meldinger du ganske detaljert beskrev her. 

Man kan helt fint følge med på hvem barn får meld osv fra. Også hvem de sender til. Det er helt lovlig ved bekymring. Å lese innholdet derimot er ikke akseptabelt på noen måte med mindre det er grunn til bekymring. Jenta er 15 år, hun har en jevngammel kjæreste. Deres meldinger til og fra hverandre skal ikke dere lese. Jeg skjønner heller ikke hensikten i det hele tatt. 

Her sier du imot deg selv. Man skal ikke sjekke mobilen til tenåringen pga invadering av privatliv,  men man kan gjerne holde kontroll på hvem de får melding fra og hvem de sender til? Her er jo mor og far bekymret, det gis jo TYDELIG uttrykk for det gjennom hele tråden. Og du skjønner fortsatt ikke hensikten, etter alt HI har skrevet??

Endret av Sommerkroppen 2029
Sommerkroppen 2029 skrev (45 minutter siden):

Her sier du imot deg selv. Man skal ikke sjekke mobilen til tenåringen pga invadering av privatliv,  men man kan gjerne holde kontroll på hvem de får melding fra og hvem de sender til? Her er jo mor og far bekymret, det gis jo TYDELIG uttrykk for det gjennom hele tråden. Og du skjønner fortsatt ikke hensikten, etter alt HI har skrevet??

Men vær så snill a. Det er jo en himmelvid forskjell på å sjekke avsender og mottager kontra innhold! Hvis de mistenker noe alvorlig som at ukjente eldre menn eller kjente narkomane i området har sendt noe til ungen din/ eller at de har kontakt, så sjekker du selvfølgelig det! Og hvis du finner navn og det er like mistenkelig, ja da sjekker du faktisk også innhold i meldingene/ korrespondansen. 

Det du derimot ikke sjekker er innhold og samtaler mellom kjærester og venner. Du må jo se forskjellen på det? 

Gjest Danida
ReneRene skrev (På 29.6.2023 den 9.22):

Det spiller vel ingen rolle det vel? Han kan også si at nå får du en ørefik eller at han stenger henne inne. Det er overhodet ikke greit selv om datteren "vet om det"! 

Å ha kontroll på ungenes trafikk på nett og mobil er en forpliktelse man har som foreldre. Og så slipper man gradvis tak i kontrollen ettersom deres modenhet og deres behov for privatliv blir større. Så det du påstår her er bare tull, sett fra den juridiske siden. 
At du i tillegg kommer med at man ikke kan anmelde en ungdom for seksuell omgang med en 14-åring, forteller meg at du ikke i det hele tatt skjønner lovverk. Det er direkte farlig å bedrive juridisk "rådgivning" i den formen du gjør her på forumet.

Annonse

Gjest Danida
ReneRene skrev (5 timer siden):

Men vær så snill a. Det er jo en himmelvid forskjell på å sjekke avsender og mottager kontra innhold! Hvis de mistenker noe alvorlig som at ukjente eldre menn eller kjente narkomane i området har sendt noe til ungen din/ eller at de har kontakt, så sjekker du selvfølgelig det! Og hvis du finner navn og det er like mistenkelig, ja da sjekker du faktisk også innhold i meldingene/ korrespondansen. 

Det du derimot ikke sjekker er innhold og samtaler mellom kjærester og venner. Du må jo se forskjellen på det? 

"Ukjente eldre menn" er verre enn "kjærester" - da tenker du kanskje at ukjente eldre menn kan begå seksuelle overgrep mot 14-åringen din? Her kommer en nyhet: også kjærester kan begå seksuelle overgrep mot 14-åringen din. 

Danida skrev (8 minutter siden):

Å ha kontroll på ungenes trafikk på nett og mobil er en forpliktelse man har som foreldre. Og så slipper man gradvis tak i kontrollen ettersom deres modenhet og deres behov for privatliv blir større. Så det du påstår her er bare tull, sett fra den juridiske siden. 
At du i tillegg kommer med at man ikke kan anmelde en ungdom for seksuell omgang med en 14-åring, forteller meg at du ikke i det hele tatt skjønner lovverk. Det er direkte farlig å bedrive juridisk "rådgivning" i den formen du gjør her på forumet.

Det er brudd på barns rettigheter å sjekke innhold i meldinger fra og til kjæresten med mindre det er en alvorlig grunn til å gjøre det. Med alvorlig grunn er misbruk, mishandling og trusler. 

Og jo jeg kjenner lovverket godt. I motsetning til flere av dere her.

Faktisk er denne tråden oppsiktsvekkende i stor grad fordi flere foreldre ikke vet hva overgrep betyr. Jeg tror ikke dette forumet er representativt på noen måte ift hvordan ting fungerer i virkeligheten. Heldigvis. 

Det er så messed up her noen ganger at man blir stum

Faktisk. 

Endret av ReneRene
Gjest Danida
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Det er brudd på barns rettigheter å sjekke innhold i meldinger fra og til kjæresten med mindre det er en alvorlig grunn til å gjøre det. Med alvorlig grunn er misbruk, mishandling og trusler. 

Faktisk er denne tråden oppsiktsvekkende i stor grad fordi flere foreldre ikke vet hva overgrep betyr. Jeg tror ikke dette forumet er representativt på noen måte ift hvordan ting fungerer i virkeligheten. Heldigvis. 

Faktisk. 

Jeg skal gi deg rett i én ting: mye er så messed up at man blir stum. 
I mitt tilfelle gjelder det dine innlegg i denne tråden. For du trenger grundig oppdatering i hva som er overgrep.

ReneRene skrev (15 timer siden):

Faktisk. 

Du kjenner ikke lovverket som sier at det er en forbrytelse å ha sex med noen som er under den seksuelle lavalder når man selv er over. 

Anonymkode: 056ce...15d

Husker selv da jeg var 16 år, sammen med en som var litt eldre. Foreldrene mine hatet han, han hatet dem. 

Forholdet til denne fyren var på hell, så foreldrene mine kunne egentlig bare slappe helt av. Istedenfor nektet de meg å se han, de tok fra meg tlf, husarrest, mye krangling, jeg måtte ta HIV sjekk hos legen... osv. Fikk t. o. m slengt i trynet at jeg kom til å TAKKE dem når jeg ble voksen... De påstod at jeg ble forandret pga han.. men sitter igjen med da og må at det var pga foreldrene mine at jeg var sur og atal. 

Det sitter fortsatt i meg. Måten de behandlet meg på. Ikke greit. 

Så hva kan du gjøre? Sitte med henne og snakke om prevensjon. Hun kan ikke glemme p piller altså. 

Husker jeg hørte et rykte om at p piller ikke var så farlig å glemme hvis man hadde gått på det i mange år.. At det ikke gikk an å bli gravid på år etterpå. Ble en abort da jeg var 19. 

Dere kan også snakke om at det er veldig usunt å være så mye sammen. Selvom man er kjærester, skal man ikke miste seg selv. Man skal behandle hverandre som venner. Man bestemmer ikke over hverandre. 

Anonymkode: 70ac1...dcc

Anonym bruker skrev (På 29.6.2023 den 9.36):

Det å lese private meldinger er å krenke privatlivets fred. At et tenåringspar skriver om sexlivet sitt til hverandre eller oppfordrer til å sende et nakenbilde eller to kvalifiserer ikke til et så alvorlig overtramp. Stakkars jente. Dere kontrollerer henne da minst like mye som dere mener at kjæresten gjør. 

Enig 

Anonymkode: 5fe8a...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...