Gå til innhold

Kollega som ikler seg så mye som ikke passer!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det er da likevel ikke et kompliment at folk greier ta på sommerklær liksom? Det er jo noe de fleste greier. Bravo, du greide å kle deg for riktig årstid liksom. Fjernt. 

Anonymkode: e5637...05e

Hvis jeg hadde kommet på jobb i en blomstrete sommerkjole og noen sa at jeg så sommerlig ut så klarer jeg ikke på noen måte å vri det til noe negativt altså .

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 28.6.2023 den 10.04):

Jeg har en kollega som tar på seg så mye rart. Hun er ei stor dame, både høy og ganske overvektig, og hun kler seg i så mye hun virkelig ikke kler. Hun går bare i kroppsnære plagg, som om de er limt på kroppen. I dag har hun på en veldig lys og veldig kort sommerkjole, som fikk alles øyne til å sperres opp på morgenen. Man prøver å ikke se, men samtidig klarer man ikke helt å se bort. Skjønner? 

Jeg sa god morgen og at hun var så sommerlig kledd i dag. Så svarte hun med å spørre om hun kunne gå sånn. Om kjolen var for liten. Jeg fikk meg ikke til å si noe der og da, men skulle vært ærlig og foreslått et annet valg til hennes kropps-type. Det kom så brått på at jeg bare fikk sagt jada, du er så fin at. Dumme meg......Burde jeg si noe nå i etterkant? Jeg ser at mange snur seg etter henne når hun går forbi i gangen. 

Anonymkode: a4f3e...cf1

Når du ikke synes hun går fint kledd så ikke kommenter på klærne hennes med mindre du har tenkt å være ærlig. Det er flere som ikke klarer å skjule hva de egentlig mener med kroppsspråk og tonefall selv om de tror det selv. Den andre kan forstå at du ikke mener det eller bli usikker fordi det er noen undertoner de ikke klarer å tolke. 

Så kommer om hun er fin. Jeg synes det er så flott at formfagre damer også våger å velge kroppsnært. Det er så mange som ikke våger å gå med klær de liker fordi de er kraftige. Hva gjør det om man ser at kollegaen din har mage og litt valker? Men er det slik at hun gikk over i det vulgære spesielt om det ikke passer seg på jobb er det viktigere å svare ærlig. Spør hun om kjolen er for liten og den er alt for kort eller alt for utringet til å brukes på jobb er det jo greit å gi beskjed i stedet for at alle ansatte og eventuelt kunder snakker om det eller tenker sitt. Nå har jo situasjonen passert, men om hun går uanstendig kledd på jobb så er det greit å ta det opp da gjennom tillitsvalgt som på generelt grunnlag kan fortelle henne om hvilke klær som passer seg. Er det bare det at du synes kroppsnært ikke er fint på overvektig er det helt greit å la det være. 

Anonymkode: cba6c...871

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men det er da likevel ikke et kompliment at folk greier ta på sommerklær liksom? Det er jo noe de fleste greier. Bravo, du greide å kle deg for riktig årstid liksom. Fjernt. 

Herlighet, nå er du bare barnslig 😄 

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Hvis jeg hadde kommet på jobb i en blomstrete sommerkjole og noen sa at jeg så sommerlig ut så klarer jeg ikke på noen måte å vri det til noe negativt altså .

Hvis dere alltid normalt sett går i business klær og du nærmest aldri har sommerklær på kan jeg til nød skjønne det. Men de fleste arbeidsplasser er da åpne for sommerklær hele sommeren, og da er det jo bare merkelig å kommentere at man har på nettopp sommerklær.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dere alltid normalt sett går i business klær og du nærmest aldri har sommerklær på kan jeg til nød skjønne det. Men de fleste arbeidsplasser er da åpne for sommerklær hele sommeren, og da er det jo bare merkelig å kommentere at man har på nettopp sommerklær.

Ok… 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Ok… 

Du synes ikke det ville være mer naturlig å gi et kompliment? Så fin kjole, eller så fin du er i den kjolen? Om det er det de mener? De bare kommenterer hva du har på deg; sommerklær, og det er jo ikke nødvendigvis et kompliment, heller tvertimot. Feks, den kjolen passer virkelig ikke på jobb... 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du synes ikke det ville være mer naturlig å gi et kompliment? Så fin kjole, eller så fin du er i den kjolen? Om det er det de mener? De bare kommenterer hva du har på deg; sommerklær, og det er jo ikke nødvendigvis et kompliment, heller tvertimot. Feks, den kjolen passer virkelig ikke på jobb... 

Da leser vi det helt forskjellig.

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (På 29.6.2023 den 10.27):

Ingen har tillagt noen intensjoner. Hadde noen sagt «du var sommerlig i dag» til meg på jobben, hadde jeg ikke lagt noenting i det. HI har selv fortalt oss om sine intensjoner, og mange av oss syntes at hun under de forutsetningene burde holdt kjeft fordi hun ikke gjorde det for å være hyggelig.
Det er ikke hårsårhet, vi snakker om å være et hyggelig menneske i stedet for å være halvspydig mot kollegaer som sliter litt med kodene (og kanskje kroppen). 

Anonymkode: ebda6...5b4

Det er ikke halvspydig å si "du er sommerlig kledd". 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man skal slite ualminnelig hardt for å jobbe på seg en fornærmelse med så spinkelt grunnlagsmateriale her, altså.

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (På 29.6.2023 den 13.06):

Kommentarer slik er jo som regel forkledd kritikk.

Nei, kommentarer slik er IKKE som regel "forkledd kritikk". Men det fins jo tydeligvis noen med så langt framskreden paranoia at alt likegyldig chit-chat er kritikk så lenge det ikke inneholder ros? Vi ha KUN to muligheter i en samtale?

Danida skrev (2 timer siden):

Nei, kommentarer slik er IKKE som regel "forkledd kritikk". Men det fins jo tydeligvis noen med så langt framskreden paranoia at alt likegyldig chit-chat er kritikk så lenge det ikke inneholder ros? Vi ha KUN to muligheter i en samtale?

Hi beviser jo at det er tilfelle, og flere andre sier også at slike spontane kommentarer ofte kommer fordi man blir perpleks og ikke vet hva annet en skal si. Du mener det ikke kan gjøres annet enn å kommentere folk negativt eller positivt i en samtale??? Hva med å drite i å kommentere andre helt? En samtale trenger definitivt ikke å inneholde noen form for kommentar på hvordan andre ser ut? 

Det er da virkelig ikke det man snakker med folk om i småprat? Da er man i tilfelle bra overfladisk! 

Annonse

Danida skrev (4 timer siden):

Det er ikke halvspydig å si "du er sommerlig kledd". 

Hadde hi ment at hun var fin i kjolen hadde det ikke vært spydig, men når hun mener at kjolen er for trang og for liten er det jo ikke en positiv kommentar. 

Og i tillegg lyve på direkte spørsmål er lite voksent. 

Anonymkode: 48ce1...26c

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hi beviser jo at det er tilfelle, og flere andre sier også at slike spontane kommentarer ofte kommer fordi man blir perpleks og ikke vet hva annet en skal si. Du mener det ikke kan gjøres annet enn å kommentere folk negativt eller positivt i en samtale??? Hva med å drite i å kommentere andre helt? En samtale trenger definitivt ikke å inneholde noen form for kommentar på hvordan andre ser ut? 

Det er da virkelig ikke det man snakker med folk om i småprat? Da er man i tilfelle bra overfladisk! 

HI beviser hva da? At det er mulig å ha negative tanker som kan piple ut i form av ikke-negative kommentarer som i neste tur må og skal tolkes negativt, selv når den ikke inneholder noe stygt?

Nei, JEG mener ikke at man kun må velge mellom negativt eller positivt. Det er det DU som mener, ettersom du sier at alternativet er å holde helt kjeft... Selv mener jeg at det fins mange nøytrale emner og kommentarer man kan komme med.

Og ja, hvis man ALDRI har annet enn folks utseende å snakke om når man bedriver småprat, er man sikkert overflatisk. Men det er bare, bare rart å høre deg si at det nærmest er tabu å si "du er sommerlig kledd i dag" - noe som faktisk er et nøytralt utsagn. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde hi ment at hun var fin i kjolen hadde det ikke vært spydig, men når hun mener at kjolen er for trang og for liten er det jo ikke en positiv kommentar. 

Og i tillegg lyve på direkte spørsmål er lite voksent. 

Hva hun mener kom ikke til overflaten. Nettopp fordi hun dro en hvit løgn. Det du beskriver er jo en catch 22 der HI aldri vil komme riktig ut.

Danida skrev (12 timer siden):

HI beviser hva da? At det er mulig å ha negative tanker som kan piple ut i form av ikke-negative kommentarer som i neste tur må og skal tolkes negativt, selv når den ikke inneholder noe stygt?

Nei, JEG mener ikke at man kun må velge mellom negativt eller positivt. Det er det DU som mener, ettersom du sier at alternativet er å holde helt kjeft... Selv mener jeg at det fins mange nøytrale emner og kommentarer man kan komme med.

Og ja, hvis man ALDRI har annet enn folks utseende å snakke om når man bedriver småprat, er man sikkert overflatisk. Men det er bare, bare rart å høre deg si at det nærmest er tabu å si "du er sommerlig kledd i dag" - noe som faktisk er et nøytralt utsagn. 

Men så ufattelig tungt du har for det da? Holde kjeft om utseendet ja. Hvorfor en så stor trangt til å kommebmntere hvordan folk ser ut? Det er da ikke nødvendig? Er det virkelig det første du tenker når du ser noen? Om de ser bra eller dårlig ut, studerer hva de har på osv? Du kommer virkelig ikke på NOE annet å snakke om??? 

Det er jo ikke tabu, men folk skjønner jo hva som menes. At noen likevel har behov for å slenge sånt ut ligger jo på dem. 

Danida skrev (12 timer siden):

Hva hun mener kom ikke til overflaten. Nettopp fordi hun dro en hvit løgn. Det du beskriver er jo en catch 22 der HI aldri vil komme riktig ut.

Men HI er jo ute etter å få sagt dette til kollegaen, og hun hadde jo sjansen. Folk setter faktisk pris på ærlige tilbakemeldinger. Her føkte jo kollegaen på usikkerhet og tvil da hun garantert skjønte at HI løy. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 30.6.2023 den 13.54):

Men det er fordi du ser sexy ut😘🤪

Anonymkode: 0c541...bb5

Danida skrev (13 timer siden):

Det er riktig. Hi kan ikke komme riktig ut av denne diskusjonen. Å mene at andre ikke tar seg ut til sin fordel er en ting, men å påpeke et antrekk man egentlig syns er stygt er ikke pent gjort. Ingen her kan vite hva kollegaen oppfattet, men hun var/ble i hvert fall usikker nok til å stille et spørsmål. Som svar på den usikkerheten valgte hi å lyve. Så jepp, her ble det feil uansett hvordan man vrir og vrenger på det. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men så ufattelig tungt du har for det da? Holde kjeft om utseendet ja. Hvorfor en så stor trangt til å kommebmntere hvordan folk ser ut? Det er da ikke nødvendig? Er det virkelig det første du tenker når du ser noen? Om de ser bra eller dårlig ut, studerer hva de har på osv? Du kommer virkelig ikke på NOE annet å snakke om??? 

Det er jo ikke tabu, men folk skjønner jo hva som menes. At noen likevel har behov for å slenge sånt ut ligger jo på dem. 

Jøss... bare jøss.

Du HAR fanget opp at jeg ikke er HI, sant? Og heller ikke er jeg den jenta som slengte dritt om klærne dine  i 7. og som har gjort deg totalt overopphetet på temaet... 

Anonym bruker skrev (På 30.6.2023 den 13.53):

Du vet like godt som alle andre her at sommerlig er ett adjektiv, akkurat som gul eller myk. Det er en beskrivelse, hvorvidt den er negativt, positivt eller nøytralt ladet varierer nok meget fra person til person. Jeg har fått samme kommentar flere ganger selv. Nå er jeg skikkelig glad i sommerkjoler, så fort temperaturen er riktig, hallo baby 🤩 I og med jeg jobber med litt fåmælte håndverkere osv, så vet de ikke alltid hva de skal si. De kan si sommerlig. Eller artig, den har jeg hørt noen ganger. Mannfolk er litt usikre på hva de kan og ikke kan si akkurat nå, etter diverse saker tagget metoo.  Jeg ser forøvrig bra ut da, i kjolene mine, så jeg tviler på de pakket inn at jeg må skifte. Men jeg har nå ansvar for hva jeg tar på selv og de to øynene jeg ble født med evner selvfølgelig å skille ut om noe er for kort eller for stramt. 

Ellers må du jo ha utrolig liten forventning til omverden om du virkelig tror at evnen å kle seg riktig til sesong virkelig er noe som er normalt å skryte av…. 

Anonymkode: e492b...d49

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du vet like godt som alle andre her at sommerlig er ett adjektiv, akkurat som gul eller myk. Det er en beskrivelse, hvorvidt den er negativt, positivt eller nøytralt ladet varierer nok meget fra person til person. Jeg har fått samme kommentar flere ganger selv. Nå er jeg skikkelig glad i sommerkjoler, så fort temperaturen er riktig, hallo baby 🤩 I og med jeg jobber med litt fåmælte håndverkere osv, så vet de ikke alltid hva de skal si. De kan si sommerlig. Eller artig, den har jeg hørt noen ganger. Mannfolk er litt usikre på hva de kan og ikke kan si akkurat nå, etter diverse saker tagget metoo.  Jeg ser forøvrig bra ut da, i kjolene mine, så jeg tviler på de pakket inn at jeg må skifte. Men jeg har nå ansvar for hva jeg tar på selv og de to øynene jeg ble født med evner selvfølgelig å skille ut om noe er for kort eller for stramt. 

Ellers må du jo ha utrolig liten forventning til omverden om du virkelig tror at evnen å kle seg riktig til sesong virkelig er noe som er normalt å skryte av…. 

Det er jo dere som mener at det ernoe å skryte av... om sommerlig bare er et adjektiv, hvorfor brukes ikke andre på lik måte? Så gult kledd du var i dag...? Artig er også et av ordene som brukes når man er "feil" kledd. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo dere som mener at det ernoe å skryte av... om sommerlig bare er et adjektiv, hvorfor brukes ikke andre på lik måte? Så gult kledd du var i dag...? Artig er også et av ordene som brukes når man er "feil" kledd. 

Hvem er dere? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når man virkelig ikke vil gi seg så man bare holder på 🤣🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...