Gå til innhold

Kollega som ikler seg så mye som ikke passer!

Anbefalte innlegg

Du ga henne ikke noe kompliment, og hun skjønte sikkert at du syns hun var upassende kledt. I ditt syn altså. Det er liksom for sent å si noe nå, men dere kan kanskje snakke om klær ved en senere anledning siden hun tydeligvis er usikker mtp hva hun kler. 

Fortsetter under...

Sommerkroppen 2029 skrev (15 minutter siden):

men det var jo ikke stygt sagt. Hun sa hun var sommerlig kledd. Det sier jeg ofte til folk som har på seg en pen sommerkjole eller typiske fine sommerklær.

Nei da, det var ikke stygt sagt hvis «stygt sagt» bare er stygge ord. Hvis språk kun hadde handlet om ordene som kommer ut av munnen, hadde det åpenbart ikke vært noe galt med setningen. Men språk er intensjon, kontekst, underforståelse, konnotasjoner osv. Det er en grunn til at du lukker vinduet hvis noen sier «det er kaldt her». Kommunikasjon er mer enn ord. 
Men hvis du mener det blir upresist; det var stygt gjort, da. 

Anonymkode: ebda6...5b4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du var jo nokså kjip som kommenterte at hun var «sommerlig». Skikkelig passivagressivt. Da ble hun usikker (som hun tydelig allerede var), ba om en ærlig tilbakemelding og fikk en løgn. 

Jøss. Det er virkelig ikke passiv aggredsivt å si. 

Anonymkode: 5a491...477

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jøss. Det er virkelig ikke passiv aggredsivt å si. 

Anonymkode: 5a491...477

Enig at det ikke er passiv aggressivt, men det var helt klart en unødvendig ting å si. Hun burde holdt kjeft. Det er en typisk slengbemerkning. Folk med et snev av sosiale antenner skjønner med en gang hva Hi mente, og det gjorde denne kollegaen. 

Anonymkode: 0c541...bb5

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei da, det var ikke stygt sagt hvis «stygt sagt» bare er stygge ord. Hvis språk kun hadde handlet om ordene som kommer ut av munnen, hadde det åpenbart ikke vært noe galt med setningen. Men språk er intensjon, kontekst, underforståelse, konnotasjoner osv. Det er en grunn til at du lukker vinduet hvis noen sier «det er kaldt her». Kommunikasjon er mer enn ord. 

Så hvis du har tatt på deg en sommerkjole og noen sier at du var sommerkledd når du kom på jobb, så ville du blitt fornærmet?

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Enig at det ikke er passiv aggressivt, men det var helt klart en unødvendig ting å si. Hun burde holdt kjeft. Det er en typisk slengbemerkning. Folk med et snev av sosiale antenner skjønner med en gang hva Hi mente, og det gjorde denne kollegaen. 

Anonymkode: 0c541...bb5

Når noen går litt oppsiktsvekkende kledd så har man jo lett for å plumpe ut med noe. Det kommer nok automatisk uten at det er så vondt ment. Jeg hadde en rød ulljakke en gang, med masse broderier og perler osv. Den var rett og slett sykt rar. Og nesten alle kommenterte den, sånn " kul jakke" og tror en av tjue mente det 😄

Endret av ReneRene

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Så hvis du har tatt på deg en sommerkjole og noen sier at du var sommerkledd når du kom på jobb, så ville du blitt fornærmet?

Nei. Men jeg er heller ikke usikker på om jeg ser ok ut. 
og jeg sier ikke at kollegaen ble såret, jeg sier at HI var kjip. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Var du der? Hørte du tonefall? Så du ansiktsuttrykk? Du fikk ikke med deg noe av det du nevner over, allikevel konkluderer med at HI har sagt/gjort noe stygt, helt uten å ha fått med deg noe mer enn ord. Du skyter deg selv godt og grundig i foten når du dømmer på bakgrunn av bare ord, samtidig som du forklarer at kommunikasjon er mer enn ord. 

Anonymkode: 2884d...9cf

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du var jo nokså kjip som kommenterte at hun var «sommerlig». Skikkelig passivagressivt. Da ble hun usikker (som hun tydelig allerede var), ba om en ærlig tilbakemelding og fikk en løgn. 

Dette!

Anonymkode: d536a...5d8

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en kollega som tar på seg så mye rart. Hun er ei stor dame, både høy og ganske overvektig, og hun kler seg i så mye hun virkelig ikke kler. Hun går bare i kroppsnære plagg, som om de er limt på kroppen. I dag har hun på en veldig lys og veldig kort sommerkjole, som fikk alles øyne til å sperres opp på morgenen. Man prøver å ikke se, men samtidig klarer man ikke helt å se bort. Skjønner? 

Jeg sa god morgen og at hun var så sommerlig kledd i dag. Så svarte hun med å spørre om hun kunne gå sånn. Om kjolen var for liten. Jeg fikk meg ikke til å si noe der og da, men skulle vært ærlig og foreslått et annet valg til hennes kropps-type. Det kom så brått på at jeg bare fikk sagt jada, du er så fin at. Dumme meg......Burde jeg si noe nå i etterkant? Jeg ser at mange snur seg etter henne når hun går forbi i gangen. 

Anonymkode: a4f3e...cf1

Du burde vel egentlig latt være å kommentere antrekket hennes i første omgang synes jeg, da hadde hun neppe spurt deg om det heller. Men siden hun spurte og du svarte så synes jeg du bør la det være med det. Hvis du ville sagt noe om det så kunne du eventuelt ha tatt det opp på en forsiktig måte da hun spurte, men sjansen er stor for at hun ville blitt såret. Hun er voksen og velger selv hvordan hun går kledd tenker jeg, hvorfor bryr du deg om det egentlig?

Anonymkode: e0b31...240

Jeg synes i motsetning til de fleste her at det er fint hvis du sier noe. Du trenger jo ikke fremstille det som noe galt at hun går i det antrekket, men jeg synes det nør være vare fint om du svarer noe sånt som at du liker fargen, men at du tror hun ville kledd en løsere og litt lengre kjole bedre, men at det selvfølgelig er opp til henne.

Anonymkode: 15fe0...df6

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men hun spurte jo. Jeg måtte jo svare.

Det er ikke det du har skrevet i HI. Der står det at du sa god morgen og kommenterte at hun var så sommerlig kledd. Mener du at hun først spurte om du synes hun var sommerlig kledd? Hvis ikke, hvorfor måtte du si noe om klærne hennes i det hele tatt?

Anonymkode: c5f7f...82e

Annonse

Gjest Danida

Å si "så sommerlig du er i dag" er aldri stygt. Man skal være langt over gjennomsnittet hårsår om man klarer å dikte inn noe negativt i det. 

HI; du hadde sjansen til å si at f eks "etter min smak kunne den ha vært litt lengre", men da du ikke gjorde det, er det for seint etterpå. Om hun går med kroppsnære plagg og er tjukk så er det egentlig ikke verken deres eller hennes problem. Fett er ikke obskønt.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Var du der? Hørte du tonefall? Så du ansiktsuttrykk? Du fikk ikke med deg noe av det du nevner over, allikevel konkluderer med at HI har sagt/gjort noe stygt, helt uten å ha fått med deg noe mer enn ord. Du skyter deg selv godt og grundig i foten når du dømmer på bakgrunn av bare ord, samtidig som du forklarer at kommunikasjon er mer enn ord. 

Anonymkode: 2884d...9cf

Nei, jeg var ikke der, og personlig ble jeg ikke fornærmet. Jeg synes ikke det er ille å si at noen er sommerlig kledd. Grunnen til at jeg vet at det var kjipt gjort, er at HI har fortalt at hun synes kollegaen er stygt kledd. Derfor vet jeg at intensjonen ikke var hyggelig, og synes derfor ikke HI burde gjort det. Jeg er ikke ekstremt intelligent, men såpass forstår jeg fra konteksten HI gir oss. 

Danida skrev (3 timer siden):

Å si "så sommerlig du er i dag" er aldri stygt. Man skal være langt over gjennomsnittet hårsår om man klarer å dikte inn noe negativt i det. 

HI; du hadde sjansen til å si at f eks "etter min smak kunne den ha vært litt lengre", men da du ikke gjorde det, er det for seint etterpå. Om hun går med kroppsnære plagg og er tjukk så er det egentlig ikke verken deres eller hennes problem. Fett er ikke obskønt.

Det er jo å kommentere uten å gi kompliment, som jo da tyder på at man ikke synes det var noe fint, men at man følte for å kommentere, antageligvis fordi man ikke likte det.

Så ja, jeg vil ikke få en slik kommentar da det for meg er et antikompliment.

Anonymkode: e5637...05e

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo å kommentere uten å gi kompliment, som jo da tyder på at man ikke synes det var noe fint, men at man følte for å kommentere, antageligvis fordi man ikke likte det.

Så ja, jeg vil ikke få en slik kommentar da det for meg er et antikompliment.

Da er du vel langt over gjennomsnittet hårsår, da. Hvis alt folk kan si til deg MÅ være ros. Jeg er glad jeg er litt mer tjukkhuda.

Og i eksempelet her kunne det jo faktisk være at en kollega gjorde deg en tjeneste hvis de kommenterte på noe som de ikke umiddelbart formulerte som en kompliment. Du kunne ha tatt hintet om at kjolen var for dristig, og funnet noe annet til neste dag. Fint for deg!

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Derfor vet jeg at intensjonen ikke var hyggelig, og synes derfor ikke HI burde gjort det.

Intensjoner trenger jo ikke å være så gjennomtenkte, da. Det er ikke sikkert hun hadde planlagt å såre selv om det datt en replikk ut av munnen hennes. Man MÅ ikke tillegge folk en hel masse intensjoner.

Danida skrev (8 timer siden):

Intensjoner trenger jo ikke å være så gjennomtenkte, da. Det er ikke sikkert hun hadde planlagt å såre selv om det datt en replikk ut av munnen hennes. Man MÅ ikke tillegge folk en hel masse intensjoner.

Ingen har tillagt noen intensjoner. Hadde noen sagt «du var sommerlig i dag» til meg på jobben, hadde jeg ikke lagt noenting i det. HI har selv fortalt oss om sine intensjoner, og mange av oss syntes at hun under de forutsetningene burde holdt kjeft fordi hun ikke gjorde det for å være hyggelig.
Det er ikke hårsårhet, vi snakker om å være et hyggelig menneske i stedet for å være halvspydig mot kollegaer som sliter litt med kodene (og kanskje kroppen). 

Danida skrev (10 timer siden):

Da er du vel langt over gjennomsnittet hårsår, da. Hvis alt folk kan si til deg MÅ være ros. Jeg er glad jeg er litt mer tjukkhuda.

Og i eksempelet her kunne det jo faktisk være at en kollega gjorde deg en tjeneste hvis de kommenterte på noe som de ikke umiddelbart formulerte som en kompliment. Du kunne ha tatt hintet om at kjolen var for dristig, og funnet noe annet til neste dag. Fint for deg!

Ja, men det er jo nettopp det. Kommentarer slik er jo som regel forkledd kritikk. Kan ikke folk enten holde kjeft eller si ting rett ut? De har lyst til å si de synes noe er stygt, men istedet kommer de med et stikk som får vedkommende usikker, heller enn å få sannheten så de kan evt korrigere.  

Du sier det jo du også at det nettopp er et hint å komme med en slik kommentar, og det er ufint. Bedre å si det rett ut så man alltid må være usikker på hva folk egentlig mener.

Verste er jo folk som kommenterer og tom gir falske komplimenter bare fordi de har munndiare og må si noe. 

Jeg må bare få en ting på det rene her. Jeg er ikke en slem person. Jeg har aldri sagt noe stygt til henne eller noen andre kolleger. Jeg sa at hun så sommerlig kledd ut, hvorpå hun stilte noen spørsmål tilbake. Jeg sa ikke annet enn at hun var så fin at. Så damen kan ikke oppfatte meg som slem eller ufin. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg må bare få en ting på det rene her. Jeg er ikke en slem person. Jeg har aldri sagt noe stygt til henne eller noen andre kolleger. Jeg sa at hun så sommerlig kledd ut, hvorpå hun stilte noen spørsmål tilbake. Jeg sa ikke annet enn at hun var så fin at. Så damen kan ikke oppfatte meg som slem eller ufin. 

Det tror jeg ikke at du er. Men idet du spontant sier noe om bekledning så blir vedkommende gjerne mistenksom så lenge det ikke er et rent kompliment. Som nevnt gjør mange slikt helt spontant når noen går mer oppsiktsvekkende kledd. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo du stod jo og løy henne midt opp i ansiktet. Hun spurte og du løy. I min bok er uærlighet noe av det verste slemme en kan gjøre.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jo du stod jo og løy henne midt opp i ansiktet. Hun spurte og du løy. I min bok er uærlighet noe av det verste slemme en kan gjøre.

Det er fraser og iblant ren høflighet. Blir du tatt på senga plumper du ikke ut med "ærlighet'. Med mindre du muligens har en diagnose. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

ja det er klart, jeg burde jo ha sagt "når du nevner det, så synes jeg kjolen er både for kort og for stram for deg. Den kler deg ikke i det hele tatt." Det ville sikkert gjort susen. Eller ikke.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...