Gå til innhold

Dagbarnet mitt ble levert med feber, sende hjem?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om at hun hadde feber i natt og at jeg bare skulle gi stikkpiller. De sa det sikkert kom av 1 års vaksinen hun tok for ca en uke siden. Kan man få feber så lenge etterpå? Jeg selv tenkte ikke så mye over det før etterpå og føler det er uansvarlig og sende et barn bort når det har feber. 

hva tenker dere? Sende hjem?

Anonymkode: 47d3d...07d

Fortsetter under...

Hva tenker du selv om å passe henne i dag? Hvis det går greit er det vel ok, men personlig ville jeg ikke sendt mitt barn bort til noen med feber. Mest fordi jeg vil dulle selv. 

Er allmenntilstanden god, er det vel helt ok, men du må kjenne på om det føles greit for deg. 

Det er ganske vanlig å få litt feber en uke etter vaksinen, særlig mmr (men den får de vel når de er 15 mnd)

Uansett hva som er årsaken til feberen er jo ungen redusert, så om du passer flere barn og må ta hensyn til gruppen hadde jeg ringt foreldrene 

Har du bare dette barnet og formen er ok hadde jeg hatt henne i dag, men gitt beskjed ved henting at de ikke kan levere et barn med feber.

Anonymkode: 67e51...fa9

Hun er helt tydelig ikke bra, ligger bare på fanget. Jeg tenker at det er opp til foreldre å gi Paracet. Det står på fhi at man kan få feber 1-2 dager etter en vaksine. Hun tok vaksinen for 9 dager siden. Får man feber så lenge etterpå? Hun har sovnet på fanget mitt stakars. Foreldrene kverulerer om at det er vaksinen og at jeg bare skal gi paracet. Synes nesten 39 i feber er høyt og tenker hun bør være hjemme. 

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hun er helt tydelig ikke bra, ligger bare på fanget. Jeg tenker at det er opp til foreldre å gi Paracet. Det står på fhi at man kan få feber 1-2 dager etter en vaksine. Hun tok vaksinen for 9 dager siden. Får man feber så lenge etterpå? Hun har sovnet på fanget mitt stakars. Foreldrene kverulerer om at det er vaksinen og at jeg bare skal gi paracet. Synes nesten 39 i feber er høyt og tenker hun bør være hjemme. 

Under 39 er ikke høyt. Men hvis du ikke er komfortabel med sykt barn så sender du henne hjem. 

Anonymkode: 63798...a89

Har du retningslinjer som foreldre må forholde seg til i dagpassen din? Hvis ikke så mener de sikkert at du bare kan ha barnet og gi medisin. Du kan ikke akkurat tvinge dem til å hente heller, selv om jeg mener de aldri burde levere barn til pass med feber. Ihvertfall ikke hvis du passer flere barn. 

Men har du ikke retningslinjer o.l så bør du få deg det. Og foreldre må signere. Eget medisinskjema også som fylles ut og signeres hver gang det blir spørsmål om sånnt. Reglene og retningslinjene for din bedrift må du finne utav. Ta utgangspunkt i hva barnehagene gjør. 

Anonymkode: b4cec...1c2

Eg tenker at så lenge ungen har det bra og feberen ikkje er i konflikt med dagens planer, ev at du er innstilt på å legge opp dagen etter at ungen ikkje er i form, så er det ingen ting i vegen for at du er på jobb som dagmamma og foreldra er på sin jobb.

Om barnet ikkje har det bra eller tilstanden kjem i konflikt med behova til andre barn, må ungen hentast.

Hun burde vært holdt hjemme og dere bør ha klare avtaler rundt sykdom, både for hennes egen skyld og med tanke på smitte. Men siden hun allerede er hos deg nå så ville jeg vurdert å passe henne resten av dagen dersom hun er i grei form og har det bra. Er hun dårlig ber du foreldre komme og hente. Uansett så ville jeg ringt foreldrene og sagt i fra at hun har feber og at de må være forberedt på å komme raskt hvis hun blir verre. Feber kan stige raskt og formen forandre seg brått på de små og jeg hadde ikke vært komfortabel med å ha ansvaret for andres syke barn. Avklar også med foreldrene hva som gjelder neste gang hun er syk.

Anonymkode: 4cf91...2e0

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

De kan ikke kreve at du passer et sykt barn, altså. Og heller ikke at du gir medisiner. 

Anonymkode: 5704b...0b8

Annonse

Mmr-vaksinen (eller den de tar når de er ca 15 mnd) kan gi feber etter 7-10 dager. Ingen andre symptom. Har hun bare feber så ville jeg lagt det på den. Hvorvidt du vil passe en unge med feber er jo en helt annen sak. Jeg vil anta at de fleste febersyke barn heller vil slappe av på mammas eller pappas fang fremfor dagmammaens.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Klart du kan tvinge dem til det.

Absolutt ikke! Jobber selv som dagmamma å i kontrakten står det helt tydlig at ved feber eller oppkast så må barnet være hjemme. Vi bruker standard dagmammakontrakt.

Anonymkode: ffb47...1d5

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Klart du kan tvinge dem til det.

Hvordan skal HI gjøre det da, mener du? Med trusler? Man kan ikke tvinge noen. Hun kan be dem komme. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan skal HI gjøre det da, mener du? Med trusler? Man kan ikke tvinge noen. Hun kan be dem komme. 

Herregud. Snakk om å gjøre seg vanskelig. Hvis foreldrene er så fjerne at de ikke henter om hi ber om det, så får hi gjøre seg like dust og be politi eller barnevern hente barnet da. Samt nekte å åpne neste gang foreldrene står med ungen på døra. Ingen kan tvinge noen til å passe ungene sine.

Anonymkode: bfb0c...bcd

Skulle jammen hatt veldig viktige greier fore om jeg skulle kverulert på at barnet mitt skulle være hos barnepasser syk og med behov for paracet. Stakkars liten. Syns helt klart du er i din fulle rett til å sende hjem. 

Anonymkode: bb953...8b8

Eg hadde aldri levert fra meg eit barn med feber men om barnet er i grei form tiltross for litt feber så hadde det ikkje gjort meg noko å passet det .

Eventuelt bare gje parasett.  

Så lenge barnet har det fint og er i fin form så tenker eg at det er ok at dei får fullført dagen på jobb.

Om barnet er tydelig påvirket så hadde eg ringt og sagt barnet har det best med sine foreldre .

Men eit barn treng ikkje plages med litt feber 

Anonymkode: 8c606...5b5

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Skulle jammen hatt veldig viktige greier fore om jeg skulle kverulert på at barnet mitt skulle være hos barnepasser syk og med behov for paracet. Stakkars liten. Syns helt klart du er i din fulle rett til å sende hjem. 

Anonymkode: bb953...8b8

Helt enig med deg! Fra sønnen min kunne snakke så har han vært tydlig på at han er syk så er det bare mamma som gjelder. Da vil han ikke bli passet av besteforeldre selv om han elsker det til vanlig. Syke barn burde få være hjemme med en av foreldrene.

Anonym bruker skrev (På 29.6.2023 den 15.35):

Men foreldrene kan ikke tvinge dagmammaen til å passe når barnet er sykt heller...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men foreldrene kan ikke tvinge dagmammaen til å passe når barnet er sykt heller...

Å de fleste har vel kontrakt. Å i standard dagmammakontrakt så står det at barnet må holdes hjemme når barnet har feber eller oppkast.

Anonymkode: ffb47...1d5

Anonym bruker skrev (På 29.6.2023 den 15.35):

Herregud. Må du få tingene forklart med teskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...