Gå til innhold

Kan sameie bestemme at man ikke kan leie ut?

Anbefalte innlegg

Eier en selveierleilighet i et sameie med 15 boenheter i en populær by. Ønsker å leie ut gjennom Airbnb 5-6 uker hver sommer da vi er på hytta. Men ble gjort oppmerksom på at sameiet har i vedtektene at utleie ikke er lov. Bestemmer vi ikke det selv når det er selveier?

Anonymkode: 01e51...fb5

Fortsetter under...

Har ikke vært borti totalt forbud, men i et nytt prosjekt jeg har kjøpt er det satt begrensning på 90 dager i året for korttidsutleie, som jeg synes er fair. Det er ganske sentralt i Oslo og de ønsker ikke at rene utleie»haier» kjøper opp leilighetene. 

Totalforbud synes jeg er å begrense selveiere urimelig sterkt. At man ikke ønsker en konstant strøm av ukjente leieboere er forståelig, men noen uker i året i ferier ol. burde være greit. Det bør også tillates langtidsutleie, i hvert fall mulighet for å søke om det, men man kan jo sette en begrensning på at man må bo f.eks. ett år selv før man kan søke.

Anonymkode: 59600...ccc

Annonse

Her har nok sameiet vedtatt mer enn det som er lov. Selv om jeg har sameiets fulle samtykke. Opplever selv mye støy fra nabo som leier ut på den måten og kjipt for bomiljøet med stadig nye fremmede som ikke bryr seg om husordensreglene. 

Anonymkode: 4d080...6d6

I borettslag er det vanlig, men aldri hørt om at det er lov ved selveie. Dette må dere undersøke nærmere. 

Det skal svært mye til for at sameiet kan kreve at dere ikke kan leie ut, og spesielt når det er kortere perioder. 

Som sagt, i andelsleilighet er det vanlig, men ikke alltid lovlig å nekte noen å leie ut, men ved selveierleilighet har du råderetten. 

https://help.no/rettsomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/kan-sameiet-begrense-utleie-gjennom-airbnb

Anonymkode: 4b19f...868

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom dette er vedtektsfestet og du har har tilsluttet deg vedtektene, så kan de nekte deg. 

Anonymkode: c69ea...b78

Et sameie kan ikke vedta hva som helst i sine vedtekter, det er begrensinger i loven, selv med 2/3 flertall eller tilslutning fra absolutt alle seksjonseiere. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

I borettslag er det vanlig, men aldri hørt om at det er lov ved selveie. Dette må dere undersøke nærmere. 

Det skal svært mye til for at sameiet kan kreve at dere ikke kan leie ut, og spesielt når det er kortere perioder. 

Som sagt, i andelsleilighet er det vanlig, men ikke alltid lovlig å nekte noen å leie ut, men ved selveierleilighet har du råderetten. 

https://help.no/rettsomrader/naborett-og-eiendom/leie-utleie/kan-sameiet-begrense-utleie-gjennom-airbnb

Det er vedtatt med 2/3 flertall, før vi kjøpte. Vi visste ikke om det da vi kjøpte og planen har alltid vært å leie ut noen uker om sommeren når vi selv reiser ut av byen. Prøver finne ut, men blir så usikker.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vedtatt med 2/3 flertall, før vi kjøpte. Vi visste ikke om det da vi kjøpte og planen har alltid vært å leie ut noen uker om sommeren når vi selv reiser ut av byen. Prøver finne ut, men blir så usikker.

Da burde dere ha lest reglene. Det er ikke en unnskyldning at dere ikke visste. 

Anonymkode: be051...17b

Annonse

Skal du leie ut via AirBnB bør du ha eget hus.
Skikkelig dritt å bo i blokk  og naboen leier ut til en Haug med ukjente folk som ringer på feil dører, fyller opp utenfor døra med sko, er 8 stk i leiligheten, kommer og går til odde tider. Utrygt for naboene dine, skal jeg si deg.

De raske pengene du ser for deg fra utleie har store konsekvenser for bomiljøet ditt, men det gir du vel 0 tanke.

Anonymkode: 15554...bef

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skal du leie ut via AirBnB bør du ha eget hus.
Skikkelig dritt å bo i blokk  og naboen leier ut til en Haug med ukjente folk som ringer på feil dører, fyller opp utenfor døra med sko, er 8 stk i leiligheten, kommer og går til odde tider. Utrygt for naboene dine, skal jeg si deg.

De raske pengene du ser for deg fra utleie har store konsekvenser for bomiljøet ditt, men det gir du vel 0 tanke.

Anonymkode: 15554...bef

Det er rekkehus med egen innkjørsel, så slapp av.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Enig med hun over, det er neppe et gyldig vedtak. Tror de tror at man kan bestemme hva som helst, bare folk er enige. 

Ja, det er min erfaring også. Jeg er styreleder i et sameie, ved vedtektsendringer og store saker rådfører jeg meg med jurist i forkant.

I vårt sameie har jeg dessverre måtte bruke mye tid på saker hvor seksjonseiere tror de kan gjøre eller slippe unna med ting fordi de selv "føler" det er rettferdig for dem. Tidligere styrer i sameiet har også gjort ugyldige vedtak jeg har måttet rette opp i etterkant, for eksempel ulovlig fordeling av felleskostnader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...